Kapitola 22. |
1. | A odpovídaje Elifaz Temanský, řekl: |
2. | Zdaliž Bohu silnému co prospěšný býti může člověk, když sobě nejmoudřeji počíná? |
3. | Zdaliž se kochá Všemohoucí v tom, že ty se ospravedlňuješ? Aneb má-liž zisk, když bys dokonalé ukázal býti cesty své? |
4. | Zdali, že by se tebe bál, tresce tě, mstě nad tebou? |
5. | Zdali zlost tvá není mnohá? Anobrž není konce nepravostem tvým. |
6. | Nebo jsi brával základ od bratří svých bez příčiny, a roucha z nahých jsi svláčel. |
7. | Vody ustalému jsi nepodal, a hladovitému zbraňovals chleba. |
8. | Ale muži boháči přál jsi země, tak aby ten, jehož osoba vzácná, v ní seděl. |
9. | Vdovy pak pouštěl jsi prázdné, ačkoli ramena sirotků potřína byla. |
10. | A protož obkličuji tě osídla, a děsí tě strach nenadálý, |
11. | Aneb tma, abys neviděl, anobrž rozvodnění přikrývá tě. |
12. | Říkáš: Zdaž Bůh není na výsosti nebeské? Ano shlédni vrch hvězd, jak jsou vysoké. |
13. | Protož pravíš: Jak by věděl Bůh silný? Skrze mrákotu-liž by soudil? |
14. | Oblakové jsou skrýše jeho, tak že nevidí; nebo okršlek nebeský obchází. |
15. | Šetříš-liž stezky věku předešlého, kterouž kráčeli lidé marní? |
16. | Kteříž vypléněni jsou před časem, potok vylit jest na základ jejich. |
17. | Kteříž říkali Bohu silnému: Odejdi od nás. Což by tedy jim učiniti měl Všemohoucí? |
18. | On zajisté domy jejich naplnil dobrými věcmi, (ale rada bezbožných vzdálena jest ode mne). |
19. | Což vidouce spravedliví, veselí se, a nevinný posmívá se jim, |
20. | Zvlášť když není vypléněno jmění naše, ostatky pak jejich sežral oheň. |
21. | Přivykejž medle s ním choditi, a pokojněji se míti, skrze to přijde tobě všecko dobré. |
22. | Přijmi, prosím, z úst jeho zákon, a slož řeči jeho v srdci svém. |
23. | Navrátíš-li se k Všemohoucímu, vzdělán budeš, a vzdálíš-li nepravost od stanů svých, |
24. | Tedy nakladeš na zemi zlata, a místo kamení potočního zlata z Ofir. |
25. | Nebo bude Všemohoucí nejčistším zlatem tvým, a stříbrem i silou tvou. |
26. | A tehdáž v Všemohoucím kochati se budeš, a pozdvihna k Bohu tváři své, |
27. | Pokorně modliti se budeš jemu, a vyslyší tě; pročež sliby své plniti budeš. |
28. | Nebo cožkoli začneš, budeť se dařiti, anobrž na cestách tvých svítiti bude světlo. |
29. | Když jiní sníženi budou, tedy díš: Jáť jsem povýšen. Nebo toho, kdož jest očí ponížených, Bůh spasena učiní. |
30. | Vysvobodí i toho, kterýž není bez viny, vysvobodí, pravím, čistotou rukou tvých. |
Kapitola 23. |
1. | Tedy odpověděl Job a řekl: |
2. | Což vždy předce naříkání mé za zpouru jmíno bude, ješto bída má těžší jest nežli lkání mé? |
3. | Ó bych věděl, kde ho najíti, šel bych až k trůnu jeho. |
4. | Pořádně bych před ním vedl při, a ústa svá naplnil bych důvody. |
5. | Zvěděl bych, jakými slovy by mně odpověděl, a porozuměl bych, co by mi řekl. |
6. | Zdaliž by podlé veliké síly své rozepři vedl se mnou? Nikoli, nýbrž on sám dal by mi sílu. |
7. | Tuť by upřímý hádati se mohl s ním, a byl bych osvobozen všelijak od soudce svého. |
8. | Ale aj, půjdu-li upřímo dále, tam ho není; pakli nazpět, nepostihnu ho. |
9. | By i čím zaměstknán byl na levo, předce ho nespatřím; zastře-li se na pravo, ovšem ho neuzřím. |
10. | Nebo on zná cestu, kteráž jest při mně; bude-li mne zkušovati, jako zlato se ukáži. |
11. | Šlepějí zajisté jeho přídržela se noha má, cesty jeho šetřil jsem, abych se s ní neuchyloval. |
12. | Aniž od přikázaní rtů jeho uchýlil jsem se, nýbrž ustaviv se na tom, schované jsem měl řeči úst jeho. |
13. | On pak jestliže při čem stojí, kdo jej odvrátí? Ano duše jeho čehož jen žádá, toho hned dovodí. |
14. | A vykoná uložení své o mně; nebo takových příkladů mnoho jest při něm. |
15. | Pročež před tváří jeho děsím se; když to rozvažuji, lekám se ho. |
16. | Bůh zajisté zemdlil srdce mé, a Všemohoucí předěsil mne, |
17. | Tak že sotva jsem nezahynul v těch temnostech; nebo před tváří mou ne zakryl mrákoty. |
Kapitola 24. |
1. | Proč by od Všemohoucího neměli býti skryti časové, a ti, kteříž jej znají, neměli neviděti dnů jeho? |
2. | Bezbožníť nyní mezníky přenášejí, a stádo, kteréž mocí zajali, pasou. |
3. | Osla sirotků zajímají, v zástavě berou vola od vdovy. |
4. | Strkají nuznými s cesty, musejí se vůbec skrývati chudí na světě. |
5. | Aj, oni jako divocí oslové na poušti, vycházejí jako ku práci své, ráno přivstávajíce k loupeži; poušť jest chléb jejich i dětí jejich. |
6. | Na cizím poli žnou, a z vinic bezbožníci sbírají. |
7. | Nahé přivodí k tomu, aby nocovati musili bez roucha, nemajíce se čím přiodíti na zimě. |
8. | A přívalem v horách moknouce, nemajíce obydlí, k skále se přivinouti musejí. |
9. | Loupí sirotky, kteříž jsou při prsích, a od chudého základ berou. |
10. | Nahého opouštějí, že musí choditi bez oděvu, a ti, kteříž snášejí snopy, v hladu zůstávati. |
11. | Ti, jenž mezi zdmi jejich olej vytlačují, a presy tlačí, žíznějí. |
12. | Lidé v městech lkají, a duše zraněných volají, Bůh pak přítrže tomu nečiní. |
13. | Oniť jsou ti, kteříž odporují světlu, a neznají cest jeho, aniž chodí po stezkách jeho. |
14. | Na úsvitě povstávaje vražedlník, morduje chudého a nuzného, a v noci jest jako zloděj. |
15. | Tolikéž oko cizoložníka šetří soumraku, říkaje: Nespatříť mne žádný, a tvář zakrývá. |
16. | Podkopávají potmě i domy, kteréž sobě ve dne znamenali; nebo nenávidí světla. |
17. | Ale hned v jitře přichází na ně stín smrti; když jeden druhého poznati může, strachu stínu smrti okoušejí. |
18. | Lehcí jsou na svrchku vody, zlořečené jest jmění jejich na zemi, aniž odcházejí cestou svobodnou. |
19. | Jako sucho a horko uchvacuje vody sněžné, tak hrob ty, jenž hřešili. |
20. | Zapomíná se na něj život matky, sladne červům, nebývá více připomínán, a tak polámána bývá nepravost jako strom. |
21. | Připojuje mu neplodnou, kteráž nerodí, a vdově dobře nečiní. |
