|
|
Nakladatelství filmové literatury Casablanca uvádí v těchto dnech na trh sborník s názvem
Marketa Lazarová. Studie a dokumenty. Jde o sborník textů dvanácti autorů, kteří se
z různých pohledů věnují Vláčilovu filmu. Protože jsem se vznikem sborníku osobně spjat a
těžko se mi tak píšou nějaké hodnotící závěry, dovolím si jen pár ohlédnutí.
Přibližně před dvěma lety za mnou přišel Václav Žák z nakladatelství Casablanca s nabídkou
spolupráce na sborníku prací o filmu MARKETA LAZAROVÁ. Zadání bylo jasné: sestavit
sborník tak, aby pokud možno postihoval různé úhly pohledu na toto dílo, ale aby současně
vykročil ze zaběhlých stereotypů vnímání a hodnocení bezesporu mimořádného filmu. Sborník
by měl být prvním titulem zamýšlené řady Filmová mozaika, řady obdobně koncipovaných sborníků
vždy na „téma“ jednoho filmu. Následovalo rozvažování nad koncepcí sborníku, profilace témat
příspěvků a vyhledávání autorů (tady je třeba zmínit pomoc Doc. Ivana Klimeše), někdy jejich
přesvědčování (dílem úspěšné, dílem ne), napjaté očekávání výsledků grantového řízení MK ČR
atd. Pak už stálo vše hlavně na autorech, na jejich studiu archiválií nebo podkladů pro
zvolené téma. Závěrečné editorské práce zabraly posledních několik měsíců před vydáním,
někdy to byla práce doslova do posledního možného okamžiku před odevzdáním rukopisů do sazby.
Jak jsem se již zmínil výše, má osobní angažovanost mi brání se ke sborníku nějak více
vyjadřovat. Na stránkách o Františku Vláčilovi ale nejde sborník jen tak pominout. Přece
jen jde o titul, který má ambice stát se jednou ze zásadních vláčilovských prací (stane-li
se tak, to se rozhodne až v budoucnu). Naštěstí jsem myslím vše podstatné shrnul v
úvodním slově editora, které si zde tedy dovolím přetisknout bez úprav místo klasické
recenze. Níže pak připojuji informativní přehled o obsahu sborníku. Ještě před tím bych
ale chtěl poděkovat vydavateli, autorům a všem dalším zúčastněným osobám, které ke
vzniku sborníku přispěly.
Slovo editora
Již více než deset let se o filmu Františka vláčila MARKETA LAZAROVÁ (1967)
můžeme mj. dočítat jako o „nejvýznamnějším filmu v historii české kinematografie“. Proslulou
karlovarskou anketu z roku 1998 lze dnes vnímat různě a ať už máme na smysluplnost podobných
anket o „nej“ filmy jakýkoliv názor, v případě Vláčilova filmu šlo o jeden z impulsů, který
stál na počátku „nového života“ MARKETY LAZAROVÉ. V době vzniku se filmu dostalo mimořádné
divácké pozornosti, jistě i proto, že šlo o nejdražší projekt v dějinách čs. kinematografie.
Postupně se však film z veřejného povědomí vytrácel, a i když jej nepostihly cenzurní zákazy
počátku 70. let, stal se postupem doby dílem známým spíš odbornější veřejnosti a úzkému okruhu
filmových fanoušků. V kinech byl do programu zařazován málo, též televize ho uváděla sporadicky,
a pokud, tak zpravidla v pozdních nočních časech. Ani společensko-politické změny po roce
1989 pro film mnoho neznamenaly a zvýšený publicistický zájem o Vláčilův film lze tak
zaznamenat až teprve od konce 90. let. Vedle zmíněné ankety došlo ke knižnímu vydání scénáře
filmu, objevilo se několik domácích i zahraničních analýz díla, rozhovory s tvůrcem nebo s
představitelkou hlavní role „nejvýznamnějšího filmu“... Paralelně bylo v odborných kruzích
možné zachytit diskusi na téma MARKETA LAZAROVÁ, často plnou polemik nejen o filmu samotném,
ale i o tomto stylu kinematografie vůbec, polemik často kritických, reagujících obvykle ani
ne tak na dílo samotné, jako spíše na ono „zbožštění“, jehož se mu od většinou nadšených
reakcí filmové kritiky 60. let dostalo v roce 100. výročí české kinematografie posvěcením
„oficiálním titulem“. (Na tomto místě je třeba poznamenat, že autorům karlovarské ankety
nešlo jen o nějaký žebříček filmů a že jedním z cenných výsledků jsou právě často široce
formulované odpovědi několika desítek respondentů. Je také nutné podotknout, že názorová
hodnocení MARKETY LAZAROVÉ nevisí ve vzduchoprázdnu, ale zapadají do širšího rámce obecnější
diskuse o „zlatých šedesátých“, motivované mj. také neutěšeným stavem současné domácí filmové
produkce.)
