|
KNIHA JOBOVA |
Kapitola 1. |
1. | Byl muž v zemi Uz, jménem Job, a muž ten byl sprostný a upřímý, boje se Boha, a vystříhaje se zlého. |
2. | Kterémuž se narodilo sedm synů a tři dcery. |
3. | A měl dobytka sedm tisíc ovec, tři tisíce velbloudů, pět set spřežení volů, a pět set oslic, a čeledi služebné velmi mnoho, a byl muž ten vznešenější nade všecky lidi východní. |
4. | I scházívali se synové jeho, a strojívali hody po domích, každý ve dni svém. Posílávali také, a zvávali své tři sestry, aby jedly a pily s nimi. |
5. | A když vypořádali dny hodů, posílával Job, a posvěcoval jich, a vstávaje ráno, obětoval zápaly podlé počtu všech jich. Nebo říkával Job: Snad zhřešili synové moji, aneb zlořečili Bohu v srdci svém. Tak činíval Job po všecky ty dny. |
6. | Jednoho pak dne, když přišli synové Boží, aby se postavili před Hospodinem, přišel také i Satan mezi ně. |
7. | Tedy řekl Hospodin Satanovi: Odkud jdeš? I odpověděl Satan Hospodinu, řka: Procházel jsem zemi, a obcházel jsem ji. |
8. | I řekl Hospodin Satanovi: Spatřil-lis služebníka mého Joba, že není jemu rovného na zemi, a že jest muž sprostný a upřímý, bojící se Boha a varující se zlého. |
9. | A odpovídaje Satan Hospodinu, řekl: Zdaliž se Job darmo bojí Boha? |
10. | Zdaž jsi ty ho neohradil i domu jeho a všeho, což má, se všech stran? Dílu rukou jeho požehnal jsi, a dobytek jeho rozmnožil se na zemi. |
11. | Ale vztáhni nyní ruku svou, a dotkni se všeho, což má, nebude-liť zlořečiti v oči. |
12. | Tedy řekl Hospodin Satanovi: Aj, cožkoli má, v moci tvé buď, toliko na něj nevztahuj ruky své. I vyšel Satan od tváři Hospodinovy. |
13. | Jednoho pak dne synové a dcery jeho jedli, a pili víno v domě bratra svého prvorozeného. |
14. | I přišel posel k Jobovi, a řekl: Když volové orali, a oslice se pásly podlé nich, |
15. | Vpád učinivše Sabejští, zajali je, a služebníky zbili ostrostí meče, a utekl jsem toliko já sám, abych oznámil tobě. |
16. | A když on ještě mluvil, přišed druhý, řekl: Oheň Boží spadl s nebe, a rozpáliv se na dobytek i na služebníky, sehltil je, já pak utekl jsem toliko sám, abych oznámil tobě. |
17. | A když ten ještě mluvil, jiný přišed, řekl: Kaldejští sšikovavše tři houfy, připadli na velbloudy, a zajali je, a služebníky zbili ostrostí meče, a utekl jsem toliko já sám, abych oznámil tobě. |
18. | A když ten ještě mluvil, jiný přišel a řekl: Synové tvoji a dcery tvé jedli, a pili víno v domě bratra svého prvorozeného. |
19. | A aj, vítr veliký strhl se z té strany od pouště, a udeřil na čtyři úhly domu, tak že se obořil na děti, i zemřeli, a utekl jsem toliko já sám, abych oznámil tobě. |
20. | Tedy Job vstav, roztrhl roucho své, a oholil hlavu svou, a padna na zem, poklonu učinil. |
21. | A řekl: Nahý jsem vyšel z života matky své, nahý se také zase tam navrátím. Hospodin dal, Hospodin též odjal. Buď požehnáno jméno Hospodinovo. |
22. | V tom ve všem nezhřešil Job, a nepřivlastnil Bohu nic nemoudrého. |
Kapitola 2. |
1. | I stalo se opět jednoho dne, že když přišli synové Boží, aby se postavili před Hospodinem, přišel také i Satan mezi ně, aby se postavil před Hospodinem. |
2. | Tedy řekl Hospodin Satanovi: Odkud jdeš? I odpověděl Satan Hospodinu, řka: Procházel jsem zemi, a obcházel jsem ji. |
3. | I řekl Hospodin Satanovi: Spatřil-lis služebníka mého Joba, že není jemu rovného na zemi, že jest muž sprostný a upřímý, bojící se Boha, a varující se zlého, a že po dnes trvá v upřímnosti své, ačkoli jsi ty mne popudil proti němu, abych jej hubil bez příčiny. |
4. | A odpovídaje Satan Hospodinu, řekl: Kůži za kůži, a všecko, což má člověk, dá za sebe samého. |
5. | Ale vztáhni nyní ruku svou, a dotkni se kostí jeho, a masa jeho, nebudeliť v oči zlořečiti tobě. |
6. | Tedy řekl Hospodin Satanovi: Aj, v moci tvé buď, a však zachovej ho při životu. |
7. | Protož vyšed Satan od tváři Hospodinovy, ranil Joba nežitem nejhorším, od zpodku nohy jeho až do vrchu hlavy jeho, |
8. | Tak že vzal střepinu, aby se jí drbal, usadiv se v popele. |
9. | I řekla jemu žena jeho: Ještě vždy trváš v své upřímnosti? Zlořeč Bohu a umři. |
10. | Jížto řekl: Mluvíš, jako jedna z bláznivých mluvívá. Dobré-liž jen věci bráti budeme od Boha, zlých pak nebudeme přijímati? V tom ve všem nezhřešil Job rty svými. |
11. | Když pak uslyšeli tři přátelé Jobovi o všem tom zlém, kteréž přišlo na něj, přišli jeden každý z místa svého: Elifaz Temanský, a Bildad Suchský a Zofar Naamatský, na tom zůstavše spolu, aby přijdouce k němu, politovali ho a těšili jej. |
12. | Kteříž pozdvihše očí svých zdaleka, nepoznali ho. Potom pozdvihše hlasu svého, plakali, a roztrhše jeden každý roucho své, házeli prachem nad hlavy své zhůru. |
13. | A seděli s ním na zemi sedm dní a sedm nocí, a žádný k němu nepromluvil slova; nebo viděli, že se velmi rozmohla bolest jeho. |
Kapitola 3. |
1. | Potom otevřev Job ústa svá, zlořečil dni svému. |
2. | Nebo mluvě Job, řekl: |
3. | Ó by byl zahynul ten den, v němž jsem se naroditi měl, i noc, v níž bylo řečeno: Počat jest pacholík. |
4. | Ten den ó by byl obrácen v temnost, aby ho byl nevyhledával Bůh shůry, a nebyl osvícen světlem. |
5. | Ó by jej byly zachvátily tmy a stín smrti, a aby jej byla přikvačila mračna, a předěsila horkost denní. |
6. | Ó by noc tu mrákota byla opanovala, aby nebyla připojena ke dnům roku, a v počet měsíců nepřišla. |
7. | Ó by noc ta byla osaměla, a zpěvu aby nebylo v ní. |
8. | Ó by jí byli zlořečili ti, kteříž proklínají den, hotovi jsouce vzbuditi velryba. |
9. | Ó by se byly hvězdy zatměly v soumraku jejím, a očekávajíc světla, aby ho nebyla dočekala, ani spatřila záře jitřní. |
10. | Nebo nezavřela dveří života mého, ani skryla trápení od očí mých. |
