|
KNIHA PŘÍSLOVÍ |
Kapitola 1. |
1. | Přísloví Šalomouna syna Davidova, krále Izraelského, |
2. | Ku poznání moudrosti a cvičení, k vyrozumívání řečem rozumnosti, |
3. | K dosažení vycvičení v opatrnosti, spravedlnosti, soudu a toho, což pravého jest, |
4. | Aby dána byla hloupým důmyslnost, mládenečku umění a prozřetelnost. |
5. | Když poslouchati bude moudrý, přibude mu umění, a rozumný bude vtipnější, |
6. | K srozumění podobenství, a výmluvnosti řeči moudrých a pohádkám jejich. |
7. | Bázeň Hospodinova jest počátek umění, moudrostí a cvičením pohrdají blázni. |
8. | Poslouchej, synu můj, cvičení otce svého, a neopouštěj naučení matky své. |
9. | Neboť to přidá příjemnosti hlavě tvé, a bude zlatým řetězem hrdlu tvému. |
10. | Synu můj, jestliže by tě namlouvali hříšníci, nepřivoluj. |
11. | Jestliže by řekli: Poď s námi, úklady čiňme krvi, skryjeme se proti nevinnému bez ostýchání se; |
12. | Sehltíme je jako hrob za živa, a v cele jako ty, jenž sstupují do jámy; |
13. | Všelijakého drahého zboží dosáhneme, naplníme domy své loupeží; |
14. | Vrz los svůj mezi nás, měšec jeden budeme míti všickni: |
15. | Synu můj, nevycházej na cestu s nimi, zdrž nohu svou od stezky jejich; |
16. | Nebo nohy jejich ke zlému běží, a pospíchají k vylévání krve. |
17. | Jistě, že jakož nadarmo roztažena bývá sít před očima jakéhokoli ptactva, |
18. | Tak tito proti krvi své ukládají, skrývají se proti dušem svým. |
19. | Takovéť jsou cesty každého dychtícího po zisku, duši pána svého uchvacuje. |
20. | Moudrost vně volá, na ulicech vydává hlas svůj. |
21. | V největším hluku volá, u vrat brány, v městě, a výmluvnosti své vypravuje, řka: |
22. | Až dokud hloupí milovati budete hloupost, a posměvači posměch sobě libovati, a blázni nenáviděti umění? |
23. | Obraťtež se k domlouvání mému. Hle, vynáším vám ducha svého, a v známost vám uvodím slova svá. |
24. | Poněvadž jsem volala, a odpírali jste; vztahovala jsem ruku svou, a nebyl, kdo by pozoroval, |
25. | Anobrž strhli jste se všeliké rady mé, a trestání mého jste neoblíbili: |
26. | Pročež i já v bídě vaší smáti se budu, posmívati se budu, když přijde to, čehož se bojíte, |
27. | Když přijde jako hrozné zpuštění to, čehož se bojíte, a bída vaše jako bouře nastane, když přijde na vás trápení a ssoužení. |
28. | Tehdy volati budou ke mně, a nevyslyším; ráno hledati mne budou, a nenaleznou mne. |
29. | Proto že nenáviděli umění, a bázně Hospodinovy nevyvolili, |
30. | Aniž povolili radě mé, ale pohrdali všelikým domlouváním mým. |
31. | Protož jísti budou ovoce skutků svých, a radami svými nasyceni budou. |
32. | Nebo pokoj hloupých zmorduje je, a štěstí bláznů zahubí je. |
33. | Ale kdož mne poslouchá, bydliti bude bezpečně, pokoj maje před strachem zlých věcí. |
Kapitola 2. |
1. | Synu můj, přijmeš-li slova má, a přikázaní má schováš-li u sebe; |
2. | Nastavíš-li moudrosti ucha svého, a nakloníš-li srdce svého k opatrnosti; |
3. | Ovšem, jestliže na rozumnost zavoláš, a na opatrnost zvoláš-li; |
4. | Budeš-li jí hledati jako stříbra, a jako pokladů pilně vyhledávati jí: |
5. | Tehdy porozumíš bázni Hospodinově, a známosti Boží nabudeš; |
6. | Nebo Hospodin dává moudrost, z úst jeho umění a opatrnost. |
7. | Chová upřímým dlouhověkosti, pavézou jest chodícím v sprostnosti, |
8. | Ostříhaje stezek soudu; on cesty svatých svých ostříhá. |
9. | Tehdy porozumíš spravedlnosti a soudu, a upřímosti i všeliké cestě dobré, |
10. | Když vejde moudrost v srdce tvé, a umění duši tvé se zalíbí. |
11. | Prozřetelnost ostříhati bude tebe, a opatrnost zachová tě, |
12. | Vysvobozujíc tě od cesty zlé, a od lidí mluvících věci převrácené, |
13. | Kteříž opouštějí stezky přímé, aby chodili po cestách tmavých, |
14. | Kteříž se veselí ze zlého činění, plésají v převrácenostech nejhorších, |
15. | Jejichž stezky křivolaké jsou, anobrž zmotaní jsou na cestách svých; |
16. | Vysvobozujíc tě i od ženy postranní, od cizí, kteráž řečmi svými lahodí, |
17. | Kteráž opouští vůdce mladosti své, a na smlouvu Boha svého se zapomíná; |
18. | K smrti se zajisté nachyluje dům její, a k mrtvým stezky její; |
19. | Kteřížkoli vcházejí k ní, nenavracují se zase, aniž trefují na cestu života; |
20. | Abys chodil po cestě dobrých, a stezek spravedlivých abys ostříhal. |
21. | Nebo upřímí bydliti budou v zemi, a pobožní zůstanou v ní; |
22. | Bezbožní pak z země vyťati budou, a přestupníci vykořeněni budou z ní. |