Nelze popřít, že se doposud MARKETĚ LAZAROVÉ dostalo takové pozornosti jako žádnému jinému
českému filmu. Polemiky a hodnocení tohoto díla dnes zaplní poměrně široké spektrum názorů.
Na jedné straně vycházejí ze zažitých pohledů vyslovených v časech uvedení MARKETY LAZAROVÉ
na filmová plátna a zhusta opakovaných téměř v každém textu o tomto díle, na opačném pólu
je pak v „novém“ kritickém pohledu často cítit až účelové obrazoborectví, snaha upozorňovat
na tu či onu nedokonalost a nedůslednost díla, aniž jsou přitom brány v potaz cíle, záměry
a možnosti, které před více než čtyřiceti lety tvůrce při práci na filmu motivovaly i limitovaly.
(Až zarážející je v tomto kontextu fakt, že v současné produkci filmové literatury nemáme
doposud k dispozici solidní monografii Františka Vláčila.)
Od doby vzniku filmu a jeho dobových hodnocení byly přitom naše znalosti o něm samotném
obohaceny jen málo. Zásadním bylo knižní vydání scénáře, který umožňuje nahlédnout i do těch
představ tvůrců, které se do filmu nakonec nedostaly. Pečlivých studií, které by se filmem
zaobíraly poctivě a do hloubky, ovšem vzniklo minimum (napadají mne jen dvě). Přesto MARKETA
LAZAROVÁ tu a tam vzbuzuje emoce a vášně, ať už s kladným, či záporným znaménkem, diskuse
o ní se ale točí spíš v kruhu zažitých interpretací.
Projekt nakladatelství Casablanca, zaměřený na analýzu témat spojených s konkrétními filmovými
díly, tak lze jen uvítat. S ohledem k výše řečenému je MARKETA LAZAROVÁ neopomenutelným
titulem, a padla-li na ni volba jako na první titul této zamýšlené řady, lze to vnímat jako
poctu i jako závazek. Sborník se snaží přispět k diskusi o filmu několika způsoby. Naší
snahou bylo oslovit autory různých generací i názorových pozic, domácí i zahraniční, milovníky
filmu i ty, kdo mají k Vláčilovu opusu výhrady. Ve výběru témat příspěvků jsme se snažili
film nahlížet bez těch či oněch klišé, bez nánosu patosu, ale i samoúčelné kritiky a přispět
tak k jeho novému zhodnocení z jiných pohledů, prostřednictvím textů znalců z různých oborů.
Výběrem témat jsme chtěli poněkud vystoupit ze začarovaného kruhu vnímání tohoto díla a nabídnout
jiné možné alternativy jeho recepce, nevyhýbali jsme se ale ani příspěvkům vycházejícím ze
starších studií autorů, kteří se tématem dlouhodobě zabývají. Brzy se ukázalo, že chtění a
plány jsou jedna věc, realita je věc druhá. Ne všichni ti, jež jsme oslovili, se chtěli námi
vyprofilovaným tématem zabývat, ne všichni měli na solidní práci čas a možnosti (zaneprázdněnost
jinými projekty apod.). Původní představa sborníku se tak postupně proměňovala, stejně jako
během téměř dvouleté práce na sborníku někteří autoři z projektu odstoupili a jiní se zase
objevili.
Výsledkem je tedy více či méně ucelený soubor textů nahlížejících MARKETU LAZAROVOU snad z
nových, snad z dosud neprobádaných a v některých případech snad alespoň z netradičních pozic.
Jsme rádi za nově napsané studie, hodnotící dobovou i současnou recepci filmu u nás i v
zahraničí (Jaromír Blažejovský, Francesco Pitassio). S povděkem jsme do sborníku zařadili
texty o Vančurově literární předloze (Jiří Holý), obrazovém zpracování filmu (Anna Batistová,
Lukáš Masner, Luboš Ptáček) nebo o jeho hudební a zvukové složce (Jan Černíček, Pavel Klusák),
jíž byla doposud věnována jen povšechná pozornost. Zejména u tohoto filmu pokládáme za
důležité analýzy díla z pohledu historika (Petr Kopal) nebo genderový pohled (Petra Hanáková),
obdobně jsme uvítali komparativní text o MARKETĚ LAZAROVÉ a ANDREJI RUBLEVOVI (Peter Hames).
