TRIUMF VŮLE
(Triumph of the Will)
Německo 1934, 107 min.
čb, 1.33:1, mono DD 2.0, německy, titulky: anglické
Režie: Leni Riefenstahlová
DVD - region 0
Synapse Films (2001)
Katalogové číslo: SFD0015
Bonusy: film Day of Freedom (1935), audio komentář
Protože k filmu samotnému jsem se vyslovil v recenzi britského vydání,
zaměřím se v této recenzi jen na technické provedení americké edice. Hned úvodem by
stačilo říct jediné: americké vydání je lepší. A to velmi. Průměrná technická kvalita
obrazu i zvuku britské edice je u amerického disku nahrazena přepisem, který je
kontrastní, ostrý a navíc v přesnějším ořezu - což bych měl ihned vysvětlit. Jak jsem
porovnáním obrazu obou disků zjistil, Riefenstahlová natočila svůj film původně ve
formátu přibližně 1.30:1 z čehož pak byly pro DVD udělány výřezy 1.33:1. Už
porovnáním titulků obou verzí zjistíte, že na britské edici jsou okraje úvodních
titulků mírně „za okrajem“ obrazového pole a že obraz je tedy nejen ořízlý nahoře a
dole, ale lehce i po stranách. Jinými slovy - ještě větší výřez než jsme doufali...
U americké edice problém „čtvercovějšího“ formátu u titulků vyřešili tím, že je zasadili
do černého rámečku, kde jsou tak zobrazeny sice menší, ale bez ořezu. Protože poslední
titulek je prolínačkou spojen s prvním záběrem, je i tento zobrazen v černém rámečku,
který zmizí po prvním střihu (obdobně jako občas v TV při přechodu na televizní ořez po
úvodních širokoúhlých titulcích - viz
srovnávací ukázka). Zbytek filmu
už je pak upraven pro formát 1.33:1. Pokud tedy oba vydavatelé DVD přešli na ořez 1.33:1
(u Synapse Films až po úvodních titulcích), museli zákonitě podrobit obraz minimálně
horizontálnímu ořezu. Porovnáním screenshotů ale zjistíte, že americký disk má u
horního, případně spodního okraje často více obrazu. Je to sice zřetelné jen u pár
záběrů, ale ukazuje to buď na lepší výchozí kopii nebo na svědomitější přístup
amerického vydavatele, který skutečně ořízl jen minimum obrazu (z 1.30 na 1.33:1),
zatímco na britském disku je výřez větší a tedy i větší obrazové ztráty.
Přepis od Synapse Films není zbaven, stejně jako u britského vydání, obrazových
nečistot, dokonce i zvuková stopa místy nese zřetelné vady (na několika místech na okamžik
podstatně ztichne jeden zvukový kanál ze dvou aktivních), ale vykontrastování a zaostření
obrazu společně s regionálním nezakódováním činí z tohoto disku jednoznačného favorita
při rozhodování, které ze dvou vydání si pořídit. Ostatně nejlépe to dokazuje srovnávací
galerie screenshotů z obou disků!
Sběratelům může rozhodování znesnadnit jediné - bonusová výbava. Zatímco na britské edici
je umístěno několik dobových týdeníků, informujících o sjezdech NSDAP, americkému disku
vévodí v bonusech krátký film DAY OF FREEDOM (v originále Tag der Freiheit)
z roku 1935, který Riefenstahlová natočila jako náborový film pro wehrmacht. Asi 17-ti
minutový snímek ilustruje průběh jednoho propagačního vojenského cvičení v němž se
představují jednotlivé bojové jednotky v akci. Filmařsky jde o klasickou „riefenstahlovštinu“
- práce se světlem, detailem, promyšlený střih. Už úvod tak trochu prozrazuje autorčin
styl (možná i zažitý stereotyp) - svítání nad vojenským táborem, momentky z ranního
probuzení, mytí, snídaně... To vše použila autorka ve stejném schématu i v TRIUMFU
VŮLE, a v obměněné podobě lze tyto žánrové expozice nalézt i v OLYMPII. Další
bonusovou výbavu tvoří už jen audio komentář historika Anthony Santoroho.
A tak ač i filmové týdeníky na britském disku nejsou k zahození, vyšší kvalita vydání
od Synapse Films, společně s bonusovým filmem DAY OF FREEDOM a regionálním
nezakódováním u mne osobně hovoří spíše pro koupi amerického disku.