11. | Proč jsem neumřel v matce, aneb vyšed z života, proč jsem nezahynul? |
12. | Proč jsem vzat byl na klín, a proč jsem prsí požíval? |
13. | Nebo bych nyní ležel a odpočíval, spal bych a měl bych pokoj, |
14. | S králi a radami země, kteříž sobě vzdělávali místa pustá, |
15. | Aneb s knížaty, kteříž měli zlato, a domy své naplňovali stříbrem. |
16. | Aneb jako nedochůdče nezřetelné proč jsem nebyl, a jako nemluvňátka, kteráž světla neviděla? |
17. | Tamť bezbožní přestávají bouřiti, a tamť odpočívají ti, jenž v práci ustali. |
18. | Také i vězňové pokoj mají, a neslyší více hlasu násilníka. |
19. | Malý i veliký tam jsou rovni sobě, a služebník jest prost pána svého. |
20. | Proč Bůh dává světlo zbědovanému a život těm, kteříž jsou ducha truchlivého? |
21. | Kteříž očekávají smrti, a není jí, ačkoli jí hledají pilněji než skrytých pokladů? |
22. | Kteříž by se veselili s plésáním a radovali, když by nalezli hrob? |
23. | Člověku, jehož cesta skryta jest, a jehož Bůh přistřel? |
24. | Nebo před pokrmem mým vzdychání mé přichází, a rozchází se jako voda řvání mé. |
25. | To zajisté, čehož jsem se lekal, stalo se mi, a čehož jsem se obával, přišlo na mne. |
26. | Neměl jsem pokoje, aniž jsem se ubezpečil, ani odpočíval, až i přišlo pokušení toto. |
Kapitola 4. |
1. | Jemuž odpovídaje Elifaz Temanský, řekl: |
2. | Počneme-li mluviti s tebou, neponeseš-liž toho těžce? Ale kdož by se zdržeti mohl, aby neměl mluviti? |
3. | Aj, učívals mnohé, a rukou opuštěných jsi posiloval. |
4. | Padajícího pozdvihovals řečmi svými, a kolena zemdlená jsi zmocňoval. |
5. | Nyní pak, jakž toto přišlo na tebe, těžce to neseš, a jakž tě dotklo, předěšen jsi. |
6. | Nebylo-liž náboženství tvé nadějí tvou, a upřímost cest tvých očekáváním tvým? |
7. | Rozpomeň se, prosím, kdo jest kdy nevinný zahynul? Aneb kde upřímí vyhlazeni jsou? |
8. | Jakož jsem já vídal ty, kteříž orali nepravost, a rozsívali převrácenost, že ji i žali. |
9. | Od dchnutí Božího hynou, a duchem prchlivosti jeho v nic obracíni bývají. |
10. | Řvání lva a hlas lvice a zubové mladých lvíčat setříni bývají. |
11. | Hyne lev, že nemá loupeže, a lvíčata mladá rozptýlena bývají. |
12. | Nebo i tajně doneslo se mne slovo, a pochopilo ucho mé něco maličko toho. |
13. | V přemyšlováních z vidění nočních, když připadá tvrdý sen na lidi, |
14. | Strach připadl na mne a lekání, kteréž předěsilo všecky kosti mé. |
15. | Duch zajisté před tváří mou šel, tak že vlasové vstávali na těle mém. |
16. | Zastavil se, ale neznal jsem tváři jeho; tvárnost jen byla před očima mýma. Mezi tím mlče, slyšel jsem hlas: |
17. | Zdaliž může člověk spravedlivějším býti než Bůh, aneb muž čistším nad toho, kterýž ho učinil? |
18. | Ano mezi služebníky jeho není dokonalosti, a při andělích svých zanechal nedostatku. |
19. | Čím více při těch, kteříž bydlejí v domích hliněných, jejichž základ jest na prachu, a setříni bývají snáze než mol. |
20. | Od jitra až do večera stíráni bývají, a kdož toho nerozvažují, na věky zahynou. |
21. | Zdaliž nepomíjí sláva jejich s nimi? Umírají, ale ne v moudrosti. |
Kapitola 5. |
1. | Zavolejž tedy, dá-liť kdo odpověd? A k kterému se z svatých obrátíš? |
2. | Pakli k bláznu, zahubí ho rozhněvání, a nesmyslného zabije prchlivost. |
3. | Jáť jsem viděl blázna, an se vkořenil, ale hned jsem zle tušil příbytku jeho, řka: |
4. | Vzdáleniť jsou synové jeho od spasení; nebo potříni budou v bráně, aniž bude, kdo by je vytrhl. |
5. | Obilé jeho zžíře hladovitý, a i z prostřed trní je vychvátí; nadto sehltí násilník statek takových. |
6. | Neboť nepochází z prachu trápení, aniž se z země pučí bída. |
7. | Ale člověk rodí se k bídě, tak jako jiskry z uhlí zhůru létají. |
8. | Jistě žeť bych já hledal Boha silného, a jemu bych předložil při svou, |
9. | Kterýž činí věci veliké, nezpytatelné, divné, a jimž počtu není, |
10. | Kterýž dává déšť na zemi, a spouští vody na pole, |
11. | Kterýž sází opovržené na místě vysokém, a žalostící vyvyšuje spasením, |
12. | Kterýž v nic obrací myšlení chytráků, tak aby nemohli k skutku přivésti ruce jejich ničeho, |
13. | Kterýž lapá moudré v chytrosti jejich; nebo rada převrácených bláznová bývá. |
14. | Ve dne motají se jako ve tmách, a jako v noci šámají o poledni. |
15. | Kterýž zachovává od meče a od úst jejich, a chudého od ruky násilníka. |
16. | Máť zajisté nuzný naději, ale nepravost musí zacpati ústa svá. |
17. | Aj, jak blahoslavený jest člověk, kteréhož tresce Bůh! A protož káráním Všemohoucího nepohrdej. |
18. | Onť zajisté uráží, on i obvazuje; raní, ruka jeho také léčí. |
19. | Z šesti úzkostí vysvobodil by tebe, ano i v sedmi nedotklo by se tebe zlé. |
20. | V hladu vykoupil by tě od smrti, a v boji od moci meče. |
21. | Když utrhá jazyk, byl bys skryt, aniž bys se bál zhouby, když by přišla. |
22. | Zhouba a hlad buď tobě za smích, a nestrachuj se ani líté zvěři zemské. |
23. | Nebo s kamením polním příměří tvé, a zvěř lítá polní pokoj zachová k tobě. |
24. | A shledáš, žeť stánek tvůj bude bezpečný, a navrátíš se zase k příbytku svému, a nezhřešíš. |
25. | Shledáš také, žeť se rozmnoží símě tvé, a potomci tvoji jako bylina zemská. |
26. | Vejdeš v šedinách do hrobu, tak jako odnášíno bývá zralé obilí časem svým. |
27. | Aj, toť jsme vyhledali, a takť jest; poslechniž toho, a schovej sobě to. |
Kapitola 6. |
1. | Odpovídaje pak Job, řekl: |
2. | Ó kdyby pilně zváženo bylo hořekování mé, a bída má na váze aby spolu vyzdvižena byla. |
3. | Jistě že by se nad písek mořský těžší ukázala, pročež mi se i slov nedostává. |
4. | Nebo střely Všemohoucího vězí ve mně, jejichž jed vysušil ducha mého, a hrůzy Boží bojují proti mně. |
