Kapitola 16. |
1. | Při člověku bývá spořádání myšlení, ale od Hospodina jest řeč jazyka. |
2. | Všecky cesty člověka čisté se jemu zdají, ale kterýž zpytuje duchy, Hospodin jest. |
3. | Uval na Hospodina činy své, a budou upevněna předsevzetí tvá. |
4. | Hospodin všecko učinil pro sebe samého, také i bezbožného ke dni zlému. |
5. | Ohavností jest Hospodinu každý pyšného srdce; by sobě na pomoc i jiné přivzal, neujde pomsty. |
6. | Milosrdenstvím a pravdou očištěna bývá nepravost, a v bázni Hospodinově uchází se zlého. |
7. | Když se líbí Hospodinu cesty člověka, také i nepřátely jeho spokojuje k němu. |
8. | Lepší jest maličko s spravedlností, než množství důchodů nespravedlivých. |
9. | Srdce člověka přemýšlí o cestě své, ale Hospodin spravuje kroky jeho. |
10. | Rozhodnutí jest ve rtech královských, v soudu neuchylují se ústa jeho. |
11. | Váha a závaží jsou úsudek Hospodinův, a všecka závaží v pytlíku jeho nařízení. |
12. | Ohavností jest králům činiti bezbožně; nebo spravedlností upevňován bývá trůn. |
13. | Rtové spravedliví líbezní jsou králům, a ty, kteříž upřímě mluví, milují. |
14. | Rozhněvání královo jistý posel smrti, ale muž moudrý ukrotí je. |
15. | V jasné tváři královské jest život, a přívětivost jeho jako oblak s deštěm jarním. |
16. | Mnohem lépe jest nabyti moudrosti než zlata nejčistšího, a nabyti rozumnosti lépe než stříbra. |
17. | Cesta upřímých jest odstoupiti od zlého; ostříhá duše své ten, kdož ostříhá cesty své. |
18. | Před setřením bývá pýcha, a před pádem pozdvižení ducha. |
19. | Lépe jest poníženého duchu býti s pokornými, než děliti kořist s pyšnými. |
20. | Ten, kdož pozoruje slova, nalézá dobré; a kdož doufá v Hospodina, blahoslavený jest. |
21. | Ten, kdož jest moudrého srdce, slove rozumný, a sladkost rtů přidává naučení. |
22. | Rozumnost těm, kdož ji mají, jest pramen života, ale umění bláznů jest bláznovství. |
23. | Srdce moudrého rozumně spravuje ústa svá, tak že rty svými přidává naučení. |
24. | Plást medu jsou řeči utěšené, sladkost duši, a lékařství kostem. |
25. | Cesta zdá se přímá člověku, ale dokonání její jistá cesta smrti. |
26. | Člověk pracovitý pracuje sobě, nebo ponoukají ho ústa jeho. |
27. | Muž nešlechetný vykopává zlé, v jehožto rtech jako oheň spalující. |
28. | Muž převrácený rozsívá sváry, a klevetník rozlučuje přátely. |
29. | Muž ukrutný přeluzuje bližního svého, a uvodí jej na cestu nedobrou. |
30. | Zamhuřuje oči své, smýšleje věci převrácené, a zmítaje pysky svými, vykonává zlé. |
31. | Koruna ozdobná jsou šediny na cestě spravedlnosti se nalézající. |
32. | Lepší jest zpozdilý k hněvu než silný rek, a kdož panuje nad myslí svou nežli ten, kterýž dobyl města. |
33. | Do klínu umítán bývá los, ale od Hospodina všecko řízení jeho. |
Kapitola 17. |
1. | Lepší jest kus chleba suchého s pokojem, nežli dům plný nabitých hovad s svárem. |
2. | Služebník rozumný panovati bude nad synem, kterýž jest k hanbě, a mezi bratřími děliti bude dědictví. |
3. | Teglík stříbra a pec zlata zkušuje, ale srdcí Hospodin. |
4. | Zlý člověk pozoruje řečí nepravých, a lhář poslouchá jazyka převráceného. |
5. | Kdo se posmívá chudému, útržku činí Učiniteli jeho; a kdo se z bídy raduje, nebude bez pomsty. |
6. | Koruna starců jsou vnukové, a ozdoba synů otcové jejich. |
7. | Nesluší na blázna řeči znamenité, ovšem na kníže řeč lživá. |
8. | Jako kámen drahý, tak bývá vzácný dar před očima toho, kdož jej béře; k čemukoli směřuje, daří se jemu. |
9. | Kdo přikrývá přestoupení, hledá lásky; ale kdo obnovuje věc, rozlučuje přátely. |
10. | Více se chápá rozumného jedno domluvení, nežli by blázna stokrát ubil. |
11. | Zpurný toliko zlého hledá, pročež přísný posel na něj poslán bývá. |
12. | Lépe člověku potkati se s nedvědicí osiřalou, nežli s bláznem v bláznovství jeho. |
13. | Kdo odplacuje zlým za dobré, neodejdeť zlé z domu jeho. |
14. | Začátek svady jest, jako když kdo protrhuje vodu; protož prvé než by se zsilil svár, přestaň. |
15. | Kdož ospravedlňuje nepravého, i kdož odsuzuje spravedlivého, ohavností jsou Hospodinu oba jednostejně. |
16. | K čemu jest zboží v ruce blázna, když k nabytí moudrosti rozumu nemá? |
17. | Všelikého času miluje, kdož jest přítelem, a bratr v ssoužení ukáže se. |
18. | Člověk bláznivý ruku dávaje, činí slib před přítelem svým. |
19. | Kdož miluje svadu, miluje hřích; a kdo vyvyšuje ústa svá, hledá potření. |
20. | Převrácené srdce nenalézá toho, což jest dobrého; a kdož má vrtký jazyk, upadá v těžkost. |
21. | Kdo zplodil blázna, k zámutku svému zplodil jej, aniž se bude radovati otec nemoudrého. |
22. | Srdce veselé očerstvuje jako lékařství, ale duch zkormoucený vysušuje kosti. |
23. | Bezbožný tajně béře dar, aby převrátil stezky soudu. |
24. | Na oblíčeji rozumného vidí se moudrost, ale oči blázna těkají až na konec země. |
25. | K žalosti jest otci svému syn blázen, a k hořkosti rodičce své. |
26. | Jistě že pokutovati spravedlivého není dobré, tolikéž, aby knížata bíti měli pro upřímost. |