Kapitola 3. |
1. | Synu můj, na učení mé nezapomínej, ale přikázaní mých nechať ostříhá srdce tvé. |
2. | Dlouhosti zajisté dnů, i let života i pokoje přidadí tobě. |
3. | Milosrdenství a pravda nechť neopouštějí tě, přivaž je k hrdlu svému, napiš je na tabuli srdce svého, |
4. | A nalezneš milost a prospěch výborný před Bohem i lidmi. |
5. | Doufej v Hospodina celým srdcem svým, na rozumnost pak svou nezpoléhej. |
6. | Na všech cestách svých snažuj se jej poznávati, a onť spravovati bude stezky tvé. |
7. | Nebývej moudrý sám u sebe; boj se Hospodina, a odstup od zlého. |
8. | Toť bude zdraví životu tvému, a rozvlažení kostem tvým. |
9. | Cti Hospodina z statku svého, a z nejpřednějších věcí všech úrod svých, |
10. | A naplněny budou stodoly tvé hojností, a presové tvoji mstem oplývati budou. |
11. | Kázně Hospodinovy, synu můj, nezamítej, aniž sobě oškliv domlouvání jeho. |
12. | Nebo kohož miluje Hospodin, tresce, a to jako otec syna, jejž libuje. |
13. | Blahoslavený člověk nalézající moudrost, a člověk vynášející opatrnost. |
14. | Lépeť jest zajisté těžeti jí, nežli těžeti stříbrem, anobrž nad výborné zlato užitek její. |
15. | Dražší jest než drahé kamení, a všecky nejžádostivější věci tvé nevrovnají se jí. |
16. | Dlouhost dnů v pravici její, a v levici její bohatství a sláva. |
17. | Cesty její cesty utěšené, a všecky stezky její pokojné. |
18. | Stromem života jest těm, kteříž jí dosahují, a kteříž ji mají, blahoslavení jsou. |
19. | Hospodin moudrostí založil zemi, utvrdil nebesa opatrností. |
20. | Uměním jeho propasti protrhují se, a oblakové vydávají rosu. |
21. | Synu můj, nechť neodcházejí ty věci od očí tvých, ostříhej zdravého naučení a prozřetelnosti. |
22. | I budeť to životem duši tvé, a ozdobou hrdlu tvému. |
23. | Tehdy choditi budeš bezpečně cestou svou, a v nohu svou neurazíš se. |
24. | Když lehneš, nebudeš se strašiti, ale odpočívati budeš, a bude libý sen tvůj. |
25. | Nelekneš se strachu náhlého, ani zpuštění bezbožníků, když přijde. |
26. | Nebo Hospodin bude doufání tvé, a ostříhati bude nohy tvé, abys nebyl lapen. |
27. | Nezadržuj dobrodiní potřebujícím, když s to býti můžeš, abys je činil. |
28. | Neříkej bližnímu svému: Odejdi, potom navrať se, a zítrať dám, maje to u sebe. |
29. | Neukládej proti bližnímu svému zlého, kterýž s tebou dověrně bydlí. |
30. | Nevaď se s člověkem bez příčiny, jestližeť neučinil zlého. |
31. | Nechtěj záviděti muži dráči, aniž zvoluj které cesty jeho. |
32. | Nebo ohavností jest Hospodinu převrácenec, ale s upřímými tajemství jeho. |
33. | Zlořečení Hospodinovo jest v domě bezbožníka, ale příbytku spravedlivých žehná: |
34. | Poněvadž posměvačům on se posmívá, pokorným pak dává milost. |
35. | Slávu moudří dědičně obdrží, ale blázny hubí pohanění. |
Kapitola 4. |
1. | Poslouchejte, synové, učení otcova, a pozorujte, abyste poznali rozumnost. |
2. | Nebo naučení dobré dávám vám, neopouštějtež zákona mého. |
3. | Když jsem byl syn u otce svého mladičký, a jediný při matce své, |
4. | On vyučoval mne a říkal mi: Ať se chopí výmluvností mých srdce tvé, ostříhej přikázaní mých, a živ budeš. |
5. | Nabuď moudrosti, nabuď rozumnosti; nezapomínej, ani se uchyluj od řečí úst mých. |
6. | Neopouštějž jí, a bude tě ostříhati; miluj ji, a zachová tě. |
7. | Předně moudrosti, moudrosti nabývej, a za všecko jmění své zjednej rozumnost. |
8. | Vyvyšuj ji, a zvýšíť tě; poctí tě, když ji přijmeš. |
9. | Přidá hlavě tvé příjemnosti, korunou krásnou obdaří tě. |
10. | Slyš, synu můj, a přijmi řeči mé, a tak rozmnoží se léta života tvého. |
11. | Cestě moudrosti učím tě, vedu tě stezkami přímými. |
12. | Když choditi budeš, nebude ssoužen krok tvůj, a poběhneš-li, neustrčíš se. |
13. | Chopiž se učení, nepouštěj, ostříhej ho, nebo ono jest život tvůj. |
14. | Na stezku bezbožných nevcházej, a nekráčej cestou zlostníků. |
15. | Opusť ji, nechoď po ní, uchyl se od ní, a pomiň jí. |
16. | Neboť nespí, leč zlost provedou; anobrž zahánín bývá sen jejich, dokudž ku pádu nepřivodí, |
17. | Proto že jedí chléb bezbožnosti, a víno loupeží pijí. |
18. | Ale stezka spravedlivých jako světlo jasné, kteréž rozmáhá se, a svítí až do pravého dne. |
19. | Cesta pak bezbožných jako mrákota; nevědí, na čem se ustrčiti mohou. |
20. | Synu můj, slov mých pozoruj, k řečem mým nakloň ucha svého. |
21. | Nechať neodcházejí od očí tvých, ostříhej jich u prostřed srdce svého. |