5. | Zdaliž řve divoký osel nad mladistvou travou? Řve-liž vůl nad picí svou? |
6. | Zdaliž jedí to, což neslaného jest, bez soli? Jest-liž chut v věci slzké? |
7. | Ach, kterýchž se ostýchala dotknouti duše má, ty jsou již bolesti těla mého. |
8. | Ó by se naplnila žádost má, a aby to, čehož očekávám, dal Bůh, |
9. | Totiž, aby se líbilo Bohu setříti mne, vztáhnouti ruku svou, a zahladiti mne. |
10. | Neboť mám ještě, čím bych se potěšoval, (ačkoli hořím bolestí, aniž mne Bůh co lituje), že jsem netajil řečí Nejsvětějšího. |
11. | Nebo jaká jest síla má, abych potrvati mohl? Aneb jaký konec můj, abych prodlel života svého? |
12. | Zdali síla má jest síla kamenná? Zdali tělo mé ocelivé? |
13. | Zdaliž pak obrany mé není při mně? Aneb zdravý soud vzdálen jest ode mne, |
14. | Proti tomu, jehož lítostivost k bližnímu mizí, a kterýž bázeň Všemohoucího opustil? |
15. | Bratří moji zmýlili mne jako potok, pominuli jako prudcí potokové, |
16. | Kteříž kalní bývají od ledu, a v nichž se kryje sníh. |
17. | V čas horka vysychají; když sucho bývá, mizejí z místa svého. |
18. | Sem i tam roztěkají se od toku svého obecného, v nic se obracejí a hynou. |
19. | To vidouce houfové jdoucích z Tema, zástupové Sabejských, jenž naději měli v nich, |
20. | Zastyděli se, že v nich doufali; nebo přišedše až k nim, oklamáni jsou. |
21. | Tak zajisté i vy byvše, ne jste; vidouce potření mé, děsíte se. |
22. | Zdali jsem řekl: Přineste mi, aneb z zboží svého udělte darů pro mne? |
23. | Aneb: Vysvoboďte mne z ruky nepřítele, a z ruky násilníků vykupte mne? |
24. | Poučte mne, a budu mlčeti, a v čem bych bloudil, poslužte mi k srozumění. |
25. | Ó jak jsou pronikavé řeči upřímé! Ale co vzdělá obviňování vaše? |
26. | Zdali jen z slov mne viniti myslíte, a převívati řeči choulostivého? |
27. | Také i na sirotka se obořujete, anobrž jámu kopáte příteli svému. |
28. | A protož nyní chtějtež popatřiti na mne, a suďte, klamám-liť před oblíčejem vaším. |
29. | Napravte se, prosím, nechť není nepravostí; napravte se, pravím, a tak poznáte, žeť jest spravedlnost v té řeči mé. |
30. | A jest-li na jazyku mém nepravost, neměl-liž bych, čitedlen býti bíd? |
Kapitola 7. |
1. | Zdaliž nemá vyměřeného času člověk na zemi? A dnové jeho jako dnové nájemníka. |
2. | Jako služebník, kterýž touží po stínu, a jako nájemník, jenž očekává skonání díla svého: |
3. | Tak jsou mi dědičně přivlastněni měsícové marní, a noci plné trápení jsou mi odečteny. |
4. | Jestliže ležím, říkám: Kdy vstanu? A brzo-li pomine noc? Tak pln bývám myšlení až do svitání. |
5. | Tělo mé odíno jest červy a strupem i prachem, kůže má puká se a rozpouští. |
6. | Dnové moji rychlejší byli nežli člunek tkadlce, nebo stráveni jsou bez prodlení. |
7. | Rozpomeň se, ó Pane, že jako vítr jest život můj, a oko mé že více neuzří dobrých věcí, |
8. | Aniž mne spatří oko, jenž mne vídalo. Oči tvé budou ke mně, a mne již nebude. |
9. | Jakož oblak hyne a mizí, tak ten, kterýž sstupuje do hrobu, nevystoupí zase, |
10. | Aniž se opět navrátí do domu svého, aniž ho již více pozná místo jeho. |
11. | Protož nemohuť já zdržeti úst svých, mluvím v ssoužení ducha svého, naříkám v hořkosti duše své. |
12. | Zdali jsem já mořem čili velrybem, že jsi mne stráží osadil? |
13. | Když myslím: Potěší mne lůže mé, poodejme naříkání mého postel má: |
14. | Tedy mne strašíš sny, a viděními děsíš mne, |
15. | Tak že sobě zvoluje zaškrcení duše má, a smrt nad život. |
16. | Mrzí mne, nebuduť déle živ. Poodstupiž ode mne, nebo marní jsou dnové moji. |
17. | Co jest člověk, že ho sobě tak vážíš, a že tak o něj pečuješ? |
18. | A že ho navštěvuješ každého jitra, a každé chvíle jej zkušuješ? |
19. | Dokudž se neodvrátíš ode mne, a nedáš mi aspoň polknouti mé sliny? |
20. | Zhřešil jsem, což mám učiniti, ó strážce lidský? Proč jsi mne položil za cíl sobě, tak abych sám sobě byl břemenem? |
21. | Nýbrž proč neodejmeš přestoupení mého, a neodpustíš nepravosti mé? Nebo již v zemi lehnu. Potom bys mne i pilně hledal, nebude mne. |
Kapitola 8. |
1. | Tedy odpovídaje Bildad Suchský, řekl: |
2. | Dokudž mluviti budeš takové věci, a slova úst tvých budou jako vítr násilný? |
3. | Což by Bůh silný neprávě soudil, a Všemohoucí což by převracel spravedlnost? |
4. | Synové zajisté tvoji že zhřešili proti němu, proto pustil je po nepravosti jejich. |
5. | Kdybys ty opravdově hledal Boha silného, a Všemohoucímu se modlil, |
6. | A byl čistý a upřímý: jistě žeť by se hned probudil k tobě, a napravil by příbytek spravedlnosti tvé. |
7. | A byly by první věci tvé špatné, poslední pak rozmnožily by se náramně. |
8. | Nebo vzeptej se, prosím, věku starého, a nastroj se k zpytování otců jejich. |
9. | (Myť zajisté včerejší jsme, aniž jsme čeho povědomi; k tomu dnové naši jsou jako stín na zemi.) |
10. | Zdaliž tě oni nenaučí, a nepovědí tobě, a z srdce svého nevynesou-liž slov? |
11. | Zdali roste třtí bez bahna? Roste-liž rákosí bez vody? |
12. | Nýbrž ještě za zelena, dříve než vytrháno bývá, ano prvé než jaká jiná tráva, usychá. |
13. | Tak stezky všech zapomínajících se na Boha silného, tak, pravím, naděje pokrytce zahyne. |
14. | Klesne naděje jeho, a doufání jeho jako dům pavouka. |
15. | Spolehne-li na dům svůj, neostojí; chytí-li se ho, nezdrží. |
16. | Vláhu má před sluncem, tak že z zahrady jeho výstřelkové jeho vynikají. |
17. | Při vrchovišti kořenové jeho hustě rostou, i na místech skalnatých rozkládá se. |
18. | A však bývá-li zachvácen z místa svého, až by se ho i odečtlo, řka: Nevidělo jsem tě: |
19. | Tožť ta radost života jeho, a z země jiný vykvetá. |
20. | Aj, Bůh silný nepohrdá upřímým, ale nešlechetným ruky nepodává: |
