|
|
Od ledna do března 2007 budou mít zájemci nevídanou možnost bližšího seznámení s japonským
uměním a kulturou zhruba posledního století, ať už ve formě filmové, fotografické nebo literární.
Soubor výstav, přednášek a filmových retrospektiv přiblíží tvorbu předních japonských umělců
poválečné éry, tedy období, v němž se Japonsko otevíralo světu, přijímalo nové, ale i ztrácelo
mnohé charakteristické prvky života a kultury.
Pražská galerie Rudolfinum
otevřela již 7. prosince výstavu s názvem Námořní deník Erwina Dubského (do 15. dubna),
kolekci fotografií Japonska ze 70. let 19. století. Následně, doslova před pár dny, byla
11. ledna tamtéž zahájena další výstava, tentokrát z tvorby legendárního japonského fotografa
Shomeie Tomatsu s názvem Kůže národa. Rozsáhlá retrospektiva tohoto předního fotografa
je pořádaná ve spolupráci se San Francisco Museum of Modern Art a Japan Society v New Yorku.
Vystavená kolekce téměř 230 fotografií přináší všechna hlavní témata poválečné Tomatsuovy
tvorby, dávající dohromady fascinující obraz proměn, jimiž Japonsko prošlo od roku 1945.
Otec moderní japonské fotografie zachytil svým objektivem nejen důsledky výbuchu atomové
bomby (např. slavný snímek hodinek Nagasaki 11:02), ale zejména postupnou amerikanizaci
japonské společnosti, ústup od tradičních hodnot a kultury a postupný přechod do éry japonského
hospodářského zázraku.
K výstavě bude uspořádáno do konce února několik přednášek o japonské kultuře konce 19. a
20. století (Období Meidži - hledání nové identity, Japonská fotografie 1868-1925,
Stíny „japonského zázraku“, Yukio Mishima a patriotismus - o rituálu harakiri,
Japonské literární cesty v nové době), programy pro školy, výstava současného japonského
plakátu (proběhne v Uměleckoprůmyslovém muzeu) aj.
Z pohledu stránek Nostalghia.cz je nejzajímavější doprovodný filmový program. Na přelomu
února a března uvede kino Ponrepo cyklus
japonských filmů, tvořený snímky OSTROV (Kaneto Šindo, 1960), ZKAŽENÉ DĚVČE
(Kirio Urajama, 1963), PÍSEČNÁ ŽENA (Hiroši Tešigahara, 1964), PŘÍBĚH ČISTÉ LÁSKY
(Tadaši Imai, 1957), DODES´KA DEN (Akira Kurosawa, 1970) a BRATR A SESTRA
(Tadaši Imai, 1976). Filmový festival Febiofest 2007
pak přinese ve dnech 23.-30. března retrospektivní přehlídku režiséra Nagisy Ošimy. Podrobnosti
najdete (někde až časem) na stránkách jednotlivých pořadatelů.
[na Nostalghia.cz publikováno 18. 1. 2007]
|