22. | Nebo životem jsou těm, kteříž je nalézají, i všemu tělu jejich lékařstvím. |
23. | Přede vším, čehož se stříci sluší, ostříhej srdce svého, nebo z něho pochází život. |
24. | Odlož od sebe převrácenost úst, a zlost rtů vzdal od sebe. |
25. | Oči tvé ať k dobrým věcem patří, a víčka tvá ať přímě hledí před tebou. |
26. | Zvaž stezku noh svých, a všecky cesty tvé ať jsou spraveny. |
27. | Neuchyluj se na pravo ani na levo, odvrať nohu svou od zlého. |
Kapitola 5. |
1. | Synu můj, pozoruj moudrosti mé, k opatrnosti mé nakloň ucha svého, |
2. | Abys ostříhal prozřetelnosti, a rtové tvoji šetřili umění. |
3. | Nebo rtové cizí ženy strdí tekou, a měkčejší nad olej ústa její. |
4. | Poslední pak věci její hořké jsou jako pelyněk, ostré jako meč na obě straně ostrý. |
5. | Nohy její sstupují k smrti, krokové její hrob uchvacují. |
6. | Stezku života snad bys zvážiti chtěl? Vrtkéť jsou cesty její, neseznáš. |
7. | Protož, synové, poslechněte mne, a neodstupujte od řečí úst mých. |
8. | Vzdal od ní cestu svou, a nepřibližuj se ke dveřím domu jejího, |
9. | Abys snad nedal jiným slávy své, a let svých ukrutnému, |
10. | Aby se nenasytili cizí úsilím tvým, a práce tvá nezůstala v domě cizím. |
11. | I řval bys naposledy, když bys zhubil tělo své a čerstvost svou, |
12. | A řekl bys: Jak jsem nenáviděl cvičení, a domlouváním pohrdalo srdce mé, |
13. | A neposlouchal jsem hlasu vyučujících mne, a k učitelům svým nenaklonil jsem ucha svého! |
14. | O málo, že jsem nevlezl ve všecko zlé u prostřed shromáždění a zástupu. |
15. | Pí vodu z čisterny své, a prameny z prostředku vrchoviště svého. |
16. | Nechť se rozlévají studnice tvé ven, a potůčkové vod na ulice. |
17. | Měj je sám sobě, a ne cizí s tebou. |
18. | Budiž požehnaný pramen tvůj, a vesel se z manželky mladosti své. |
19. | Laně milostné a srny utěšené; prsy její ať tě opojují všelikého času, v milování jejím kochej se ustavičně. |
20. | Nebo proč bys se kochal, synu můj, v cizí, a objímal život postranní, |
21. | Poněvadž před očima Hospodinovýma jsou cesty člověka, a on všecky stezky jeho váží? |
22. | Nepravosti vlastní jímají bezbožníka takového, a v provazích hříchu svého uvázne. |
23. | Takovýť umře, proto že nepřijímal cvičení, a ve množství bláznovství svého blouditi bude. |
Kapitola 6. |
1. | Synu můj, slíbil-lis za přítele svého, podal-lis cizímu ruky své, |
2. | Zapleten jsi slovy úst svých, jat jsi řečmi úst svých. |
3. | Učiniž tedy toto, synu můj, a vyprosť se, poněvadžs se dostal v ruku přítele svého. Jdi, pokoř se, a probuď přítele svého. |
4. | Nedej usnouti očím svým, a zdřímati víčkám svým. |
5. | Vydři se jako srna z ruky, a jako pták z ruky čižebníka. |
6. | Jdi k mravenci, lenochu, shlédni cesty jeho, a nabuď moudrosti. |
7. | Kterýž nemaje vůdce, ani správce, ani pána, |
8. | Připravuje v létě pokrm svůj, shromažďuje ve žni potravu svou. |
9. | Dokudž lenochu ležeti budeš? Skoro-liž vstaneš ze sna svého? |
10. | Maličko pospíš, maličko zdřímeš, maličko složíš ruce, abys poležel, |
11. | V tom přijde jako pocestný chudoba tvá, a nouze tvá jako muž zbrojný. |
12. | Člověk nešlechetný, muž nepravý chodí v převrácenosti úst. |
13. | Mhourá očima svýma, mluví nohama svýma, ukazuje prsty svými. |
14. | Převrácenost všeliká jest v srdci jeho, smýšlí zlé všelikého času, sváry rozsívá. |
15. | A protož v náhle přijde bída jeho, rychle setřín bude, a nebudeť uléčení. |
16. | Těchto šesti věcí nenávidí Hospodin, a sedmá ohavností jest duši jeho: |
17. | Očí vysokých, jazyka lživého, a rukou vylévajících krev nevinnou, |
18. | Srdce, kteréž ukládá myšlení nepravá, noh kvapných běžeti ke zlému, |
19. | Svědka lživého, mluvícího lež, a toho, jenž rozsívá různice mezi bratřími. |
20. | Ostříhejž, synu můj, přikázaní otce svého, a neopouštěj naučení matky své. |
21. | Přivazuj je k srdci svému ustavičně, a k hrdlu svému je připínej. |
22. | Kamžkoli půjdeš, ono tě zprovodí, když spáti budeš, bude tě ostříhati, a když procítíš, bude s tebou rozmlouvati, |
23. | (Nebo přikázaní jest svíce, a naučení světlo, a cesta života jsou domlouvání vyučující), |
24. | Aby tě ostříhalo od ženy zlé, od úlisnosti jazyka ženy cizí. |
25. | Nežádejž krásy její v srdci svém, a nechať tě nejímá víčky svými. |
26. | Nebo příčinou ženy cizoložné zchudl bys až do kusu chleba, anobrž žena cizoložná drahou duši ulovuje. |
27. | Může-liž kdo skrýti oheň v klíně svém, aby roucho jeho se nepropálilo? |