21. | Až i naplní smíchem ústa tvá, a rty tvé plésáním, |
22. | Když nenávidící tebe v hanbu oblečeni budou, a stánku lidí bezbožných nikdež nebude. |
Kapitola 9. |
1. | Odpověděv pak Job, řekl: |
2. | I ovšem vím, žeť tak jest; nebo jak by mohl člověk spravedliv býti před Bohem silným? |
3. | A chtěl-li by se hádati s ním, nemohl by jemu odpovědíti ani na jedno z tisíce slov. |
4. | Moudrého jest srdce a silný v moci. Kdo zatvrdiv se proti němu, pokoje užil? |
5. | On přenáší hory, než kdo shlédne, a podvrací je v prchlivosti své. |
6. | On pohybuje zemí z místa jejího, tak že se třesou sloupové její. |
7. | On když zapovídá slunci, nevychází, a hvězdy zapečeťuje. |
8. | On roztahuje nebe sám, a šlapá po vlnách mořských. |
9. | On učinil Arktura, Oriona, Kuřátka a hvězdy skryté na poledne. |
10. | On činí věci veliké, a to nevystižitelné a divné, jimž není počtu. |
11. | Ano jde-li mimo mne, tedy nevidím; ovšem když pomíjí, neznamenám ho. |
12. | Tolikéž jestliže co uchvátí, kdo mu to rozkáže navrátiti? Kdo dí jemu: Co činíš? |
13. | Nezdržel-li by Bůh hněvu svého, klesli by před ním spolu spuntovaní, jakkoli mocní. |
14. | Jakž bych já tedy jemu odpovídati, a jaká slova svá proti němu vyhledati mohl? |
15. | Kterémuž, bych i spravedliv byl, nebudu odpovídati, ale před soudcím svým pokořiti se budu. |
16. | Ač bych pak i volal, a on mi se ozval, neuvěřím, aby vyslyšel hlas můj, |
17. | Poněvadž vichřicí setřel mne, rozmnožil rány mé bez příčiny. |
18. | Aniž mi dá oddechnouti, ale sytí mne hořkostmi. |
19. | Obrátil-li bych se k moci, aj, onť jest nejsilnější; pakli k soudu, kdo mi rok složí? |
20. | Jestliže se za spravedlivého stavěti budu, ústa má potupí mne; pakli za upřímého, převráceného mne býti ukáží. |
21. | Jsem-li upřímý, nebudu věděti toho; nenáviděti budu života svého. |
22. | Jediná jest věc, pročež jsem to mluvil, že upřímého jako bezbožného on zahlazuje. |
23. | Jestliže bičem náhle usmrcuje, zkušování nevinných se posmívá; |
24. | Země dána bývá v ruku bezbožného, tvář soudců jejich zakrývá: jestliže ne on, kdož jiný jest? |
25. | Dnové pak moji rychlejší byli nežli posel; utekli, aniž viděli dobrých věcí. |
26. | Pominuli jako prudké lodí, jako orlice letící na pastvu. |
27. | Dím-li: Zapomenu se na své naříkání, zanechám horlení svého, a posilím se: |
28. | Lekám se všech bolestí svých, vida, že mne jich nezprostíš. |
29. | Jestli jsem bezbožný, pročež bych nadarmo pracoval? |
30. | Ano bych se i umyl vodou sněžnou, a očistil mýdlem ruce své, |
31. | Tedy v jámě pohřížíš mne, tak že se ode mne zprzní i to roucho mé. |
32. | Nebo Bůh není člověkem jako já, jemuž bych odpovídati mohl, a abychom vešli spolu v soud. |
33. | Aniž máme prostředníka mezi sebou, kterýž by rozhodl nás oba. |
34. | Kdyby odjal ode mne prut svůj, a strach jeho aby mne nekormoutil, |
35. | Tehdáž bych mluvil, a nebál bych se, poněvadž není toho tak při mně. |
Kapitola 10. |
1. | Stýště se duši mé v životě mém, vypustím nad sebou naříkání své, mluviti budu v hořkosti duše své. |
2. | Dím Bohu: Neodsuzuj mne, oznam mi, proč se nesnadníš se mnou? |
3. | Jaký máš na tom užitek, že mne ssužuješ, že pohrdáš dílem rukou svých, a radu bezbožných osvěcuješ? |
4. | Zdali oči tělesné máš? Zdali tak, jako hledí člověk, ty hledíš? |
5. | Zdaž jsou jako dnové člověka dnové tvoji, a léta tvá podobná dnům lidským, |
6. | Že vyhledáváš nepravosti mé, a na hřích můj se vyptáváš? |
7. | Ty víš, žeť nejsem bezbožný, ačkoli není žádného, kdo by mne vytrhl z ruky tvé. |
8. | Ruce tvé sformovaly mne, a učinily mne, a teď pojednou všudy vůkol hubíš mne. |
9. | Pamětliv buď, prosím, že jsi mne jako hlinu učinil, a že v prach zase obrátíš mne. |
10. | Zdalis mne jako mléka neslil, a jako syření neshustil? |
11. | Kůží a masem přioděl jsi mne, a kostmi i žilami spojils mne. |
12. | Života z milordenství udělil jsi mi, přesto navštěvování tvé ostříhalo dýchání mého. |
13. | Ale toto skryl jsi v srdci svém; vím, žeť jest to při tobě. |
14. | Jakž zhřeším, hned mne šetříš, a od nepravosti mé neočišťuješ mne. |
15. | Jestliže jsem bezbožný, běda mně; pakliť jsem spravedlivý, ani tak nepozdvihnu hlavy, nasycen jsa hanbou, a vida trápení své, |
16. | Kteréhož vždy více přibývá. Honíš mne jako lev, a jedno po druhém divně se mnou zacházíš. |
17. | Obnovuješ svědky své proti mně, a rozmnožuješ rozhněvání své na mne; vojska jedna po druhých jsou proti mně. |
18. | Proč jsi jen z života vyvedl mne? Ó bych byl zahynul, aby mne bylo ani oko nevidělo, |
19. | A abych byl, jako by mne nikdy nebylo, z života do hrobu abych byl vnesen. |
20. | Zdaliž jest mnoho dnů mých? Ponechejž tedy a popusť mne, abych maličko pookřál, |
21. | Prvé než odejdu tam, odkudž se zase nenavrátím, do krajiny tmavé, anobrž stínu smrti, |
22. | Do krajiny, pravím, tmavé, kdež jest sama mrákota stínu smrti, a kdež není žádných proměn, ale sama pouhá mrákota. |
Kapitola 11. |
1. | A odpovídaje Zofar Naamatský, řekl: |
2. | Zdaliž k mnohým slovům nemá odpovědíno býti? Aneb zdali člověk mnohomluvný práv zůstane? |
3. | Žváním svým lidi zaměstknáváš, a posmíváš se, aniž jest, kdo by tě zahanbil. |
4. | Nebo jsi řekl: Čisté jest učení mé, a čist jsem, ó Bože, před očima tvýma. |
5. | Ješto, ó kdyby Bůh mluvil, a otevřel rty své proti tobě, |
6. | Aťby oznámil tajemství moudrosti, že dvakrát většího trestání zasloužil jsi. A věz, že se Bůh zapomněl na tebe pro nepravost tvou. |
7. | Zdaliž ty stižitelnosti Boží dosáhneš, aneb dokonalost Všemohoucího vystihneš? |
8. | Vyšší jest nebes, což učiníš? Hlubší než peklo, jakž porozumíš? |
9. | Delší jest míra její než země, a širší než moře. |