22. | Zachvacuje silné mocí svou; ostojí-li kdo z nich, bojí se o život svůj. |
23. | Dává jemu, na čemž by bezpečně spolehnouti mohl, však oči jeho šetří cest jejich. |
24. | Bývají zvýšeni poněkud, ale hned jich není; tak jako jiní všickni sníženi, vypléněni, a jako vrškové klasů stínáni bývají. |
25. | Zdaliž není tak? Kdo na mne dokáže klamu, a v nic obrátí řeč mou? |
Kapitola 25. |
1. | Tedy odpovídaje Bildad Suchský, řekl: |
2. | Panování a hrůza Boží působí pokoj na výsostech jeho. |
3. | Zdaliž jest počet vojskům jeho? A nad kým nevzchází světlo jeho? |
4. | Jakž by tedy spravedliv býti mohl bídný člověk před Bohem silným, aneb jak čist býti narozený z ženy? |
5. | Hle, ani měsíc nesvítil by, ani hvězdy nebyly by čisté před očima jeho, |
6. | Nadto pak smrtelný člověk, jsa jako červ, a syn člověka, jako hmyz. |
Kapitola 26. |
1. | A odpovídaje Job, řekl: |
2. | Komu jsi napomohl? Tomu-li, kterýž nemá síly? Toho-lis retoval, kterýž jest bez moci? |
3. | Komu jsi rady udělil? Nemoudrému-li? Hned jsi základu dostatečně poučil? |
4. | Komužs ty řeči zvěstoval? A čí duch vyšel z tebe? |
5. | Však i mrtvé věci pod vodami a obyvateli jejich sformovány bývají. |
6. | Odkryta jest propast před ním, i zahynutí není zakryto. |
7. | Ontě roztáhl půlnoční stranu nad prázdnem, zavěsil zemi na ničemž. |
8. | Zavazuje vody v oblacích svých, aniž se trhá oblak pod nimi. |
9. | On sám zdržuje stále trůn svůj, a roztahuje na něm oblaky své. |
10. | Cíl vyměřil rozlévání se vodám, až do skonání světla a tmy. |
11. | Sloupové nebeští třesou se a pohybují od žehrání jeho. |
12. | Mocí svou rozdělil moře, a rozumností svou dutí jeho. |
13. | Duchem svým nebesa ozdobil, a ruka jeho sformovala hada dlouhého. |
14. | Aj, toť jsou jen částky cest jeho, a jak nestižitelné jest i to maličko, což jsme slyšeli o něm. Hřímání pak moci jeho kdo srozumí? |
Kapitola 27. |
1. | Potom dále Job vedl řeč svou a řekl: |
2. | Živť jest Bůh silný, kterýž zavrhl při mou, a Všemohoucí, kterýž hořkostí naplnil duši mou, |
3. | Že nikoli, dokudž duše má ve mně bude a duch Boží v chřípích mých, |
4. | Nebudou mluviti rtové moji nepravosti, a jazyk můj vynášeti lsti. |
5. | Odstup ode mne, abych vás za spravedlivé vysvědčil; dokudž dýchati budu, neodložím upřímosti své od sebe. |
6. | Spravedlnosti své držím se, aniž se jí pustím; nezahanbíť mne srdce mé nikdy. |
7. | Bude jako bezbožník nepřítel můj, a povstávající proti mně jako nešlechetník. |
8. | Nebo jaká jest naděje pokrytce, by pak lakoměl, když Bůh vytrhne duši jeho? |
9. | Zdaliž volání jeho vyslyší Bůh silný, když na něj přijde ssoužení? |
10. | Zdaliž v Všemohoucím kochati se bude? Bude-liž vzývati Boha každého času? |
11. | Ale já učím vás, v kázni Boha silného jsa, a jak se mám k Všemohoucímu, netajím. |
12. | Aj, vy všickni to vidíte, pročež vždy tedy takovou marnost vynášíte? |
13. | Ten má podíl člověk bezbožný u Boha silného, a to dědictví ukrutníci od Všemohoucího přijímají: |
14. | Rozmnoží-li se synové jeho, rozmnoží se pod meč, a rodina jeho nenasytí se chlebem. |
15. | Pozůstalí po něm v smrti pohřbeni budou, a vdovy jeho nebudou ho plakati. |
16. | Nashromáždí-li jako prachu stříbra, a jako bláta najedná-li šatů: |
17. | Co najedná, to spravedlivý obleče, a stříbro nevinný rozdělí. |
18. | Vystaví-li jako Arktura dům svůj, bude však jako bouda, kterouž udělal strážný. |
19. | Bohatý když umře, nebude pochován; pohledí někdo, anť ho není. |
20. | Postihnou jej hrůzy jako vody, v noci kradmo zachvátí ho vicher. |
21. | Pochytí jej východní vítr, a odejde, nebo vichřicí uchvátí jej z místa jeho. |
22. | Takové věci na něj dopustí Bůh bez lítosti, ačkoli před rukou jeho prudce utíkati bude. |
23. | Tleskne nad ním každý rukama svýma, a ckáti bude z místa svého. |
Kapitola 28. |
1. | Máť zajisté stříbro prameny své, a zlato místo k přehánění. |
2. | Železo z země vzato bývá, a kámen rozpuštěný dává měď. |
3. | Cíl ukládá temnostem, a všelikou dokonalost člověk vystihá, kámen mrákoty a stínu smrti. |
4. | Protrhuje se řeka na obyvatele, tak že ji nemůže žádný přebřesti, a svozována bývá uměním smrtelného člověka, i odchází. |
5. | Z země vychází chléb, ačkoli pod ní jest něco rozdílného, podobného k ohni. |
6. | V některé zemi jest kamení zafirové a prach zlatý, |
7. | K čemuž stezky nezná žádný pták, aniž ji spatřilo oko luňáka, |
8. | Kteréž nešlapala mladá zvěř, aniž šel po ní lev. |
9. | K škřemeni vztahuje ruku svou, a z kořene převrací hory. |
10. | Z skálí vyvodí potůčky, a všecko, což jest drahého, spatřuje oko jeho. |
11. | Vylévati se řekám zbraňuje, a tak cožkoli skrytého jest, na světlo vynáší. |
12. | Ale moudrost kde nalezena bývá? A kde jest místo rozumnosti? |
13. | Neví smrtelný člověk ceny její, aniž bývá nalezena v zemi živých. |
14. | Propast praví: Není ve mně, moře také dí: Není u mne. |
15. | Nedává se zlata čistého za ni, aniž odváženo bývá stříbro za směnu její. |
16. | Nemůže býti ceněna za zlato z Ofir, ani za onychin drahý a zafir. |
17. | Nevrovná se jí zlato ani drahý kámen, aniž směněna býti může za nádobu z ryzího zlata. |
18. | Korálů pak a perel se nepřipomíná; nebo nabytí moudrosti dražší jest nad klénoty. |
19. | Není jí rovný v ceně smaragd z Mouřenínské země, aniž za čisté zlato může ceněna býti. |
20. | Odkudž tedy moudrost přichází? A kde jest místo rozumnosti? |
21. | Poněvadž skryta jest před očima všelikého živého, i před nebeským ptactvem ukryta jest. |
22. | Zahynutí i smrt praví: Ušima svýma slyšely jsme pověst o ní. |
23. | Sám Bůh rozumí cestě její, a on ví místo její. |
24. | Nebo on končiny země spatřuje, a všecko, což jest pod nebem, vidí, |
25. | Tak že větru váhu dává, a vody v míru odvažuje. |
26. | On též vyměřuje dešti právo, i cestu blýskání hromů. |
27. | Hned tehdáž viděl ji, a rozhlásil ji, připravil ji, a vystihl ji. |
