Aktuality 2009–2014 [2002] [2003] [2004] [2005] [2006]
[2007] [2008] [2009–2014]



29. listopadu 2011

→ To, co se nějakou dobu jen tak šuškalo, se stalo skutečností: Tarkovského ZRCADLO vyšlo v Rusku na Blu-ray nosiči, který vydal Krupnyj Plan. Stejně jako u již dříve vydaného ANDREJE RUBLEVA ale budí rozpaky kvalita obrazu. Podle tohoto srovnání je obraz sice ve vyšším rozlišení, ale proti DVD předchůdcům (a pokud mě paměť neklame, tak ani kopiím) jsou barvy tlumenější (což by ještě nemusel být problém) a u některých ukázek (především té první, kde sedí matka na ohradě) jeví známku posunu barevnosti. Černobílé epizody navíc nejsou tak jako u DVD i kinokopií laděny do sépiového odstínu, ale jsou v syrovém čb režimu. Originální ruský zvuk je na disku v remixu DTS 5.1, DD 5.1 i v původním mono, titulkové sady disk samozřejmě neobsahuje. Jako bonus je zařazen rozhovor s Alexandrem Mišarinem, pravděpodobně tentýž, který je na DVD vydaném i u nás (Zóna). V Rusku je disk v prodeji za cenu cca 440 rublů.


7. září 2011

→ V roce 2005 vydala společnost ECM album hudebních kompozic skladatele a pianisty François Coutuiera Nostalghia - Song for Tarkovsky, inspirovaných filmy Andreje Tarkovského. Od té doby se stejný vydavatel vrátil k podobné inspiraci ještě třikrát s tituly Hymns and Prayers (Gidon Kremer, The Kremerata Baltica, 2008), Un jour si blanc (François Coutuier, 2008) a Tarkovsky quartet (François Couturier, 2009). Zajímavá je i další produkce značky ECM, zahrnující nejen hudební tituly, ale i pozoruhodně vypravené fotografické publikace, raritní edice DVD (mezi nimi např. precizně vypravený disk se čtyřmi krátkými filmy J.-L. Godarda) nebo zvukové záznamy (např. kompletní soundtracky Nouvelle Vague a Histoire(s) du cinema J.-L. Godarda). Celou produkci lze najít na www.ecmrecords.com.

→ Dva islandští hudební skladatelé Ben Frost a Daniel Bjarnason připravují na listopad 2011 u svého domácího labelu Bedroom Community album se symfonickou suitou Solaris, inspirovanou Tarkovského filmem. Pro nahrávku si vybrali významné polské hudební těleso Sinfonietta Cracovia, s nímž absolvují částečně i koncertní šňůru. Zajímavý trailer, natočený během nahrávání ve studiích Bedroom Community, odhaluje nejen zvukovou tvář projektu, ale obrazově se snaží také evokovat Tarkovského filmy.

→ Pražské kino Ponrepo uvádí v rámci svého cyklu Mistři září i filmy Andreje Tarkovského. V pondělí 5.9. to byl STALKER, ve středu 7.9. uvede od 19:30 hod. ANDREJE RUBLEVA, v úterý 13.9. od 20 hod. OBĚŤ, v pondělí 19.9. od 20 hod. SOLARIS a ve středu od 21.9. od 20 hod. ZRCADLO. Všechny projekce jsou přístupné s průkazkou kina Ponrepo.

→ Několikaminutový vhled do soukromí domácnosti Mariny Tarkovské a Alexandra Gordona se pod názvem Tarkovsky Family trailer objevil na serveru Vimeo. Je otázka, zda-li jde skutečně o ukázku z nějakého připravovaného dokumentu...


16. srpna 2011

→ Společnost Artificial Eye vydala své edice Tarkovského filmů v souborném boxsetu, který obsahuje 7 DVD disků, jejichž specifikace a výbava jsou totožné se samostatnými vydáními. Jako nový bonus je připojen celovečerní dokument Dmitry Trakovského MEETING ANDREY TARKOVSKY (2008). cena boxsetu se pohybuje kolem 40 liber.

→ Na blogu Pinnland Empire se v červenci objevila stránka, komparující některé záběry z Tarkovského filmů s jinými snímky, např. Terrence Malicka, Roberta Bressona, Larse von Triera aj.

→ V rozhovoru pro The Independent Film Channel se známý zpěvák, textař a kytarista skupiny The Smashing Pumpkins Billy Corgan vyznal z náklonosti k Tarkovského filmu ANDREJ RUBLEV. Nicméně určité přehmaty v rozhovoru stojí také za pozornost :-)
V jakém filmu byste rád žil, pokud by to šlo?
Ve filmu Andrej Rublev od Tarkovského, kolem mých 15 let [smích]. Je to krásný film o umění, o bytí v umění. Odehrává se to v Rusku kolem roku 1600 nebo v podobně bezútěšné době. Znáte víc Tarkovského?

Ano, ale ne tento film. Zjistil jsem, že na jeho filmy potřebuju mít připravený mentální prostor.
[Smích] Jo, to je přesně to, co mám u něj rád.


15. července 2011

→ Sborník textů Andreje Tarkovského Krása je symbolem pravdy byl brzy po svém vydání v roce 2005 vyprodán (více o tehdejším vydání zde). Příbramské nakladatelství Camera obscura po vyprodání nákladu slíbilo knihu vydat ve druhém vydání a tento slib plní nyní: sborník Krása je symbolem pravdy vychází v těchto dnech ve svém druhém, aktualizovaném vydání. Ti, kdo první vydání z různých důvodů „nestihli“ mohou tedy jásat. Knihu lze zakopit výhradně v pražském obchodu Terryho ponožky (kino Světozor), kde je ji možné koupit i přes internet za (oproti prvnímu vydání nezměněnou!) cenu 390 Kč. O prodeji knihy na Slovensku se jedná. Detaily k novému vydání přináším na samostatné stránce.

→ Americký režisér a kameraman ruského původu Alik Sakharov natočil v roce 1992 krátký němý snímek PAUSA věnovaný Andreji Tarkovskému. Celý film natočený na lokacích v Connecticutu jsem neviděl, ale jeho trailer, který je k vidění na serveru Vimeo.com, působí velmi zajímavým dojmem nezávislého díla, jež se neveze jen po estetice Tarkovského filmů, ale je postaveno na vlastní filmové poetice.

→ Dennis Lim v textu pro Los Angeles Times, napsaném u příležitosti vydání amerického Blu-ray s filmem OBĚŤ, zmínil i osobité srovnání tvorby Andreje Tarkovského a Terrence Malicka:
„Vzhledem k čiré kráse a filosofickým ambicím Tarkovského filmů není přitažené za vlasy tvrzení, že jeho opravdovým dědicem je Terrence Malick - tvůrce, jehož přístup k prostoru a času je sice roztříštěný tam, kde je u Tarkovského sjednocující, ale který sdílí s ruským režisérem mystické spojení s přírodou a jejími prvky a nutkání klást nezodpověditelné otázky s naprostou vážností a upřímností... Více než většina ostatních filmařů přetvářejí oba dva filmový jazyk pro své vlastním cíle... Oba patří k stále vzácnějšímu druhu umělců, kteří se odvažují přemýšlet o umění jako o duchovním úkolu, a jimž při jejich hledání vznešenosti hrozí riziko výsměchu.“


1. července 2011

→ Ukázky z amerického Blu-ray disku s filmem OBĚŤ a bonusovým dokumentem REŽIE ANDREJ TARKOVSKIJ na přiloženém DVD jsou již k dispozici na recenzentském serveru DVDBeaver včetně podrobné specifikace dvojdisku. Srovnání obrazu z BD disku s ukázkami z několika jiných DVD je velmi působivé.