10. | Bude-li pléniti neb zavírati aneb ssužovati, kdo se na něj bude domlouvati? |
11. | Poněvadž zná lidskou marnost, a vidí nepravost, což by tomu rozuměti neměl? |
12. | Tak aby muž nesmyslný nabyl rozumu, ačkoli člověk jest jako hřebec z divokého osla zplozený. |
13. | Jestliže ty nastrojíš srdce své, a ruce své k němu vztáhneš; |
14. | Byla-li by nepravost v ruce tvé, vzdal ji od sebe, aniž dopouštěj bydliti v staních svých nešlechetnosti: |
15. | Tedy jistě pozdvihneš tváři své z poškvrny, a budeš nepohnutý, aniž se báti budeš. |
16. | Nebo se na těžkost zapomeneš, na niž jako na vody, kteréž pominuly, zpomínati budeš. |
17. | K tomu nad poledne jasný nastaneťčas; zatmíš-li se pak, jitru podobný budeš. |
18. | Budeš i mysli doufanlivé, maje naději; stánek roztáhneš, i bezpečně spáti budeš. |
19. | A tak v pokoji budeš, aniž tě kdo předěsí, a mnozí tváři tvé kořiti se budou. |
20. | Oči pak bezbožných zkaženy budou, a utíkání jim zhyne; nadto naděje jejich bude jako dchnutí člověka. |
Kapitola 12. |
1. | Odpověděv pak Job, řekl: |
2. | V pravdě, že jste vy lidé, a že s vámi umře moudrost. |
3. | I jáť mám srdce jako vy, aniž jsem zpozdilejší než vy, anobrž při komž toho není? |
4. | Za posměch příteli svému jsem, kteréhož, když volá, vyslýchá Bůh; v posměchuť jest spravedlivý a upřímý. |
5. | Pochodně zavržená jest (podlé smýšlení člověka pokoje užívajícího) ten, kterýž jest blízký pádu. |
6. | Pokojné a bezpečné příbytky mají loupežníci ti, kteříž popouzejí Boha silného, jimž on uvodí dobré věci v ruku jejich. |
7. | Ano zeptej se třebas hovad, a naučí tě, aneb ptactva nebeského, a oznámí tobě. |
8. | Aneb rozmluv s zemí, a poučí tě, ano i ryby mořské vypravovati budou tobě. |
9. | Kdo nezná ze všeho toho, že ruka Hospodinova to učinila? |
10. | V jehož ruce jest duše všelikého živočicha, a duch každého těla lidského. |
11. | Zdaliž ucho slov rozeznávati nebude, tak jako dásně pokrmu okoušejí? |
12. | Při starcích jest moudrost, a při dlouhověkých rozumnost. |
13. | Nadto pak u Boha moudrost a síla, jehoť jest rada a rozumnost. |
14. | Jestliže on boří, nemůže zase stavíno býti; zavírá-li člověka, nemůže býti otevříno. |
15. | Hle, tak zastavuje vody, až i vysychají, a tak je vypouští, že podvracejí zemi. |
16. | U něho jest síla a bytnost, jeho jest ten, kterýž bloudí, i kterýž v blud uvodí. |
17. | On uvodí rádce v nemoudrost, a z soudců blázny činí. |
18. | Svazek králů rozvazuje, a pasem přepasuje bedra jejich. |
19. | On uvodí knížata v nemoudrost, a mocné vyvrací. |
20. | On odjímá řeč výmluvným, a soud starcům béře. |
21. | On vylévá potupu na urozené, a sílu mocných zemdlívá. |
22. | On zjevuje hluboké věci z temností, a vyvodí na světlo stín smrti. |
23. | On rozmnožuje národy i hubí je, rozšiřuje národy i zavodí je. |
24. | On odjímá srdce předním z lidu země, a v blud je uvodí na poušti bezcestné, |
25. | Aby šámali ve tmě bez světla. Summou, činí, aby bloudili jako opilý. |
Kapitola 13. |
1. | Aj, všecko to vidělo oko mé, slyšelo ucho mé, a srozumělo tomu. |
2. | Jakož vy znáte to, znám i já, nejsem zpozdilejší než vy. |
3. | Jistě žeť já s Všemohoucím mluviti, a s Bohem silným o svou při jednati budu. |
4. | Nebo vy jste skladatelé lži, a lékaři marní všickni vy. |
5. | Ó kdybyste aspoň mlčeli, a bylo by vám to za moudrost. |
6. | Slyštež medle odpory mé, a důvodů rtů mých pozorujte. |
7. | Zdali zastávajíce Boha silného, mluviti máte nepravost? Aneb za něho mluviti máte lest? |
8. | Zdaliž osobu jeho přijímati budete, a o Boha silného se zasazovati? |
9. | Zdaž vám to k dobrému bude, když na průbu vezme vás, že jakož člověk oklamán bývá, oklamati jej chcete? |
10. | V pravdě žeť vám přísně domlouvati bude, budete-li povrchně osoby jeho šetřiti. |
11. | Což ani důstojnost jeho vás nepředěšuje, ani strach jeho nepřikvačuje vás? |
12. | Všecka vzácnost vaše podobná jest popelu, a hromadám bláta vyvýšení vaše. |
13. | Postrptež mne, nechať já mluvím, přiď na mne cokoli. |
14. | Pročež bych trhati měl maso své zuby svými, a duši svou klásti v ruku svou? |
15. | By mne i zabil, což bych v něho nedoufal? A však cesty své před oblíčej jeho předložím. |
16. | Onť sám jest spasení mé; nebo před oblíčej jeho pokrytec nepřijde. |
17. | Poslouchejte pilně řeči mé, a zprávu mou pusťte v uši své. |
18. | Aj, jižť začínám pře své vésti, vím, že zůstanu spravedliv. |
19. | Kdo jest, ješto by mi odpíral, tak abych nyní umlknouti a umříti musil? |
20. | Toliko té dvoji věci, ó Bože, nečiň mi, a tehdy před tváří tvou nebudu se skrývati: |
21. | Ruku svou vzdal ode mne, a hrůza tvá nechť mne neděsí. |
22. | Zatím povolej mne, a buduť odpovídati; aneb nechať já mluvím, a odpovídej mi. |
23. | Jak mnoho jest mých nepravostí a hříchů? Přestoupení mé a hřích můj ukaž mi. |
24. | Proč tvář svou skrýváš, a pokládáš mne sobě za nepřítele? |
25. | Zdaliž list větrem se zmítající potříti chceš, a stéblo suché stihati budeš? |
26. | Že zapisuješ proti mně hořkosti, a dáváš mi v dědictví nepravosti mladosti mé, |
27. | A dáváš do klady nohy mé, a šetříš všech stezek mých, na paty noh mých našlapuješ; |
28. | Ješto člověk jako hnis kazí se, a jako roucho, kteréž jí mol. |
Kapitola 14. |
1. | Člověk narozený z ženy jest krátkého věku a plný lopotování. |
2. | Jako květ vychází a podťat bývá, a utíká jako stín, a netrvá. |
3. | A však i na takového otvíráš oko své, a mne uvodíš k soudu s sebou. |
4. | Kdo toho dokáže, aby čistý z nečistého pošel? Ani jeden. |
5. | Poněvadž vyměřeni jsou dnové jeho, počet měsíců jeho u tebe, a cíles jemu položil, kterýchž by nepřekračoval: |
6. | Odvrať se od něho, ať oddechne sobě, a zatím aby přečekal jako nájemník den svůj. |