28. | Může-liž kdo choditi po uhlí řeřavém, aby nohy jeho se neopálily? |
29. | Tak kdož vchází k ženě bližního svého, nebudeť bez viny, kdož by se jí koli dotkl. |
30. | Neuvozují potupy na zloděje, jestliže by ukradl, aby nasytil život svůj, když lační, |
31. | Ač postižen jsa, navracuje to sedmernásobně, vším statkem domu svého nahražuje: |
32. | Ale cizoložící s ženou blázen jest; kdož hubí duši svou, tenť to činí; |
33. | Trápení a lehkosti dochází, a útržka jeho nebývá shlazena. |
34. | Nebo zůřivý jest hněv muže, a neodpouštíť v den pomsty. |
35. | Neohlídá se na žádnou záplatu, aniž přijímá, by i množství darů dával. |
Kapitola 7. |
1. | Synu můj, ostříhej řečí mých, a přikázaní má schovej u sebe. |
2. | Ostříhej přikázaní mých, a živ budeš, a naučení mého jako zřítelnice očí svých. |
3. | Přivaž je na prsty své, napiš je na tabuli srdce svého. |
4. | Rci moudrosti: Sestra má jsi ty, a rozumnost přítelkyní jmenuj, |
5. | Aby tě ostříhala od ženy cizí, od postranní, jenž řečmi svými lahodí. |
6. | Nebo z okna domu svého okénkem vyhlédaje, |
7. | Viděl jsem mezi hloupými, spatřil jsem mezi mládeží mládence bláznivého. |
8. | Kterýž šel po ulici vedlé úhlu jejího, a cestou k domu jejímu kráčel, |
9. | V soumrak, u večer dne, ve tmách nočních a v mrákotě. |
10. | A aj, žena potkala ho v ozdobě nevěstčí a chytrého srdce, |
11. | Štěbetná a opovážlivá, v domě jejím nezůstávají nohy její, |
12. | Jednak vně, jednak na ulici u každého úhlu úklady činící. |
13. | I chopila jej, a políbila ho, a opovrhši stud, řekla jemu: |
14. | Oběti pokojné jsou u mne, dnes splnila jsem slib svůj. |
15. | Protož vyšla jsem vstříc tobě, abych pilně hledala tváři tvé, i nalezla jsem tě. |
16. | Koberci jsem obestřela lůže své, s řezbami a prostěradly Egyptskými, |
17. | Vykadila jsem pokojík svůj mirrou a aloe a skořicí. |
18. | Poď, opojujme se milostí až do jitra, obveselíme se v milosti. |
19. | Nebo není muže doma, odšel na cestu dalekou. |
20. | Pytlík peněz vzal s sebou, v jistý den vrátí se do domu svého. |
21. | I naklonila ho mnohými řečmi svými, a lahodností rtů svých přinutila jej. |
22. | Šel za ní hned, jako vůl k zabití chodívá, a jako blázen v pouta, jimiž by trestán byl. |
23. | Dokudž nepronikla střela jater jeho, pospíchal jako pták k osídlu, nevěda, že ono bezživotí jeho jest. |
24. | Protož nyní, synové, slyšte mne, a pozorujte řečí úst mých. |
25. | Neuchyluj se k cestám jejím srdce tvé, aniž se toulej po stezkách jejích. |
26. | Nebo mnohé zranivši, porazila, a silní všickni zmordováni jsou od ní. |
27. | Cesty pekelné dům její, vedoucí do skrýší smrti. |
Kapitola 8. |
1. | Zdaliž moudrost nevolá, a rozumnost nevydává hlasu svého? |
2. | Na vrchu vysokých míst, u cesty, na rozcestí stojí, |
3. | U bran, kudy se chodí do města, a kudy se chodí dveřmi, volá, řkuci: |
4. | Na vásť, ó muži, volám, a hlas můj jest k synům lidským. |
5. | Poučte se hloupí opatrnosti, a blázni srozumějte srdcem. |
6. | Poslouchejtež, nebo znamenité věci mluviti budu, a otevření rtů mých pouhou pravdu. |
7. | Jistě žeť pravdu zvěstují ústa má, a ohavností jest rtům mým bezbožnost. |
8. | Spravedlivé jsou všecky řeči úst mých, není v nich nic křivého ani převráceného. |
9. | Všecky pravé jsou rozumějícímu, a přímé těm, kteříž nalézají umění. |
10. | Přijmětež cvičení mé raději než stříbro, a umění raději než zlato nejvýbornější. |
11. | Nebo lepší jest moudrost než drahé kamení, tak že jakékoli věci žádostivé vrovnati se jí nemohou. |
12. | Já moudrost bydlím s opatrností, a umění pravé prozřetelnosti přítomné mám. |
13. | Bázeň Hospodinova jest v nenávisti míti zlé, pýchy a vysokomyslnosti, i cesty zlé a úst převrácených nenávidím. |
14. | Má jest rada i šťastný prospěch, jáť jsem rozumnost, a má jest síla. |
15. | Skrze mne králové kralují, a knížata ustanovují věci spravedlivé. |
16. | Skrze mne knížata panují, páni i všickni soudcové zemští. |
17. | Já milující mne miluji, a kteříž mne pilně hledají, nalézají mne. |
18. | Bohatství a sláva při mně jest, zboží trvánlivé i spravedlnost. |
19. | Lepší jest ovoce mé než nejlepší zlato, i než ryzí, a užitek můj než stříbro výborné. |
20. | Stezkou spravedlnosti vodím, prostředkem stezek soudu, |
21. | Abych těm, kteříž mne milují, přidědila zboží věčné, a poklady jejich naplnila. |
22. | Hospodin měl mne při počátku cesty své, před skutky svými, přede všemi časy. |