→ Asi 15 minut dlouhá ekokritická videoesej The Anatomy of Contamination: Natural and Unnatural Worlds in Andrey Tarkovsky's Stalker (2011), jejímž autorem je Michael Gregorievich Khmelnitsky, je k vidění na serveru Vimeo. Autor zde na pozadí STALKERA přibližuje přístup k ochraně životního prostředí v Sovětském svazu 80. let.

→ Webové stránky italské Dialogo TV nabízejí záznam reportáže z jarní výstavy fotografií Andreje Tarkovského L'immagine dell'assoluto v Miláně. Na výstavě byly prezentovány jak archivní rodinné fotografie, tak vlastní Tarkovského „tvorba“ na Polaroid ze 70. let a kolekce filmových plakátů. V asi tříminutovém záznamu hovoří přímo na kameru i Tarkovského syn Andrej.


14. května 2011

→ Ve španělském Gijónu připravilo místní divadlo La Laboral jevištní adaptaci filmového scénáře Tarkovského OBĚTI. Premiéra dvou a půl hodiny dlouhého představení v režii Adonaise Ángela proběhla 11. května. Plakát s dalšími údaji viz vlevo (lze zvětšit), poznámka režiséra (v angličtině) viz zde (PDF).

→ Na serveru DVDBeaver se objevila přesná specifikace criterionského BD se SOLARIS včetně několika obrazových screenshotů.


27. února 2011

→ Před časem potvrdil Criterion květnový termín nového vydání SOLARIS na 2 DVD a samozřejmě nově i na nosiči Blu-ray. Bude se jednat o nový přepis v obrazové HD kvalitě, zvuková stopa bude ponechána v originálním mono, na BD ovšem v „plné“ nekomprimované podobě. Stejně jako u předchozího vydání z roku 2002 bude v bonusech přítomno asi devět vystřižených scén, rozhovory s tvůrci (Bondarčuková, Jusov, Romadin, Artěmjev), ukázka z polského dokumentu o St. Lemovi, audio esej a booklet. Obsah edice tedy bude víceméně téměř stejný jako předchozí vydání (nezmiňuji samozřejmě lepší technickou kvalitu), kompletní proměnou naopak došel obal disku (viz vlevo).

→ Tu a tam se na ruských diskusních fórech objevuje zmínka o SOLARIS ve spojení s tzv. „director´s cut“. Před časem se mi konečně podařilo takto označený sestřih získat (označení „director´s cut“ samozřejmě není nikde ve filmu, jen v metadatech souboru). Po prohlédnutí tedy mohu přinést tuto informaci: jedná se o verzi filmu v délce 178 min., tedy asi o 18 minut delší než běžná verze známá z kin a DVD. Nic nového a senzačního ale nepřináší, protože obsahem oněch 18 minut navíc jsou scény, které přineslo v bonusech první criterionské DVD (viz výše). Tzv. „director´s cut“ je tedy ve skutečnosti jen první pracovní verze filmu, kterou pak dodatečně sám Tarkovskij upravil do výsledné autorizované podoby. Nejpřekvapivější na tom všem je hlavně fakt, že tato první verze se někde v archivech vůbec dochovala.

→ Nejnovější tarkologický titul švédského vydavatelství Atrium Förlag slibuje nové informace, alespoň těm, kdo umí švédsky. Kniha Apokalypsen som vision přináší jednak text slavné Tarkovského přednášky Slovo o Apokalypse a části posledního rozhovoru s obdobnými tématy pro Le Figaro, ale také dvě obsáhlé studie Christo Burmana o apokalyptických vizích a motivech v Tarkovského kinematografii. První ze dvou esejů je spíš o Tarkovského životě a díle, druhá se věnuje speciálně filmu ANDREJ RUBLEV – motivu Posledního soudu a ruské ikonické tradici. Na oficiální stránkách vydavatelství Atrium Förlag jsou k vidění i další dříve vydané knihy o Tarkovském a jeho filmech.

→ V Rusku je již nějaký čas v prodeji nová kniha o Andreji Tarkovském s názvem Andrej Tarkovskij. Sny i jav o dome, kterou napsal Viktor Filimonov. Podle všeho je kniha ale jen další z řady těch, které Tarkovského život a dílo popisují, nepřinášejí tedy nic nového, žádné nové informace nebo netradiční pohledy. Z osobní zkušenosti ale zatím soudit nemohu, knihu jsem v ruce neměl.





26. ledna 2011

→ 21. a 22. ledna 2011 představovala v ukrajinském Lvově italská režisérka Donatella Baglivo filmy svého studia Ciak 2000. Jako autorka tří dokumentů o Andreji Tarkovském, natočených během přípravy a natáčení NOSTALGIE, byla místními novináři pochopitelně dotazována i na Andreje Tarkovského, v tomto případě i poněkud pikantně tlačena k ukrajinským tématům z Tarkovského života. Celý rozhovor vyšel na ukrajinském portálu zaxid.net pod názvem Pokud býval umělec vzdálený politice - dnes už není. Na Nostalghia.cz přináším překlad části rozhovoru týkající se Andreje Tarkovského.



17. ledna 2011

→ Po letech odkládání jsem měl konečně čas a možnost se podrobněji zabývat Tarkovského režií opery Boris Godunov v londýnské Covent Garden v roce 1983. Výsledkem jsou tři nové stránky na tomto webu: popis a poznámky k DVD Boris Godunov, obsahujícím záznam představení opery z roku 1990 v Petrohradě, které bylo realizováno v Tarkovského režijní koncepci; stránka se základními údaji k Tarkovského představení z roku 1983 i s dalšími souvisejícími informacemi; no a pak samostatná fotogalerie na stejné téma.

→ Do filmografie Andreje Tarkovského jsem do oddílu Dokumenty o Andreji Tarkovském doplnil dva nové záznamy. Dokument ANDREJ TARKOVSKIJ z televizního cyklu Čelovek v kadre je vcelku standardním televizním portrétem sestaveným z archivních fotografií a dokumentů, ukázek z filmů, a výpovědí Tarkovského spolupracovníků (J. Nazarov, V. Jusov, A. Mišarin, N. Burljajev, M. Těrechovová, A. Děmidovová, A. Tarkovskij jr. ad.). Druhý televizní dokument s názvem ZONA ANDREJA TARKOVSKOGO se soustřeďuje na film STALKER a souvislosti s havárií jaderné elektrány v Černobylu. Obdobně sestavená koláž fotorafií, dokumentů, filmových ukázek a vzpomínek (M. Tarkovskaja, R. Safiulin, M. Turovskaja ad.) je doplněna i o záběry z černobylské havárie. Oba televizní dokumenty vznikly v roce 2007.