7. | O stromu zajisté jest naděje, by i podťat byl, že se zase zotaví, a výstřelek jeho nevyhyne, |
8. | By se pak i sstaral v zemi kořen jeho, a v prachu již jako umřel peň jeho: |
9. | Avšak jakž počije vláhy, zase se pučí, a zahustí jako keř. |
10. | Ale člověk umírá, mdlobou přemožen jsa, a když vypustí duši člověk, kam se poděl? |
11. | Jakož ucházejí vody z jezera, a řeka opadá a vysychá: |
12. | Tak člověk, když lehne, nevstává zase dotud, dokudž nebes stává. Nebývajíť vzbuzeni lidé, aniž se probuzují ze sna svého. |
13. | Ó kdybys mne v hrobě schoval, a skryl mne, dokudž by nebyl odvrácen hněv tvůj, ulože mi cíl, abys se rozpomenul na mne. |
14. | Když umře člověk, zdaliž zase ožive? Po všecky tedy dny vyměřeného času svého očekávati budu, až přijde proměna při mně. |
15. | Zavoláš, a já se ohlásím tobě, díla rukou svých budeš žádostiv, |
16. | Ačkoli nyní kroky mé počítáš, aniž shovíváš hříchům mým, |
17. | Ale zapečetěné maje jako v pytlíku přestoupení mé, ještě přikládáš k nepravosti mé. |
18. | Jistě že jako hora padnuc, rozdrobuje se, a skála odsedá z místa svého, |
19. | Jako kamení stírá voda, a povodní zachvacuje, což z prachu zemského samo od sebe roste: tak i ty naději člověka v nic obracíš. |
20. | Přemáháš jej ustavičně, tak aby odjíti musil; proměňuješ tvář jeho, a propouštíš jej. |
21. | Budou-li slavní synové jeho, nic neví; pakli v potupě, nic o ně nepečuje. |
22. | Toliko tělo jeho, dokudž živ jest, bolestí okouší, a duše jeho v něm kvílí. |
Kapitola 15. |
1. | Tedy odpovídaje Elifaz Temanský, řekl: |
2. | Zdali moudrý vynášeti má umění povětrné, aneb naplňovati východním větrem břicho své, |
3. | Hádaje se slovy neprospěšnými, aneb řečmi neužitečnými? |
4. | Anobrž vyprazdňuješ i bázeň Boží, a modliteb k Bohu činiti se zbraňuješ. |
5. | Osvědčujíť zajisté nepravost tvou ústa tvá, ač jsi koli sobě zvolil jazyk chytrých. |
6. | Potupují tě ústa tvá, a ne já, a rtové tvoji svědčí proti tobě. |
7. | Zdaliž ty nejprv z lidí zplozen jsi, aneb prvé než pahrbkové sformován? |
8. | Zdaliž jsi tajemství Boží slyšel, že u sebe zavíráš moudrost? |
9. | Co víš, čehož bychom nevěděli? Čemu rozumíš, aby toho při nás nebylo? |
10. | I šedivýť i stařec mezi námi jest, ano i starší věkem než otec tvůj. |
11. | Zdali malá jsou tobě potěšování Boha silného, čili něco je zastěňuje tobě? |
12. | Tak-liž tě jalo srdce tvé, a tak-liž blíkají oči tvé, |
13. | Že smíš odpovídati Bohu silnému tak pyšně, a vypouštěti z úst svých ty řeči? |
14. | Nebo což jest člověk, aby se mohl očistiti, aneb spravedliv býti narozený z ženy? |
15. | An při svatých jeho není dokonalosti, a nebesa nejsou čistá před očima jeho, |
16. | Nadto ohavný a neužitečný člověk, kterýž pije nepravost jako vodu. |
17. | Já oznámím tobě, poslyš mne; to zajisté, což jsem viděl, vypravovati budu, |
18. | Což moudří vynesli a nezatajili, slýchavše od předků svých. |
19. | Jimž samým dána byla země, aniž přejíti mohl cizí prostředkem jejich. |
20. | Po všecky své dny bezbožný sám se bolestí trápí, po všecka, pravím léta, skrytá před ukrutníkem. |
21. | Zvuk strachu jest v uších jeho, že i v čas pokoje zhoubce připadne na něj. |
22. | Nevěří, by se měl navrátiti z temností, ustavičně očekávaje na sebe meče. |
23. | Bývá i tulákem, chleba hledaje, kde by byl, cítě, že pro něj nastrojen jest den temností. |
24. | Děsí jej nátisk a ssoužení, kteréž se silí proti němu, jako král s vojskem sšikovaným. |
25. | Nebo vztáhl proti Bohu silnému ruku svou, a proti Všemohoucímu postavil se. |
26. | Útok učinil na něj, na šíji jeho s množstvím zdvižených štítů svých. |
27. | Nebo přiodíl tvář svou tukem svým, tak že se mu nadělalo faldů na slabinách. |
28. | A bydlil v městech zkažených, a v domích, v nichž žádný nebydlil, kteráž v hromady rumu obrácena byla. |
29. | Avšak nezbohatneť, aniž stane moc jeho, aniž se rozšíří na zemi dokonalost takových. |
30. | Nevyjde z temností, mladistvou ratolest jeho usuší plamen, a tak zahyne od ducha úst svých. |
31. | Ale nevěří, že v marnosti jest ten, jenž bloudí, a že marnost bude směna jeho. |
32. | Před časem svým vyťat bude, a ratolest jeho nebude se zelenati. |
33. | Zmaří, jako vinný kmen nezralý hrozen svůj, a svrže květ svůj jako oliva. |
34. | Nebo shromáždění pokrytce spustne, a oheň spálí stany oslepených dary. |
35. | Kteřížto když počali ssužování, a porodili nepravost, hned břicho jejich strojí jinou lest. |
Kapitola 16. |
1. | A odpovídaje Job, řekl: |
2. | Slyšel jsem již podobných věcí mnoho; všickni vy nepříjemní jste těšitelé. |
3. | Bude-liž kdy konec slovům povětrným? Aneb co tě popouzí, že tak mluvíš? |
4. | Zdaliž bych já tak mluviti mohl, jako vy, kdybyste byli na místě mém? Shromažďoval-li bych proti vám slova, aneb potřásal na vás hlavou svou? |
5. | Nýbrž posiloval bych vás ústy svými, a otvírání rtů mých krotilo by bolest. |
6. | Buď že mluvím, neumenšuje se bolesti mé, buď že tak nechám, neodchází ode mne. |
7. | Ale ustavičně zemdlívá mne; nebo jsi mne, ó Bože, zbavil všeho shromáždění mého. |
8. | A vrásky jsi mi zdělal; což mám za svědka, ano patrná na mně hubenost má na tváři mé to osvědčuje. |
9. | Prchlivost jeho zachvátila mne, a vzal mne v nenávist, škřipě na mne zuby svými; jako nepřítel můj zaostřil oči své na mne. |
10. | Rozedřeli na mne ústa svá, potupně mne poličkujíce, proti mně se shromáždivše. |
11. | Vydal mne Bůh silný nešlechetníku, a v ruce bezbožných uvedl mne. |
12. | Pokoje jsem užíval, však potřel mne, a uchopiv mne za šíji mou, roztříštil mne, a vystavil mne sobě za cíl. |
13. | Obklíčili mne střelci jeho, rozťal ledví má beze vší lítosti, a vylil na zem žluč mou. |