27. | Zdržuje řeči své muž umělý; drahého ducha jest muž rozumný. |
28. | Také i blázen, mlče, za moudrého jmín bývá, a zacpávaje rty své, za rozumného. |
Kapitola 18. |
1. | Svémyslný hledá toho, což se jemu líbí, a ve všelijakou věc plete se. |
2. | Nezalibuje sobě blázen v rozumnosti, ale v tom, což zjevuje srdce jeho. |
3. | Když přijde bezbožný, přichází také pohrdání, a s lehkomyslným útržka. |
4. | Slova úst muže vody hluboké, potok rozvodnilý pramen moudrosti. |
5. | Přijímati osobu bezbožného není dobré, abys převrátil spravedlivého v soudu. |
6. | Rtové blázna směřují k svadě, a ústa jeho bití se domluví. |
7. | Ústa blázna k setření jemu, a rtové jeho osídlem duši jeho. |
8. | Slova utrhače jsou jako ubitých, ale však sstupují do vnitřností života. |
9. | Také ten, kdož jest nedbalý v práci své, bratr jest mrhače. |
10. | Věže pevná jest jméno Hospodinovo; k němu se uteče spravedlivý, a bude povýšen. |
11. | Zboží bohatého jest město pevné jeho, a jako zed vysoká v mysli jeho. |
12. | Před setřením vyvyšuje se srdce člověka, ale před povýšením bývá ponížení. |
13. | Kdož odpovídá něco, prvé než vyslyší, počítá se to za bláznovství jemu a za lehkost. |
14. | Duch muže snáší nemoc svou, ducha pak zkormouceného kdo snese? |
15. | Srdce rozumného dosahuje umění, a ucho moudrých hledá umění. |
16. | Dar člověka uprostranňuje jemu, a před oblíčej mocných přivodí jej. |
17. | Spravedlivý zdá se ten, kdož jest první v své při, ale když přichází bližní jeho, tedy stihá jej. |
18. | Los pokojí svady, a mezi silnými rozeznává. |
19. | Bratr křivdou uražený tvrdší jest než město nedobyté, a svárové jsou jako závora u hradu. |
20. | Ovocem úst jednoho každého nasyceno bývá břicho jeho, úrodou rtů svých nasycen bude. |
21. | Smrt i život jest v moci jazyka, a ten, kdož jej miluje, bude jísti ovoce jeho. |
22. | Kdo nalezl manželku, nalezl věc dobrou, a navážil lásky od Hospodina. |
23. | Poníženě mluví chudý, ale bohatý odpovídá tvrdě. |
24. | Ten, kdož má přátely, má se míti přátelsky, poněvadž přítel bývá vlastnější než bratr. |
Kapitola 19. |
1. | Lepší jest chudý, jenž chodí v upřímnosti své, nežli převrácený ve rtech svých, kterýž jest blázen. |
2. | Jistě že bez umění duši není dobře, a kdož jest kvapných noh, hřeší. |
3. | Bláznovství člověka převrací cestu jeho, ačkoli proti Hospodinu zpouzí se srdce jeho. |
4. | Statek přidává přátel množství, ale chudý od přítele svého odloučen bývá. |
5. | Svědek falešný nebude bez pomsty, a kdož mluví lež, neuteče. |
6. | Mnozí pokoří se před knížetem, a každý jest přítel muži štědrému. |
7. | Všickni bratří chudého v nenávisti jej mají; čím více přátelé jeho vzdalují se od něho! Když volá za nimi, není jich. |
8. | Ten, kdož miluje duši svou, nabývá moudrosti, a ostříhá opatrnosti, aby nalezl dobré. |
9. | Svědek falešný nebude bez pomsty, a kdož mluví lež, zahyne. |
10. | Nesluší na blázna rozkoš, a ovšem, aby služebník nad knížaty panoval. |
11. | Rozum člověka zdržuje hněv jeho, a čest jeho jest prominouti provinění. |
12. | Prchlivost královská jako řvání mladého lva jest, a ochotnost jeho jako rosa na bylinu. |
13. | Trápení otci svému jest syn bláznivý, a ustavičné kapání žena svárlivá. |
14. | Dům a statek jest po rodičích, ale od Hospodina manželka rozumná. |
15. | Lenost přivodí tvrdý sen, a duše váhavá lačněti bude. |
16. | Ten, kdož ostříhá přikázaní, ostříhá duše své; ale kdož pohrdá cestami svými, zahyne. |
17. | Kdo uděluje chudému, půjčuje Hospodinu, a onť za dobrodiní jeho odplatí jemu. |
18. | Tresci syna svého, dokudž jest o něm naděje, a k zahynutí jeho neodpouštěj jemu duše tvá. |
19. | Veliký hněv ukazuj, odpouštěje trestání, proto že poněvadž odpouštíš, potom více trestati budeš. |
20. | Poslouchej rady, a přijímej kázeň, abys vždy někdy moudrý byl. |
21. | Mnozí úmyslové jsou v srdci člověka, ale uložení Hospodinovo toť ostojí. |
22. | Žádaná věc člověku jest dobře činiti jiným, ale počestnější jest chudý než muž lživý. |
23. | Bázeň Hospodinova k životu. Takový jsa nasycen, bydlí, aniž neštěstím navštíven bývá. |
24. | Lenivý schovává ruku svou za ňadra, ani k ústům svým jí nevztáhne. |
25. | Ubí posměvače, ať se hlupec dovtípí; a potresci rozumného, ať porozumí umění. |
26. | Syn, kterýž hanbu a lehkost činí, hubí otce, a zahání matku. |
27. | Přestaň, synu můj, poslouchati učení, kteréž od řečí rozumných odvozuje. |
28. | Svědek nešlechetný posmívá se soudu, a ústa bezbožných přikrývají nepravost. |
29. | Nebo na posměvače hotoví jsou nálezové, a rány na hřbet bláznů. |
Kapitola 20. |
1. | Víno činí posměvače, a nápoj opojný nepokojného; pročež každý, kdož se kochá v něm, nebývá moudrý. |
2. | Hrůza královská jako řvání mladého lva; kdož ho rozhněvá, hřeší proti životu svému. |
3. | Přestati od sváru jest to každému ku poctivosti, ale kdožkoli se do nich zapletá, blázen jest. |
4. | Lenoch neoře pro zimu, pročež žebrati bude ve žni, ale nadarmo. |