23. | Před věky ustanovena jsem, před počátkem, prvé než byla země. |
24. | Když ještě nebylo propasti, zplozena jsem, když ještě nebylo studnic oplývajících vodami. |
25. | Prvé než hory založeny byly, než byli pahrbkové, zplozena jsem; |
26. | Ještě byl neučinil země a rovin, ani začátku prachu okršlku zemského. |
27. | Když připravoval nebesa, byla jsem tu, když vyměřoval okrouhlost nad propastí; |
28. | Když upevňoval oblaky u výsosti, když utvrzoval studnice propasti; |
29. | Když ukládal moři cíl jeho, a vodám, aby nepřestupovaly rozkázaní jeho, když vyměřoval základy země: |
30. | Tehdáž byla jsem od něho pěstována, a byla jsem jeho potěšení na každý den, anobrž hrám před ním každého času; |
31. | Hrám i na okršlku země jeho, a rozkoše mé s syny lidskými. |
32. | A tak tedy, synové, poslechněte mne, nebo blahoslavení jsou ostříhající cest mých. |
33. | Poslouchejte cvičení, a nabuďte rozumu, a nerozpakujte se. |
34. | Blahoslavený člověk, kterýž mne slýchá, bdě u dveří mých na každý den, šetře veřejí dveří mých. |
35. | Nebo kdož mne nalézá, nalézá život, a dosahuje lásky od Hospodina. |
36. | Ale kdož hřeší proti mně, ukrutenství provodí nad duší svou; všickni, kteříž mne nenávidí, milují smrt. |
Kapitola 9. |
1. | Moudrost vystavěla dům svůj, vytesavši sloupů svých sedm. |
2. | Zbila dobytek svůj, smísila víno své, stůl také svůj připravila. |
3. | A poslavši děvečky své, volá na vrchu nejvyšších míst v městě: |
4. | Kdožkoli jest hloupý, uchyl se sem. Až i bláznivým říká: |
5. | Poďte, jezte chléb můj, a píte víno, kteréž jsem smísila. |
6. | Opusťte hloupost a živi buďte, a choďte cestou rozumnosti. |
7. | Kdo tresce posměvače, dochází hanby, a kdo přimlouvá bezbožnému, pohanění. |
8. | Nedomlouvej posměvači, aby tě nevzal v nenávist; přimlouvej moudrému, a bude tě milovati. |
9. | Učiň to moudrému, a bude moudřejší; pouč spravedlivého, a bude umělejší. |
10. | Počátek moudrosti jest bázeň Hospodinova, a umění svatých rozumnost. |
11. | Nebo skrze mne rozmnoží se dnové tvoji, a přidánoť bude let života. |
12. | Budeš-li moudrý, sobě moudrý budeš; pakli posměvač, sám vytrpíš. |
13. | Žena bláznivá štěbetná, nesmyslná, a nic neumí. |
14. | A sedí u dveří domu svého na stolici, na místech vysokých v městě, |
15. | Aby volala jdoucích cestou, kteříž přímo jdou stezkami svými, řkuci: |
16. | Kdo jest hloupý, uchyl se sem. A bláznivému říká: |
17. | Voda kradená sladší jest, a chléb pokoutní chutnější. |
18. | Ale neví hlupec, že mrtví jsou tam, a v hlubokém hrobě ti, kterýchž pozvala. |
Kapitola 10. |
1. | Syn moudrý obveseluje otce, ale syn bláznivý zámutkem jest matce své. |
2. | Neprospívají pokladové bezbožně nabytí, ale spravedlnost vytrhuje od smrti. |
3. | Nedopustí lačněti Hospodin duši spravedlivého, statek pak bezbožných rozptýlí. |
4. | K nouzi přivodí ruka lstivá, ruka pak pracovitých zbohacuje. |
5. | Kdo shromažďuje v létě, jest syn rozumný; kdož vyspává ve žni, jest syn, kterýž hanbu činí. |
6. | Požehnání jest nad hlavou spravedlivého, ale ústa bezbožných přikrývají ukrutnost. |
7. | Památka spravedlivého požehnaná, ale jméno bezbožných smrdí. |
8. | Moudré srdce přijímá přikázaní, ale blázen od rtů svých padne. |
9. | Kdo chodí upřímě, chodí doufanlivě; kdož pak převrací cesty své, vyjeven bude. |
10. | Kdo mhourá okem, uvodí nesnáz; a kdož jest bláznivých rtů, padne. |
11. | Pramen života jsou ústa spravedlivého, ale ústa bezbožných přikrývají ukrutnost. |
12. | Nenávist vzbuzuje sváry, ale láska přikrývá všecka přestoupení. |
13. | Ve rtech rozumného nalézá se moudrost, ale kyj na hřbetě blázna. |
14. | Moudří skrývají umění, úst pak blázna blízké jest setření. |
15. | Zboží bohatého jest město pevné jeho, ale nouze jest chudých setření. |
16. | Práce spravedlivého jest k životu, nábytek pak bezbožných jest k hříchu. |
17. | Stezkou života jde, kdož přijímá trestání; ale kdož pohrdá domlouváním, bloudí. |
18. | Kdož přikrývá nenávist rty lživými, i kdož uvodí v lehkost, ten blázen jest. |
19. | Mnohé mluvení nebývá bez hříchu, kdož pak zdržuje rty své, opatrný jest. |
20. | Stříbro výborné jest jazyk spravedlivého, ale srdce bezbožných za nic nestojí. |
21. | Rtové spravedlivého pasou mnohé, blázni pak pro bláznovství umírají. |
22. | Požehnání Hospodinovo zbohacuje, a to beze všeho trápení. |
23. | Za žert jest bláznu činiti nešlechetnost, ale muž rozumný moudrosti se drží. |