14. | Ranil mne ranou na ránu, outok učinil na mne jako silný. |
15. | Žíni jsem ušil na zjízvenou kůži svou, a zohavil jsem v prachu sílu svou. |
16. | Tvář má oduřavěla od pláče, a na víčkách mých stín smrti jest. |
17. | Ne pro nějaké bezpraví v rukou mých; nebo i modlitba má čistá jest. |
18. | Ó země, nepřikrývej krve mé, a nechť nemá místa volání mé. |
19. | Aj, nyní jestiť i v nebesích svědek můj, svědek můj, pravím, jest na výsostech. |
20. | Ó mudráci moji, přátelé moji, k Bohuť slzí oko mé. |
21. | Ó by lze bylo muži v hádku s ním se vydati, jako synu člověka s přítelem svým. |
22. | Nebo léta mně odečtená přicházejí, a cestou, kterouž se zase nenavrátím, již se beru. |
Kapitola 17. |
1. | Dýchání mé ruší se, dnové moji hynou, hrobu blízký jsem. |
2. | Jistě posměvači jsou u mne, a pro jejich mne kormoucení nepřichází ani sen na oči mé. |
3. | Postav mi, prosím, rukojmě za sebe; kdo jest ten, nechť mi na to ruky podá. |
4. | Nebo srdce jejich přikryl jsi, aby nerozuměli, a protož jich nepovýšíš. |
5. | Kdož pochlebuje bližním, oči synů jeho zhynou. |
6. | Jistě vystavil mne za přísloví lidem, a za divadlo všechněm, |
7. | Tak že pro žalost pošly oči mé, a oudové moji všickni stínu jsou podobni. |
8. | Užasnouť se nad tím upřímní, a však nevinný proti pokrytci vždy se zsilovati bude. |
9. | Přídržeti se bude, pravím, spravedlivý cesty své, a ten, jenž jest čistých rukou, posilní se více. |
10. | Tolikéž i vy všickni obraťte se, a poďte, prosím; neboť nenacházím mezi vámi moudrého. |
11. | Dnové moji pomíjejí, myšlení má mizejí, přemyšlování, pravím, srdce mého. |
12. | Noc mi obracejí v den, a světla denního ukracují pro přítomnost temností. |
13. | Abych pak čeho i očekával, hrob bude dům můj, ve tmě usteli ložce své. |
14. | Jámu nazovu otcem svým, matkou pak a sestrou svou červy. |
15. | Kdež jest tedy očekávání mé? A kdo to, čím bych se troštoval, spatří? |
16. | Do skrýší hrobu sstoupí, poněvadž jest všechněm v prachu země odpočívati. |
Kapitola 18. |
1. | Odpovídaje pak Bildad Suchský, řekl: |
2. | Dokudž neučiníte konce řečem? Pomyslte na to, a potom mluviti budeme. |
3. | Proč jsme počteni za hovada? Oškliví jsme jemu, jakž sami vidíte. |
4. | Ó ty, jenž hubíš život svůj zůřením svým, zdaliž pro tebe opuštěna bude země, a odsedne skála z místa svého? |
5. | Anobrž světlo bezbožných uhašeno bude, aniž se blyštěti bude jiskra ohně jejich. |
6. | Světlo se zatmí v stánku jeho, a lucerna jeho v něm zhasne. |
7. | Ssouženi budou krokové síly jeho, a porazí jej rada jeho. |
8. | Nebo zapleten jest do síti nohami svými, a v zamotání chodí. |
9. | Chytí ho za patu osídlo, a zmocní se ho násilník. |
10. | Skrytať jest při zemi smečka jeho, a léčka jeho na stezce. |
11. | Odevšad hrůzy jej děsiti budou a dotírati na nohy jeho. |
12. | Hladovitá bude síla jeho, a bída pohotově při boku jeho. |
13. | Zžíře žily kůže jeho, zžíře oudy jeho kníže smrti. |
14. | Uchváceno bude z stánku jeho doufání jeho, a to jej přivede k králi strachů. |
15. | V stánku jeho hrůza bydleti bude, ač nebyl jeho; posypáno bude obydlí jeho sirou. |
16. | Od zpodku kořenové jeho uschnou, a svrchu osekány budou ratolesti jeho. |
17. | Památka jeho zahyne z země, aniž jméno jeho slýcháno bude na ulicích. |
18. | Vyženou ho z světla do tmy, anobrž z okršlku zemského vypudí jej. |
19. | Ne pozůstaví ani syna ani vnuka v lidu svém, ani jakého ostatku v příbytcích svých. |
20. | Nade dnem jeho zděsí se potomci, a přítomní strachem podjati budou. |
21. | Takovýť jest zajisté způsob nešlechetného, a takový cíl toho, kterýž nezná Boha silného. |
Kapitola 19. |
1. | Tedy odpověděv Job, řekl: |
2. | Dokudž trápiti budete duši mou, a dotírati na mne řečmi svými? |
3. | Již na desetkrát zhaněli jste mne, aniž se stydíte, že se zatvrzujete proti mně. |
4. | Ale nechť jest tak, že jsem zbloudil, při mně zůstane blud můj. |
5. | Jestliže se pak vždy proti mně siliti chcete, a obviňujíc mne, za pomoc sobě bráti proti mně potupu mou: |
6. | Tedy vězte, že Bůh podvrátil mne, a sítí svou otáhl mne. |
7. | Nebo aj, volám-li pro nátisk, nemám vyslyšení; křičím-li, není rozsouzení. |
8. | Cestu mou zapletl tak, abych nikoli projíti nemohl, a stezky mé temnostmi zastřel. |
9. | Slávu mou se mne strhl, a sňal korunu s hlavy mé. |
10. | Zpodvracel mne všudy vůkol, abych zahynul, a vyvrátil jako strom naději mou. |
11. | Nadto zažžel proti mně prchlivost svou, a přičtl mne mezi nepřátely své. |
12. | Pročež přitáhše houfové jeho, učinili sobě ke mně cestu, a vojensky se položili okolo stanu mého. |
13. | Bratří mé ode mne vzdálil, a známí moji všelijak se mne cizí. |
14. | Opustili mne příbuzní moji, a známí moji zapomenuli se na mne. |
15. | Podruhové domu mého a děvky mé za cizího mne mají, cizozemec jsem před očima jejich. |
16. | Na služebníka svého volám, ale neozývá se, i když ho ústy svými pěkně prosím. |
17. | Dýchání mého štítí se manželka má, ačkoli pokorně jí prosím, pro dítky života mého. |
18. | Nadto i ti nejšpatnější pohrdají mnou; i když povstanu, utrhají mi. |
19. | V ošklivost mne sobě vzali všickni rádcové moji, a ti, kteréž miluji, obrátili se proti mně. |
20. | K kůži mé jako k masu mému přilnuly kosti mé, kůže při zubích mých toliko v cele zůstala. |
21. | Slitujte se nade mnou, slitujte se nade mnou, vy přátelé moji; nebo ruka Boží se mne dotkla. |
22. | Proč mi se protivíte tak jako Bůh silný, a masem mým nemůžte se nasytiti? |
23. | Ó kdyby nyní sepsány byly řeči mé, ó kdyby v knihu vepsány byly, |
24. | Anobrž rafijí železnou a olovem na věčnost na skále aby vyryty byly. |
25. | Ačkoli já vím, že vykupitel můj živ jest, a že v den nejposlednější nad prachem se postaví. |