5. | Rada v srdci muže voda hluboká, muž však rozumný dosáhne jí. |
6. | Větší díl lidí honosí se účinností svou, ale v pravdě takového kdo nalezne? |
7. | Spravedlivý ustavičně chodí v upřímnosti své; blažení synové jeho po něm. |
8. | Král sedě na soudné stolici, rozhání očima svýma všecko zlé. |
9. | Kdo může říci: Očistil jsem srdce své? Čist jsem od hříchu svého? |
10. | Závaží rozdílná a míra rozdílná, obé to ohavností jest Hospodinu. |
11. | Po skutcích svých poznáno bývá také i pachole, jest-li upřímé a pravé dílo jeho. |
12. | Ucho, kteréž slyší, a oko, kteréž vidí, obé to učinil Hospodin. |
13. | Nemiluj snu, abys nezchudl, otevři oči své, a nasytíš se chlebem. |
14. | Zlé, zlé, říká ten, kdož kupuje, a odejda, tedy se chlubí. |
15. | Zlato a množství perel, a nejdražší klínot jsou rtové umělí. |
16. | Vezmi roucho toho, kterýž slíbil za cizího, a kdo za cizozemku, základ jeho. |
17. | Chutný jest někomu chléb falše, ale potom ústa jeho pískem naplněna bývají. |
18. | Myšlení radou upevňuj, a s opatrnou radou veď boj. |
19. | Kdo vynáší tajnost, chodí neupřímě, pročež k lahodícímu rty svými nepřiměšuj se. |
20. | Kdo zlořečí otci svému neb matce své, zhasne svíce jeho v temných mrákotách. |
21. | Dědictví rychle z počátku nabytému naposledy nebývá dobrořečeno, |
22. | Neříkej: Odplatím se zlým; očekávej na Hospodina, a vysvobodí tě. |
23. | Ohavností jsou Hospodinu závaží rozdílná, a váhy falešné neoblibuje. |
24. | Od Hospodina jsou krokové muže, ale člověk jak vyrozumívá cestě jeho? |
25. | Osídlo jest člověku pohltiti věc posvěcenou, a po slibu zase toho vyhledávati. |
26. | Král moudrý rozptyluje bezbožné, a uvodí na ně pomstu. |
27. | Duše člověka jest svíce Hospodinova, kteráž zpytuje všecky vnitřnosti srdečné. |
28. | Milosrdenství a pravda ostříhají krále, a milosrdenstvím podpírá se trůn jeho. |
29. | Ozdoba mládenců jest síla jejich, a okrasa starců šediny. |
30. | Modřiny ran jsou lékařství při zlém, a bití vnitřnostem života. |
Kapitola 21. |
1. | Jako potůčkové vod jest srdce královo v ruce Hospodinově; kamžkoli chce, nakloňuje ho. |
2. | Všeliká cesta člověka přímá se zdá jemu, ale kterýž zpytuje srdce, Hospodin jest. |
3. | Vykonávati spravedlnost a soud více se líbí Hospodinu nežli obět. |
4. | Vysokost očí, širokost srdce, a orání bezbožných jest hříchem. |
5. | Myšlení bedlivého všelijak ku prospěchu přicházejí, ale každého toho, kdož kvapný jest, toliko k nouzi. |
6. | Pokladové jazykem lživým shromáždění jsou marnost pomíjející hledajících smrti. |
7. | Zhouba, kterouž činí bezbožníci, bydliti bude u nich; nebo se zpěčují činiti soudu. |
8. | Muž, jehož cesta převrácená jest, cizí jest, čistého pak dílo přímé jest. |
9. | Lépe jest bydliti v koutě na střeše, nežli s ženou svárlivou v domě společném. |
10. | Duše bezbožného žádá zlého, ani přítel jeho jemu příjemný nebývá. |
11. | Posměvač když bývá trestán, hloupý bývá moudřejší; a když se uměle nakládá s moudrým, přijímá umění. |
12. | Vyučuje Bůh spravedlivého na domě bezbožného, kterýž vyvrací bezbožné pro zlost. |
13. | Kdo zacpává ucho své k volání chudého, i on sám volati bude, a nebude vyslyšán. |
14. | Dar skrytý ukrocuje prchlivost, a pocta v klíně hněv prudký. |
15. | Radostí jest spravedlivému činiti soud, ale hrůzou činitelům nepravosti. |
16. | Člověk bloudící z cesty rozumnosti v shromáždění mrtvých odpočívati bude. |
17. | Muž milující veselost nuzníkem bývá, a kdož miluje víno a masti, nezbohatne. |
18. | Výplatou za spravedlivého bude bezbožný, a za upřímé ošemetný. |
19. | Lépe jest bydliti v zemi pusté než s ženou svárlivou a zlostnou. |
20. | Poklad žádostivý a olej jest v příbytku moudrého, bláznivý pak člověk zžírá jej. |
21. | Kdo snažně následuje spravedlnosti a milosrdenství, nalézá život, spravedlnost i slávu. |
22. | Do města silných vchází moudrý, a boří pevnost doufání jeho. |
23. | Kdo ostříhá úst svých a jazyka svého, ostříhá od úzkosti duše své. |
24. | Hrdého a pyšného jméno jest posměvač, kterýž vše s neochotností a pýchou dělá. |
25. | Žádost lenivého zabijí jej, nebo nechtí ruce jeho dělati. |
26. | Každého dne žádostí hoří, spravedlivý pak dává a neskoupí se. |
27. | Obět bezbožných ohavností jest, ovšem pak jestliže by ji s nešlechetností obětovali. |
28. | Svědek lživý zahyne, ale muž, kterýž co slyší, stále mluviti bude. |
29. | Muž bezbožný zatvrzuje tvář svou, upřímý pak měří cestu svou. |
30. | Není žádné moudrosti, ani opatrnosti, ani rady proti Hospodinu. |
31. | Kůň strojen bývá ke dni boje, ale Hospodinovo jest vysvobození. |
Kapitola 22. |
1. | Vzácnější jest jméno dobré než bohatství veliké, a přízeň lepší než stříbro a zlato. |
2. | Bohatý a chudý potkávají se, učinitel obou jest Hospodin. |
3. | Opatrný vida zlé, vyhne se, ale hloupí předce jdouce, těžkosti docházejí. |
4. | Pokory a bázně Hospodinovy odplata jest bohatství a sláva i život. |