→ Criterion Collection připravuje pro rok 2011 vydání blu-ray disku s filmem SOLARIS.


29. prosince 2010

→ Dnes uplynulo 24 let od úmrtí Andreje Tarkovského na pařížské Hartmanově klinice.

→ Pražské Ponrepo uvede v úterý 4. ledna 2011 od 20 hod. Tarkovského film STALKER. Protože film není v oficiální distribuci, je na projekci vstup možný pouze držitelům průkazky kina Ponrepo.

Výstava díla Andreje Rubleva, Treťjakovská galerie, Moskva → Moskevská Treťjakovská galerie otevřela ve svých prostorách exkluzivní výstavu věnovanou dílu Andreje Rubleva (viz foto, kliknutím zvětšit). Samotná galerie má sice ve své stálé expozici všechna nejznámější Rublevova díla (Trojice, Spasitel aj.), ale pro novou výstavu spojila „síly“ i s moskevským Muzeem starého ruského umění (sídlícím v Andronikovském klášteře, tedy v historickém mateřském Rublevově klášteře, kde se mj. natáčela celá epizoda Mlčení) a společně tak byly v expozici instalovány i sejmuté fragmenty několika desítek fresek z Uspenského, Zvenigorodského, Spasského a Blagověščenského chrámu (vše na území Moskvy), které jsou Rublevovi připisovány a také jedna naprostá kuriozita – rukopis překladu Evangelií z první poloviny 15. století, u nějž se podle tradice Rublev podílel na tvorbě miniatur.

Výstava díla Andreje Rubleva, Treťjakovská galerie, Moskva → Od několika zahraničních recenzentů jsem pochytil informaci, že letos vydané album The Courage of Others amerického folkrockového uskupení Midlake patří mezi nejpříjemnější hudební počiny roku 2010. Zde tento detail zmiňuji proto, že album je oficiálně míněno jako pocta Tarkovského filmu ANDREJ RUBLEV, k němuž patrně odkazuje i booklet CD (lze zvětšit).





9. prosince 2010

→ V roce 1966 navštívili reportéři amerického časopisu LIFE tehdejší Sovětský svaz, aby přivezli materiál o nové generaci ruských filmových tvůrců, kteří od poloviny 60. let zaujali domácí i světové publikum pozoruhodnými díly. Vlastní reportáž pak vyšla v čísle datovaném 7. dubna 1967 na stranách 64-77. Více v samostatném článku.

→ A z americké produkce ještě jedna drobnost: V roce 1985 vyšla v USA kniha Vladislava Krasnova Soviet defectors: the KGB wanted list, zabývající se emigrací ze sovětského svazu po roce 1945, tedy v časech studené války. Autor tento jev analyzuje z mnoha pohledů (důvody, sociální složení emigrantů, způsoby emigrace, cíle, represe, snahy aparátu o zamezení emigrace, administrativa KGB kolem těchto případů apod.) V závěru knihy jsou jako příloha seznamy těch, kdo z Ruska po roce 1945 emigrovali (ale i těch, kdo se později vrátili). Jsou rozděleny podle profesí (vědci, umělci, novináři, tanečníci, hudebníci, diplomaté, sportovci apod.), uvedeno je datum a země kde požádali o azyl. Andrej Tarkovskij se svojí ženou Larisou jsou v soupisu také, jako cílová země je zde uvedena Itálie, datem emigrace 7. říjen 1984.


4. listopadu 2010

→ Společnost Řitka Video oznámila na svých stránkách vydání DVD s filmem IVANOVO DĚTSTVÍ. Disk by měl obsahovat ruskou a českou zvukovou stopu (oboje v normě DD 2.0) a české titulky, podle dosavadní vydavatelské praxe této společnosti vzniklé patrně z přepisu českého dabingu. Cena disku ohlášeného na 15. listopadu je stanovena na 199,- Kč. Obvyklá praxe tohoto vydavatele dodávat po čase své tituly do stánkového prodeje v pošetkové řadě Filmag není u tohoto titulu jistá.

→ Tradiční podzimní Seminář ruského filmu ve Veselí n. Mor. letos proběhne v termínu 12.-14. listopadu. Letošní ročník má číslo 17 a bude zaměřen na ruský lyrický film. V rámci tohoto tématu budou uvedeny například i snímky KRÁTKÁ SETKÁNÍ (1967, Kira Muratovová), JDI A DÍVEJ SE (1985, Elem Klimov) nebo KOMISAŘKA (1967, Alexandr Askoldov). Tradiční divadelní představení letos obstará fenomenální Teatr novogo fronta s dramatem Dybbuk. Kompletní program i s organizačními informacemi je k dispozici na stránkách kina Morava.

→ Velká recenze DVD titulů (+ jednoho BD) s filmem ANDREJ RUBLEV se objevila na českém recenzním serveru DVDFreak. Autoři zde do nejmenších detailů porovnávají DVD disky od společnosti Artificial Eye, Krupnyj Plan, Criterion Collection, Zóna a BD od Mosfilmu.


1. září 2010

→ Ruské vydání Tarkovského deníků Martyrolog bylo v roce 2008 po svém uvedení do prodeje prakticky ihned rozebráno. Jak jsem ale nedávno zjistil, situace se trošku změnila a Martyrolog je opět možné přes internet koupit. Jeho cena je ale poněkud vyšší, například e-shop Ozon jej nabízí za „solidních“ 3630 rublů.

→ V zahraničí vyšla v dubnu 2010 u nakladatelství Alphascript publishing (sídlí v exotické destinaci na ostrově Mauricius, tak snad to nejsou nějací daňoví podvodníci ;-)) kniha s jednoduchým názvem Andrei Tarkovsky. Kanadský Amazon ji nabízí za 51 kanadských dolarů, britský za 33 liber. Z celkem nic neříkající obálky je patrné jen to, že jde o práci více autorů. Konkrétnější informace o obsahu zatím chybí. - Jiná zatím nepříliš detailně popsaná kniha vyšla v nakladatelství Cambridge Scholars publishing pod názvem Andrei Tarkovsky’s Poetics of Cinema. Jejím autorem je Thomas Redwood, cena činí na webu vydavatele 40 liber nebo 60 dolarů.

→ Na fotografickém serveru Flickr je již delší dobu vytvořena skupina s názvem Inspired by Tarkovsky, kam mohou autoři fotografií připojovat snímky, které jsou podle nich inspirovány nebo nějak jinak souvisejí s filmy či poetikou Andreje Tarkovského. Rozhodně jde v některých případech o inspirace zajímavé.

→ Dokument RERBERG VS. TARKOVSKIJ: ODVRÁCENÁ STRANA STALKERA, o němž jsem zde již několikrát informoval (naposledy 16. 3. 2009), nyní vyšel v Rusku i na DVD. Ozon disk nabízí za 279 rublů. - Další ruskou DVD akvizicí je osmidiskový box 9. květen: Den vítězství, který obsahuje 9 filmů s válečnou tematikou, mj. i Kočarjanův snímek JEDNA ŠANCE Z TISÍCE, u něhož Andrej Tarkovskij spolupracoval na scénáři.