26. | A ač by kůži mou i tělo červi zvrtali, však vždy v těle svém uzřím Boha. |
27. | Kteréhož já uzřím sobě, a oči mé spatří jej, a ne jiný, jakkoli zhynula ledví má u vnitřnosti mé. |
28. | Ješto byste říci měli: I pročež ho trápíme? poněvadž základ dobré pře při mně se nalézá. |
29. | Bojte se meče, nebo pomsta za nepravosti jest meč, a vězte, žeť bude soud. |
Kapitola 20. |
1. | Odpovídaje pak Zofar Naamatský, řekl: |
2. | Z příčiny té myšlení má k odpovídání tobě nutí mne, a to abych rychle učinil, |
3. | Že kárání k zahanbení svému slyším, pročež duch můj osvícený nutí mne, aťbych odpovídal. |
4. | Zdaž nevíš o tom, že od věků, a jakž postavil Bůh člověka na zemi, |
5. | Plésání bezbožných krátké jest, a veselí pokrytce jen na chvílku? |
6. | Byť pak vstoupila až k nebi pýcha jeho, a hlava jeho oblaku by se dotkla, |
7. | Však jako lejno jeho na věky zahyne. Ti, kteříž jej vídali, řeknou: Kam se poděl? |
8. | Jako sen pomine, aniž ho naleznou; nebo uteče jako vidění noční. |
9. | Oko, kteréž ho vídalo, již ho nikdy neuzří, aniž více patřiti bude na něj místo jeho. |
10. | Synové jeho budou přízně u nuzných hledati, a ruce jeho musejí zase vraceti loupež svou. |
11. | Kosti jeho naplněny jsou hříchy mladosti jeho, a s ním v prachu lehnou. |
12. | A ačkoli zlost sladne v ústech jeho, a chová ji pod jazykem svým; |
13. | Kochá se v ní, a nepouští jí, ale zdržuje ji u prostřed dásní svých: |
14. | Však pokrm ten ve střevách jeho promění se; bude jako žluč hadů nejlítějších u vnitřnostech jeho. |
15. | Zboží nahltané vyvrátí, z břicha jeho Bůh silný je vyžene. |
16. | Jed hadů lítých ssáti bude, zabije ho jazyk ještěrčí. |
17. | Neuzří pramenů potoků a řek medu a másla. |
18. | Navrátí úsilé cizí, a nezažive ho, vedlé nátisku svého rozličného; nebude na ně vesel. |
19. | Nebo utiskal a opouštěl nuzné, dům zloupil a nestavěl ho. |
20. | Pročež nesezná nic pokojného v životě svém, aniž které nejrozkošnější své věci bude moci zachovati. |
21. | Nic mu nepozůstane z pokrmu jeho, tak že nebude míti, čím by se troštoval. |
22. | Byť pak i dovršena byla hojnost jeho, ssoužení míti bude; každá ruka trapiče oboří se na něj. |
23. | By měl čím naplniti břicho své, dopustí na něj Bůh prchlivost hněvu svého, kterouž na něj dštíti bude i na pokrm jeho. |
24. | Když utíkati bude před zbrojí železnou, prostřelí ho lučiště ocelivé. |
25. | Střela vyňata bude z toulu a vystřelena, nadto meč pronikne žluč jeho; a když odcházeti bude, přikvačí jej hrůzy. |
26. | Všeliká neštěstí jsou polečena v skrýších jeho, zžíře jej oheň nerozdmýchaný, zle se povede i pozůstalému v stanu jeho. |
27. | Odkryjí nebesa nepravost jeho, a země povstane proti němu. |
28. | Rozptýlena bude úroda domu jeho, rozplyne se v den hněvu jeho. |
29. | Tenť jest podíl člověka bezbožného od Boha, to, pravím, dědictví vyrčené jemu od Boha silného. |
Kapitola 21. |
1. | A odpovídaje Job, řekl: |
2. | Poslouchejte pilně řeči mé, a bude mi to za potěšení od vás. |
3. | Postrpte mne, abych i já mluvil, a když odmluvím, posmívejž se. |
4. | Zdaliž já před člověkem naříkám? A poněvadž jest proč, jakž nemá býti ssoužen duch můj? |
5. | Pohleďte na mne, a užasněte se, a položte prst na ústa. |
6. | Ano já sám, když rozvažuji své bídy, tedy se děsím, a spopadá tělo mé hrůza. |
7. | Proč bezbožní živi jsou, k věku starému přicházejí, též i bohatnou? |
8. | Símě jejich stálé jest před oblíčejem jejich s nimi, a rodina jejich před očima jejich. |
9. | Domové jejich bezpečni jsou před strachem, aniž metla Boží na nich. |
10. | Býk jejich připouštín bývá, ale ne na prázdno; kráva jejich rodí, a nepotracuje plodu. |
11. | Vypouštějí jako stádo maličké své, a synové jejich poskakují. |
12. | Povyšují hlasu při bubnu a harfě, a veselí se k zvuku muziky. |
13. | Tráví v štěstí dny své, a v okamžení do hrobu sstupují. |
14. | Kteříž říkají Bohu silnému: Odejdi od nás, nebo známosti cest tvých neoblibujeme. |
15. | Kdo jest Všemohoucí, abychom sloužili jemu? A jaký toho zisk, že bychom se modlili jemu? |
16. | Ale pohleď, že není v moci jejich štěstí jejich, pročež rada bezbožných vzdálena jest ode mne. |
17. | Často-liž svíce bezbožných hasne? Přichází-liž na ně bída jejich? Poděluje-liž je bolestmi Bůh v hněvě svém? |
18. | Bývají-liž jako plevy před větrem, a jako drtiny, kteréž zachvacuje vicher? |
19. | Odkládá-liž Bůh synům bezbožníka nepravost jeho? Odplacuje-liž jemu tak, aby to znáti mohl, |
20. | A aby viděly oči jeho neštěstí jeho, a prchlivost Všemohoucího že by pil? |
21. | O dům pak jeho po něm jaká jest péče jeho, když počet měsíců jeho bude umenšen? |
22. | Zdali Boha silného kdo učiti bude umění, kterýž sám vysokosti soudí? |
23. | Tento umírá v síle dokonalosti své, všelijak bezpečný a pokojný. |
24. | Prsy jeho plné jsou mléka, a mozk kostí jeho svlažován bývá. |
25. | Jiný pak umírá v hořkosti ducha, kterýž nikdy nejídal s potěšením. |
26. | Jednostejně v prachu lehnou, a červy se rozlezou. |
27. | Aj, známť myšlení vaše, a chytrosti, kteréž proti mně neprávě vymýšlíte. |
28. | Nebo pravíte: Kde jest dům urozeného? A kde stánek příbytků bezbožných? |
29. | Což jste se netázali jdoucích cestou? Zkušení-liž aspoň jejich nepovolíte, |
30. | Že v den neštěstí ochranu mívá bezbožný, v den, pravím, rozhněvání přistřín bývá? |
31. | Kdo jemu oznámí zjevně cestu jeho? Aneb za to, co činil, kdo jemu odplatí? |
32. | A však i on k hrobu vyprovozen bude, a tam zůstane. |
33. | Sladnou jemu hrudy údolí, nadto za sebou všecky lidi táhne, těch pak, kteříž ho předešli, není počtu. |
34. | Hle, jak vy mne marně troštujete, nebo v odpovědech vašich nezůstává než faleš. |