5. | Trní a osídla jsou na cestě převráceného; kdož ostříhá duše své, vzdálí se od nich. |
6. | Vyučuj mladého podlé způsobu cesty jeho; nebo když se i zstará, neuchýlí se od ní. |
7. | Bohatý nad chudými panuje, a vypůjčující bývá služebníkem toho, jenž půjčuje. |
8. | Kdo rozsívá nepravost, žíti bude trápení; prut zajisté prchlivosti jeho přestane. |
9. | Oko dobrotivé, onoť požehnáno bude; nebo udílí z chleba svého chudému. |
10. | Vyvrz posměvače, a odejdeť svada, anobrž přestane svár a lehkost. |
11. | Kdo miluje čistotu srdce, a v čích rtech jest příjemnost, takového král přítelem bývá. |
12. | Oči Hospodinovy ostříhají umění, ale snažnosti ošemetného převrací. |
13. | Říká lenoch: Lev jest vně, naprostřed ulic byl bych zabit. |
14. | Jáma hluboká ústa postranních; ten, na kohož se hněvá Hospodin, vpadne tam. |
15. | Bláznovství přivázáno jest k srdci mladého, ale metla kázně vzdálí je od něho. |
16. | Kdo utiská nuzného, aby rozmnožil své, a dává bohatému, jistotně bude v nouzi. |
17. | Nakloň ucha svého, a slyš slova moudrých, a mysl svou přilož k učení mému. |
18. | Nebo to bude utěšenou věcí, jestliže je složíš v srdci svém, budou-li spolu nastrojena ve rtech tvých. |
19. | Aby bylo v Hospodinu doufání tvé, oznamujiť to dnes. I ty také ostříhej toho. |
20. | Zdaližť jsem nenapsal znamenitých věcí z strany rad a umění, |
21. | Aťbych v známost uvedl jistotu řečí pravých, tak abys vynášeti mohl slova pravdy těm, kteříž by k tobě poslali? |
22. | Nelup nuzného, proto že nuzný jest, aniž potírej chudého v bráně. |
23. | Nebo Hospodin povede při jejich, a vydře duši těm, kteříž vydírají jim. |
24. | Nebývej přítelem hněvivého, a s mužem prchlivým neobcuj, |
25. | Abys se nenaučil stezkám jeho, a nevložil osídla na duši svou. |
26. | Nebývej mezi rukojměmi, mezi slibujícími za dluhy. |
27. | Nemáš-li, čím bys zaplatil, proč má kdo bráti lůže tvé pod tebou? |
28. | Nepřenášej mezníku starodávního, kterýž učinili otcové tvoji. |
29. | Vídáš-li, že muž snažný v díle svém před králi stává? Nestává před nepatrnými. |
Kapitola 23. |
1. | Když sedneš k jídlu se pánem, pilně šetř, co jest před tebou. |
2. | Jinak vrazil bys nůž do hrdla svého, byl-li bys lakotný. |
3. | Nežádej lahůdek jeho, nebo jsou pokrm oklamavatelný. |
4. | Neusiluj, abys zbohatl; od opatrnosti své přestaň. |
5. | K bohatství-liž bys obrátil oči své? Poněvadž v náhle mizí; nebo sobě zdělalo křídla podobná orličím, a zaletuje k nebi. |
6. | Nejez chleba člověka závistivého, a nežádej lahůdek jeho. |
7. | Nebo jak on sobě tebe váží v mysli své, tak ty pokrmu toho. Díť: Jez a pí, ale srdce jeho není s tebou. |
8. | Skyvu svou, kterouž jsi snědl, vyvrátíš, a zmaříš slova svá utěšená. |
9. | Před bláznem nemluv, nebo pohrdne opatrností řečí tvých. |
10. | Nepřenášej mezníku starodávního, a na pole sirotků nevcházej. |
11. | Silnýť jest zajisté ochránce jejich; onť povede při jejich proti tobě. |
12. | Zaveď k učení mysl svou, a uši své k řečem umění. |
13. | Neodjímej od mladého kázně; nebo umrskáš-li jej metlou, neumřeť. |
14. | Ty metlou jej mrskávej, a tak duši jeho z pekla vytrhneš. |
15. | Synu můj, bude-li moudré srdce tvé, veseliti se bude srdce mé všelijak ve mně; |
16. | A plésati budou ledví má, když mluviti budou rtové tvoji pravé věci. |
17. | Nechť nezávidí srdce tvé hříšníku, ale raději choď v bázni Hospodinově celý den. |
18. | Nebo poněvadž jest odplata, naděje tvá nebude podťata. |
19. | Slyš ty, synu můj, a buď moudrý, a naprav na cestu srdce své. |
20. | Nebývej mezi pijány vína, ani mezi žráči masa. |
21. | Nebo opilec a žráč zchudne, a ospánlivost v hadry obláčí. |
22. | Poslouchej otce svého, kterýž tě zplodil, aniž pohrdej matkou svou, když se zstará. |
23. | Pravdy nabuď, a neprodávej jí, též moudrosti, umění a rozumnosti. |
24. | Náramně bývá potěšen otec spravedlivého, a ten, kdož zplodil moudrého, veselí se z něho. |
25. | Nechať se tedy veselí otec tvůj a matka tvá, a ať pléše rodička tvá. |
26. | Dej mi, synu můj, srdce své, a oči tvé cest mých ať ostříhají. |
27. | Nebo nevěstka jest jáma hluboká, a studnice těsná žena cizí. |
28. | Onať také jako loupežník úklady činí, a zoufalce na světě rozmnožuje. |
29. | Komu běda? komu ouvech? komu svady? komu křik? komu rány darmo? komu červenost očí? |
30. | Těm, kteříž se zdržují na víně; těm, kteříž chodí, aby vyhledali strojené víno. |
31. | Nehleď na víno rdící se, že vydává v koflíku záři svou, a přímo vyskakuje. |
32. | Naposledy jako had uštípne, a jako štír ušťkne. |
33. | Oči tvé hleděti budou na cizí, a srdce tvé mluviti bude převrácené věci, |
34. | A budeš jako ten, kterýž spí u prostřed moře, a jako ten, kterýž spí na vrchu sloupu bárky. |
35. | Díš: Zbili mne, a nestonal jsem, tloukli mne, a nečil jsem; když procítím, dám se zase v to. |
Kapitola 24. |
1. | Nenásleduj lidí zlých, aniž žádej bývati s nimi. |
2. | Nebo o zhoubě přemýšlí srdce jejich, a rtové jejich o trápení mluví. |