→ Ozon nově nabízí také scénář filmu STALKER v elektronické podobě. Protože platba za jedno stažení je zanedbatelných 20 rublů, vyzkoušel jsem tento způsob nákupu nejen ze zvědavosti k dodávanému produktu, ale i ke způsobu prodeje typu zboží, s nímž zatím nemám žádné zkušenosti. Nákup proběhl standardně, po zaplacení přišel email s odkazem, z nějž bylo možné si stáhnout dokument v libovolném formátu (pdf, doc, html aj.). Čekal jsem, že ve staženém dokumentu naleznu samozřejmě literární scénář filmu, který je na netu k dispozici z různých zdrojů již několik let. Obsah je ale mnohem zajímavější, dokonce natolik, že jsem se jeho popisu rozhodl věnovat samostatnou stránku. – Podobným způsobem je k dispozici také digitální verze problematické knihy Tarkovští. Otec a syn v zrcadle osudu (37 rublů) o níž jsem zde psal 19. 1. 2009. (viz níže)

→ S oficiální on-line dostupností různých materiálů to v Rusku začíná být opravdu zajímavé. Mosfilm spustil na svých stránkách portál cinema.mosfilm.ru, kde je možné za poplatek 25 rublů (nebo ekvivalent v dolarech či v Euro) on-line shlédnout některý z mnoha filmů zdejšího katalogu (podle sdělení Mosfilmu je jich tam již několik set), za 65 rublů je pak možné si film stáhnout přímo do počítače a uložit třeba na DVD (cena vychází v přepočtu cca stejně jako u nás DVD z trafiky). Tarkovského ruské filmy jsou v nabídce všechny, vedle toho je zde ale k dispozici řada dalších rarit, které na DVD buď nevyšly nebo vyjdou při nákupech přes e-shopy mnohem dráž (o problematičnosti jejich nákupu ani nemluvě). Zkušebně jsem provedl nákup a následné stažení zajímavého Kajdanovského filmu Manželka prodavače petroleje. Stažený soubor má 4,73 GB, je ve formátu wmv a kvalita obrazu i zvuku je dle mého soudu uspokojivá, na úrovni průměrně odvedeného DVD (obraz má rozlišení 720 x 520).

→ Uživatelé služby iGoogle si můžou na svou home page nainstalovat mj. i obrazové motivy z filmů ANDREJ RUBLEV a STALKER ;-)


21. června 2010

→ O osobnosti a díle Maxima Berezovského (cca 1745–1777) bych se patrně díky Tarkovského Nostalgii nikdy nedozvěděl. Jak je známo, životní osudy tohoto talentovaného hudebního skladatele, který byl vyslán svou vrchností do Itálie na hudební akademii v Bologni, kde několik let tesknil po své zemi a po návratu skončil život vlastní rukou, stály na počátku psaní scénáře Nostalgie. Hudební disk SACD s jeho světskými skladbami vydalo v roce 2003 pod názvem Maxim Berezovsky: Secular Music moskevské vydavatelství Caro Mitis. Na disku se nachází celkem osm skladeb (symfonie, několik arií, sonát a jeden koncert, některé ze skaldeb byly nahrány vůbec poprvé) v hudebně skoro zázračném provedení ruského souboru Pratrum Integrum Orchestra, plného skvělých muzikantů a interpretujícího skladby na dobové nástroje z 18.-19. století. I samotná nahrávka je zpracována na špičkové úrovni, majitelé SACD přehrávačů ocení vynikající pětikanálový zvuk, běžné CD přehrávače přehrají z disku stereo stopu. A co Berezovského hudba? Většinou mi přišla jako solidní ukázka evropského klasicismu, posluchačsky ale jistě zaujme poslední koncert Nezavrhuj mne v čase mého stáří, nevšedně pojaté dílo s velmi tesknou atmosférou, řadou ruských hudebních motivů a disharmonií. V bookletu nechybí ani odkaz na Tarkovského film.

→ Český rozhlas 3 uvede od úterý 22.6. až do pátku 25.6. v cyklu Psáno kurzívou seriál čtení vybraných pasáží z knihy Andreje Tarkovského Zapečetěný čas, kterou vydalo v roce 2009 v překladu Michala Petříčka nakladatelství Camera obscura. Čtvrthodinový pořad začíná vždy v 10 hod.

→ Na blogu riowang.blogspot.com je k vidění podstatná část sbírky Tarkovského polaroidových fotografií, které vyšly již před lety knižně v několika zemích. Na stránkách Nostalghia.cz jsem speciálně recenzoval britské vydání pod názvem Instant Light.


28. dubna 2010

→ Doplněk předchozí aktualizace z 25. dubna: ANDREJ RUBLEV skutečně vyšel v Rusku na disku Blu-ray. Ve specifikaci disku je uveden HD přepis obrazu 2.35:1 v rozlišení 1920 x 1080, tři zvukové stopy umožňují volit mezi originálním dvoukanálovým mono (DD 2.0), vícekanálovým remixem v DD 5.1 nebo v dosud u tohoto filmu nevídané normě DTS-HD 5.1. Uvedeny jsou anglické titulky a multiregion (tedy A, B, C). Přirozeně se jedná o distribuční verzi (uvedena délka 175 min.). Na ruském eshopu Ozon se disk prodává za 450 rublů. Ke svému subjektivnímu pohledu na screenshoty v minulé aktualizaci (viz níže) připojuji zkušenosti těch, kteří již nový přepis viděli v pohybu: obraz působí mnohem lepším dojmem než je tomu u screenshotů. Ostatně DVDFreak snad časem přinese komparaci disku s několika vydanými DVD, tam to bude jistě jasnější a hlavně objektivnější.
AKTUALIZOVÁNO 29. 4.! Podle očitého svědectví Zóny je ruský BD disk s RUBLEVEM nevalné obrazové kvality, zdaleka nedosahující dnešních BD standardů, obraz nemá kontrast, místy jsou šedi a černě spečené a záverečná barevná scéna údajně vychází skoro černobíle. Podle všeho jde o přepis stejných zdrojových materiálů jako před řadou let pro DVD, možná provedený (bohužel) i ve stejné době. Lze tedy se zájmem očekávat opravdu nějakou velkou recenzi...


25. dubna 2010

→ Dokumentární film Dmitryje Trakovského MEETING ANDREY TARKOVSKY (Potkat Andreje Tarkovského, 2009, 90 min.), o němž jsem poprvé psal v září 2008, se dočká premiérového českého uvedení. Nepůjde sice o distribuční premiéru, ale „jen“ o jednorázové uvedení, ale na druhé straně půjde o projekci na velké plátno vyšperkovanou osobní účasti autora! Vše se odehraje v Malém sále kina Světozor 24. května 2010 od 20:30 hod. Dmitry Trakovsky film osobně uvede a předpokládám, že bude ochotný i k nějaké následné diskusi. Detaily k filmu i k projekci s on-line rezervací vstupenek naleznete na oficiálních stránkách kina Světozor.

