|
|
Český japanolog Antonín Líman, působící na
The University of British Columbia, zaslal pod bezprostředním dojmem z úmrtí Jiřího
Cieslara (16. 1. 2006) stránkám Nostalghia.cz krátkou vzpomínku, kterou zde rád publikuji.
Umístění textu prof. Límana na Nostalghia.cz má i jistý symbolický podtext: právě Jiří
Cieslar totiž zprostředkoval před několika lety kontakt mezi Nostalghia.cz a Antonínem
Límanem, který nyní patří k jejich častým přispěvatelům...
S dr. Cieslarem jsem se seznámil v Praze, když jsem v roce 2000 na podzim v kinu Ponrepo
mluvil o japonském filmu. Přišel skoro na všechny přednášky, dával mi vynikající otázky
„na tělo“ a bylo na první pohled zřejmé, že filmu rozumí jako málokdo. Pak jsem začal číst
jeho knihy, nesmírně citlivě napsané vytříbeným stylem, s přesným úsudkem a hlubokým
porozuměním filmové problematice. Bylo mi ihned jasné, že Cieslarovi jde v psaní o kumštu
o podobné věci jako mně: nebál se být osobní a vložit se do kritiky citově, protivil se mu
kritický meta-blábol: „Kdo v jisté chvíli nevyslyšel svůj nejspodnější hlas, ať nebrečí...“
Několikrát jsme se sešli nad číší vína a Jiří Cieslar mě požádal, abych pro Literární
noviny napsal něco o mém oblíbeném japonském režisérovi Ozu Jasudžiróovi. Nebýt Cieslara,
nebyl bych tak dlouhý článek psal a jsem mu za inspiraci a podporu hluboce vděčný.
V roce 2002 přišel opět do Celetné na přednášku o Ozuově POZDNÍM JARU a na mou
kritickou chválu tohoto filmu řekl se svou typickou otevřeností: „I když vaše nadšení pro
tento film zcela nesdílím, jsou v něm pro mě ty a ty zajímavé věci.“ A pak několika slovy
přesně vystihl filmový přínos Ozuova díla.
Když vyšly Kočky na Atalantě, nominoval jsem je jako nejzajímavější knihu roku; čtu
si v nich skoro každý týden.
Jedním z Cieslarových oblíbených filmů byl Viscontiho GEPARD, o němž píše v
Concettině ohlédnutí: „Kníže Salina ve scéně nočního bálu je příliš zahleděný do
zrcadla, když se s doutníkem v prstech obřadně koří smrti... těžko může zahlédnout v boku
sálu němě vyčítavé, úzkostné ohlédnutí Concettino.“
V knize jsou na obálce fotografie ze dvou záběrů, jeden Concetty s Tancredim na přední a
knížete Saliny na zadní. Nebylo mi jasné, proč si Cieslar vybral právě dvě slova ze své
kritiky GEPARDA jako název důležité knížky, ale teď už tuším proč. Měl v sobě něco
ze Salinovy důstojnosti, ale i jeho smutek, jeho tušení smrti. Salina hrdě vytrvává, i
když cítí, že svět noblesse oblige, svět čestných a citlivých lidí spěje ke konci.
Možná, že Jiří Cieslar už neměl sílu v tom světě nadále setrvávat. Bude mi hodně chybět.
Antonín Líman
[na Nostalghia.cz publikováno 18. 1. 2006]
|