3. | Moudrostí vzdělán bývá dům, a rozumností upevněn. |
4. | Skrze umění zajisté pokojové naplněni bývají všelijakým zbožím drahým a utěšeným. |
5. | Muž moudrý jest silný, a muž umělý přidává síly. |
6. | Nebo skrze rady opatrné svedeš bitvu, a vysvobození skrze množství rádců. |
7. | Vysoké jsou bláznu moudrosti; v bráně neotevře úst svých. |
8. | Kdo myslí zle činiti, toho nešlechetným nazovou. |
9. | Zlé myšlení blázna jest hřích, a ohavnost lidská posměvač. |
10. | Budeš-li se lenovati ve dni ssoužení, špatná bude síla tvá. |
11. | Vytrhuj jaté k smrti; nebo od těch, ješto se chýlí k zabití, což bys se zdržel? |
12. | Díš-li: Aj, nevěděli jsme o tom: zdaliž ten, jenž zpytuje srdce, nerozumí, a ten, kterýž jest strážce duše tvé, nezná, a neodplatí každému podlé skutků jeho? |
13. | Synu můj, jez med, nebo dobrý jest, a plást sladký dásním tvým. |
14. | Tak umění moudrosti duši tvé. Jestliže ji najdeš, onať bude mzda, a naděje tvá nebude vyťata. |
15. | Nečiniž úkladů, ó bezbožníče, příbytku spravedlivého, a nekaz odpočinutí jeho. |
16. | Nebo ač sedmkrát padá spravedlivý, však zase povstává, bezbožníci pak padají ve zlém. |
17. | Když by padl nepřítel tvůj, neraduj se, a když by klesl, nechať nepléše srdce tvé, |
18. | Aby snad nepopatřil Hospodin, a nelíbilo by se to jemu, a odvrátil by od něho hněv svůj. |
19. | Nehněvej se příčinou zlostníků, aniž následuj bezbožných. |
20. | Nebo zlý nebude míti odplaty; svíce bezbožných zhasne. |
21. | Boj se Hospodina, synu můj, i krále, a k neustavičným se nepřiměšuj. |
22. | Nebo v náhle nastane bída jejich, a pomstu obou těch kdo zná? |
23. | Také i toto moudrým náleží: Přijímati osobu v soudu není dobré. |
24. | Toho, kdož říká bezbožnému: Spravedlivý jsi, klnouti budou lidé, a v ošklivost jej vezmou národové. |
25. | Ale kteříž kárají, budou potěšeni, a přijde na ně požehnání dobrého. |
26. | Bude líbati rty toho, kdož mluví slova pravá. |
27. | Nastroj vně dílo své, a sprav je sobě na poli; potom také vystavíš dům svůj. |
28. | Nebývej svědkem všetečným proti bližnímu svému, aniž lahodně namlouvej rty svými. |
29. | Neříkej: Jakž mi učinil, tak mu učiním; odplatím muži tomu podlé skutku jeho. |
30. | Přes pole muže lenivého šel jsem, a přes vinici člověka nemoudrého, |
31. | A aj, porostlo všudy trním, přikryly všecko kopřivy, a ohrada kamenná její byla zbořená. |
32. | A vida to, posoudil jsem toho; vida, vzal jsem to k výstraze. |
33. | Maličko pospíš, maličko zdřímeš, maličko složíš ruce, abys poležel, |
34. | V tom přijde jako pocestný chudoba tvá, a nouze tvá jako muž zbrojný. |
Kapitola 25. |
1. | Jaké i tato jsou přísloví Šalomounova, kteráž shromáždili muži Ezechiáše, krále Judského: |
2. | Sláva Boží jest skrývati věc, ale sláva králů zpytovati věc. |
3. | Vysokosti nebes, a hlubokosti země, a srdce králů není žádného vystižení. |
4. | Jako když bys odjal trůsku od stříbra, ukáže se slevači nádoba čistá: |
5. | Tak když odejmeš bezbožného od oblíčeje králova, tedy utvrzen bude v spravedlnosti trůn jeho. |
6. | Nestavěj se za znamenitého před králem, a na místě velikých nestůj. |
7. | Nebo lépe jest, aťby řečeno bylo: Vstup sem, nežli abys snížen byl před knížetem; což vídávají oči tvé. |
8. | Nevcházej v svár kvapně, tak abys naposledy něčeho se nedopustil, kdyby tě zahanbil bližní tvůj. |
9. | Srovnej při svou s bližním svým, a tajné věci jiného nevyjevuj, |
10. | Aťby lehkosti neučinil ten, kdož by to slyšel, až by i zlá pověst tvá nemohla jíti nazpět. |
11. | Jablka zlatá s řezbami stříbrnými jest slovo propověděné případně. |
12. | Náušnice zlatá a ozdoba z ryzího zlata jest trestatel moudrý u toho, jenž poslouchá. |
13. | Jako studenost sněžná v čas žně, tak jest posel věrný těm, kteříž jej posílají; nebo duši pánů svých očerstvuje. |
14. | Jako oblakové a vítr bez deště, tak člověk, kterýž se chlubí darem lživým. |
15. | Snášelivostí nakloněn bývá vývoda, a jazyk měkký láme kosti. |
16. | Nalezneš-li med, jez, pokudž by dosti bylo tobě, abys snad nasycen jsa jím, nevyvrátil ho. |
17. | Zdržuj nohu svou od domu bližního svého, aby syt jsa tebe, neměl tě v nenávisti. |
18. | Kladivo a meč a střela ostrá jest každý, kdož mluví falešné svědectví proti bližnímu svému. |
19. | Zub vylomený a noha vytknutá jest doufání v převráceném v den úzkosti. |
20. | Jako ten, kdož svláčí oděv v čas zimy, a ocet lije k sanitru, tak kdož zpívá písničky srdci smutnému. |
21. | Jestliže by lačněl ten, jenž tě nenávidí, nakrm jej chlebem, a žíznil-li by, napoj jej vodou. |
22. | Nebo uhlí řeřavé shromáždíš na hlavu jeho, a Hospodin odplatí tobě. |
23. | Vítr půlnoční zplozuje déšť, a tvář hněvivá jazyk tajně utrhající. |
24. | Lépe jest bydliti v koutě na střeše, nežli s ženou svárlivou v domě společném. |
25. | Voda studená duši ustalé jest novina dobrá z země daleké. |
26. | Studnice nohami zakalená a pramen zkažený jest spravedlivý z místa svého před bezbožným vystrčený. |