→ Podle všeho se zdá, že v Rusku se připravuje vydání ANDREJE RUBLEVA na Blu-ray nosiči. Na internetu se totiž objevilo několik screenshotů z filmu v HD rozlišení (viz zde). Objevují se i názory, že obrázky pocházejí z již vydaného disku. Titul jsem ale zatím nikde neobjevil a navíc se mi osobně zdá, že zpřístupněné screenshoty sice nabízejí nepoměrně vyšší rozlišení obrazu, který ale ještě neprošel nějakou další fází úpravy v tonální rovině - snímky mi prostě připadají zašedlé víc než by měly být. Názorně to je vidět i při srovnání s obrazem z DVD (viz zde). Je to ale jistě dojem subjektivní, který navíc nic nemění na faktu, že HD přepis filmu je proveden a časem se určitě někde (nějak) objeví.

→ ZÁHADA ANDREJE RUBLEVA je televizní dokument z roku 2007 (44 min.), který se věnuje historické osobnosti slavného malíře ikon a jeho zobrazení v Tarkovského filmu. Detaily k dokumentu i malou fotogalerii přináším na samostatné stránce.

→ V souborném vydání kritik a recenzí Jana Rejžka Z mého deníčku: 1984-2004 (2009) je na str. 81 komentář jakéhosi rozhovoru s Woody Allenem: „(Woody Allen)...vyjel proti Hitchcockovi („letištní četba“) a také Tarkovskému, s nímž sdílel jednoho kameramana Nykvista: („totální předstírání bez čehokoliv za tím... těžkopádné a artistní nejhorším možným způsobem. A to o té Zóně? Stalker? To jsem prostě nemohl vydržet.“)...“ Jan Rejžek ještě dodává: „Tohle si zřejmě kolínská Společnost Andreje Tarkovského nedá za rámeček.“ (Původně otištěno v časopise Scéna č. 17/1990).

→ Nedávno uvedený snímek Larse von Triera ANTIKRIST (2009) vyvolal řadu protichůdných ohlasů nejen pro své někdy velmi naturalistické scény, ale i dedikací Andreji Tarkovskému v závěrečných titulcích. Zajímavý esejistický text Milana Klepikova s názvem Postava k popírání (původně otištěný v časopise Film a doba) se věnuje nejen Trierovu filmu; autor jej zasazuje do kontextu některých základních témat, k nimž se evropská kultura vždy znovu vracela - v literatuře, hudbě, filosofii i ve filmu. Článek je on-line přístupný v oddílu stránek Nostalghia.cz Myslet filmem

→ A k Andreji Rublevovi ještě jednou, byť humorně: na tom, že společnost Aeroflot létá do Karlových Varů jistě není nic překvapivého. Na fotografii z letištní plochy je ale zachycen letoun této společnosti s originálním názvem - více viz kliknutí na fotgrafii vlevo (zaslal Michal Petříček).





11. dubna 2010

→ Doplnění recenze na druhé české vydání SOLARIS na DVD společnosti Řitka Video.

→ Knihu Andreje Tarkovského Zapečetěný čas, kterou na konci loňského roku vydalo nakladatelství Camera obscura, si vybrala dramaturgie pořadu Psáno kurzívou na stanici ČRo 3 - Vltava. První z celkem pěti čtení z knihy odvysílá stanice ve čtvrtek 15.4. v 10-10:15 hod. Z kapitoly Odpovědnost umělce čte Jiří Hromada, režii má Jaroslav Kodeš. Další části by měly být odvysílány 22.–25.6.2010, mělo by se jednat o kapitolu Umění - touha po ideálu.


4. dubna 2010

→ Na dnešní den připadá 78. výročí narození Andreje Tarkovského.

→ 14.-17. dubna proběhne v ukrajinském Kyjevě festival s názvem „Otec a syn“, který bude věnovaný životu a dílu Andreje Tarkovského a jeho otce Arsenije. Program nabídne samozřejmě projekce všech Tarkovského filmů, dokumenty věnující se Andrejovi i Arsenijovi, několik besed, výstavu fotografií apod. Experimentem pak bude koncert New Era Orchestra sestavený z nové i klasické hudby z Tarkovského filmů. Určitou zajímavostí celé akce také je, že kromě koncertu jsou všechny akce, včetně projekcí filmů, volně přístupné. Podrobnosti najdete na oficiální stránce.

→ Novela bratří Strugackých Piknik u cesty, která iniciovala scénář Tarkovského filmu STALKER, vyšela nedávno v novém českém vydání pod titulem Stalker. Podle všeho by se ale mělo jednat o stále stejný překlad Marie Uhlířové, který u nás poprvé vyšel (jako Piknik u cesty) v roce 1974 v nakl. Mladá Fronta (později se kniha dočkala reedice v roce 1985). Pod titulem Stalker vyšel tento překlad poprvé v roce 2002 (nakl. Triton), nyní je to tedy již čtvrté české vydání. Zajímavé je, že slovenský překlad vyšel poprvé v roce 1987 už přímo pod názvem Stalker (nakl. Smena).




14. března 2010

→ Text Zrcadlo Andreje Tarkovského: Živly, stíny a slzy mužů se v o něco kratší verzi objevil již před několika lety mezi komentáři k filmu ZRCADLO na na csfd.cz. Svým pojetím ovšem podle mne přesahuje parametry komentáře a jeho obsah je navíc v mnohém originálním a neotřelým pohledem na toto intimní Tarkovského dílo. Proto jsem se s autorem, který na webu používá identitu „lupuscanis“, spojil a domluvil publikaci jeho textu na stránkách o Andreji Tarkovském, pro které jej doplnil a o něco rozšířil. Na rozdíl od většiny komentářů v podobných internetových projektech je tento z rodu těch, které mohou inspirovat a neměly by být tedy tak rychle zapomenuty.

→ Švédské vydavatelství Atrium vydalo v loňském roce Tarkovského knihu Zapečetěný čas, jejíž název se ve švédštině píše Den förseglade tiden (ISBN 978-91-86095-05-5). O přesné podobě knihy (kapitoly, případné přílohy) oficiální stránky vydavatelství ovšem neinformují. S rozsahem 256 stran se ale lze domnívat, že půjde o holý text bez dalších poznámek a příloh. - Mnohem zajímavějším pro případného českého zájemce se může jevit jiný titul téhož nakladatele, reprodukce originálního scénáře filmu OBĚŤ se všemi poznámkami, použitými i jen zamýšlenými dialogy, připojenými vzpomínkami aktérů apod. Současně se připravuje kniha přibližující Tarkovského přednášku Slovo o Apokalypse (patrně i další texty) a švédské vydání Tarkovského Martyrologu je ohlášeno na 4. duben 2012 (80. výročí Tarkovského narození).


10. února 2010

→ V samostatném článku přináším první část srovnání nového vydání SOLARIS na DVD od společnsti Řitka Video se starší edicí od Zóny.








