Poznámky k seriálu NOVÝ PAPEŽ (2019, r. Paolo Sorrentino) jsem si různě čmáral
(ano, primárně užívám k poznámkám tužku a papír) během prvních měsíců roku 2020,
z větší části jsou ale „plodem“ častějšího domácího pobytu během koronavirové krize,
kdy jsem měl na jednu stranu čas dokoukávat dlouho odkládané dluhy, a současně
i do jisté míry „luxusní“ možnost se zabývat věcmi, jimž bych normálně asi
tolik pozornosti nevěnoval. Do tohoto segmentu spadá i seriál NOVÝ PAPEŽ, v němž
jsem narazil na motivy, které mě podnítily k dalším rešerším. Některé z nich
mi nakonec přišly natolik zajímavé, že jsem se nakonec rozhodl je překlopit do webové
verze. Nemám v úmyslu vytvořit studii televizní série, ani její ucelenou analýzu, nejde
mi ani o kritický postoj k seriálu či jeho tématu, zda-li je dobrý nebo špatný,
znevažující či podněcující. (K tomu by ostatně bylo potřeba organicky zapojit
i pohled na první sérii MLADÝ PAPEŽ /2016/, kterou jsem sice viděl, ale takto podrobně
jsem se jí nezabýval.) Poznámky nemají vlastně žádný obecnější cíl, jsou to spíš příležitostné
exkurzy do některých motivů, situací, charakterů postav nebo přímých konkrétních
zobrazení, u nichž mi přijde, že mají přesahující souvislosti. Některé byly porůznu zmíněny v recenzích či ohlasech na seriál
(především zahraničních), jiné jsem si vypátral sám, dílem cíleně, někdy náhodně.
Ikonografie seriálu doslova přetéká použitím (či využitím) různých uměleckých děl,
ať už jejich přímým zobrazením, citací nebo metaforou. Celá tato do značné míry
postmoderní hra je plná provázaností motivů, dějů, překypuje spojováním vypůjčených
i vlastních prvků, odkazů, jejich adorací, antitezí nebo ironií. Sorrentino
komponoval seriál promyšleně a do scén a záběrů často ukryl podprahový efekt,
„mystický“ význam, poctu tomu kterému tématu, jinde zase absurdní souvislost.
[Pozn.: Text předpokládá čtenáře, který je se seriálem alespoň v základu seznámen.
Připojené obrázky lze kliknutím zvětšit.]
Belardo vs. Brannox
„Mladý“ papež Lenny Belardo (Jude Law) z první série a „nový“ papež John Brannox
(John Malkovich) z druhé řady jsou si v mnohém podobni, v mnohém jsou naopak
antitezí toho druhého. Oba dva jsou výrazné individuality, svým myšlením se ostře
odlišují od ostatních postav, pojatých jako různé konvenční typy. Oba si nesou
trauma z dětství, Lenny z opuštění rodiči, John naopak ze ztráty bratra. Lenny je
mladý, činorodý, plný energie, vlastně moderní člověk, chodí do posilovny, běhá,
přitom paradoxně kouří cigarety; John se už naopak cítí starý, tíhne ke klasické
kultuře, jeho nejvlastnějším stavem je spočívání, spíš různě posedává, maximálně
se prochází a pokuřuje z dýmky. Pokud jsou ve scéně oba dva, vždy je jeden oblečen
v černém, druhý v bílém. (V těchto kontrastech také vyniká – možná náhodně – herecké
obsazení: amerického papeže Lennyho ztvárnil britský herec, zatímco postava britského
papeže byla obsazena Američanem.)
