|
|
Ediční řadu Akta F nakladatelství Casablanca a Filozofické fakulty UK rozšířil
nový titul, práce Magdy Španihelové Screen Dance. Samotný název napovídá,
že tématem knihy je tanec a film, případně taneční film. Podtitul Tělo pro kameru
pak tématický záběr rozšiřuje na roli, pojetí a vnímání lidského těla ve filmu.
Téma práce je natolik speciální, že k ní v tuzemské filmovědné produkci asi nenajdeme
analogii. Je v tomto směru průkopnická, i když autorka sama ji nepovažuje za
komplexní dějiny screen dance, ale spíš za jakousi revizi základních východisek
a rozpracování některých „fenoménů zobrazování pohybujícího se těla“. První kapitola
Tělo a obraz má spíše teoretický charakter, věnuje se vymezení pojmů tělo, obraz,
pohyb, vnímání těla a pohybu v lidské mysli (Tělo a pohyb jako základ lidské
zkušenosti), sociálnímu rozměru pohybu a průsečíkům tance a (filmového) obrazu,
který se zde historicky hledá už v počátcích fotografie. I druhá kapitola Tělo
a tanec přitáhne spíš lidi z oboru: zaobírá se vývojem a popisem tanečních technik,
od počátků klasického tance, tohoto „esteticky zvládnutého pohybu“, přes moderní
tanec až k abstraktnímu výrazu.
Pro řadového čtenáře (kam se řadím i já) bude nejzajímavější asi třetí oddíl knihy
Tanec ve filmu. Ve stručném historickém přehledu je zde předneseno jakési „kompendium
tance v dějinách kinematografie“, od počátků němého filmu, kde v grotesce i v
meziválečném expresionismu hrálo pohybující se tělo velmi důležitou roli pro
vyjádření motivů, jež nebylo možné interpretovat zvukem, přes americké taneční
filmy 30. a 40. let až k Bernsteinovské WEST SIDE STORY, Fosseho hraným filmům
jako alternativě sblížení jevištního tance s filmem či k saurovsko-gadesovským
„tanečním laboratořím“ KRVAVÁ SVATBA, CARMEN a ČARODĚJNÁ LÁSKA.
Vlastní pojem screen dance se pak v nejmodernějším pojetí vztahuje na filmy, kde
je tanec nebo pohyb přímo koncipovaný pro filmové plátno. Proto se tato skupina
filmů označuje někdy také jako „choreocinema“ a od všech předchozích zmínek se
vyznačuje značnou mírou stylizace a abstrakce a nekonvenční prací s filmovým
prostorem. To vše předurčuje tyto filmy především pro experimentální a nekomerční
oblast. Autorka v této části dále rozvádí vztahy mezi zobrazením těla a filmovou
technologií, jejich vzájemné ovlivňování či dokonce prostupování.
Předmětem zájmu ale není jen tanec, ale vůbec tělo „jako výchozí materiál“. Proto
jsou v práci samostatné kapitoly věnované „pracujícímu tělu“ (na příkladu
experimentálního dokumentu ZIDANE: PORTRÉT 21. STOLETÍ), symbolickému vnímání těla,
jeho kinetice, gestice, detailním záběrům, sexualitě, rozdílnému vnímání ženského
a mužského elementu v tanci, abstrakci apod. Text je doprovázen názornými obrazovými
ukázkami, odkazy a poznámkami pod čarou, v závěru je kniha doplněna soupisem
literatury (zahrnujícím nejen literaturu „taneční“ a filmovou, ale i práce obecné
teorie estetiky) a rejstříkem filmů. Formát a grafika zapadají do podoby ediční
řady Akta F.
Nejlevnější způsob jak si knihu pořídit je nákup přímo u
vydavatele za cenu 180 Kč
(včetně poštovného).
Magda Španihelová
Screen Dance
Casablanca
Praha 2010
139 str.
ISBN 978-80-87292-09-9
[na Nostalghia.cz publikováno 9. září 2011]
|