V pořadí třetím Vláčilovým filmem na tuzemském DVD se stal DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ z roku
1976. Film vznikl podle motivů literární předlohy Bohumila Říhy Doktor Meluzin a pro Vláčila
znamenal po sedmileté vynucené pauze, kterou vyplňoval dokumentaristickou prací a natáčením
krátkometrážních filmů, návrat k režii hraných celovečerních snímků. A nejen pro Vláčila. Do
hlavní role si režisér dokázal prosadit Rudolfa Hrušínského, který byl od roku 1972 v oficiální
nemilosti úřadů a filmové plátno měl zapovězeno. Návrat to byl v obou případech fenomenální
a čas potvrdil, že DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ se může směle měřit s nejlepšími Vláčilovými
díly 60. let.
Je málo filmů, které se stanou velkým dílem jaksi nečekaně, mimo předpoklady. DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ takovým
filmem je. Námět je skromný, provedení téměř komorní, ale expresivita a opravdovost zachycení
všech rozměrů lidského života mimořádná. Stárnoucí doktor, prestižní specialista působící
v zahraničí se v podzimu svého života vrací domů, do krajiny svého dětství, kde chce znovu
najít sebe sama (kolem tohoto motivu se sem tam objeví diskuse, kterou zde pro její značnou
nesmyslnost nechci více rozebírat – vrací se dr. Meluzin z emigrace? A s tím, že je umístěn
„za trest“ na venkov?). Nové prostředí, cizí lidé, jimž trvá dlouho než přijmou neznámého
člověka, jeho nevnucující se pomoc v hroutících se lidských osudech, žití v tiché samotě
jihočeského podzimu s procházkami po hřbitově nebo zarostlých mezích. A do toho všeho jsou
zasazené lidské osudy se všemi radostmi, tragédiemi a samozřejmě i smrt. „Něčeho jsem se
dotknul a nevím čeho“, říká doktor v jednom místě filmu. Obdobně je to myslím i se samotným
DÝMEM BRAMBOROVÉ NATĚ. Divák má dojem, že se skrze tento, na první pohled „banální“
film, dotkl něčeho velmi hlubokého, velmi podstatného. V umění i v sobě samém. Nakolik to
leckomu zní pateticky, DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ je důkazem, že je-li tvůrce pravdivý,
může být každé dílo veliké.
Osobně na filmu obdivuji mnohé – od scénáře (Václav Nývlt, František Vláčil), který je vystavěn
na rozvedení motivu z poslední části Říhovy předlohy, přes kameru Františka Uldricha, jenž
se dokázal „vypořádat“ s barevným materiálem a stvořit obrazy plné melancholie i dramatického
napětí, samotnou režii v níž Vláčil nalezl rovnováhu mezi zobrazením realistického prostředí
venkova (na rozdíl od většiny předchozích Vláčilových filmů se tento odehrává v současnosti)
a baladickým laděním díla až po herecké výkony, a to nejen u Rudolfa Hrušínského. Myslím,
že ve všech podstatných rolích došlo k mimořádnému skloubení hereckého typu a přirozenosti
výrazu pro tu kterou postavu. Zvlášť nemůžu nezmínit pro mne překvapivě věrohodné podání
zdravotní sestry (Jana Dítětová) a pak skvělou drobnou etudu Václava Lohniského coby hrobníka.
V technickém provedení disku zůstal vydavatel (bohužel) věrný své tradici přepisů, zhotovených
bez větších restaurátorských zásahů. Na jednu stranu obraz příjemně překvapí vcelku harmonickým
podáním tlumené barevné škály, zejména v záběrech melancholických krajin nebo spoře osvětlených
interiérů. Tento příznivý dojem ale úplně zničí míra mechanických poškození filmového pásu.
Po většinu doby projekce filmu je divák konfrontován s několika svislými tenkými pruhy, které
přetínají vertikálně obraz a v dlouhých pasážích i s dropouty a dalšími vadami. Míra nečistot
se povážlivě zvětšuje na začátcích a koncích filmových dílů. Na dvou místech došlo dokonce
k rozvlnění obrazu, jakoby zkroucený filmový pás zaznamenaný obraz na okamžik zdeformoval
a „rozplaval“ (např. stopáž 16:50 min.).
Zvuková stopa (DD 2.0) se mi jeví jako dobrá a zřetelná. Dokonce v ní jsou slyšet nepatrné
zvuky a ruchy, jež jsem ve filmu zatím nikdy nepostřehl (např. vzdálený zvuk vrtačky). Dobře
vyznívají i hrdinovy vnitřní promluvy, které jsou natočené s nepatrným echem. Jako doplněk si lze
zapnout české titulky pro neslyšící. Bonusový materiál obsahuje tři krátké herecké vzpomínky
z nichž se ale každá vleze do maximálně pětiminutové stopáže. Alois Švehlík si vybavuje několik
okamžiků z natáčení a jeho vzpomínka na Vláčila je asi nejintenzivnější, Vítězslav Jandák
vzpomíná nejen na práci s Vláčilem, ale i na jejich delší známost v níž plánovali mj.
také hraný film z prostředí závodů Rallye Monte Carlo (ovšem nejvíc mi utkvělo v paměti, že
si po celou dobu svého vzpomínání v rukách hraje s jakýmsi razítkem :-) a Josef Somr se ve
své vzpomínce věnuje zejména Rudolfu Hrušínskému. Tradiční bonusové filmografie se soupisem
filmů (u herců navíc s uvedením postavy, kterou ve filmu hráli) přibližují tvorbu Františka
Vláčila, Rudolfa Hrušínského, Věry Galatíkové, Aloise Švehlíka, Jany Dítětové, Marie Logojdové,
Vítězslava Jandáka a Josefa Somra. Fotogalerie obsahuje 16 černobílých snímků z natáčení,
nejde tedy o snímky z filmu (na některých je vidět i filmový personál v pozadí nebo zvukové
mikrofony).
[na Nostalghia.cz publikováno 2. dubna 2008]
Dým bramborové natě (DVD)
1976, 95 min.
PAL, bar., 1.33:1, mono (DD 2.0)
titulky: české
vydavatel: Bonton (2008)
Region 0
Bonusy: rozhovory (A. Švehlík, V. Jandák, J. Somr), filmografie, fotogalerie