Sherlock Holmes a Hamlet
„Nový“ papež John Brannox (John Malkovich) je anglický kardinál, předchází jej
pověst mimořádné osobnosti, je noblesní, vzdělaný, má mimořádný kulturní rozhled,
pohybuje se ve vybrané společnosti. Příležitostně pokuřuje zadumaně z dýmky, ve
chvílích samoty hraje na harfu. Současně jej ale celoživotně ovládá silná melancholie
(zdůvodněná částečně vztahem k předčasně zemřelému bratrovi), což jej zřejmě vede
k užívání kokainu. Všechny tyto atributy odkazují k literární postavě Sherlocka Holmese (Anglie,
vzdělanost, rozhled, dýmky, housle, melancholie, kokain). Také Sherlock Holmes je
ješitný a pokud přijme „zakázku“, je to především proto, že (si) chce dokázat své
schopnosti. (Brannox v jednom rozhovoru zmiňuje, že důvod, proč nabídku stát se papežem
přijal, tkví v tom, že ho láká to nevšední dobrodružství, výzva nepoměřitelná se všemi
jinými běžnými životními situacemi; na rozdíl od Holmese ale ve svém poslání spíše zklame.)
V lehkých náznacích je u Brannoxe naznačena blízkost ještě k jiné slavné anglické
literární postavě, a to k Shakespearovu Hamletovi. Jeho častá nerozhodnost,
nedotaženost některých kroků, stále se vracející pochybnosti, neschopnost se
rozhodnout pro jedno ze dvou řešení (občas maskována za tzv. teorii „střední cesty“,
o té viz dále), upomíná na ty vlastnosti, které činí z Hamleta archetypální předobraz
všech intelektuálů balancujících mezi dvěma protiklady. Jedním dechem je ale nutné
také poznamenat, že „holmesovsko-hamletovský“ charakter je pouze vnější slupkou
Brannoxovy postavy, která má spíš podprahově upomínat na osobnostní vlastnosti a
anglický původ (včetně některých archaizujících Brannoxových oděvů). Pro Brannoxovu
figuru je mnohem podstatnější někdo jiný: v různých místech seriálu několikrát zmiňovaný
kardinál John Henry Newman (viz dále).
John Henry Newman a střední cesta
Socha kardinála Newmana stojí jako nepřehlédnutelný monument před sídlem Brannoxovy
rodiny. V seriálu jde pouze o filmovou kulisu, ve skutečnosti stojí na tomtéž
místě, v parku kolem Woburn Abbey, bronzová socha koně, jíž filmaři nepochybně skryli
v podstavci sochy. Kardinál John Henry Newman je ale jinak skutečnou historickou
postavou. Žil v letech 1801–1890 a John Brannox jako jeho obdivovatel má do svého
charakteru od scenáristů vetknuty některé jeho osudy: Newman, teolog a kněz, původně
anglikánského vyznání, přibližně v polovině svého života konvertoval ke katolictví
a jeho následné spisy měly velký vliv na podobnou konverzi dalších, původně
anglikánsky orientovaných intelektuálů. I v seriálu je obracení anglikánců ke
katolictví zmiňováno jako jedna z Brannoxových předností, i když on samotný tyto
„zásluhy“ v odpovědi na dotaz poněkud bagatelizuje a možná i ironizuje
(– „Jak jste to provedl?“; – „Mluvil jsem s nimi o jiných věcech… o golfu, Hölderlinovi,
fotbalovém klubu Arsenal, i o tom, jak si ženy dávají nohu přes nohu… A oni objevovali,
co obnáší být katolíkem.“) Dalším průnikem Brannoxovy postavy s Newmanem je několikrát
zmíněná teorie „střední cesty“, kterou má Brannox zastávat, a o níž sepsal, jak je
v seriálu zmíněno, vlivnou knihu. I zde je patrná inspirace scenáristů historickými
reáliemi. Mezi spisy kardinála Newmana totiž najdeme také dílo Via media (1834,
Střední cesta), napsané ještě před jeho konverzí, v němž autor aplikoval