28. prosince 2009

→ Zítra uběhne 23 let od úmrtí Andreje Tarkovského...

Před nějakou dobou jsem na facebookové stránce Nostalghia.cz (v záložce Diskuze) otevřel diskusní téma Tarkovskij - favorizované filmy. Zatím jsou v diskusi jen tři posty (včetně mého), sám jsem zvědav, nakolik je (a bude) facebooková komunita ochotna se podobných názorových „anket“ účastnit.

→ Jezuitské nakladatelství Refugium vydalo obsáhlou publikaci sborníkového charakteru s názvem Archanděl Michael. Dynamický obhájce života s podtitulem Vhled do života andělů. Příspěvky asi půl druhé desítky autorů se zaměřují nejen na postavu svatého archanděla Michaela, a to z oborově různorodých pohledů – historických, biblických, spirituálních i uměleckých - ale reflektují i obecnější pohled na téma andělů, pojednávají o poutních místech Mont-Saint-Michel a Monte Gargano a velmi cenné jsou i překlady hesel z francouzských teologických slovníků. Nepřehlédnutelná je také obsáhlá a technicky krásně vyvedená obrazová příloha. Na Tarkovského stránkách tuto knihu zmiňuji proto, že jedním z do sborníku zařazených textů je stať Vladimíra Suchánka Dvanáct andělů pro Andreje Tarkovského (str. 143–191), v níž autor sleduje postavy a stopy andělů v Tarkovského filmech a současně jejich inspirativnost pro jiné umělce.


8. prosince 2009

→ Mezi rozmanitými texty Andreje Tarkovského najdeme jeden, který se svou povahou zcela vymyká všemu ostatnímu co kdy Tarkovskij napsal nebo řekl v publikovaných rozhovorech. Jediná Tarkovského teoretická práce o filmové tvorbě nazvaná Zapečetěný čas vycházela už za jeho života, ve větších či torzovitějších celcích, jako samostatná kniha i ve formě časopiseckých příspěvků. V kontextu jeho psané produkce jde o mimořádně ucelenou formulaci teoretických principů (nejen) filmové tvorby, co do rozsahu a způsobu vzniku souměřitelná s Bressonovými Poznámkami o kinematografu a protože Tarkovského filmy jsou specifické a originální, může nám tento text přiblížit myšlenková východiska jejich tvůrce. Nyní vychází poprvé v úplném českém překladu. O vydání více na samostatné stránce.

→ Na recenzentském serveru DVDBeaver vyšla recenze blu-ray disku s filmem ANTIKRIST Larse von Triera, odhalující mj. i Trierovo vědomé „citování“ z několika Tarkovského filmů.

→ Stránky Nostalghia.cz se dočkaly svého zrcadla na sociální síti Facebook. Kromě identických odkazů na aktualizace Nostalghia.cz se zde navíc objevují i odkazy nebo poznámky, které se zrůzných důvodů na mateřský web nedostanou, je možné zde k jednotlivým tématům diskutovat, hlasovat apod. - A trošku ze světa: Na paralelní sociální síti Google Wave otevřel Trond Trondsen, webmaster stránek Nostalghia.com, „novou vlnu“ na téma Andrej Tarkovskij. Kdo je do Google Wave, může se připojovat na „The Andrei Tarkovski Wave“.


5. listopadu 2009

→ James Macgillivray je z Toronta, kde v roce 2003 dokončil studia architektury na Harvard Design School. Text s názvem Madonna del Parto Andreje Tarkovského byl poprvé publikován v Canadian Journal of Film Studies / Revue canadienne d'études cinématographiques, Volume 11, Number 2 (Fall 2002) a později zpřístupněn on-line na stránkách Nostalghia.com. Podle této webové verze vznikl také český překlad pro stránky Nostalghia.cz, publikovaný zde s výhradním souhlasem Nostalghia.com i samotného autora. I když možná budou některé autorovy teze působit vykonstruovaně, jeho studii nelze v určitých bodech upřít originalitu a inspirativní pohled na motivy a souvislosti v Tarkovského NOSTALGII.


29. července 2009

→ Přináším recenze dvou mimořádných nových knih, které se objevily na ruském trhu. Vzpomínková kniha Layly Alexander-Garrett Andrej Tarkovskij: Sobiratěľ snov vznikla na základě soukromého deníku, který si autorka, Tarkovského osobní překladatelka, vedla během natáčení OBĚTI. Druhou recenzovanou knihou je analytická práce Dmitrije Salynského Kinogermenevtika Tarkovskogo, vůbec první svého druhu v ruském jazyce.

→ V Rusku vyšel na samostatném DVD Leszczylowského dokument z natáčení OBĚTI. Pod názvem REŽISÉR: ANDREJ TARKOVSKIJ se skrývá běžná mezinárodní verze filmu, distribuovaná v Rusku ovšem poněkud nepochopitelně s nevypínatelnými anglickými titulky (!) a doplněná ruským dabingem.

→ Až s několikaletým zpožděním se ke mě dostala informace, že v ruské antologii zenové poezie Antologija dzen, vydané nakladatelstvím Arkaim v Moskvě v roce 2004, je kromě zásadních zenových textů orientální provenience také oddíl, věnovaný zenovým textům autorů z celého světa, popřípadě studiím na téma prolínání zenové kultury, mj. také Puškin a zen a Zen Andreje Tarovského, který napsal Nikolaj Boldyrev, autor knihy Žertvoprinošenije Andreja Tarkovskogo.


23. června 2009

→ Leila Alexander-Garrett působila během natáčení OBĚTI jako osobní Tarkovského tlumočnice. Během tohoto angažmá si psala deník, v němž zachytila každý natáčecí den, každý svůj dojem, poznatek, emoci. Tím, že byla v bezprostřední blízkosti Tarkovského a musela navíc tlumočit jeho přání a pokyny celému štábu, se stala unikátní studnicí svědectví o myšlenkách a tvůrčích přístupech Tarkovského. Ruské nakladatelství AST nyní vydalo její vzpomínky na natáčení, založené na deníkových zápiscích. Kniha nese název Andrej Tarkovskij: Sběratel snů a na ruském trhu nyní stojí necelých 500 rublů. Detaily o knize nabídnu snad ještě během léta, podle toho, kdy ji obdržím.

→ Třem filmovým andělům věnoval svůj text Z rozkazu bloudící ozvěny Martin Škabraha, který se v Britských listech zastavil u tří filmů 60. let: ZVONKOHRA O PŮLNOCI (O. Welles), ANDREJ RUBLEV a MARKETA LAZAROVÁ. Text původně vyšel v katalogu 11. semináře archivního filmu Deziluze z utopie, konaném v Uherském Hradišti 23.–26. dubna 2009.