24. | Čeho se bojí bezbožný, to přichází na něj; ale čehož žádají spravedliví, dává Bůh. |
25. | Jakož pomíjí vichřice, tak nestane bezbožníka, spravedlivý pak jest základ stálý. |
26. | Jako ocet zubům, a jako dým očima, tak jest lenivý těm, kteříž jej posílají. |
27. | Bázeň Hospodinova přidává dnů, léta pak bezbožných ukrácena bývají. |
28. | Očekávání spravedlivých jest potěšení, naděje pak bezbožných zahyne. |
29. | Silou jest upřímému cesta Hospodinova, a strachem těm, kteříž činí nepravost. |
30. | Spravedlivý na věky se nepohne, bezbožní pak nebudou bydliti v zemi. |
31. | Ústa spravedlivého vynášejí moudrost, ale jazyk převrácený vyťat bude. |
32. | Rtové spravedlivého znají, což jest Bohu libého, ústa pak bezbožných převrácené věci. |
Kapitola 11. |
1. | Váha falešná ohavností jest Hospodinu, ale závaží pravé líbí se jemu. |
2. | Za pýchou přichází zahanbení, ale při pokorných jest moudrost. |
3. | Sprostnost upřímých vodí je, převrácenost pak přestupníků zatracuje je. |
4. | Neprospíváť bohatství v den hněvu, ale spravedlnost vytrhuje z smrti. |
5. | Spravedlnost upřímého spravuje cestu jeho, ale pro bezbožnost svou padá bezbožný. |
6. | Spravedlnost upřímých vytrhuje je, ale přestupníci v zlosti zjímáni bývají. |
7. | Když umírá člověk bezbožný, hyne naděje, i očekávání rekovských činů mizí. |
8. | Spravedlivý z úzkosti bývá vysvobozen, bezbožný pak přichází na místo jeho. |
9. | Pokrytec ústy kazí bližního svého, ale spravedliví uměním vytrženi bývají. |
10. | Z štěstí spravedlivých veselí se město, když pak hynou bezbožní, bývá prozpěvování. |
11. | Požehnáním spravedlivých zvýšeno bývá město, ústy pak bezbožných vyvráceno. |
12. | Pohrdá bližním svým blázen, ale muž rozumný mlčí. |
13. | Utrhač toulaje se, pronáší tajnost, věrný pak člověk tají věc. |
14. | Kdež není dostatečné rady, padá lid, ale spomožení jest ve množství rádců. |
15. | Velmi sobě škodí, kdož slibuje za cizího, ješto ten, kdož nenávidí rukojemství, bezpečen jest. |
16. | Žena šlechetná má čest, a ukrutní mají zboží. |
17. | Člověk účinný dobře činí životu svému, ale ukrutný kormoutí tělo své. |
18. | Bezbožný dělá dílo falešné, ale kdož rozsívá spravedlnost, má mzdu jistou. |
19. | Tak spravedlivý rozsívá k životu, a kdož následuje zlého, k smrti své. |
20. | Ohavností jsou Hospodinu převrácení srdcem, ale ctného obcování líbí se jemu. |
21. | Zlý, by sobě i na pomoc přivzal, neujde pomsty, símě pak spravedlivých uchází toho. |
22. | Zápona zlatá na pysku svině jest žena pěkná bez rozumu. |
23. | Žádost spravedlivých jest toliko dobrých věcí, ale očekávání bezbožných hněv. |
24. | Mnohý rozdává štědře, a však přibývá mu více; jiný skoupě drží nad slušnost, ale k chudobě. |
25. | Člověk štědrý bývá bohatší, a kdož svlažuje, také sám bude zavlažen. |
26. | Kdo zadržuje obilí, zlořečí mu lid; ale požehnání na hlavě toho, kdož je prodává. |
27. | Kdo pilně hledá dobrého, nalézá přízeň; kdož pak hledá zlého, potká jej. |
28. | Kdo doufá v bohatství své, ten spadne, ale spravedliví jako ratolest zkvetnou. |
29. | Kdo kormoutí dům svůj, za dědictví bude míti vítr, a blázen sloužiti musí moudrému. |
30. | Ovoce spravedlivého jest strom života, a kdož vyučuje duše, jest moudrý. |
31. | Aj, spravedlivému na zemi odplacováno bývá, čím více bezbožnému a hříšníku? |
Kapitola 12. |
1. | Kdo miluje cvičení, miluje umění; kdož pak nenávidí domlouvání, nemoudrý jest. |
2. | Dobrý nalézá lásku u Hospodina, ale muže nešlechetného potupí Bůh. |
3. | Nebývá trvánlivý člověk v bezbožnosti, kořen pak spravedlivých nepohne se. |
4. | Žena statečná jest koruna muže svého, ale jako hnis v kostech jeho ta, kteráž k hanbě přivodí. |
5. | Myšlení spravedlivých jsou pravá, rady pak bezbožných lstivé. |
6. | Slova bezbožných úklady činí krvi, ústa pak spravedlivých vytrhují je. |
7. | Vyvráceni bývají bezbožní tak, aby jich nebylo, ale dům spravedlivých ostojí. |
8. | Podlé toho, jakž rozumný jest, chválen bývá muž, převráceného pak srdce bude v pohrdání. |
9. | Lepší jest nevzácný, kterýž má služebníka, nežli ten, kterýž sobě slavně počíná, a nemá chleba. |
10. | Pečuje spravedlivý o život hovádka svého, srdce pak bezbožných ukrutné jest. |
11. | Kdo dělá zemi svou, nasycen bývá chlebem; ale kdož následuje zahalečů, blázen jest. |
12. | Žádostiv jest bezbožný obrany proti zlému, ale kořen spravedlivých způsobuje ji. |