28. | Člověku pak řekl: Aj, bázeň Páně jest moudrost, a odstoupiti od zlého rozumnost. |
Kapitola 29. |
1. | Ještě dále Job vedl řeč svou, a řekl: |
2. | Ó bych byl jako za časů předešlých, za dnů, v nichž mne Bůh zachovával, |
3. | Dokudž svítil svící svou nad hlavou mou, při jehož světle chodíval jsem v temnostech, |
4. | Tak jako jsem byl za dnů mladosti své, dokudž přívětivost Boží byla v stanu mém, |
5. | Dokudž ještě Všemohoucí byl se mnou, a všudy vůkol mne dítky mé, |
6. | Když šlepěje mé máslem oplývaly, a skála vylévala mi prameny oleje, |
7. | Když jsem vycházel k bráně skrze město, a na ulici strojíval sobě stolici svou. |
8. | Jakž mne spatřovali mládenci, skrývali se, starci pak povstávali a stáli. |
9. | Knížata choulili se v řečech, anobrž ruku kladli na ústa svá. |
10. | Hlas vývod se tratil, a jazyk jejich lnul k dásním jejich. |
11. | Nebo ucho slyše, blahoslavilo mne, a oko vida, posvědčovalo mi, |
12. | Že vysvobozuji chudého volajícího, a sirotka, i toho, kterýž nemá spomocníka. |
13. | Požehnání hynoucího přicházelo na mne, a srdce vdovy k plésání jsem vzbuzoval. |
14. | V spravedlnost jsem se obláčel, a ona ozdobovala mne; jako plášť a koruna byl soud můj. |
15. | Místo očí býval jsem slepému, a místo noh kulhavému. |
16. | Byl jsem otcem nuzných, a na při, jíž jsem nebyl povědom, vyptával jsem se. |
17. | A tak vylamoval jsem třenovní zuby nešlechetníka, a z zubů jeho vyrážel jsem loupež. |
18. | A protož jsem říkal: V hnízdě svém umru, a jako písek rozmnožím dny. |
19. | Kořen můj rozloží se při vodách, a rosa nocovati bude na ratolestech mých. |
20. | Sláva má mladnouti bude při mně, a lučiště mé v ruce mé obnovovati se. |
21. | Poslouchajíce, čekali na mne, a přestávali na radě mé. |
22. | Po slovu mém nic neměnili, tak na ně dštila řeč má. |
23. | Nebo očekávali mne jako deště, a ústa svá otvírali jako k přívalu žádostivému. |
24. | Žertoval-li jsem s nimi, nevěřili; pročež u vážnosti mne míti neoblevovali. |
25. | Přišel-li jsem kdy k nim, sedal jsem na předním místě, a tak bydlil jsem jako král v vojště, když smutných potěšuje. |
Kapitola 30. |
1. | Nyní pak posmívají se mi mladší mne, jejichž bych otců nechtěl byl postaviti se psy stáda svého. |
2. | Ač síla rukou jejich k čemu by mi byla? Zmařena jest při nich starost jejich. |
3. | Nebo chudobou a hladem znuzeni, utíkali na planá, tmavá, soukromná a pustá místa. |
4. | Kteříž trhali zeliny po chrastinách, ano i koření, a jalovec za pokrm byl jim. |
5. | Z prostřed lidí vyháníni byli; povolávali za nimi, jako za zlodějem, |
6. | Tak že musili bydliti v výmolích potoků, v děrách země a skálí. |
7. | V chrastinách řvali, pod trní se shromažďovali, |
8. | Lidé nejnešlechetnější, nýbrž lidé bez poctivosti, menší váhy i než ta země. |
9. | Nyní, pravím, jsem jejich písničkou, jsa jim učiněn za přísloví. |
10. | V ošklivosti mne mají, vzdalují se mne, a na tvář mou nestydí se plvati. |
11. | Nebo Bůh mou vážnost odjal, a ssoužil mne; pročež uzdu před přítomností mou svrhli. |
12. | Po pravici mládež povstává, nohy mi podrážejí, tak že šlapáním protřeli ke mně stezky nešlechetnosti své. |
13. | Mou pak stezku zkazili, k bídě mé přidali, ač jim to nic nepomůže. |
14. | Jako širokou mezerou vskakují, a k vyplénění mému valí se. |
15. | Obrátily se na mne hrůzy, stihají jako vítr ochotnost mou, nebo jako oblak pomíjí zdraví mé. |
16. | A již ve mně rozlila se duše má, pochytili mne dnové trápení mého, |
17. | Kteréž v noci vrtá kosti mé ve mně; pročež ani nervové moji neodpočívají. |
18. | Oděv můj mění se pro násilnou moc bolesti, kteráž mne tak jako obojek sukně mé svírá. |
19. | Uvrhl mne do bláta, tak že jsem již podobný prachu a popelu. |
20. | Volám k tobě, ó Bože, a neslyšíš mne; postavuji se, ale nehledíš na mne. |
21. | Obrátils mi se v ukrutného nepřítele, silou ruky své mi odporuješ. |
22. | Vznášíš mne u vítr, sázíš mne na něj, a k rozplynutí mi přivodíš zdravý soud. |
23. | Nebo vím, že mne k smrti odkážeš, a do domu, do něhož se shromažďuje všeliký živý. |
24. | Jistě žeť nevztáhne Bůh do hrobu ruky, by pak, když je stírá, i volali. |
25. | Zdaliž jsem neplakal nad tím, kdož okoušel zlých dnů? Duše má kormoutila se nad nuzným. |
26. | Když jsem dobrého čekal, přišlo mi zlé; nadál jsem se světla, ale přišla mrákota. |
27. | Vnitřností mé zevřely, tak že se ještě neupokojily; předstihli mne dnové trápení. |
28. | Chodím osmahlý, ne od slunce, povstávaje, i mezi mnohými křičím. |
29. | Bratrem učiněn jsem draků, a tovaryšem mladých pstrosů. |
30. | Kůže má zčernala na mně, a kosti mé vyprahly od horkosti. |
31. | A protož v kvílení obrátila se harfa má, a píšťalka má v hlas plačících. |
Kapitola 31. |
1. | Smlouvu jsem učinil s očima svýma, a proč bych hleděl na pannu? |
2. | Nebo jaký jest díl od Boha s hůry, aneb dědictví od Všemohoucího s výsosti? |
3. | Zdaliž zahynutí nešlechetnému a pomsta zázračná činitelům nepravosti připravena není? |
4. | Zdaliž on nevidí cest mých, a všech kroků mých nepočítá? |
5. | Obíral-li jsem se s neupřímostí, a chvátala-li ke lsti noha má: |
6. | Nechť mne zváží na váze spravedlnosti, a přezví Bůh upřímost mou. |
7. | Uchýlil-li se krok můj s cesty, a za očima mýma odešlo-li srdce mé, a rukou mých chytila-li se jaká poškvrna: |
8. | Tedy co naseji, nechť jiný sní, a výstřelkové moji ať jsou vykořeněni. |
9. | Jestliže se dalo přivábiti srdce mé k ženě, a u dveří bližního svého činil-li jsem úklady: |
10. | Nechť mele jinému žena má, a nad ní ať se schylují jiní. |
11. | Neboť jest to nešlechetnost, a nepravost odsudku hodná. |
12. | Oheň ten zajisté by až do zahynutí žral, a všecku úrodu mou vykořenil. |
13. | Nechtěl-li jsem státi k soudu s služebníkem svým aneb děvkou svou v rozepři jejich se mnou? |
14. | Nebo co bych činil, kdyby povstal Bůh silný? A kdyby vyhledával, co bych odpověděl jemu? |
