|
|
Nakladatelství Casablanca vydalo svůj další, již dlouho ohlášený titul. Knihu
Sam Peckinpah a jeho filmy napsal Zdeněk Hudec a v ediční řadě Filmoví tvůrci,
v níž zatím vyšly obdobně pojmenované knihy o A. Hitchcockovi (ještě v nakl. Orpheus),
I. Bergmanovi a K. Kiešlowském tvoří naprostý unikát – mezi doposud překladovými tituly
jde totiž o první ryze tuzemskou původní práci, k tomu o tvůrci, jemuž se u nás detailněji
zatím nikdo nevěnoval. A navíc o práci mimořádně zajímavou.
Zajímavost a nepřehlédnutelnost Hudcovy knihy netkví jen ve zvoleném tématu,
tedy ve filmech Sama Peckinpaha, často požívajících statusu kultovního díla,
ale především v pohledu a přístupu jaký si autor zvolil. Na rozdíl od u nás
obvykle biograficky zaměřených prací nebylo totiž jeho cílem sepsat Peckinpahův
portrét, resp. analyzovat jeho osobnost, mnohdy složitou a skandální, propojit
ji s jeho filmy a to vše třeba ještě zasadit do dobového kontextu. Nešlo mu ani
o žánrové charakteristiky Peckinpahova díla či o společensko-sociální nebo ekonomické
vazby do nichž je zasazeno. Jeho hlavním zájmem bylo hledání toho, co je všem
Peckinpahovým filmům vlastní, resp. zdrojů z nichž vychází: „V centru mé pozornosti
se ocitla sice zaznamenaná, ale nevytěžená skutečnost, že Peckinpah byl přitahován
idejemi soudobé etologie a antropologie, zastávající názor o evolučně vrozené násilné
podstatě člověka...“ Tomuto pohledu podřídil Hudec koncepci celé práce, která se tak
vedle filmovědného zaměření stává i originálním příspěvkem k oběma výše zmíněným
přírodním oborům, přesněji řečeno: příspěvkem k aplikaci některých jejich poznatků
a teorií na konkrétní kulturní projev.
Vlastní text je členěn do čtyř základních oddílů: Pud, Pohlaví, Etika a Obraz,
v nichž autor probírá Peckinpahovo dílo v užších významových mezích. První část je
základním východiskem celého dalšího textu. Je zaměřena na souvislosti Peckinpahových
filmů, resp. jejich charakteristických rysů, s některými evolučními teoriemi, z nichž
především etologické studie Roberta Ardreye, původně scenáristy, ale později hlavně
autora antropologických spisů, Peckinpaha prokazatelně zaujaly a inspirovaly. Jejich
obsahem je, stručně řečeno, teorie, že na „úsvitu lidstva“ právě násilí umožnilo rozvoj
lidské podstaty od opice k člověku, nastartovalo evoluci vedoucí až k současnému člověku
a že toto dědictví si člověk v sobě nese dodnes. Druhý oddíl přibližuje motivy dětí,
žen a mužského přátelství, které v Peckinpahových filmech hrají podstatnou roli, ale
jejich vnímání se časem deformovalo do zaběhlých klišé. Autor ukazuje na řadě konkrétních
scén, že tyto motivy hrají větší roli než by se na první pohled mohlo zdát a že jsou
hlavně organicky zapojeny do „systému“ konstruovaného na „antropologickém“ základě
pojednaném v první kapitole. Třetí část nazvaná Etika je asi nejstrukturovanější
pasáží knihy. Pod velmi obecným filozofickým termínem se skrývá několik kapitol (Technika
a utopie, Víra a náboženství, Politika, Válka, Revolta a nihilismus a Humor a ironie),
věnujících se politickým, společenským a kulturním rozměrům Peckinpahových filmů, jež
jsou vždy chápány jako výsledek či znak určitého stupně lidské evoluce, ale v základě
jsou vždy determinovány „skutečnou“ podstatou člověka. Poslední oddíl Obraz se
zaměřuje na „estetiku násilí“, filmově často diskutované téma. Hudec ve své knize poukazuje
na zásadní odlišnost zobrazení násilí u Peckinpaha a u pozdějších tvůrců. Na konkrétních
sekvencích dokládá, jak je na hony vzdálená estetizace násilí v Peckinpahových filmech
pozdějším snímkům „ultra violence movies“. Rozdíly jsou patrné už u dobových tvůrců,
ať je to Leone nebo Scorsese, tak u pozdějších autorů (De Palma, Verhoeven, Hill, T.
Scott nebo současný Tarantino), u nichž všech je zobrazeno násilí „jen“ jako násilí,
zatímco pro Peckinpaha jsou násilné scény pevnou součástí dramatické struktury, charakteru
postav a nezřídka mají katarzní účinek (byť účinek katarze ve vypjatých sekvencích
Peckinpah přecenil, jak později sám přiznal). To vše s neustálým přihlížením k antropologickým
tématům prvních kapitol knihy.
Jako dodatek (apendix) je za celou touto studií, zabírající cca 250 stran, zařazena
kapitola Sam Peckinpah: Život a kariéra (s. 255-295), zpracovaná podle čtyř
nejvýznamnějších zahraničních biografií. Text knihy je doplněn mimořádným množstvím
textových (citace z literatury, rozhovory, dialogy z filmů) a obrazových ukázek ilustrujících
analýzy a srovnání filmových sekvencí a více než devíti sty poznámek a odkazů, převážně
na zahraniční zdroje. Faktografická část knihy obsahuje podrobnou filmografii, zahrnující
vlastní režírované filmy, televizní tvorbu, scenáristickou produkci, všechny spolupráce
na tvorbě jiných režisérů i soupis dokumentů o S. Peckinpahovi a jeho filmech. Nechybí
podrobná bibliografie, jmenný rejstřík a rejstřík filmů.
Zdeněk Hudec, který se tvorbou Sama Peckinpaha zabývá již dlouho, napsal knihu, která
je v českém filmovém psaní ojedinělá šíří svého záběru i svým zpracováním. Více než o
portrét kultovního tvůrce či charakteristiku doby mu šlo o postižení zdrojů jeho tvorby,
o vystopování motivů z nichž pramenily charakteristické rysy jeho filmů. Analýzou a
komparací jejich projevů v Peckinpahově díle tak ovšem dospěl i k tomu, že odhaluje
jejich autora jako svébytného portrétistu druhu homo sapiens. A že je to
portrét po čertech nelichotivý.
Zdeněk Hudec
Sam Peckinpah a jeho filmy
Casablanca
Praha 2010
454 str.
349 Kč
ISBN978-80-87292-02-0
[na Nostalghia.cz publikováno 17. 6. 2010]
|