13. | Do přestoupení rtů zapletá se zlostník, ale spravedlivý vychází z ssoužení. |
14. | Z ovoce úst každý nasycen bude dobrým, a odplatu za skutky člověka dá jemu Bůh. |
15. | Cesta blázna přímá se zdá jemu, ale kdo poslouchá rady, moudrý jest. |
16. | Hněv blázna v tentýž den poznán bývá, ale opatrný hanbu skrývá. |
17. | Kdož mluví pravdu, ohlašuje spravedlnost, svědek pak falešný lest. |
18. | Někdo vynáší řeči podobné meči probodujícímu, ale jazyk moudrých jest lékařství. |
19. | Rtové pravdomluvní utvrzeni budou na věky, ale na kratičko jazyk lživý. |
20. | V srdci těch, kteříž zlé obmýšlejí, bývá lest, v těch pak, kteříž radí ku pokoji, veselí. |
21. | Nepotká spravedlivého žádná těžkost, bezbožní pak naplněni budou zlým. |
22. | Ohavností jsou Hospodinu rtové lživí, ale ti, jenž činí pravdu, líbí se jemu. |
23. | Člověk opatrný tají umění, ale srdce bláznů vyvolává bláznovství. |
24. | Ruka pracovitých panovati bude, lstivá pak musí dávati plat. |
25. | Starost v srdci člověka snižuje ji, ale věc dobrá obveseluje ji. |
26. | Vzácnější jest nad bližního svého spravedlivý, cesta pak bezbožných svodí je. |
27. | Nebude péci fortelný, což ulovil, ale člověk bedlivý statku drahého nabude. |
28. | Na stezce spravedlnosti jest život, a cesta stezky její nesmrtelná jest. |
Kapitola 13. |
1. | Syn moudrý přijímá cvičení otcovo, ale posměvač neposlouchá domlouvání. |
2. | Z ovoce úst každý jísti bude dobré, ale duše převrácených nátisky. |
3. | Kdo ostříhá úst svých, ostříhá duše své; kdo rozdírá rty své, setření na něj přijde. |
4. | Žádá, a nic nemá duše lenivého, duše pak pracovitých zbohatne. |
5. | Slova lživého nenávidí spravedlivý, bezbožníka pak v ošklivost uvodí a zahanbuje. |
6. | Spravedlnost ostříhá přímě chodícího po cestě, bezbožnost pak vyvrací hříšníka. |
7. | Někdo bohatým se dělaje, nemá nic: zase někdo dělaje se chudým, má však statku mnoho. |
8. | Výplata života člověku jest bohatství jeho, ale chudý neslyší domlouvání. |
9. | Světlo spravedlivých rozsvětluje se, svíce pak bezbožných zhasne. |
10. | Samou toliko pýchou působí člověk svár, ale při těch, jenž užívají rady, jest moudrost. |
11. | Statek zle dobytý umenšovati se bude, kdož pak shromažďuje rukou, přivětší ho. |
12. | Očekávání dlouhé zemdlívá srdce, ale žádost splněná jest strom života. |
13. | Kdož pohrdá slovem Božím, sám sobě škodí; ale kdož se bojí přikázaní, odplaceno mu bude. |
14. | Naučení moudrého jest pramen života, k vyhýbání se osídlům smrti. |
15. | Rozum dobrý dává milost, cesta pak převrácených jest tvrdá. |
16. | Každý důmyslný dělá uměle, ale blázen rozprostírá bláznovství. |
17. | Posel bezbožný upadá v neštěstí, jednatel pak věrný jest lékařství. |
18. | Chudoba a lehkost potká toho, jenž se vytahuje z kázně; ale kdož ostříhá naučení, zveleben bude. |
19. | Žádost naplněná sladká jest duši, ale ohavnost jest bláznům odstoupiti od zlého. |
20. | Kdo chodí s moudrými, bude moudrý; ale kdo tovaryší s blázny, setřín bude. |
21. | Hříšníky stihá neštěstí, ale spravedlivým odplatí Bůh dobrým. |
22. | Dobrý zanechává dědictví vnukům, ale zboží hříšného zachováno bývá spravedlivému. |
23. | Hojnost jest pokrmů na rolí chudých, někdo pak hyne skrze nerozšafnost. |
24. | Kdo zdržuje metlu svou, nenávidísyna svého; ale kdož ho miluje, za času jej tresce. |
25. | Spravedlivý jí až do nasycení duše své, břicho pak bezbožných nedostatek trpí. |
Kapitola 14. |
1. | Moudrá žena vzdělává dům svůj, bláznice pak rukama svýma boří jej. |
2. | Kdo chodí v upřímnosti své, bojí se Hospodina, ale převrácený v cestách svých pohrdá jím. |
3. | V ústech blázna jest hůl pýchy, rtové pak moudrých ostříhají jich. |
4. | Když není volů, prázdné jsou jesle, ale hojná úroda jest v síle volů. |
5. | Svědek věrný neklamá, ale svědek falešný mluví lež. |
6. | Hledá posměvač moudrosti, a nenalézá, rozumnému pak umění snadné jest. |
7. | Odejdi od muže bláznivého, když neseznáš při něm rtů umění. |
8. | Moudrost opatrného jest, aby rozuměl cestě své, bláznovství pak bláznů ke lsti. |
9. | Blázen přikrývá hřích, ale mezi upřímými dobrá vůle. |
10. | Srdce ví o hořkosti duše své, a k veselí jeho nepřimísí se cizí. |
11. | Dům bezbožných vyhlazen bude, ale stánek upřímých zkvetne. |
12. | Cesta zdá se přímá člověku, a však dokonání její jest cesta k smrti. |
13. | Také i v smíchu bolí srdce, a cíl veselí jest zámutek. |
14. | Cestami svými nasytí se převrácený srdcem, ale muž dobrý štítí se jeho. |