15. | Zdali ten, kterýž mne v břiše učinil, neučinil i jeho? A ne sformoval nás hned v životě jeden a týž? |
16. | Odepřel-li jsem žádosti nuzných, a oči vdovy jestliže jsem kormoutil? |
17. | A jedl-li jsem skyvu svou sám, a nejedl-li i sirotek z ní? |
18. | Poněvadž od mladosti mé rostl se mnou jako u otce, a od života matky své býval jsem vdově za vůdce. |
19. | Díval-li jsem se na koho, že by hynul, nemaje šatů, a nuzný že by neměl oděvu? |
20. | Nedobrořečila-li mi bedra jeho, že rounem beranů mých se zahřel? |
21. | Opřáhl-li jsem na sirotka rukou svou, když jsem v bráně viděl pomoc svou: |
22. | Lopatka má od svých plecí nechť odpadne, a ruka má z kloubu svého ať se vylomí. |
23. | Nebo jsem se bál, aby mne Bůh nesetřel, jehož bych velebnosti nikoli neznikl. |
24. | Skládal-li jsem v zlatě naději svou, aneb hrudě zlata říkal-li jsem: Doufání mé? |
25. | Veselil-li jsem se z toho, že bylo rozmnoženo zboží mé, a že ho množství nabyla ruka má? |
26. | Hleděl-li jsem na světlost slunce svítícího, a na měsíc spanile chodící, |
27. | Tak že by se tajně dalo svésti srdce mé, a že by líbala ústa má ruku mou? |
28. | I toť by byla nepravost odsudku hodná; neboť bych tím zapíral Boha silného nejvyššího. |
29. | Radoval-li jsem se z neštěstí toho, kterýž mne nenáviděl, a plésal-li jsem, když se mu zle vedlo? |
30. | Nedopustilť jsem zajisté hřešiti ani ústům svým, abych zlořečení žádal duši jeho. |
31. | Jestliže neříkala čeládka má: Ó by nám dal někdo masa toho; nemůžeme se ani najísti? |
32. | Nebo vně nenocoval host, dvéře své pocestnému otvíral jsem. |
33. | Přikrýval-li jsem jako jiní lidé přestoupení svá, skrývaje v skrýši své nepravost svou? |
34. | A ač bych byl mohl škoditi množství velikému, ale pohanění rodů děsilo mne; protož jsem mlčel, nevycházeje ani ze dveří. |
35. | Ó bych měl toho, kterýž by mne vyslyšel. Ale aj, totoť jest znamení mé: Všemohoucí sám bude odpovídati za mne, a kniha, kterouž sepsal odpůrce můj. |
36. | Víť Bůh, nenosil-li bych ji na rameni svém, neotočil-li bych ji sobě místo koruny. |
37. | Počet kroků svých oznámil bych jemu, jako kníže přiblížil bych se k němu. |
38. | Jestliže proti mně země má volala, tolikéž i záhonové její plakali, |
39. | Jídal-li jsem úrody její bez peněz, a duši držitelů jejich přivodil-li jsem k vzdychání: |
40. | Místo pšenice nechť vzejde trní, a místo ječmene koukol. (31:41) Skonávají se slova Jobova. |
Kapitola 32. |
1. | A když přestali ti tři muži odpovídati Jobovi, proto že se spravedlivý sobě zdál, |
2. | Tedy rozpáliv se hněvem Elihu, syn Barachele Buzitského z rodu Syrského, na Joba, rozhněval se, proto že spravedlivější pravil býti duši svou nad Boha. |
3. | Ano i na ty tři z přátel jeho roznítil se hněv jeho, proto že nenalézajíce odpovědi, však potupovali Joba. |
4. | Nebo Elihu očekával na Joba a na ně s řečí, proto že starší byli věkem než on. |
5. | Ale vida Elihu, že nebylo žádné odpovědi v ústech těch tří mužů, zažhl se v hněvě svém. |
6. | I mluvil Elihu syn Barachele Buzitského, řka: Já jsem nejmladší, vy pak jste starci, pročež ostýchaje se, nesměl jsem vám oznámiti zdání svého. |
7. | Myslil jsem: Staří mluviti budou, a mnoho let mající v známost uvedou moudrost. |
8. | Ale vidím, že Duch Boží v člověku a nadšení Všemohoucího činí lidi rozumné. |
9. | Slavní ne vždycky jsou moudří, aniž starci vždycky rozumějí soudu. |
10. | A protož pravím: Poslouchejte mne, oznámím i já také zdání své. |
11. | Aj, očekával jsem na slova vaše, poslouchal jsem důvodů vašich dotud, dokudž jste vyhledávali řeči, |
12. | A bedlivě vás soudě, spatřil jsem, že žádného není, kdo by Joba přemohl, není z vás žádného, ješto by odpovídal řečem jeho. |
13. | Ale díte snad: Nalezli jsme moudrost, Bůh silný stihá jej, ne člověk. |
14. | Odpovím: Ač Job neobracel proti mně řeči, a však slovy vašimi nebudu jemu odpovídati. |
15. | Bojí se, neodpovídají více, zavrhli od sebe slova. |
16. | Čekal jsem zajisté, však poněvadž nemluví, ale mlčí, a neodpovídají více, |
17. | Odpovím i já také za sebe, oznámím zdání své i já. |
18. | Nebo pln jsem řečí, těsno ve mně duchu života mého. |
19. | Aj, břicho mé jest jako mest nemající průduchu, jako sudové noví rozpuklo by se. |
20. | Mluviti budu, a vydchnu sobě, otevru rty své, a odpovídati budu. |
21. | Nebuduť pak šetřiti osoby žádného, a k člověku bez proměňování jména mluviti budu. |
22. | Nebo neumím jmen proměňovati, nebo tudíž by mne zachvátil stvořitel můj. |
Kapitola 33. |
1. | Slyšiž tedy, prosím, Jobe, řeči mé, a všech slov mých ušima svýma pozoruj. |
2. | Aj, jižť otvírám ústa svá, mluví jazyk můj v ústech mých. |
3. | Upřímost srdce mého a umění vynesou rtové moji. |
4. | Duch Boha silného učinil mne, a dchnutí Všemohoucího dalo mi život. |
5. | Můžeš-li, odpovídej mi, připrav se proti mně, a postav se. |
6. | Aj, já podlé žádosti tvé buduť místo Boha silného; z bláta sformován jsem i já. |
7. | Pročež strach ze mne nepředěsí tě, a ruka má nebudeť k obtížení. |
8. | Řekl jsi pak přede mnou, a hlas ten řečí tvých slyšel jsem: |
9. | Čist jsem, bez přestoupení, nevinný jsem, a nepravosti při mně není. |
10. | Aj, příčiny ku potření mne shledal Bůh, klade mne sobě za nepřítele, |
11. | Svírá poutami nohy mé, střeže všech stezek mých. |
12. | Aj, tím nejsi spravedliv, odpovídám tobě, nebo větší jest Bůh nežli člověk. |
13. | Oč se s ním nesnadníš? Žeť všech svých věcí nezjevuje? |
14. | Ano jednou mluví Bůh silný, i dvakrát, a nešetří toho člověk. |
15. | Skrze sny u vidění nočním, když připadá hluboký sen na lidi ve spaní na ložci, |
16. | Tehdáž odkrývá ucho lidem, a čemu je učí, to zpečeťuje, |
17. | Aby odtrhl člověka od skutku zlého, a pýchu od muže vzdálil, |
18. | A zachoval duši jeho od jámy, a život jeho aby netrefil na meč. |
19. | Tresce i bolestí na lůži jeho, a všecky kosti jeho násilnou nemocí, |
