|
|
Ediční řadu „moderní film“ nakladatelství Casablanca obohatil před několika dny
další titul, kniha známého filmového kritika a publicisty Jonathana Rosenbauma o
filmu Jima Jarmusche MRTVÝ MUŽ (1995). V roce 2008 uspořádalo nakladatelství
Casablanca internetovou anketu, kde měli respondenti hlasovat pro filmy, o nichž
by si rádi v některé z dalších knih této ediční řady přečetli. Snímek MRTVÝ MUŽ
se umístil na druhém místě (hned za Scottovým BLADE RUNNER) a tak je čerstvé vydání
Rosenbaumovy knihy splněním slibu daného čtenářům.
Nejen od Jonathana Rosenbauma lze zaznamenat hlas, že Jarmuschův MRTVÝ MUŽ zraje
jako víno. Po patnácti letech od svého vzniku je více než zřejmé, že jeho autor
v roce 1995 natočil velmi hluboké dílo, které není jen vytříbenou hříčkou nebo
experimentem, ale má bohaté filmové, literární i politické pozadí, je formálně
i obsahově sjednocené a lze ho pevně zasadit nejen do uměleckého vývoje tvůrce, ale
i do historických a společenských kontextů americké kultury a společnosti.
V úvodní rozsáhlejší kapitole přibližuje autor Jarmuschův umělecký růst, v němž
zaznamenává určité postupně se utvářející konstanty, uměleckou originalitu ale
také meze vyprávěcího přístupu. Dále je zde čtenář zasvěcen do doby uvedení MRTVÉHO
MUŽE, do vlažného kritického přijetí souvisejícího se společenským klimatem v
americké společnosti a především s praktikami amerických distributorů (v případě
tohoto filmu společnost Miramax) tlačících na úpravu výsledné podoby snímků, což
dává jasnou odpověď na to, proč zůstává Jarmusch stále smluvním majitelem všech
negativů svých filmů. (Zvlášte kontrastním je zde přirovnání absolutně prodejného
přístupu Quentina Tarantina k sestřihu svých filmů u téže společnosti.)
Po přiblížení děje MRTVÉHO MUŽE se Rosenbaum dostává k vlastní analytické práci,
kterou v mých očích rozděluje na obsahovou a formální, přičemž ta první se mi
jeví pro budoucí život díla podstatnější, bez té druhé by ale nebyla pochopitelná
a sdělitelná. Pozoruhodný je rozbor motivů souvisejících se zploštěným společenským
vnímáním některých amerických stereotypů (např. konsensuální a alibistické pojímání
tabáku, násilí a zbraní, přístupu k původním obyvatelům kontinentu či k přírodě),
nahlížených Jarmuschem s velkým despektem, odkazy k básnickým a literárním dílům,
jejichž citace a inspirace jsou ve filmu často přetvořeny k obrazu vlastnímu a
vytvářejí tak pro ně nový život, nový kontext, novou interpretaci. Četná upozornění
na detaily filmu nebo na věci související s jeho vznikem, zapojení výkladu i
nerealizovaných částí scénáře - to vše odhaluje před čtenářem možná netušenou tvář
filmu, který není jen nějakým „antiwesternem“, ale bohatě texturovaným dílem s
jasným uměleckým i politickým názorem. Formální atributy díla jsou pak plně ve
službách těchto záměrů, ať už se autor rozepisuje o geniální kameře Robby Müllera,
hudbě Neila Younga či herectví Johny Deppa a zvláště Gary Farmera (postava indiána
Nikdo) – při vší své výjimečnosti jsou tyto složky filmu podřízeny autorskému
záměru.
Velmi zajímavou metodou je Rosenbaumova kombinace vlastního kritického
a analytického textu s úryvky rozhovorů, které s Jarmuschem sám na to či ono téma
vedl dřív. Nechává tak v knize zaznít Jarmuschův pohled na určité motivy, přitom
mu to ale umožňuje s nimi i polemizovat. A protože rozhovory a vznik knihy dělí
větší časový odstup, nebrání se Rosenbaum ani drobným revizím některých svých
starších hodnocení. (Pro českého čtenáře je nutné připomenout, že Rosenbaumem
nejvíce citovaným rozhovorem je text s názvem S pistolí před ksichtem, který
vyšel v souborném vydání rozhovorů Jima Jarmusche připraveném editorem L. Hertzbergem
a vydaném u nás nakladatelstvím Camera obscura Miloše Fryše v roce 2009 pod názvem
Jim Jarmusch: Rozhovory 1980–2000. Rosenbaumova práce je tak mimořádným doplňkem
této knihy. A obráceně...)
Kniha vyšla ve výborném překladu Davida Petrů, který překládal i již zmíněnou
knihu Jarmuschových rozhovorů. Formát, grafika, rozvržení obsahu i celkové
provedení odpovídají standardu ediční řady. Co oproti předchozím svazkům chybí
je závěrečná studie z pera některého z českých autorů. Nejlevnější způsob jak si
knihu pořídit je nákup přímo u vydavatele za cenu 170 Kč (včetně poštovného).
Jonathan Rosenbaum
Mrtvý muž
Casablanca
Praha 2010
112 str.
ISBN 978-80-87292-06-8
[na Nostalghia.cz publikováno 21. 12. 2010]
|