obecnější filozofický princip „střední cesty“ (definovaný už ve starověku jako
vyjádření umírněného přístupu a vyhýbání se extrémům) na situaci anglikánské církve,
kterou Newman v té době považoval za anglickou „verzi“ římské církve, za spojnici
mezi katolictvím a protestantstvím. (Po pár letech
ovšem dospěl k revizi vlastních
stanovisek a konvertoval.) Ve vztahu k osudu seriálového Brannoxe jsou zajímavé
i jiné životní osudy jeho předobrazu. Newman navštívil poprvé Řím ve svých 31
letech (1832), Brannox se při večeři s kardinály ptá: „Jaký je dnes Řím? Byl jsem
tam jen kdysi dávno v mládí...“ Současně v rozhovoru o možnosti svého papežství
odpovídá na lichotky kardinálů slovy: „Růst je jediným důkazem života,“ což je
autentický Newmanův citát (z díla Apologia pro Vita Sua, 1864). Sám Newman
byl kardinálem jmenovám v roce 1879. Když rok předtím zemřel papež Pius IX., který
zrovna nebyl Newmanovým příznivcem (platilo to asi i opačně), začala anglická
diplomacie u nového papeže Lva XIII. zjišťovat možnosti Newmanova kardinálského
jmenování. Věc se ukázala poměrně snadno průchodnou a jmenování proběhlo 12. května
1879. Newman byl touto poctou polichocen, ale na rozdíl od seriálového Brannoxe
povolaného do Říma si vymohl dvě „úlevy“: nechtěl být dodatečně jmenován biskupem
(což bylo v té době s kardinálstvím spojeno), a současně chtěl zůstat v Anglii a
nestěhovat se do Říma. Brannox sice jako nový papež do Říma odcestuje, ale na konci
seriálu se do „své“ Anglie vrací. Zajímavé je i Newmanovo heslo v jeho kardinálském
znaku: „Srdce mluví k srdci.“ Když Brannox oznamuje, že se přes noc rozmyslí,
zda-li přijme nabízený papežský stolec, komentuje to slovy: „Dnes v noci budu hledat
odpověď skrytou ve svém srdci... budu myslet na církev.“ [Pozn.: v roce 2010 papež
Benedikt XVI. kardinála Newmana blahořečil, v roce 2019 jej papež František I.
prohlásil za svatého.]
Woburn Abbey
Pro scény z Brannoxova sídla na anglickém venkově filmaři využili komplex Woburn
Abbey s přilehlými pozemky, ležící asi 60 km severozápadně od Londýna. V polovině
12. století zde bylo založeno cisterciácké opatství, v 16. stol. na jeho místě
vzniklo rodové sídlo vévodů z Bedfordu, přestavěné v roce 1744 do současné
neoklasicistní podoby. Vedle špičkové architektury a krajinných scenérií je Woburn
Abbey pozoruhodné i mimořádnou sbírkou obrazů (Velásquez, Rembrandt, Gainsborough,
Steen, van Dyck, Holbein aj.), dobového nábytku a užitných předmětů. Některé ze
zdejších kolekcí jsou světovými unikáty, např. největší soukromá sbírka Canalettových
24 obrazů Benátek (ano, o těch ještě bude řeč). Pro seriálové scény z přepychového
rodového sídla tak bylo Woburn Abbey ideální. Z jeho interiérů si do seriálu filmaři
kromě řady chodeb, vybavených nepřeberným množstvím obrazů, soch a nábytku, vedle salonů
a vcelku „řadových“ (ovšem i tak luxusně vybavených) pokojů, vybrali také zdejší
unikáty: Queen Victoria's Bedroom (Brannoxův pokoj), mušličkovou grottu (rozhovor
Brannoxe s kardinály o lásce a milosrdenství) nebo Canalettovu jídelnu (The Canaletto
Dining Room) s již zmíněnou kolekcí Canalettových vedut Benátek, které propojují
děj NOVÉHO PAPEŽE s první řadou MLADÝ PAPEŽ. Byla zde natočena i scéna
večeře, kdy vatikánská delegace diskutuje s Brannoxem o jeho možném papežství.