20. | Tak že sobě život jeho oškliví pokrm, a duše jeho krmi nejlahodnější. |
21. | Hyne tělo jeho patrně, a vyhlédají kosti jeho, jichž prvé nebylo vídati. |
22. | A tak bývá blízká hrobu duše jeho, a život jeho smrtelných ran. |
23. | Však bude-li míti anděla vykladače jednoho z tisíce, kterýž by za člověka oznámil pokání jeho: |
24. | Tedy smiluje se nad ním, a dí: Vyprosť jej, ať nesstoupí do porušení, oblíbilť jsem mzdu vyplacení. |
25. | I odmladne tělo jeho nad dítěcí, a navrátí se ke dnům mladosti své. |
26. | Kořiti se bude Bohu, a zamiluje jej, a patřiti bude na něj tváří ochotnou; nadto navrátí člověku spravedlnost jeho. |
27. | Kterýž hledě na lidi, řekne: Zhřešilť jsem byl, a to, což pravého bylo, převrátil jsem, ale nebylo mi to prospěšné. |
28. | Bůh však vykoupil duši mou, aby nešla do jámy, a život můj, aby světlo spatřoval. |
29. | Aj, všeckoť to dělá Bůh silný dvakrát i třikrát při člověku, |
30. | Aby odvrátil duši jeho od jámy, a aby osvícen byl světlem živých. |
31. | Pozoruj, Jobe, poslouchej mne, mlč, ať já mluvím. |
32. | Jestliže máš slova, odpovídej mi, nebo bych chtěl ospravedlniti tebe. |
33. | Pakli nic, ty mne poslouchej; mlč, a poučím tě moudrosti. |
Kapitola 34. |
1. | Ještě mluvil Elihu, a řekl: |
2. | Poslouchejte, moudří, řečí mých, a rozumní, ušima pozorujte. |
3. | Nebo ucho řečí zkušuje, tak jako dásně okoušejí pokrmu. |
4. | Soud sobě zvolme, a vyhledejme mezi sebou, co by bylo dobrého. |
5. | Nebo řekl Job: Spravedliv jsem, a Bůh silný zavrhl při mou. |
6. | Své-liž bych pře ukrývati měl? Přeplněna jest bolestí rána má bez provinění. |
7. | Který muž jest podobný Jobovi, ješto by pil posměch jako vodu? |
8. | A že by všel v tovaryšství s činiteli nepravosti, a chodil by s lidmi nešlechetnými? |
9. | Nebo řekl: Neprospívá to člověku líbiti se Bohu. |
10. | A protož, muži rozumní, poslouchejte mne. Odstup od Boha silného nešlechetnost a od Všemohoucího nepravost. |
11. | Nebo on podlé skutků člověka odplací, a podlé toho, jaká jest čí cesta, působí, aby to nalézal. |
12. | A naprosto Bůh silný nečiní nic nešlechetně, a Všemohoucí nepřevrací soudu. |
13. | Kdo svěřil jemu zemi? A kdo zpořádal všecken okršlek? |
14. | Kdyby se na něj obrátil, a ducha jeho i duši jeho k sobě vzal, |
15. | Umřelo by všeliké tělo pojednou, a tak by člověk do prachu se navrátil. |
16. | Máš-li tedy rozum, poslyš toho, pusť v uši své hlas řečí mých. |
17. | Ješto ten, kterýž by v nenávisti měl soud, zdaliž by panovati mohl? Čili toho, jenž jest svrchovaně spravedlivý, za nešlechetného vyhlásíš? |
18. | Zdaliž sluší králi říci: Ó nešlechetný, a šlechticům: Ó bezbožní? |
19. | Mnohem méně tomu, kterýž nepřijímá osob knížat, aniž u něho má přednost urozený před nuzným; nebo dílo rukou jeho jsou všickni. |
20. | V okamžení umírají, třebas o půl noci postrčeni bývají lidé, a pomíjejí, a zachvácen bývá silný ne rukou lidskou. |
21. | Nebo oči jeho hledí na cesty člověka, a všecky kroky jeho on spatřuje. |
22. | Neníť žádných temností, ani stínu smrti, kdež by se skryli činitelé nepravosti. |
23. | Aniž zajisté vzkládá na koho více, tak aby se s Bohem silným souditi mohl. |
24. | Pyšné stírá bez počtu, a postavuje jiné na místa jejich. |
25. | Nebo zná skutky jejich; pročež na ně obrací noc, a potříni bývají. |
26. | Jakožto bezbožné rozráží je na místě patrném, |
27. | Proto že odstoupili od něho, a žádných cest jeho nešetřili, |
28. | Aby dokázal, že připouští k sobě křik nuzného, a volání chudých že vyslýchá. |
29. | (Nebo když on spokojí, kdo znepokojí? A když skryje tvář svou, kdo jej spatří?) Tak celý národ, jako i každého člověka jednostejně, |
30. | Aby nekraloval člověk pokrytý, aby nebylo lidem ourazu. |
31. | Jistě žeť k Bohu silnému raději toto mluveno býti má: Ponesuť, nezruším. |
32. | Mimo to, ne vidím-li čeho, ty vyuč mne; jestliže jsem nepravost páchal, neučiním toho víc. |
33. | Nebo zdali vedlé tvého zdání odplacovati má, že bys ty toho neliboval, že bys ono zvoloval, a ne on? Pakli co víš jiného, mluv. |
34. | Muži rozumní se mnou řeknou, i každý moudrý poslouchaje mne, |
35. | Že Job hloupě mluví, a slova jeho nejsou rozumná. |
36. | Ó by zkušen byl Job dokonale, pro odmlouvání nám jako lidem nepravým, |
37. | Poněvadž k hříchu svému přidává i nešlechetnost, mezi námi také jen chloubu svou vynáší, a rozmnožuje řeči své proti Bohu. |
Kapitola 35. |
1. | Ještě mluvil Elihu, a řekl: |
2. | Domníváš-liž se, že jsi to s soudem řekl: Spravedlnost má převyšuje Boží? |
3. | Nebo jsi řekl: Co mi prospěje, jaký užitek budu míti, bych i nehřešil? |
4. | Já odpovím tobě místně, i tovaryšům tvým s tebou. |
5. | Pohleď na nebe a viz, anobrž spatř oblaky, vyšší, než-lis ty. |
6. | Jestliže bys hřešil, co svedeš proti němu? A byť se i rozmnožily nešlechetnosti tvé, co mu uškodíš? |
7. | Budeš-li spravedlivý, čeho mu udělíš? Aneb co z ruky tvé vezme? |
8. | Každémuť člověku bezbožnost jeho uškodí, a synu člověka spravedlnost jeho prospěje. |
9. | Z množství nátisk trpících, kteréž k tomu přivodí, aby úpěli a křičeli pro ukrutnost povýšených, |
10. | Žádný neříká: Kde jest Bůh stvořitel můj? Ješto on dává zpěv i v noci. |
11. | On vyučuje nás nad hovada zemská, a nad ptactvo nebeské moudřejší nás činí. |
12. | Tehdáž volají-li pro pýchu zlých, nebývají vyslyšáni. |
13. | A jistě žeť ošemetnosti nevyslýchá Bůh silný, a Všemohoucí nepatří na ni. |
14. | Mnohem méně, jestliže díš: Nepatříš na to. Sám s sebou vejdi v soud před ním, a doufej v něho. |
15. | Ale nyní poněvadž nic není těch věcí, navštívil jej hněv jeho; nebo nechce znáti hojnosti této veliké. |
16. | A protož marně Job otvírá ústa svá, hloupě rozmnožuje řeči své. |
Kapitola 36. |
1. | Zatím přidal Elihu, a řekl: |
2. | Postrp mne maličko, a oznámímť šíře; neboť mám ještě, co bych za Boha mluvil. |