15. | Hloupý věří každému slovu, ale opatrný šetří kroku svého. |
16. | Moudrý bojí se a odstupuje od zlého, ale blázen dotře a smělý jest. |
17. | Náhlý se dopouští bláznovství, a muž myšlení zlých v nenávisti bývá. |
18. | Dědičně vládnou hlupci bláznovstvím, ale opatrní bývají korunováni uměním. |
19. | Sklánějí se zlí před dobrými, a bezbožní u bran spravedlivého. |
20. | Také i příteli svému v nenávisti bývá chudý, ale milovníci bohatého mnozí jsou. |
21. | Pohrdá bližním svým hříšník, ale kdož se slitovává nad chudými, blahoslavený jest. |
22. | Zajisté žeť bloudí, kteříž ukládají zlé; ale milosrdenství a pravda těm, kteříž smýšlejí dobré. |
23. | Všeliké práce bývá zisk, ale slovo rtů jest jen k nouzi. |
24. | Koruna moudrých jest bohatství jejich, bláznovství pak bláznivých bláznovstvím. |
25. | Vysvobozuje duše svědek pravdomluvný, ale lstivý mluví lež. |
26. | V bázni Hospodinově jestiť doufání silné, kterýž synům svým útočištěm bude. |
27. | Bázeň Hospodinova jest pramen života, k vyhýbání se osídlům smrti. |
28. | Ve množství lidu jest sláva krále, ale v nedostatku lidu zahynutí vůdce. |
29. | Zpozdilý k hněvu hojně má rozumu, ale náhlý pronáší bláznovství. |
30. | Život těla jest srdce zdavé, ale hnis v kostech jest závist. |
31. | Kdo utiská chudého, útržku činí Učiniteli jeho; ale ctí jej, kdož se slitovává nad chudým. |
32. | Pro zlost svou odstrčen bývá bezbožný, ale naději má i při smrti své spravedlivý. |
33. | V srdci rozumného odpočívá moudrost, co pak jest u vnitřnosti bláznů, nezatají se. |
34. | Spravedlnost zvyšuje národ, ale hřích jest ku pohanění národům. |
35. | Laskav bývá král na služebníka rozumného, ale hněviv na toho, kterýž hanbu činí. |
Kapitola 15. |
1. | Odpověd měkká odvracuje hněv, ale řeč zpurná vzbuzuje prchlivost. |
2. | Jazyk moudrých ozdobuje umění, ale ústa bláznů vylévají bláznovství. |
3. | Na všelikém místě oči Hospodinovy spatřují zlé i dobré. |
4. | Zdravý jazyk jest strom života, převrácenost pak z něho ztroskotání od větru. |
5. | Blázen pohrdá cvičením otce svého, ale kdož ostříhá naučení, opatrnosti nabude. |
6. | V domě spravedlivého jest hojnost veliká, ale v úrodě bezbožného zmatek. |
7. | Rtové moudrých rozsívají umění, srdce pak bláznů ne tak. |
8. | Obět bezbožných ohavností jest Hospodinu, ale modlitba upřímých líbí se jemu. |
9. | Ohavností jest Hospodinu cesta bezbožného, toho pak, kdož následuje spravedlnosti, miluje. |
10. | Trestání přísné opouštějícímu cestu, a kdož nenávidí domlouvání, umře. |
11. | Peklo i zatracení jest před Hospodinem, čím více srdce synů lidských? |
12. | Nemiluje posměvač toho, kterýž ho tresce, aniž k moudrým přistoupí. |
13. | Srdce veselé obveseluje tvář, ale pro žalost srdce duch zkormoucen bývá. |
14. | Srdce rozumného hledá umění, ale ústa bláznů pasou se bláznovstvím. |
15. | Všickni dnové chudého zlí jsou, ale dobromyslného hody ustavičné. |
16. | Lepší jest maličko s bázní Hospodinovou než poklad veliký s nepokojem. |
17. | Lepší jest krmě z zelí, kdež jest láska, nežli z krmného vola, kdež jest nenávist. |
18. | Muž hněvivý vzbuzuje sváry, ale zpozdilý k hněvu upokojuje svadu. |
19. | Cesta lenivého jest jako plot z trní, ale stezka upřímých jest vydlážená. |
20. | Syn moudrý obveseluje otce, bláznivý pak člověk pohrdá matkou svou. |
21. | Bláznovství jest veselím bláznu, ale člověk rozumný upřímo kráčeti směřuje. |
22. | Kdež není rady, zmařena bývají usilování, ale množství rádců ostojí. |
23. | Vesel bývá člověk z odpovědi úst svých; nebo slovo v čas příhodný ó jak jest dobré! |
24. | Cesta života vysoko jest rozumnému proto, aby se uchýlil od pekla dole. |
25. | Dům pyšných vyvrací Hospodin, meze pak vdovy upevňuje. |
26. | Ohavností jsou Hospodinu myšlení zlého, ale čistých řeči vzácné. |
27. | Kdož dychtí po lakomství, kormoutí dům svůj; ale kdož nenávidí darů, živ bude. |
28. | Srdce spravedlivého přemyšluje, co má mluviti, ale ústa bezbožných vylévají všelijakou zlost. |
29. | Vzdálen jest Hospodin od bezbožných, ale modlitbu spravedlivých vyslýchá. |
30. | To, což se zraku naskýtá, obveseluje srdce; pověst dobrá tukem naplňuje kosti. |
31. | Ucho, kteréž poslouchá trestání života, u prostřed moudrých bydliti bude. |
32. | Kdo se vyhýbá cvičení, zanedbává duše své; ale kdož přijímá domlouvání, má rozum. |
33. | Bázeň Hospodinova jest cvičení se moudrosti, a slávu předchází ponížení. |