Mezi exteriéry areálu Woburn Abbey byla vedle bezprostředně přiléhajícího parku
filmaři využita i vzdálenější čínská zahrada a opomenuto nezůstalo ani stádo
několika set jelenů, které patří k místním pozoruhodnostem: vedle jeho zachycení
v krajinné kompozici se John Brannox také zmíní, že „vyrůstal mezi starými obrazy,
sochami a několika sty jeleny“.
Čtenáři ve vlaku
Když vatikánská delegace cestuje za Brannoxem na anglický venkov, jede mj.
v historickém luxusním vagónu, který svým vybavením sugeruje „starou dobrou“ Anglii.
(Vagón je navíc označen logem železniční společnosti SE&CR /South Eastern and Chatham
Railway/, jež v tomto koutě Anglie skutečně provozovala železniční dopravu, což
dokládá i mapka pověšená na stěně kupé.) Cestující vedou diskusi o budoucím papeži
a všichni si současně čtou denní tisk, v němž je na titulních stranách hlavní
zprávou úmrtí „mezipapeže“ Františka. Zajímavá je sestava novinových titulů, protože
každý z členů delegace čte něco jiného: Sofia má rozevřený liberálně centristický
deník Corriere della Sera, kardinál Aguirre sociálně-demokratický deník
La Republica, kardinál Gutiérrez čte španělský konzervativní list El Mundo,
intelektuálně se předvádějící kardinál Assente má rozevřený neurčitelný časopis.
Jediný, kdo čte křesťansky zaměřený tisk je kardinál a vatikánský tajemník Voiello,
na jehož kolenou si můžeme všimnout titulní strany deníku Avvenire.
Sofie / Brannox
Postava Sofie, v seriálu oficiální ředitelky vatikánského oddělení komunikace,
prodělává během obou řad značný vývoj. Původně víceméně chladná manažerka,
oddávající se rozkoším života, se po bližším seznámení s Brannoxem, dlouhých
rozmluvách o víře i běžném životě, dostává do rozpolcené polohy, kterou v průběhu
několika dílů naznačuje její roztříštěný nebo deformovaný pohled do zrcadel. Až
v závěru najde uspokojení a vnitřní zklidnění ve společném odjezdu s Brannoxem na
anglický venkov. - Naopak u samotného Brannoxe můžeme zaznamenat známky ženského
principu v jeho charakteru. Ke svému křehkému projevu přidává např. výrazné líčení
(dokonce má stolek se zrcadlem plný kosmetických pomůcek a různých doplňků) nebo
neustále se vracející narážky na ženskou krásu a dokonalost. Jistotu v nejednoznačných
situacích získává vždy, kdy se jeho pohled střetne se Sofiiným a plně sám sebou
se stane opět ve chvíli, kdy s ní v závěru stojí před svým rodovým sídlem.
Rovnost před smrtí
Noční schůzka Sofie a Brannoxe v jeho soukromé jídelně je zahájena setkáním
před obrazem, který je černobílou kopií obrazu Williama-Adolphe Bouguereaua
Rovnost před smrtí. V následující scéně procházky v katakombách se rozvine
rozhovor, v němž Brannox sdělí Sofii, zřejmě jako prvnímu a jedinému člověku, že
v připravovaném televizním rozhovoru chce učinit zásadní prohlášení ve věcech
reformy církve směrem k možnostem kněžských sňatků. (Přičemž Brannoxovo váhání
se nakonec projeví i zde, a k žádnému zásadnímu prohlášení nedojde.)
William-Adolphe Bouguereau: Rovnost před smrtí (1848),
Musée d'Orsay, Paříž
Sofie s knihou Cuore
Ve scéně, v níž „mezipapež“ František II. zavítá mezi migranty přijaté do Vatikánu,
drží vedle něj jdoucí Sofie v rukou knihu. Na malý okamžik lze spatřit i její
titul. Jedná se o román Cuore (Srdce), který v roce 1886 napsal Edmondo
De Amicis (česky vyšlo již 1888). Autor v ní popisuje život nejnižších sociálních
vrstev, slepých a hluchých dětí a dobové sociální rozdíly. Kniha je dodnes velmi
populární, o čemž svědčí její opakované vydávání. Konkrétní vydání ukázané ve
zmíněné scéně pochází z roku 2012 od italského nakladatele Carteduca.