3. | Vynesu smysl svůj zdaleka, a stvořiteli svému přivlastním spravedlnost. |
4. | V pravdě, žeť ne budou lživé řeči mé; zdravě smýšlejícího máš mne s sebou. |
5. | Aj, Bůh silný mocný jest, aniž svých zamítá; silný jest, a srdce udatného. |
6. | Neobživuje bezbožného, chudým pak k soudu dopomáhá. |
7. | Neodvrací od spravedlivého očí svých, nýbrž s králi na stolici sází je na věky, i bývají zvýšeni. |
8. | Pakli by poutami sevříni byli, zapleteni jsouce provazy ssoužení: |
9. | Tudy jim v známost uvodí hřích jejich, a že přestoupení jejich se ssilila. |
10. | A tak otvírá sluch jejich, aby se napravili, anobrž mluví jim, aby se navrátili od nepravosti. |
11. | Uposlechnou-li a budou-li jemu sloužiti, stráví dny své v dobrém, a léta svá v potěšení. |
12. | Pakli neuposlechnou, od meče sejdou, a pozdychají bez umění. |
13. | Nebo kteříž jsou nečistého srdce, přivětšují hněvu, aniž k němu volají, když by je ssoužil. |
14. | Protož umírá v mladosti duše jejich, a život jejich s smilníky. |
15. | Vytrhuje, pravím, ssouženého z jeho ssoužení, a ty, jejichž sluch otvírá, v trápení. |
16. | A tak by i tebe přenesl z prostředku úzkosti na širokost, kdež není stěsnění, a byl by pokojný stůl tvůj tukem oplývající. |
17. | Ale ty zasloužils, abys jako bezbožný souzen byl; soud a právo na tě dochází. |
18. | Jistě strach, aby tě neuvrhl Bůh u větší ránu, tak že by jakkoli veliká výplaty mzda, tebe nevyprostila. |
19. | Zdaliž by sobě co vážil bohatství tvého? Jistě ani nejvýbornějšího zlata, ani jakékoli síly neb moci tvé. |
20. | Nechvátejž tedy k noci, v kterouž odcházejí lidé na místo své. |
21. | Hleď, abys se neohlédal na marnost, zvoluje ji raději, nežli ssoužení. |
22. | Aj, Bůh silný nejvyšší jest mocí svou. Kdo jemu podobný učitel? |
23. | Kdo jemu vyměřil cestu jeho? Kdo jemu smí říci: Činíš nepravost? |
24. | Pamětliv buď raději, abys vyvyšoval dílo jeho, kteréž spatřují lidé, |
25. | Kteréž, pravím, všickni lidé vidí, na něž člověk patří zdaleka. |
26. | Nebo Bůh silný tak jest veliký, že ho nemůžeme poznati, počet let jeho jest nevystižitelný. |
27. | On zajisté vyvodí krůpěje vod, kteréž vylévají déšť z oblaků jeho, |
28. | Když se rozpouštějí oblakové, a kropí na mnohé lidi. |
29. | (Anobrž vyrozumí-li kdo roztažení oblaků, a zvuku stánku jeho, |
30. | Jak rozprostírá nad ním světlo své, aneb všecko moře přikrývá? |
31. | Skrze ty věci zajisté tresce lidi, a též dává pokrmu hojnost. |
32. | Oblaky zakrývá světlo, a přikazuje mu ukrývati se za to, co je potkává.) |
33. | Ohlašuje o něm zvuk jeho, též dobytek, a to hned, když pára zhůru vstupuje. |
Kapitola 37. |
1. | (36:34) Takéť se i nad tím děsí srdce mé, až se pohybuje z místa svého. |
2. | (37:1) Poslouchejte pilně hřmotného hlasu jeho, a zvuku z úst jeho pocházejícího. |
3. | (37:2) Pode všecka nebesa jej rozprostírá, a světlo své k krajům země. |
4. | (37:3) Za nímž zvučí hlukem, a hřímá hlasem důstojnosti své, aniž mešká s jinými věcmi, když se slýchá hlas jeho. |
5. | (37:4) Bůh silný hřímá hlasem svým předivně, činí veliké věci, a však nemůžeme rozuměti, jak. |
6. | (37:5) Sněhu zajisté říká: Buď na zemi, tolikéž pršce dešťové, ano i přívalu násilnému. |
7. | (37:6) Zavírá ruku všelikého člověka, aby žádný z lidí nemohl konati díla svého. |
8. | (37:7) Tehdáž i zvěř vchází do skrýše, a v peleších svých obývá. |
9. | (37:8) Z skrýše vychází vichřice, a od půlnoční strany zima. |
10. | (37:9) Dchnutím Bůh silný dává mráz, až se široké vody zavírají. |
11. | (37:10) Také i při svlažování země pohybuje oblakem, a rozhání mračno světlem svým. |
12. | (37:11) A tentýž sem i tam obrací se moudrostí jeho, aby činil, což by mu koli přikázal na tváři okršlku zemského. |
13. | (37:12) Buď k trestání, neb pro zemi svou, buď k prokazování dobrotivosti, spraví to, že se postaví. |
14. | (37:13) Pozorujž toho, Jobe, zastav se a podívej se divům Boha silného. |
15. | (37:14) Víš-li, kdy Bůh ukládá co o těch věcech, aneb kdy chce osvěcovati světlem oblaky své? |
16. | (37:15) Znáš-li, jak se vznášejí oblakové, a jiné divy dokonalého v uměních? |
17. | (37:16) A že tě roucho tvé zahřívati bude, když Bůh zemi pokojnou činí větry poledními? |
18. | (37:17) Roztahoval-li jsi s ním nebesa trvánlivá, k zrcadlu slitému podobná? |
19. | (37:18) Poukaž nám, co bychom řekli jemu; nebo nemůžeme ani řeči zpořádati pro temnost. |
20. | (37:19) Zdaž jemu kdo oznámí, co bych já mluvil? Pakli by kdo za mne mluvil, jistě že by byl sehlcen. |
21. | (37:20) Ano nyní nemohou patřiti lidé na světlo, když jest jasné na oblacích, když je vítr prochází a vyčišťuje, |
22. | (37:21) Od půlnoční strany s jasnem jako zlato přicházeje, ale v Bohu hroznější jest sláva. |
23. | (37:22) Všemohoucí, jehož vystihnouti nemůžeme, ač jest veliký v moci, však soudem a přísnou spravedlností netrápí. |
24. | (37:23) Protož bojí se ho lidé; neohlédá se na žádného z těch, kdož jsou moudrého srdce. |
Kapitola 38. |
1. | Tedy odpověděl Hospodin Jobovi z vichru, a řekl: |
2. | Kdož jest to, jenž zatemňuje radu řečmi neumělými? |
3. | Přepaš nyní jako muž bedra svá, a nač se tebe tázati budu, oznam mi. |
4. | Kdes byl, když jsem zakládal zemi? Pověz, jestliže máš rozum. |
5. | Kdo rozměřil ji, víš-li? Aneb kdo vztáhl pravidlo na ni? |
6. | Na čem podstavkové její upevněni jsou? Aneb kdo založil úhelný kámen její, |
7. | Když prozpěvovaly spolu hvězdy jitřní, a plésali všickni synové Boží? |
8. | Aneb kdo zavřel jako dveřmi moře, když vyšlo z života, a zjevilo se? |
9. | Když jsem mu položil oblak za oděv, a mrákotu místo plének jeho, |
10. | Když jsem jemu uložil úsudek svůj, přistaviv závory a dvéře, |
11. | I řekl jsem: Až potud vycházeti budeš, a dále nic, tu, pravím, skládati budeš dutí vlnobytí svého. |
12. | Zdaž jsi kdy za dnů svých rozkázal jitru? Ukázal-lis záři jitřní místo její, |
13. | Aby uchvacovala kraje země, a bezbožní aby z ní vymítáni byli? |
