|
|
Podtitul Suchánkovy knihy zní Úvod do problematiky uměleckého obrazu jako
duchovně-estetické skutečnosti. Protože jsem se knize jako celku věnoval na Nostalghia.cz
už dříve (článek z 9. března 2003,
kde je vedle anotace také podrobný obsah knihy, autorovo resumé a diskusní fórum),
zastavím se zde jen u kapitoly speciálně věnované MARKETĚ LAZAROVÉ (s. 142–150)
nazvané Nevěsto krásná dej mi pít.
Autor vychází ve svém rozboru z chápání filmu jako piety, jako obrazu Stabat Mater
Dolorosa, která symbolizuje lidský život od zrození, přes poznání lásky až ke smrti.
Ústředním průsečíkem veškerého dění je mu pak postava Ženy v jejímž klíně se život rodí
a v jejímž náručí také končí. Jedním z podrobněji rozebíraných momentů je trojí setkání
Markety a Mikoláše, vždy spojené s motivem násilí a krve (1. zbitý Mikoláš na Obořišti,
2. znásilněná Marketa, 3. umírající Mikoláš), ale ve významové rovině autorem chápané
jako „dospívání k vertikalitě bytí“.
Dalším neoddělitelným úhlem pohledu na film je pro autora motiv kříže, přesněji řečeno
„křížové koncepce časoprostoru“. Horizontalita bytí je dána všem příslušníkům Kozlíkova
i Lazarova rodu; vertikalitu lidské existence, čili její duchovní rozměr si v plné šíři
uvědomuje jen Marketa a Mikoláš, v určitém smyslu i Alexandra (srov. s. 146).
Tyto dva pohledy, Stabat Mater Dolorosa a křížová koncepce, které navíc nelze chápat
odděleně, jsou podle autora určující pro vnímání a pochopení celého filmu. Závěrem
je nutné připomenout, že kapitola o MARKETĚ LAZAROVÉ je v knize pouze částí celku,
který je osobitým pohledem na problematiku duchovního filmu a i když se zde o ní rozepisuji
samostatně (protože k tomu jsou tyto stránky určeny), nelze ji vnímat odděleně od
ostatních pasáží knihy.
→ Suchánek, Vladimír: Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu. Univerzita Palackého Olomouc 2002, kapitola Nevěsto krásná dej mi pít, s. 142–150. [st.]
[na Nostalghia.cz publikováno 6. 4. 2003]
Aktualizace:
Suchánek, Vladimír: Nevěsto krásná dej mi pít [přepis celé kapitoly]
|