(V následujícím záběru u fontány již Sofie knihu v rukou nemá, zato zde vidíme malého
chlapce, který si něco čte a knihu má na kolenou položenou.)
Sofie s knihou Zločin a trest
V jiném místě seriálu se Sofie při čtení knihy zeptá manžela, kam se navečer
chystá. „Na neformální setkání,“ odpoví jí manžel. Až poté si lze v detailu všimnout,
že kniha, kterou Sofie čte, je Dostojevského Zločin a trest. V dalším
vývoji událostí pak mj. vidíme, jak se právě její manžel účastní kokainových orgií
s prostitutkou, zaplete se do zneužívání vatikánských financí a následně jej zatkne
policie.
Svatba v Káni galilejské
Úvodní titulková sekvence většiny dílů je vyhrazena provokativní feérii, v níž
mladé členky konventu sester karmelitek tančí v průsvitných či rozhalených nočních
košilích před zářícím neonovým křížem na rytmickou skladbu ve stylu house music,
jíž je píseň Good Time Girl od Sofi Tukker. Za pozornost ale stojí pozadí
celé scény, jíž sice vévodí neonový kříž, ale za ním je přes celou stěnu síně
rozprostřena malba s obrazem Svatba v Káni galilejské, který v letech 1562–1563
namaloval v takto monumentální velikosti (přesně 6,77 x 9,94 m) Paolo Veronese pro
refektář benátského benediktinského konventu San Giorgio Maggiore. Obraz zachycuje
svatební rej a veselí ve chvíli, kdy Ježíš vykonal zázrak proměnění vody ve víno.
Dnes je originál obrazu umístěn v pařížském Louvru, kam se dostal jako Napoleonova
válečná kořist v roce 1797. V sálu refektáře, pro který byl původně malován a kde se
zmíněná scéna také natáčela, je nyní umístěna jen jeho kopie. Výslednou Sorrentinovu
stylizaci úvodní scény údajně odsoudil benátský patriarchát, který pro natáčení originální
klášterní prostory s kopií obrazu na ostrově San Giorgio propůjčil.
Rytina z roku 1709, zobrazující benediktinský refektář s Veroneseho obrazem
na čelní stěně
Extáze svaté Terezy
V úvodní scéně 1. dílu omývá mladá jeptiška tělo „mladého“ papeže Pia XIII. (Jude Law),
ležícího v kómatu v benátské nemocnici sv. Jana a Pavla. Posvátná úcta, s níž
vykonává toto poslání, se během scény postupně mění v nekontrolovatelné vytržení
a erotickou extázi. Ta je natočena ve světelné kompozici připomínající plátna
španělského malíře 17. století Francisca de Zurbarána, byť ten přesně takový
obraz nenamaloval. Výraz mladé jeptišky ale odkazuje na jiné slavné dílo: Berniniho
sousoší Extáze svaté Terezy (dokončeno 1652) umístěné v římském
karmelitánském kostele Santa Maria della Vittoria. Sousoší zobrazuje krásnou mladou
řeholnici v mystické extázi ležící na plovoucím oblaku. Nad ní stojí seraf držící
šíp, jímž ji jako symbolem Boží lásky probodl srdce. – Sorrentinovým zvykem
také je podobné motivy vzápětí shodit nebo ironizovat. Přesně takovým je okamžik
v jednom z následujících dílů, kde se o papeže v kómatu stará zase jiná jeptiška.
Je starší, a stejné úkony omývání provádí zcela lhostejně a s cigaretou v koutku
úst.