27. | Jísti mnoho medu není dobře; tak zpytování slávy jejich není slavné. |
28. | Město rozbořené beze zdi jest muž, kterýž nemá moci nad duchem svým. |
Kapitola 26. |
1. | Jako sníh v létě, a jako déšť ve žni, tak nepřipadá na blázna čest. |
2. | Jako vrabec přenáší se, a vlaštovice létá, tak zlořečení bez příčiny nedojde. |
3. | Bič na koně, uzda na osla, a kyj na hřbet blázna. |
4. | Neodpovídej bláznu podlé bláznovství jeho, abys i ty jemu nebyl podobný. |
5. | Odpověz bláznu podlé bláznovství jeho, aby sám u sebe nebyl moudrý. |
6. | Jako by nohy osekal, bezpráví se dopouští ten, kdož svěřuje poselství bláznu. |
7. | Jakož nejednostejní jsou hnátové kulhavého, tak řeč v ústech bláznů. |
8. | Jako vložiti kámen do praku, tak jest, když kdo ctí blázna. |
9. | Trn, kterýž se dostává do rukou opilého, jest přísloví v ústech bláznů. |
10. | Veliký pán stvořil všecko, a dává odplatu bláznu, i odměnu přestupníkům. |
11. | Jakož pes navracuje se k vývratku svému, tak blázen opětuje bláznovství své. |
12. | Spatřil-li bys člověka, an jest moudrý sám u sebe, naděje o bláznu lepší jest než o takovém. |
13. | Říká lenoch: Lev lítý jest na cestě, lev jest v ulici. |
14. | Dvéře se obracejí na stežejích svých, a lenoch na lůži svém. |
15. | Schovává lenivý ruku svou za ňadra; těžko mu vztáhnouti ji k ústům svým. |
16. | Moudřejší jest lenivý u sebe sám, nežli sedm odpovídajících s soudem. |
17. | Psa za uši lapá, kdož odcházeje, hněvá se ne v své při. |
18. | Jako nesmyslný vypouští jiskry a šípy smrtelné, |
19. | Tak jest každý, kdož oklamává bližního, a říká: Zdaž jsem nežertoval? |
20. | Když není drev, hasne oheň; tak když nebude klevetníka, utichne svár. |
21. | Uhel mrtvý k roznícení, a drva k ohni, tak člověk svárlivý k roznícení svady. |
22. | Slova utrhače jako ubitých, ale však sstupují do vnitřností života. |
23. | Stříbrná trůska roztažená po střepě jsou rtové protivní a srdce zlé. |
24. | Rty svými za jiného se staví ten, jenž nenávidí, ale u vnitřnosti své skládá lest. |
25. | Když se ochotný ukáže řečí svou, nevěř mu; nebo sedmera ohavnost jest v srdci jeho. |
26. | Přikrývána bývá nenávist chytře, ale zlost její zjevena bývá v shromáždění. |
27. | Kdo jámu kopá, do ní upadá, a kdo valí kámen, na něj se obrací. |
28. | Člověk jazyka ošemetného v nenávisti má ponížené, a ústy úlisnými způsobuje pád. |
Kapitola 27. |
1. | Nechlub se dnem zítřejším, nebo nevíš, coť ten den přinese. |
2. | Nechať tě chválí jiní, a ne ústa tvá, cizí, a ne rtové tvoji. |
3. | Tíž má kamen, a váhu písek, ale hněv blázna těžší jest nad to obé. |
4. | Ukrutnátě věc hněv a prudká prchlivost, ale kdo ostojí před závistí? |
5. | Lepší jest domlouvání zjevné, než milování tajné. |
6. | Bezpečnější rány od přítele, než lahodná líbání nenávidícího. |
7. | Duše sytá pohrdá i medem, ale duši lačné každá hořkost sladká. |
8. | Jako pták zaletuje od hnízda svého, tak muž odchází od místa svého. |
9. | Mast a kadění obveseluje srdce; tak sladkost přítele víc než rada vlastní. |
10. | Přítele svého a přítele otce svého neopouštěj, a do domu bratra svého nechoď v čas bídy své; lepšíť jest soused blízký, než bratr daleký. |
11. | Buď moudrý, synu můj, a obvesel srdce mé, ať mám co odpovědíti tomu, kdož mi utrhá. |
12. | Opatrný vidá zlé, vyhne se, ale hloupí předce jdouce, těžkosti docházejí. |
13. | Vezmi roucho toho, kterýž slíbil za cizího, a od toho, kdo za cizozemku slíbil, základ jeho. |
14. | Tomu, kdož dobrořečí příteli svému hlasem velikým, ráno vstávaje, za zlořečení počteno bude. |
15. | Kapání ustavičné v čas přívalu, a žena svárlivá rovní jsou sobě; |
16. | Kdož ji schovává, schovává vítr, a jako mast v pravici voněti bude. |
17. | Železo železem se ostří; tak muž zostřuje tvář přítele svého. |
18. | Kdo ostříhá fíku, jídá ovoce jeho; tak kdo ostříhá pána svého, poctěn bude. |
19. | Jakož u vodě tvář proti tváři se ukazuje, tak srdce člověka člověku. |
20. | Propast a zahynutí nebývají nasyceni, tak oči člověka nasytiti se nemohou. |
21. | Teglík stříbra a pec zlata zkušuje, tak člověka pověst chvály jeho. |
22. | Bys blázna i v stupě mezi krupami píchem zopíchal, neodejde od něho bláznovství jeho. |
23. | Pilně přihlídej k dobytku svému, pečuj o stáda svá. |
24. | Nebo ne na věky trvá bohatství, ani koruna do pronárodu. |
25. | Když zroste tráva, a ukazuje se bylina, tehdáž ať se shromažďuje seno s hor. |
26. | Beránkové budou k oděvu tvému, a záplata pole kozelci. |
27. | Nadto dostatek mléka kozího ku pokrmu tvému, ku pokrmu domu tvého, a živnosti děvek tvých. |
Kapitola 28. |
1. | Utíkají bezbožní, ač jich žádný nehoní, ale spravedliví jako mladý lev smělí jsou. |
2. | Pro přestoupení země mnoho knížat jejích, ale pro člověka rozumného a umělého trvánlivé bývá panování. |
3. | Muž chudý, kterýž utiská nuzné, podoben jest přívalu zachvacujícímu, za čímž nebývá chleba. |
4. | Kteří opouštějí zákon, chválí bezbožného, ale kteříž ostříhají zákona, velmi jsou jim na odpor. |