14. | Tak aby proměnu přijímala jako vosk pečetní, oni pak aby nedlouho stáli jako roucho, |
15. | A aby bezbožným zbraňováno bylo světla jejich, a rámě vyvýšené zlámáno bylo? |
16. | Přišel-lis až k hlubinám mořským? A u vnitřnosti propasti chodil-lis? |
17. | Jsou-li tobě zjeveny brány smrti? A brány stínu smrti viděl-lis? |
18. | Shlédl-lis širokosti země? Oznam, jestliže ji znáš všecku. |
19. | Která jest cesta k obydlí světla, a které místo temností, |
20. | Že bys je pojal v meze jeho, poněvadž bys srozumíval stezkám domu jeho? |
21. | Věděl-lis tehdáž, že jsi měl se naroditi, a počet dnů tvých jak veliký býti má? |
22. | Přišel-lis až ku pokladům sněhu? A poklady krupobití viděl-lis, |
23. | Kteréž chovám k času ssoužení, ke dni bitvy a boje? |
24. | Kterými se cestami rozděluje světlo, kteréž rozhání východní vítr po zemi? |
25. | Kdo rozdělil povodní tok, a cestu blýskání hromovému, |
26. | Tak aby pršel déšť i na tu zemi, kdež není lidí, na poušť, kdež není člověka, |
27. | Aby zapájel místa planá a pustá, a k zrůstu přivodil trávu mladistvou? |
28. | Má-liž déšť otce? A kdo plodí krůpěje rosy? |
29. | Z čího života vychází mráz? A jíní nebeské kdo plodí? |
30. | Až i vody jako v kámen se proměňují, a svrchek propasti zamrzá. |
31. | Zdali zavázati můžeš rozkoše Kuřátek, aneb stahování Orionovo rozvázati? |
32. | Můžeš-li vyvoditi hvězdy polední v čas jistý, aneb Arktura s syny jeho povedeš-li? |
33. | Znáš-li řád nebes? Můžeš-li spravovati panování jejich na zemi? |
34. | Můžeš-li pozdvihnouti k oblaku hlasu svého, aby hojnost vod přikryla tebe? |
35. | Ty-liž vypustíš blýskání, aby vycházela? Zdaliž řeknou tobě: Aj teď jsme? |
36. | Kdo složil u vnitřnostech lidských moudrost? Aneb kdo dal rozumu stižitelnost? |
37. | Kdo vypravovati bude o nebesích moudře? A láhvice nebeské kdo nastrojuje, |
38. | Aby svlažená země zase stuhnouti mohla, a hrudy se v hromadě držely? |
39. | Honíš-liž ty lvu loupež? A hltavost lvíčat naplňuješ-liž, |
40. | Když se stulují v peleších svých, ustavičně z skrýší čihajíce? |
41. | Kdo připravuje krkavci pokrm jeho, když mladí jeho k Bohu silnému volají, a toulají se sem i tam pro nedostatek pokrmu? |
Kapitola 39. |
1. | Víš-li, kterého času rodí kamsíkové, a laň ku porodu pracující spatřil-lis? |
2. | Máš-li v počtu měsíce, kteréž vyplňují? Znáš-li, pravím, čas porodu jejich? |
3. | Jak se kladou, plod svůj utiskají, a s bolestí ho pozbývají? |
4. | Jak se zmocňují mladí jejich, i odchovávají picí polní, a vycházejíce, nenavracují se k nim? |
5. | Kdo propustil zvěř, aby byla svobodná? A řemení divokého osla kdo rozvázal? |
6. | Jemuž jsem dal pustinu místo domu jeho, a místo příbytku jeho zemi slatinnou. |
7. | Posmívá se hluku městskému, a na křikání toho, kdož by jej honil, nic nedbá. |
8. | To, což nachází v horách, jest pastva jeho; nebo toliko zeliny hledá. |
9. | Svolí-liž jednorožec, aby tobě sloužil, a u jeslí tvých aby nocoval? |
10. | Připřáhneš-liž provazem jednorožce k orání? Bude-liž vláčeti brázdy za tebou? |
11. | Zdaž se na něj ubezpečíš, proto že jest veliká síla jeho, a poručíš jemu svou práci? |
12. | Zdaž se jemu dověříš, že sveze semeno tvé, a na humno tvé shromáždí? |
13. | Ty-lis dal pávům křídlo pěkné, aneb péro čápu neb pstrosu? |
14. | A že opouští na zemi vejce svá, ačkoli je v prachu osedí, |
15. | Nic nemysle, že by je noha potlačiti, aneb zvěř polní pošlapati mohla? |
16. | Tak se zatvrzuje k mladým svým, jako by jich neměl; jako by neužitečná byla práce jeho, tak jest bez starosti. |
17. | Nebo nedal jemu Bůh moudrosti, aniž mu udělil rozumnosti. |
18. | Časem svým zhůru se vznášeje, posmívá se koni i jezdci jeho. |
19. | Zdaž ty dáti můžeš koni sílu? Ty-li ozdobíš šíji jeho řehtáním? |
20. | Zdali jej zastrašíš jako kobylku? Anobrž frkání chřípí jeho strašlivé jest. |
21. | Kopá důl, a pléše v síle své, vycházeje vstříc i zbroji. |
22. | Směje se strachu, aniž se leká, aniž ustupuje zpátkem před ostrostí meče, |
23. | Ač i toul na něm chřestí, a blyští se dřevce a kopí. |
24. | S hřmotem a s hněvem kopá zemi, aniž pokojně stojí k zvuku trouby. |
25. | Anobrž k zvuku trouby řehce, a zdaleka cítí boj, hluk knížat a prokřikování. |
26. | Zdali podlé rozumu tvého létá jestřáb, roztahuje křídla svá na poledne? |
27. | Zdali k rozkazu tvému zhůru se vznáší orlice, a vysoko se hnízdí? |
28. | Na skále přebývá, přebývá na špičaté skále jako na hradě, |
29. | Odkudž hledá pokrmu, kterýž z daleka očima svýma spatřuje. |
30. | Ano i mladí její střebí krev, a kde těla mrtvá, tu i ona jest. |
Kapitola 40. |
1. | (39:31) A tak odpovídaje Hospodin Jobovi, řekl: |
2. | (39:32) Zdali hádající se s Všemohoucím obviní jej? Kdo chce viniti Boha, nechť odpoví na to. |
3. | (39:33) Tehdy odpověděl Job Hospodinu a řekl: |
4. | (39:34) Aj, chaternýť jsem, což bych odpovídal tobě? Ruku svou kladu na ústa svá. |
5. | (39:35) Jednou jsem mluvil, ale nebudu již odmlouvati, nýbrž i podruhé, ale nebudu více přidávati. |
6. | (40:1) Ještě odpovídaje Hospodin z vichru Jobovi, i řekl: |
7. | (40:2) Přepaš nyní jako muž bedra svá, a nač se tebe tázati budu, oznam mi. |
8. | (40:3) Zdaliž pak i soud můj zrušiti chceš? Což mne odsoudíš, jen abys se sám ospravedlnil? |
9. | (40:4) Čili máš rámě jako Bůh silný, a hlasem jako on hřímáš? |
10. | (40:5) Ozdobiž se nyní vyvýšeností a důstojností, v slávu a okrasu oblec se. |
11. | (40:6) Rozprostři prchlivost hněvu svého, a pohleď na všelikého pyšného, a sniž ho. |
12. | (40:7) Pohleď, pravím, na všelikého pyšného, a sehni jej, anobrž setři bezbožné na místě jejich. |
13. | (40:8) Skrej je v prachu spolu, tvář jejich zavěž v skrytě. |
14. | (40:9) A tak i já budu tě oslavovati, že tě zachovává pravice tvá. |
15. | (40:10) Aj, hle slon, jejž jsem jako i tebe učinil, trávu jí jako vůl. |