Nářek nad smrtí prvorozeného
Ester dochází za úplatu uspokojovat sexuální potřeby několika mladíků ze
superbohatých rodin, kteří jsou postiženi výraznými
tělesnými defekty a jsou společností odmítáni (případně svými rodiči skrýváni).
Tyto scény se odehrávají v moderním domě, jehož interiér je zařízen v přepychovém
designu, nicméně v malém okamžiku si lze na stěně u schodiště, jímž Ester stoupá
do patra, všimnout fragmentů rozměrného a slabě nasvětleného obrazu. Jedná se o obraz
Nářek nad smrtí prvorozeného egyptského dítěte, který namaloval v roce 1877
americký malíř Charles Sprague Pearce (1851–1914) a jehož originál je ve sbírkách
Smithsonian American Art Museum ve Washingtonu. Obraz ilustruje situaci z knihy
Exodus, kdy Hospodin snesl na Egypt deset ran, aby donutil faraóna k propuštění
Izraelitů. Desátou nejtěžší ranou bylo tzv. Pobití prvorozených:
„Tu noc projdu egyptskou zemí a všecko prvorozené v egyptské zemi pobiji, od lidí
až po dobytek. […] Když nastala půlnoc, pobil Hospodin v egyptské zemi všechno
prvorozené, od prvorozeného syna faraónova, který seděl na trůnu, až po prvorozeného
syna zajatce v žalářní kobce…“ /Ex 12,12.29/
V seriálové scéně tak plátno s touto tematikou zajímavě doplňuje situaci všech
zúčastněných postav: těch, kteří chtějí svým znetvořeným dětem „koupit“ fyzickou
lásku, i samotné Ester, která je matkou jediného (prvorozeného) syna, jehož narození
ona sama interpretuje jako zázrak spojený s působením předchozího „mladého“ papeže
v předchozí řadě, a tuto „práci“ vykonává ze zoufalství, protože aktuálně nemá jiný způsob
obživy (později u ní ale lze v těchto návštěvách pozorovat nalezení jistého „zalíbení“).
Charles Sprague Pearce: Nářek nad smrtí prvorozeného egyptského dítěte (1877),
Smithsonian American Art Museum, Washington
Panna útěchy
V čase, kdy Ester provizorně bydlí v malé místnosti za sakristií jednoho kostela,
navštěvuje ji tam občas místní kněz. Po jedné jeho návštěvě následuje její
definitivní útěk, ze zoufalství nad svou situací i nad sebou samou (zneužívané
svobodné matky s dítětem). V těchto chvílích si lze v úzké chodbičce na okamžik
všimnout ledabyle o zeď opřeného obrazu, který je v šeru spíš tušit než jasně vidět.
Přesto je jeho umístění zjevným záměrem, jedná se totiž o další plátno Williama-Adolphe
Bouguereaua, tentokrát o dílo Panna útěchy.
William-Adolphe Bouguereau: Panna útěchy (1875),
Musées de la Ville de Strasbourg
Rodiče a děti
Jedním z neustále se vracejících motivů, který prostupuje oba seriály, je
vztah (ne)odpovědnosti rodičů za své děti. Vlastně každá zásadnější postava seriálu
je s tímto motivem nějak spojena nebo konfrontována: „mladého“ papeže Lenny Belarda
rodiče opustili v dětství; „nový“ papež John Brannox zase trpí odmítavým přístupem
svých rodičů, vyčítajících mu smrt talentovaného bratra; samoživitelka Ester se
zmítá mezi starostmi o zabezpečení malého syna a sexuálním uspokojováním výrostků
z bohatých rodin; manželství benátského lékaře trpí starostmi o postiženého syna;
kardinál Voiello se stará s nebývalou láskou o postiženého chlapce na vozíčku;
Lenny Belardo se po svém „vzkříšení“ zajímá o dopisy dětí, které mu přišly do
Vatikánu z celého světa; a konec konců i závěrečná scéna se školní třídou vzatou
jako rukojmí teroristů. Troufám si tvrdit, že pokud bychom chtěli v seriálu hledat
nějaký opravdu vážný a stěžejní motiv, nebude jím prvoplánová disputace nad stavem
církve, o němž je velká část scén a dialogů, ale jedním z hlavních bude právě vztah
rodičů a dětí a jeho různé podoby.