5. | Lidé zlí nesrozumívají soudu, ti pak, kteříž hledají Hospodina, rozumějí všemu. |
6. | Lepší jest chudý, kterýž chodí v upřímnosti své, než převrácený na kterékoli cestě, ačkoli jest bohatý. |
7. | Kdo ostříhá zákona, jest syn rozumný; kdož pak s žráči tovaryší, hanbu činí otci svému. |
8. | Kdo rozmnožuje statek svůj lichvou a úrokem, shromažďuje tomu, kdož by jej z milosti chudým rozděloval. |
9. | Kdo odvrací ucho své, aby neslyšel zákona, i modlitba jeho jest ohavností. |
10. | Kdo zavodí upřímé na cestu zlou, do jámy své sám vpadne, ale upřímí dědičně obdrží dobré. |
11. | Moudrý jest u sebe sám muž bohatý, ale chudý rozumný vystihá jej. |
12. | Když plésají spravedliví, velmi to pěkně sluší; ale když povstávají bezbožní, vyhledáván bývá člověk. |
13. | Kdo přikrývá přestoupení svá, nepovede se jemu šťastně; ale kdož je vyznává a opouští, milosrdenství důjde. |
14. | Blahoslavený člověk, kterýž se strachuje vždycky; ale kdož zatvrzuje srdce své, upadne ve zlé. |
15. | Lev řvoucí a nedvěd hladovitý jest panovník bezbožný nad lidem nuzným. |
16. | Kníže bez rozumu bývá veliký dráč, ale kdož v nenávisti má mrzký zisk, prodlí dnů. |
17. | Člověka, kterýž násilí činí krvi lidské, ani nad jamou, když utíká, žádný ho nezadrží. |
18. | Kdo chodí upřímě, zachován bude, převrácený pak na kterékoli cestě padne pojednou. |
19. | Kdo dělá zemi svou, nasycen bývá chlebem; ale kdož následuje zahalečů, nasycen bývá chudobou. |
20. | Muž věrný přispoří požehnání, ale kdož chvátá zbohatnouti, nebývá bez viny. |
21. | Přijímati osobu není dobré; nebo mnohý pro kus chleba neprávě činí. |
22. | Člověk závistivý chvátá k statku, nic nevěda, že nouze na něj přijde. |
23. | Kdo domlouvá člověku, potom spíše milost nalézá nežli ten, kterýž lahodí jazykem. |
24. | Kdo loupí otce svého a matku svou, a říká, že to není žádný hřích, tovaryš jest vražedlníka. |
25. | Vysokomyslný vzbuzuje svár, ale kdo doufá v Hospodina, hojnost míti bude. |
26. | Kdo doufá v srdce své, blázen jest; ale kdož chodí moudře, pomůže sobě. |
27. | Kdo dává chudému, nebude míti žádného nedostatku; kdož pak zakrývá oči své, bude míti množství zlořečení. |
28. | Když povstávají bezbožní, skrývá se člověk; ale když hynou, rozmnožují se spravedliví. |
Kapitola 29. |
1. | Člověk, kterýž často kárán bývaje, zatvrzuje šíji, rychle potřín bude, tak že neprospěje žádné lékařství. |
2. | Když se množí spravedliví, veselí se lid; ale když panuje bezbožník, vzdychá lid. |
3. | Muž, kterýž miluje moudrost, obveseluje otce svého; ale kdož se přitovaryšuje k nevěstkám, mrhá statek. |
4. | Král soudem upevňuje zemi, muž pak, kterýž béře dary, boří ji. |
5. | Člověk, kterýž pochlebuje příteli svému, rozprostírá sít před nohama jeho. |
6. | Výstupek bezbožného jest jemu osídlem, spravedlivý pak prozpěvuje a veselí se. |
7. | Spravedlivý vyrozumívá při nuzných, ale bezbožník nemá s to rozumnosti ani umění. |
8. | Muži posměvači zavozují město, ale moudří odvracují hněv. |
9. | Muž moudrý, kterýž se nesnadní s mužem bláznivým, buď že se pohne, buď že se směje, nemá pokoje. |
10. | Vražedlníci v nenávisti mají upřímého, ale upřímí pečují o duši jeho. |
11. | Všecken duch svůj vypouští blázen, ale moudrý na potom zdržuje jej. |
12. | Pána toho, kterýž rád poslouchá slov lživých, všickni služebníci jsou bezbožní. |
13. | Chudý a dráč potkávají se, obou dvou však oči osvěcuje Hospodin. |
14. | Krále toho, kterýž soudí právě nuzné, trůn na věky bývá utvrzen. |
15. | Metla a kárání dává moudrost, ale dítě sobě volné k hanbě přivodí matku svou. |
16. | Když se rozmnožují bezbožní, rozmnožuje se převrácenost, a však spravedliví spatřují pád jejich. |
17. | Tresci syna svého, a přineseť odpočinutí, a způsobí rozkoš duši tvé. |
18. | Když nebývá vidění, rozptýlen bývá lid; kdož pak ostříhá zákona, blahoslavený jest. |
19. | Slovy nebývá napraven služebník; nebo rozuměje, však neodpoví. |
20. | Spatřil-li bys člověka, an jest kvapný v věcech svých, lepší jest naděje o bláznu, než o takovém. |
21. | Kdo rozkošně chová z dětinství služebníka svého, naposledy bude syn. |
22. | Člověk hněvivý vzbuzuje svár, a prchlivý mnoho hřeší. |
23. | Pýcha člověka snižuje jej, ale chudý duchem dosahuje slávy. |
24. | Kdo má spolek s zlodějem, v nenávisti má duši svou; zlořečení slyší, však neoznámí. |
25. | Strašlivý člověk klade sobě osídlo, ale kdo doufá v Hospodina, bývá povýšen. |
26. | Mnozí hledají tváři pánů, ješto od Hospodina jest soud jednoho každého. |
27. | Ohavností spravedlivým jest muž nepravý, ohavností pak bezbožnému, kdož upřímě kráčí. |
Kapitola 30. |
1. | Slova Agura, syna Jáke. Sepsání řečí muže toho k Itielovi, k Itielovi a Uchalovi. |
2. | Jistě žeť jsem hloupější nad jiné, tak že rozumnosti člověka obecného nemám, |
3. | Aniž jsem se naučil moudrosti, a umění svatých neumím. |
4. | Kdo vstoupil v nebe, i sstoupil? Kdo sebral vítr do hrstí svých? Kdo shrnul vody v roucho své? Kdo upevnil všecky končiny země? Které jméno jeho, a jaké jméno syna jeho, víš-li? |