Zvláštní prostor jsme věnovali tomu, co se do filmu nikdy nedostalo, tedy královským obrazům,
jejich historické relevanci i zapojení do vlastního příběhu filmu (Petr Kopal, Jiří Dufek).
V neposlední řadě pak ve sborníku najdete několik nových a nikdy nepublikovaných dokumentů,
výpisů a citací z barrandovského archivu (Tereza Cz Dvořáková, Jiří Dufek) a také několik
doposud nezveřejněných rozhovorů s těmi, kdo MARKETU LAZAROVOU spoluvytvářeli (F. Pavlíček,
A. Dospiva, Th. Pištěk, F. Vláčil), částečně vzniklých speciálně pro tento sborník (přepisy
rozhovorů nám poskytli Stanislava Přádná a Jiří Dufek).
Jistě zůstala velká část témat neotevřených. Nepodařilo se nám např. iniciovat studii věnující
se herecké stylizaci, narativním proměnám námětu ve scénáři a samotném filmu či text zaobírající
se MARKETOU LAZAROVOU v kontextu českého historického filmu. Možná někdy jindy, někde jinde...
Nechtěl bych končit toto úvodní slovo nijak sentimentálně, nicméně ze všech představitelných
poděkování patří myslím to největší Františku Vláčilovi, který tím, že MARKETU LAZAROVOU
vytvořil takovou jaká je, chcete-li „drtivě krásnou“, „omamnou“, vzbuzující pohnutí, vášně
i antipatie, umožnil se k ní stále vracet: jako k básni, k provokující otázce, inspiraci či
výzvě...
OBSAH
Slovo nakladatele
Slovo editora
FILM, KRITIKA A DIVÁCI
Marketa Lazarová – vize a figura
Francesco Pitassio
Mráz pálí z plátna. Na okraj dobové recepce Markety Lazarové
Jaromír Blažejovský
HISTORIE VZNIKU FILMU
Marketa Lazarová v zrcadle produkčních dokumentů Filmového studia Barrandov
Tereza Cz Dvořáková
DO NITRA FILMU
Marketa Lazarová: literární předlohy filmu, jazyk literární a filmový
Jiří Holý
Hudba k filmu Marketa Lazarová
Jan Černíček
I věci nejstarší leží v síti přítomného času
(Poznámky k sound designu Markety Lazarové)
Pavel Klusák
Větší, bližší, prázdnější. Marketa Lazarová, širokoúhlý film
Anna Batistová
Perla nepravidelných tvarů – asymetrie kamerových postupů a střihové skladby
Lukáš Masner – Luboš Ptáček
MEZI PROUDY
Filmová krajina středověku
Petr Kopal
Středověké kroniky: Marketa Lazarová a Andrej Rublev
Peter Hames
Ach, Marketa je jediná, kdo bude poražen v těchto válkách a kdo v nich shoří! Genderová
glosa proti srsti Markety Lazarové
Petra Hanáková
KRÁLOVSKÉ OBRAZY
Královské obrazy
Petr Kopal
Královské obrazy ve scénáři Markety Lazarové
Jiří Dufek
Příloha 1: Výtah z rozhovoru s Františkem Pavlíčkem (2002)
Příloha 2: Rozhovor s Alešem Dospivou (2009)
Příloha 3: Rozhovor s Theodorem Pištěkem (2009)
Příloha 4: Rozhovor s Františkem Vláčilem (1992)
DOKUMENTY
František Pavlíček o Marketě Lazarové
Rozhovor z roku 1996 (S. Přádná)
Rozhovor s Františkem Pavlíčkem. Rozhovor z roku 2000 (J. Dufek)
Filmové titulky
Ceny
Bibliografie
Seznam vyobrazení
Marketa Lazarová
Studie a dokumenty
Casablanca
Praha 2008 [2009]
396 s.
ISBN 978-80-87292-00-6
Poznámka k distribuci sborníku! Protože se zpozdily závěrečné redakční práce, měl by
být sborník vypraven z tiskárny až ve středu 16.12. Do vánočních svátků jej tak distribuce
stihne dodat jen do pražských knihkupectví. Mimopražští zájemci by měli mít možnost sborník
sehnat u svých knihkupců v průběhu ledna 2010. Sborník je možné objednat i na internetu
(Kosmas.cz, iCasablanca.cz).
[na Nostalghia.cz publikováno 13. 12. 2009]
|