Pieta
Michelangelova slavná socha Piety se v seriálu objevuje jak fyzicky (ve
scéně bombového útoku), tak metaforicky. Nejzřejmější
citací je záběr, v němž lékařova žena koupe svého nemohoucího postiženého syna,
jemuž se předtím Lenny pokoušel vymodlit „vzkříšení“. A samotný „mladý“ papež se
v závěru stane aktérem obrazného „snímání z kříže“, končícího uložením jeho těla
na podstavec Michelangelovy skulptury.
Stopy filmů
Asi není překvapivé, že se v seriálu objevují přímé narážky na konkrétní filmy,
zvlášť, když k tomu některé motivy scénáře přímo vybízejí. Sorrentino je využívá
různě, buď jsme přímo svědky projekce konkrétního filmu nebo je scéna stylizována
jako odkaz na slavný snímek.
Formou přímých obrazových ukázek má divák možnost vidět část závěrečné scény
z filmu BEZSTAROSTNÁ JÍZDA, na který se dívá Brannox společně se Sofií…
…nebo několik záběrů z Jewisonova muzikálu JESUS CHRIST SUPERSTAR, které se objeví
v ponuré němé scéně z jakéhosi provizorního kina v Somálsku, kde byli během projekce
filmu vyvražděni všichni diváci.
Už v MLADÉM PAPEŽI se motiv Benátek, kde přišel Lenny o rodiče a kde také upadne
do stavu klinické smrti, dal vztáhnout k Viscontiho opusu SMRT V BENÁTKÁCH. Nejinak
tomu je i v NOVÉM PAPEŽI, kde došlo i na přímé obrazové citace.
Nebyl by to Sorrentino, aby alespoň detailem neodkázal na svého velkého krajana
Federica Felliniho, jemuž před lety složil hold VELKOU NÁDHEROU (2013). V seriálu
NOVÝ PAPEŽ je takovou felliniovskou postavou matka představená z kláštera karmelitek,
která je trpasličího vzrůstu a kouří doutníky. Bizarnost jejího vzhledu jakoby vypadla
z Felliniho filmu ROMA.
Záběr ze scény katolické mše ve filmu ROMA.
Finále celé série je pak přímou připomínkou Kubrickova ZÁŘENÍ. Je zřejmé, že
Sorrentino se na tento závěr připravoval po celou dobu, když v několika předchozích
dílech můžeme mimoděk vidět dětskou tříkolku, na níž malý Esteřin syn v posledním
díle brázdí chodby a sály papežského paláce.
Ukázky z filmu ZÁŘENÍ (vlevo) a NOVÝ PAPEŽ (vpravo).