5. | Všeliká výmluvnost Boží přečištěná jest; onť jest štít doufajících v něho. |
6. | Nepřidávej k slovům jeho, aby tě nekáral, a byl bys ve lži postižen. |
7. | Dvou věcí žádám od tebe, neoslýchejž mne, prvé než umru: |
8. | Marnost a slovo lživé vzdal ode mne, chudoby neb bohatství nedávej mi, živ mne pokrmem vedlé potřeby mé, |
9. | Abych snad nasycen jsa, tě nezapřel, a neřekl: Kdo jest Hospodin? a abych zchudna, nekradl, a nebral naprázdno jména Hospodina Boha svého. |
10. | Nesoč na služebníka před pánem jeho, aťby nezlořečil, a ty abys nehřešil. |
11. | Jest pokolení, kteréž otci svému zlořečí, a matce své nedobrořečí. |
12. | Jest pokolení čisté samo u sebe, ačkoli od nečistot svých není obmyto. |
13. | Jest pokolení, jehož vysoké jsou oči, a víčka jeho jsou vyzdvižená. |
14. | Jest pokolení, jehož zubové jsou mečové, a třenovní zubové jeho nožové, k zžírání chudých na zemi a nuzných na světě. |
15. | Pijavice má dvě dcery říkající: Dej, dej. Tři věci nebývají nasyceny, anobrž čtyry, kteréž nikdy neřeknou: Dosti: |
16. | Peklo a život neplodné, země též nebývá nasycena vodou, a oheň neříká: Dosti. |
17. | Oko, kteréž se posmívá otci, a pohrdá poslušenstvím matky, vyklubí krkavci potoční, aneb snědí je orličata. |
18. | Tři tyto věci skryty jsou přede mnou, nýbrž čtyry, kterýchž neznám: |
19. | Cesty orlice v povětří, cesty hada na skále, cesty lodí u prostřed moře, a cesty muže při panně. |
20. | Takováž jest cesta ženy cizoložné: Jí, a utře ústa svá, a dí: Nepáchala jsem nepravosti. |
21. | Pode třmi věcmi pohybuje se země, anobrž pod čtyřmi, jichž nemůž snésti: |
22. | Pod služebníkem, když kraluje, a bláznem, když se nasytí chleba; |
23. | Pod omrzalou, když se vdá, a děvkou, když dědičkou bývá paní své. |
24. | Čtyry tyto věci jsou malé na zemi, a však jsou moudřejší nad mudrce: |
25. | Mravenci, lid nesilný, kteříž však připravují v létě pokrm svůj; |
26. | Králíkové, lid nesilný, kteříž však stavějí v skále dům svůj; |
27. | Krále nemají kobylky, a však vycházejí po houfích všecky; |
28. | Pavouk rukama dělá, a bývá na palácích královských. |
29. | Tři tyto věci udatně vykračují, anobrž čtyry, kteréž zmužile chodí: |
30. | Lev nejsilnější mezi zvířaty, kterýž neustupuje před žádným; |
31. | Přepásaný na bedrách kůň neb kozel, a král, proti němuž žádný nepovstává. |
32. | Jestliže jsi bláznil, vynášeje se, a myslil-lis zle, ruku na ústa polož. |
33. | Kdo tluče smetanu, stlouká máslo, a stiskání nosu vyvodí krev, tak popouzení k hněvu vyvodí svár. |
Kapitola 31. |
1. | Slova proroctví Lemuele krále, kterýmž vyučovala jej matka jeho. |
2. | Co dím, synu můj, co, synu života mého? Co, řku, dím, synu slibů mých? |
3. | Nedávej ženám síly své, ani cest svých těm, kteréž k zahynutí přivodí krále. |
4. | Ne králům, ó Lemueli, ne králům náleží píti víno, a ne pánům žádost nápoje opojného, |
5. | Aby pije, nezapomněl na ustanovení, a nezměnil pře všech lidí ssoužených. |
6. | Dejte nápoj opojný hynoucímu, a víno těm, kteříž jsou truchlivého ducha, |
7. | Ať se napije, a zapomene na chudobu svou, a na trápení své nezpomíná více. |
8. | Otevři ústa svá za němého, v při všech oddaných k smrti, |
9. | Otevři, řku, ústa svá, suď spravedlivě, a veď při chudého a nuzného. |
10. | Ženu statečnou kdo nalezne? Nebo daleko nad perly cena její. |
11. | Dověřuje se jí srdce muže jejího; nebo tu kořistí nebude nedostatku. |
12. | Dobře činí jemu a ne zle, po všecky dny života svého. |
13. | Hledá pilně vlny a lnu, a dělá šťastně rukama svýma. |
14. | Jest podobná lodi kupecké, zdaleka přiváží pokrm svůj. |
15. | Kterážto velmi ráno vstávajíc, dává pokrm čeledi své, a podíl náležitý děvkám svým. |
16. | Rozsuzuje pole, a ujímá je; z výdělku rukou svých štěpuje i vinici. |
17. | Přepasuje silou bedra svá, a zsiluje ramena svá. |
18. | Zakouší, jak jest užitečné zaměstknání její; ani v noci nehasne svíce její. |
19. | Rukama svýma sahá k kuželi, a prsty svými drží vřeteno. |
20. | Ruku svou otvírá chudému, a ruce své vztahuje k nuznému. |
21. | Nebojí se za čeled svou v čas sněhu; nebo všecka čeled její obláčí se v roucho dvojnásobní. |
22. | Koberce dělá sobě z kmentu, a z zlatohlavu jest oděv její. |
23. | Patrný jest v branách manžel její, když sedá s staršími země. |
24. | Plátno drahé dělá, a prodává; též i pasy prodává kupci. |
25. | Síla a krása oděv její, nestará se o časy potomní. |
26. | Ústa svá otvírá k moudrosti, a naučení dobrotivosti v jazyku jejím. |
27. | Spatřuje obcování čeledi své, a chleba zahálky nejí. |
28. | Povstanouce synové její, blahoslaví ji; manžel její také chválí ji, |
29. | Říkaje: Mnohé ženy statečně sobě počínaly, ty pak převyšuješ je všecky. |
30. | Oklamavatelná jest příjemnost a marná krása; žena, kteráž se bojí Hospodina, tať chválena bude. |
31. | Dejtež takové z ovoce rukou jejích, a nechať ji chválí v branách skutkové její. |