19. června 2009

→ Pražské Ponrepo uvede 24. června od 19:30 hod. „generační“ film Marlena Chucijeva JE MI DVACET LET z roku 1964, jeden z nejzajímavějších ruských filmů 60. let. Vhled do života a myšlenek tehdejší mládeže se setkal s prudkým odmítnutím oficiálních míst, ale i po svém nuceném sestřihu zůstalo dílo, v němž si nastupující generace ruské inteligence naléhavě klade otázku „jak žít“? Autor obsadil do filmu řadu postav tehdejší moskevské umělecké scény, svou největší hereckou příležitost zde dostal také Andrej Tarkovskij, který ve své roli „cynika“ na večírku pikantně komentuje ruské národní stereotypy.

→ O den později, 25. června, pak připomínám do programu Ponrepa zařazené pásmo Duchovní dimenze filmu - Setkání s Vladimírem Suchánkem, režisérem a pedagogem, který na konci června oslaví 60. narozeniny. S osobností Andreje Tarkovského je Vladimír Suchánek spojen coby bývalý student moskevského VGIKu, který měl možnost osobně navštěvovat Tarkovského přednášky (jeho vzpomínka ZDE). Z jeho režijní tvorby budou v komponovaném pásmu představeny ukázky z filmů RUBIKON, DŘEVO SE HUDBOU ODÍVÁ, ELEGIE, ZIMNÍ KRAJINA S PASTÍ NA PTÁKY, VIA LUCIS a SVÁTOST MANŽELSTVÍ. Podrobnosti k večeru, na kterém autor sám promluví ke svým filmům, jsou uvedeny na stránkách kina Ponrepo. Svébytnou pozvánkou ale i zde může být úryvek z textu Jiřího Cieslara o Suchánkových filmech:
„V roztěkané atmosféře české kinematografie těchto let, v mumraji různých snah, od skoků a rezignací připadají mi filmy Vladimíra Suchánka jako zpráva z jiného světa. Jako úkaz trpělivosti a soustředění. Vzdor jeho bytostnému outsiderství a anonymitě, myslím, že dnešek přežijí právě jeho filmy. Předvídám-li mu diváky, tuším také, že jejich počet bude vždy omezený. Vladimír Suchánek je výlučný filmař, v tom je i mez jeho cesty. Avšak kinematografie, která si tvůrce jeho typu nebude umět dovolit, bude možná „tržní“, prosperující, ale bude chudá.“
Jiří Cieslar: Filmový zápisník VII. Lidové noviny, 1991, č. 32 (8.8.)
Zbývá jen dodat, že program začíná v 17:30 hod. a je přístupný i bez průkazky kina Ponrepo. Vlastně ještě něco: Všechno nejlepší, Vladimíre!

→ Ze zámoří pomalu prosakují zprávy, že Tarkovského film OBĚŤ se připravuje k HD přepisu pro vydání na disku Blu-ray. Více informací než v této zprávě ale zatím k dispozici není.


14. června 2009

→ Nejnovější film Larse von Triera ANTICHRIST vyvolal na nedávném filmovém festivalu v Cannes skandál, když zobrazováním otevřeného násilí a sexuálními scénami šokoval i otrlé diváky. Na stránkách o Andreji Tarkovském zmiňuji tuto kauzu proto, že v Cannes se mnozí pozastavovali i nad tím, že v závěrečných titulcích je „nepochopitelně“ zařazena dedikace Andreji Tarkovskému. Režisér poskytl dlouhý rozhovor o svém posledním filmu i ruskému časopisu Ogoňok, z nějž na samostatné stránce publikuji překlad části týkající se právě Tarkovského.


20. května 2009

Oleg Jankovskij (23. 2. 1944 – 20. 5. 2009)
Do stálé minibiografie herce Olega Jankovského na těchto stránkách jsem dnes musel připsat poslední údaj: Oleg Jankovskij zemřel po dlouhé nemoci 20. května 2009 v Moskvě.








19. dubna 2009

Čtyři krátké zprávy ze zahraničí:

→ V březnu proběhla ve vídeňském filmovém museu přehlídka filmů Andreje Tarkovského, u jejíhož zahájení byli také někteří Tarkovského spolupracovníci (více viz níže aktualizace z 23. února). Jeden ze čtenářů stránek Nostalghia.cz nyní zaslal fotografii zajímavého plakátu (vlevo, kliknutím lze zvětšit).

→ V Berlíně byla otevřena výstava Sergeje Svjatčenka s názvem Mirror by Mirror, sestavená z koláží fotografií z Tarkovského filmu ZRCADLO. Výstava v galerii Photo Edition Berlin potrvá do 25. května. Na stránkách Nostalghia.com je možné si stáhnout i výstavní katalog (PDF) z nějž jsem si o výstavě sice udělal přesnější obrázek, nicméně smysluplnost většiny vystavených exponátů mi stále uniká.

→ K uplynulému 77. výročí narození Andreje Tarkovského se v arménském Jerevanu konala malá retrospektiva jeho filmů a proběhla také beseda, na níž byl pozván herec Sos Sarkisjan, který hrál ve filmu SOLARIS postavu doktora Gibariana. Vzpomínal mj. na to, že Tarkovskij trval na tom, aby postavu Gibariana hrál arménský herec, ačkoliv mu to vedení studia rozmlouvalo a argumentovalo přitom také tím, že spisovatel Lem určitě nic takového ve své knize nemá. Podle Sarkisjanova vzpomínání byl Tarkovskij velký obdivovatel arménské kultury, kam mimochodem počítal i vynikající arménský koňak.

→ Vzpomínkový cyklus na Andreje Tarkovského proběhl i v jeho rodném regionu, v ruském Ivanovu. Během tří dnů se odehrálo setkání s výtvarníkem Šavkatem Abdusalamovem (pracoval jako výtvarník na STALKEROVI), liturgie za Tarkovského v rodném Jurjevci, výstava fotografií z Tarkovského polaroidu a komponovaný večer, v němž vedle hudebních pasáží zazněly ukázky z Tarkovského deníku. Již tradičně se o celé to dění v Ivanovu a okolí postaral Jevgenij Borzov, neúnavný popularizátor Tarkovského tvorby a uměleckého odkazu.


3. dubna 2009

→ Půvabný a doposud nikdy nepublikovaný Tarkovského text Život ve fotografii vznikl v roce 1962 jako reflexe Tarkovského návštěvy matky v Moskvě Na Ščipce, v domě kde prožil velkou část dětství a mládí. Musím se přiznat, že kdybych nevěděl kdy text vznikl, považoval bych ho za fragment literárního scénáře mnohem později realizovaného ZRCADLA, nebo za jakýsi předobraz jeho filmového záměru. Procítěnost Tarkovského vzpomínek, vyslovená nad starými rodinnými fotografiemi, mi totiž v mnohém evokuje právě jejich filmové obrazy a dokazuje, jak byly tyto obrazy v Tarkovském po léta živé. Nostalghia.cz text publikuje k příležitosti 77. výročí Tarkovského narození.


30. března 2009

→ Pražské kino Ponrepo uvede v pondělí 6. dubna Tarkovského STALKERA a ve středu 8. dubna ANDREJE RUBLEVA. V obou případech začínají projekce ve 20:00 hod. a jsou přístupné jen pro držitele průkazky kina Ponrepo.