Manson, Stone a Malkovich
K jistému druhu popkulturních odkazů lze počítat i herecké minietudy, v nichž
hrají sami sebe Marilyn Manson a Sharon Stoneová. Jejich účinkování v seriálu se
dalo čekat už od 3. dílu, kdy se Brannox ptá Sofie, zda-li by jako papež měl možnost
se setkat s výjimečnými osobnostmi, které obdivuje pro jejich nonkonformnost –
Marilyn Mansonem, Sharon Stoneovou a Denisem Hopperem. Na tuto otázku mu Sofie
odpoví, že až na toho posledního (Hopper zemřel v roce 2010) by to neměl být
problém. – Metalový zpěvák Marilyn Manson se tak objeví v úvodu 4. dílu, v poněkud
sebeironicky pojaté roli, kdy během audience u papeže zjistí, že není u toho, u koho
myslel že je, protože původně přišel k „mladému“ papeži (Jude Law), o němž netušil,
že už je několik měsíců v kómatu (ani že mezi tím byli zvoleni dva noví)… Celý gag
je umocněn jeho tradičně bizarním zjevem i projevem, nicméně malou narážkou
na jeho „druhou tvář“ je dar, který papeži přinese: několik vlastních akvarelů
(Manson je podle některých svědectví poměrně intelektuálně založený a malbě akvarelů
se skutečně věnuje). – To s elegantní Sharon Stone v úvodu 5. dílu se do scény
samozřejmě vetřel odkaz na její nejslavnější roli ve filmu ZÁKLADNÍ INSTINKT:
Brannox ji na samém začátku audience otevřeně požádá, aby se během jejich setkání
zdržela překládání nohy přes nohu… čemuž se oba zasmějí, ale Sharon se během
rozhovoru snaží jeho prosbě až úzkostlivě vyhovět. Vedle žertovné polohy ale tato
scéna asi nejvíce akcentuje Brannoxovo rozpolcení mezi rolí katolického kněze
a vnitřním tíhnutím k ženskému principu, k erosu jako projevu dokonalé krásy (o Sofii
v jedné chvíli řekne, že je dokonalá). Je také dobré upozornit, že motiv překládání
ženských nohou je u Brannoxe až obsesivní: hovoří o něm před kardinály v Anglii
a během seriálu jej porůznu ještě několikrát zmíní. Ve scéně se Sharon Stroneovou
dokonce pronese obdivná slova na adresu jejích lodiček, které mu věnuje. – K drobným
„popkulturním hříčkám“ lze nakonec počítat i krátký dialog, který s Brannoxem
před odjezdem do Říma vede Sofie: – „Připomínáte mi mého oblíbeného herce: Johna
Malkoviche.“ – „Zrovna ten mi moc neříká.“
Kristův prst
V kómatu ležící „mladý“ papež Lenny Belardo začne během děje postupně projevovat
známky aktivity: v jednom momentu mu z oka ukápne slza (pojatá trošku mysticky,
jako reakce na konkrétní situaci v ději), poté ve stále se zkracujících intervalech
slyšíme v jeho dýchání, napojeném na přístroje, povzdechy. Během jeho kómatu má
divák jednou možnost vidět detail malíčku, který se náhle pohne. Právě tento detail
spojuje motiv „mrtvého“ a posléze „vzkříšeného“ papeže s Holbeinovým obrazem
Tělo mrtvého Krista v hrobce (viz níže). Kristus na obraze má sice svou
tělesností a zmučeností daleko k dokonalé postavě Jude Lawa, ale pokud si všimneme
detailu jeho ruky, jde o totéž gesto, které Holbein v 16. století namaloval do
obrazu jako předzvěst věcí budoucích.
Hans Holbein: Tělo mrtvého Krista v hrobce (1521/1522),
Kunstmuseum, Basilej
Níže záběr ze seriálu NOVÝ PAPEŽ (vlevo) a detail Holbeinova obrazu (vpravo).
Vedle vizuální podobnosti ovšem můžeme jít v úvahách ještě dále. Není totiž bez
zajímavosti, že obraz v roce 1867 doslova uhranul F. M. Dostojevského, který se
od něj nemohl odtrnout (obraz u něj údajně vyvolal epileptický záchvat). Jeho kopii
dokonce „umístil“ do jedné scény románu Idiot, kde se před ní vede diskuse
o možnostech ztráty víry. Dostojevskij obraz nepochybně vnímal jako vizuální ztvárnění
svého věčného tématu: konfrontovat zbožnou křesťanskou víru se vším, co ji neguje
a vyzkoušet tak její pevnost a stálost. A ať už se vrátíme jen k výše uvedeným motivům
a scénám nebo si pustíme rovnou celý devítidílný seriál – není i to téma, k němuž
se Sorrentino v NOVÉM PAPEŽI stále vrací?