|
|
Předposlední Vláčilův celovečerní film vyšel koncem července na DVD společnosti Bonton. Z
jeho tvorby 80. let jde o film asi nejzajímavější, i když dobová kritika byla z filmu
rozpačitá. S odstupem doby ho ale myslím lze považovat za zajímavé dílo, které si zaslouží
pozornost a možná i přehodnocení.
Baladická novela Josefa Čapka Stín kapradiny vzrušovala Vláčila několik desetiletí.
Přitahovalo ho líčení přírodních scenérií, impresionistická atmosféra podněcující
fantazii i samotný příběh dvou štvanců, kteří díky vraždě, spáchané v emocionálním zkratu,
spějí na útěku k nevyhnutelnému zániku. Vláčil znal Čapkovo dílo již od studentských let a
první náčrty scénáře začaly ve spolupráci s Vladimírem Körnerem vznikat v druhé polovině
60. let. K realizaci filmu ale stejně jako u jiných tehdejších projektů nedošlo. Scénář
pak ležel více než 10 let v šuplíku a až kolem roku 1983 jej Vláčil oprášil a díky příhodné
konstelaci na Barrandově se jej pokusil realizovat.
Jak poznamenává v bonusovém rozhovoru Vladimír Körner, STÍN KAPRADINY je poznamenán
skloubením scénáře napsaného v poetice 60. let (časté retrospektivy, přechody mezi realitou
a snem) a jeho realizací o 15 let později. Film vznikl v úplně jiné době než v jaké byl jeho
záměr započat, v době, která ve filmu „vyznávala“ spíše polopaticky líčené příběhy a
kontinuální vyprávění s jasně definovanými postavami. STÍN KAPRADINY do tohoto
„estetického“ rámce 80. let nezapadl. Navíc záměry tvůrců nedošly úplného naplnění –
z natočeného materiálu např. nebyly na produkční nátlak použity dlouhé pasáže přírodních
scenérií s baladickými motivy, takže film působí místy jako sekvence hraných scének s různými
postavami. Divácká a do značné míry i kritická obec tak přijaly film vlažně. Pro Vláčila
to nebyl vysloveně neúspěch, ale STÍN KAPRADINY přece jen zůstal za očekáváním.
Když se na film díky bontonskému DVD nyní mohu podívat znovu, tak docházím k pevnému přesvědčení,
že by si STÍN KAPRADINY přece jen zasloužil určitou rehabilitaci a že s odstupem
času ho lze považovat za nedoceněné dílo (ve stejném duchu hovoří na DVD i Vladimír Körner).
Přírodní scenérie nasnímané Františkem Uldrichem mají působivou atmosféru, některé scény
svým režijním pojetím a kompozicí jakoby vypadly z nějakého filmu 60. let (např. scéna pohřbu),
zaujmou herecké výkony Jiřího Macháčka a hlavně polského herce Marka Probosze, který na sebe
poprvé upozornil ve Svobodově filmu ZÁNIK SAMOTY BERHOF. (Škoda jen, že přirozenost
hereckého pojetí jeho emotivní a frajerské postavy Rudy Aksamita je podle mne narušena
nepovedeným českým nadabováním.)
Bontonský disk byl vytvořen podle firemního schematu – přepis filmu členěný do kapitol,
bonusové rozhovory, fotogalerie a textové filmografie. Přepis obrazu je bohužel špatný.
Je vytvořen z pozitivní kopie, která sice není poničená výraznými vadami, ale na druhou
stranu obsahuje velké množství vlasových škrábanců, které na světlých plochách dělají v
obraze zřetelný závoj. Obraz je také někdy hodně neostrý, tmavé scény jsou skoro černé a
ztrácejí jakýkoliv kontrast. Barvy jsou většinou přijatelné, občas mi ale připadají vybledlé,
což je patrně dáno stavem pozitivní kopie použité pro přepis. Na několika místech, zejména
na začátcích či koncích filmových dílů se obraz zřetelně zavlní, jakoby zdrojová kopie byla
zkroucená. Zvuk v normě DD 2.0 je dobrý.
Bonusové rozhovory přinášejí vzpomínky barrandovského historika Pavla Jirase, scenáristy
Vladimíra Körnera a herečky Emmy Černé. První příspěvek je skoro tragický a mezi bontonskými
bonusy se řadí k těm nejabsurdnějším (v mé soukromé antologii hned k bonusu s Karlem Hálou
na disku NEBEŠTÍ JEZDCI) - Pavel Jiras se v několikaminutovém povídání snaží přiblížit
okolnosti vzniku STÍNU KAPRADINY i komplikovanou Vláčilovu osobnost, ale svým projevem
i některými scestnými závěry, zejména když hovoří o „společenských jinotajích“ příběhu filmu,
který měl být pro mladé lidi ukázkou toho, že spíš než dělat „nesmyslné revolty napájené ze
západních vlivů“ by měli jít do sebe a hledat cestu v hlubokém poznání, vyvolává u diváka
spíš otázky, kdo, proč a jak vybírá adepty k těmto bonusovým rozhovorům. Scenárista Vladimír
Körner vzpomíná věcně a nikoli nezajímavě na vznik scénáře a jeho pozdní adaptaci, herečka
Emma Černá se v drobné impresi zastavuje u samotného Františka Vláčila a svých dojmů z toho,
jak jej poznala v 60. letech při práci na ADELHEID a o mnoho let později u STÍNU
KAPRADINY. Fotogalerie přináší asi 20 zajímavých snímků, většinou portrétního charakteru.
Textové filmografie jsou úplné jen u českých tvůrců, polští herci podle nich v současné
době už nic nenatočili (což samozřejmě není pravda, jak Marek Probosz, tak Zbigniew Suszynski
aktivně točí pro film i televizi, jen si v Bontonu nikdo nedal práci to zjistit).
Z disku se STÍNEM KAPRADINY tak mám rozporuplné pocity. Jsem rád, že díky DVD se
film může dočkat určité divácké rehabilitace, kvalita přepisu mne ale velmi zklamala.
Stín kapradiny (DVD)
1985, 90 min.
PAL, bar., 1.33:1, mono (DD 2.0)
titulky: české
vydavatel: Bonton (2008)
Region 0
Bonusy: rozhovory (P. Jiras, V. Körner, E. Černá), filmografie, fotogalerie
[na Nostalghia.cz publikováno 20. 8. 2008]
|