16. | (40:11) Aj, hle moc jeho v bedrách jeho, a síla jeho v pupku břicha jeho. |
17. | (40:12) Jak chce, ohání ocasem svým, ačkoli jest jako cedr; žily lůna jeho jako ratolesti jsou spletené. |
18. | (40:13) Kosti jeho jako trouby měděné, hnátové jeho jako sochor železný. |
19. | (40:14) Onť jest přední z účinků Boha silného, učinitel jeho sám na něj doložiti může meč svůj. |
20. | (40:15) Hory zajisté přinášejí mu pastvu, a všecka zvěř polní hrá tam. |
21. | (40:16) V stínu léhá, v soukromí mezi třtím a bahnem. |
22. | (40:17) Dříví stín dávající stínem svým jej přikrývá, a vrbí potoční obkličuje jej. |
23. | (40:18) Aj, zadržuje řeku tak, že nemůže pospíchati; tuší sobě, že požře Jordán v ústa svá. |
24. | (40:19) Zdaž kdo před očima jeho polapí jej, aneb provazy protáhne chřípě jeho? |
Kapitola 41. |
1. | (40:20) Vytáhneš-liž velryba udicí, aneb provazem pohříženým až k jazyku jeho? |
2. | (40:21) Zdali dáš kroužek na chřípě jeho, aneb hákem probodneš čelist jeho? |
3. | (40:22) Zdaž se obrátí k tobě s prosbami, aneb mluviti bude tobě lahodně? |
4. | (40:23) Učiní-liž smlouvu s tebou? Přijmeš-liž jej za služebníka věčného? |
5. | (40:24) Zdaž budeš s ním hráti jako s ptáčkem, aneb přivážeš jej dětem svým? |
6. | (40:25) Přistrojí-liž sobě hody z něho společníci, a rozdělí-liž jej mezi kupce? |
7. | (40:26) Zdaž naplníš háky kůži jeho, a vidlicemi rybářskými hlavu jeho? |
8. | (40:27) Vztáhni jen na něj ruku svou, a neučiníš zmínky o boji. |
9. | (40:28) Aj, naděje o polapení jeho mylná jest. Zdaž i k spatření jeho člověk nebývá poražen? |
10. | (41:1) Není žádného tak smělého, kdo by jej zbudil, kdož tedy postaví se přede mnou? |
11. | (41:2) Kdo mne čím předšel, abych se jemu odplacel? Cožkoli jest pode vším nebem, mé jest. |
12. | (41:3) Nebudu mlčeti o údech jeho, a o síle výborného sformování jeho. |
13. | (41:4) Kdo odkryl svrchek oděvu jeho? S dvojitými udidly svými kdo k němu přistoupí? |
14. | (41:5) Vrata úst jeho kdo otevře? Okolo zubů jeho jest hrůza. |
15. | (41:6) Šupiny jeho pevné jako štítové sevřené velmi tuze. |
16. | (41:7) Jedna druhé tak blízko jest, že ani vítr nevchází mezi ně. |
17. | (41:8) Jedna druhé se přídrží, a nedělí se. |
18. | (41:9) Od kýchání jeho zažžehá se světlo, a oči jeho jsou jako záře svitání. |
19. | (41:10) Z úst jeho jako pochodně vycházejí, a jiskry ohnivé vyskakují. |
20. | (41:11) Z chřípí jeho vychází dým, jako z kotla vroucího aneb hrnce. |
21. | (41:12) Dýchání jeho uhlí rozpaluje, a plamen z úst jeho vychází. |
22. | (41:13) V šíji jeho přebývá síla, a před ním utíká žalost. |
23. | (41:14) Kusové masa jeho drží se spolu; celistvé jest v něm, aniž se rozdrobuje. |
24. | (41:15) Srdce jeho tuhé jest jako kámen, tak tuhé, jako úlomek zpodního žernovu. |
25. | (41:16) Vyskýtání jeho bojí se nejsilnější, až se strachem i vyčišťují. |
26. | (41:17) Meč stihající jej neostojí, ani kopí, šíp neb i pancíř. |
27. | (41:18) Pokládá železo za plevy, ocel za dřevo shnilé. |
28. | (41:19) Nezahání ho střela, v stéblo obrací se jemu kamení prakové. |
29. | (41:20) Za stéblo počítá střelbu, a posmívá se šermování kopím. |
30. | (41:21) Pod ním ostré střepiny, stele sobě na věci špičaté jako na blátě. |
31. | (41:22) Působí, aby vřelo v hlubině jako v kotle, a kormoutilo se moře jako v moždíři. |
32. | (41:23) Za sebou patrnou činí stezku, až sezdá, že propast má šediny. |
33. | (41:24) Žádného není na zemi jemu podobného, aby tak učiněn byl bez strachu. |
34. | (41:25) Cokoli vysokého jest, za nic pokládá, jest králem nade všemi šelmami. |
Kapitola 42. |
1. | Tedy odpovídaje Job Hospodinu, řekl: |
2. | Vím, že všecko můžeš, a že nemůže překaženo býti tvému myšlení. |
3. | Kdo jest to ten, ptáš se, ješto zatemňuje radu Boží tak hloupě? Protož přiznávám se, že jsem tomu nerozuměl. Divnějšíť jsou ty věci nad mou stižitelnost, anižť jich mohu poznati. |
4. | Vyslýchejž, prosím, když bych koli mluvil; když bych se tebe tázal, oznamuj mi. |
5. | Tolikoť jsem slýchal o tobě, nyní pak i oko mé tě vidí. |
6. | Pročež mrzí mne to, a želím toho v prachu a v popele. |
7. | Stalo se pak, když odmluvil Hospodin slova ta k Jobovi, že řekl Hospodin Elifazovi Temanskému: Rozpálil se hněv můj proti tobě, a proti dvěma přátelům tvým, proto že jste nemluvili o mně toho, což pravého jest, tak jako služebník můj Job. |
8. | Protož nyní vezměte sobě sedm volků, a sedm skopců, a jděte k služebníku mému Jobovi, abyste dali obětovati obět za sebe, a služebník můj Job, aby se modlil za vás. Nebo jistě oblíčej jeho přijmu, abych neučinil s vámi podlé bláznovství vašeho; nebo nemluvili jste toho, což pravého jest, o mně, tak jako služebník můj Job. |
9. | A tak odšedše Elifaz Temanský a Bildad Suchský a Zofar Naamatský, učinili, jakž jim byl přikázal Hospodin, a přijal Hospodin oblíčej Jobův. |
10. | Navrátil také Hospodin to, což odjato bylo Jobovi, když se modlil za přátely své, tak že což měl Job, rozmnožil to Hospodin dvénásobně. |
11. | A sšedše se k němu všickni příbuzní, a všecky příbuzné jeho, a všickni známí jeho prvnější, jedli s ním chléb v domě jeho, a lítost majíce nad ním, potěšovali ho nade vším tím zlým, kteréž byl uvedl Hospodin na něj. A dali jemu jeden každý peníz jeden, a jeden každý náušnici zlatou jednu. |
12. | A tak požehnal Hospodin Jobovi k posledku více nežli v počátku jeho. Nebo měl čtrnácte tisíc ovcí, a šest tisíc velbloudů, a tisíc spřežení volů, a tisíc oslic. |
13. | Měl také sedm synů a tři dcery, |
14. | Z nichž první dal jméno Jemima, jméno pak druhé Keciha, a jméno třetí Kerenhappuch. |
15. | Aniž se nacházely ženy tak krásné, jako dcery Jobovy, ve vší té krajině; kterýmž dal otec jejich dědictví mezi bratřími jejich. |
16. | Byl pak živ Job potom sto a čtyřidceti let, a viděl syny své, a syny synů svých, až do čtvrtého pokolení. |
17. | I umřel Job, stár jsa a pln dnů. |