23. března 2009

→ Na samostatné stránce přináším recenzi již před dvěma roky vydané italské knihy Lo specchio della memoria, překrásné fotografické publikace přinášející několik desítek fotografií spojených s Tarkovského ZRCADLEM.






16. března 2009

→ Dva drobné přírůstky přibyly do obrazových galerií těchto stránek. Mezi kuriozity v Tarkovského filmech jsem zařadil nově snímek ze STALKERA, v němž je na okamžik k vidění zajímavý obal krabičky od cigaret, do galerie uměleckých děl v Tarkovského filmech pak detail z obrazu Petera Brueghela st. Křížová cesta.

→ Nový dokumentární film Igora Maiboroda RERBERG AND TARKOVSKY: THE REVERSE SIDE OF 'STALKER' (2008) přibližuje Tarkovského spolupráci s kameramanem Rerbergem (mj. ZRCADLO), hlavně se ale zaměřuje na přípravy filmu STALKER a na jeho původní zamýšlenou podobu, která měla být realizována v pouštní oblasti u Isfary. Pro velké zemětřesení bylo nakonec od natáčení v tomto regionu upuštěno a film se realizoval v Estonsku a v úplně jiné podobě, nakonec i bez Rerberga. Krátký trailer k novému dokumentu nabízí server YouTube. Předem upozorňuji, že pro zarputilé stalkeristy možná budou některé záběry šokující, protože pokud by došlo k realizaci původního záměru, STALKER by určitě byl úplně jiný film.

→ Ve dnech 5., 6. a 7. dubna bude v New Beverly v Los Angeles promítnuta 205 minut dlouhá verze ANDREJE RUBLEVA. Zajímavost této zprávy vidím hlavně v tom, že by mohla naznačovat, že tzv. director´s cut je možné zajistit pro projekce z filmového pásu. Podrobnosti ale zatím zjišťuji.


23. února 2009

→ Vídeňské Filmmuseum připravilo na březen velkou retrospektivu filmů Andreje Tarkovského, včetně několika dokumentů. To by samo o sobě nebylo až tak zaznamenání hodné, důvod proč tuto retrospektivu připomínám je jiný. Její program je rozestřen do celého měsíce března, ale při zahájení, ve dnech 5. a 6. března, u projekcí filmů IVANOVO DĚTSTVÍ a ANDREJ RUBLEV (v obou případech začátek ve 20:30 hod.), bude ozvláštněn mimořádnou besedou, jíž se zúčastní herci Nikolaj Burljajev, Margarita Těrechovová a Jurij Nazarov a kameraman Vadim Jusov. Jde pravděpodobně o největší koncentraci Tarkovského spolupracovníků, jaká se v blízkosti našich hranic vůbec kdy objevila. A pokud k tomu přidám skutečnost, že zajet do Vídně není dnes vůbec problém (Filmmuseum navíc leží v samém centru města), jedná se i pro zájemce z Čech o lákavou možnost být přítomen besedě s hned několika aktéry Tarkovského filmů. Program celé retrospektivy naleznete na oficiálních stránkách Filmmusea, kde je možné si i rezervovat vstupenky.


9. února 2009

→ I přes letitou mimořádnou pozornost, která je Tarkovskému celosvětově věnována, se stále mohou objevovat nové a překvapivé věci související s jeho životem či tvorbou. Takovým „objevem“ je jistě i čerstvě vydaná kniha Vadima Moroze Andrei Tarkovsky About His Film Art, která vyšla v nakladatelství Frost Publishing konem roku 2008. Podrobněji o knize referuji v samostatném článku.

→ Člověk se někdy nestačí divit, o čem všem se v souvislosti s Tarkovským může diskutovat. Nathan Dune, autor obsáhlé knihy Tarkovsky, přednese 12. února na Yale University přednášku s názvem Andrei Tarkovsky and International Terrorism, doprovozenou projekcí filmu SOLARIS.

→ Další novou zajímavou zahraniční publikací je sborník literárních scénářů, který pod názvem Zrcadlo uvedlo na trh koncem roku 2008 (i když tiráž udává rok 2009) moskevské nakladatelství Chudožestvennaja literatura. Sborník obsahuje scénáře fimů JEŘÁBI TÁHNOU, DEVĚT DNÍ JEDNOHO ROKU, MOSKVA SLZÁM NEVĚŘÍ, MĚSTO ZERO, CHODÍM PO MOSKVĚ i Tarkovského filmu ZRCADLO. Texty pro sborník poskytl archiv Mosfilmu, v tomto směru je tedy lze považovat za oficiální vydání. Přes mou veškerou snahu se mi ale knihu nepodařilo sehnat. I v kamenné firemní moskevské prodejně se kupující dozví, že se na pulty prakticky nedostala.

→ Ve Francii se Tarkovského filmy dočkaly prvního ucelenějšího DVD boxu. Osmidiskový pack nabízí všechny Tarkovského filmy natočené v Rusku. Počet disků i sestava bonusů napovídají, že jde pouze o „přebalení“ známých vydání z Ruscica. Detaily najdete na firemní prezentaci mk2.


23. ledna 2009

→ V textu Úřední zákulisí Nostalgie jsem se pokusil podrobněji vylíčit některé okamžiky, které předcházely vlastní práci na filmu, a které pravděpodobně zásadně ovlivnily další Tarkovského život.

→ Připojuji stručnou anotaci sborníku Mir i filmy Andreja Tarkovskogo.


19. ledna 2009

→ Obsah nové knihy autorů Paoly Pedikone a Alexandra Lavrina Tarkovskije. Otěc i syn v zerkale sudby (vyd. NC ENAS, Moskva 2008, 408 str., ISBN 978-5-93196-879-7) je dostatečně identifikovatelný z názvu. Podle kusých informací, které zatím jsou k dispozici, je ale úroveň knihy nevalná, jde spíše o snůšku fakt, smyšlenek i hrubých chyb, pasáží opsaných z jiných knih apod. Zkrátka titul, který se veze na potenciální vlně popularity tématu. Kdo má i tak zájem, možnost objednávky nabízí např. eshop Ozon.

→ Podle informací Zóny budou v druhé polovině ledna k dispozici dolisované disky s filmy STALKER, ANDREJ RUBLEV a SOLARIS. Většina nákladu ovšem půjde na pokrytí objednávek na DVDBest a na zóním e-shopu. STALKER a ANDREJ RUBLEV půjdou současně i do volného prodeje v Terryho ponožkách, SOLARIS pravděpodobně nikoliv. Přesné údaje budou k dispozici na Zóně.

→ DVD s Tarkovského filmy NOSTALGIE a OBĚŤ se umístila na předních místech v internetové anketě Nostalgické DVD roku 2008.

→ Dostal se mi do ruky reklamní letáček ruské divize společnosti Epson, propagující barevný tisk firemní technologií PictureMate. Znalci Tarkovského díla určitě hned poznají, jaký že to objekt si firma ke své prezentaci vybrala :-) Kdo nepozná, najde nápovědu zde.


[2002] [2003] [2004] [2005] [2006] [2007] [2008] [2009–2014]



* * *
TOPlist


© 2002-2024 Nostalghia.cz
© 2002-2024 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]