Fotograf Raymond Cauchetier začínal svou kariéru v polovině 50. let fotoreportážemi
z Indočíny. Někdy v té době jej oslovil jeden přítel, který mu jako znalci tamních
poměrů a lokací nabídl spolupráci na přípravě filmu MORT EN FRAUDE, který
tam začal natáčet Marcel Camus. Tak se Raymond Cauchetier dostal jako fotograf k
filmu. Po návratu do Francie pak dostal pozvání zdokumentovat práci J.-L. Godarda
na snímku U KONCE S DECHEM. A tím začala jeho dráha neoficiálního fotografa
celé francouzské nové vlny, originálního a jedinečného dokumentaristy a portrétisty.
Nově vydaná kniha fotografií z tohoto mimořádného období světové kinematografie
to dokazuje.
Knihu Photos de Cinéma lze do jisté míry vnímat jako kroniku celé jedné
epochy dějin kinematografie. Francouzská nouvelle vague tehdy dobyla svět
a vstoupila do dějin jako jeden ze zásadních mezníků historie filmu. A Raymond
Cauchetier byl „u toho“, dokonce lze říct, že je jedním z těch, kdo nám dnes atmosféru
tohoto období zprostředkovávají. Jako fotograf velké části filmových produkcí měl možnost
dokumentovat spoza kamery natáčení filmů jako např. STŘÍLEJTE NA PIANISTU, LOLA,
U KONCE S DECHEM, CLÉO OD 5 DO 7, JULES A JIM, ŽENA JE ŽENA, UKRADENÉ POLIBKY ad. ad.
Některým jeho snímkům se dokonce dostalo legendistických rozměrů a dnes jsou vnímány
jako ikony reprezentující konkrétní tituly: takovou je například slavná „pouliční“
fotografie J.-P. Belmonda a J. Sebergové s tričkem „New York Herald Tribune“
(U KONCE S DECHEM) nebo snímek tří hrdinů z JULES A JIM (J. Moreau,
H. Serre, O. Werner).
Nejde ale jen o podobné slavné snímky a slavné režisérské a herecké hvězdy (které
ovšem v řadě případů v těchto dobách svou hvězdnou dráhu teprve začínaly). Cauchetierovy
fotky jsou výjimečné především v tom, že jejich autor dokázal zachytit atmosféru
v níž natáčení probíhalo, celé jedinečné tvůrčí období, kdy se filmaři obešli bez
velkých produkcí, pobíhali po ulicích s ruční kamerou, živilo je nadšení, ideály
a zápal pro tvorbu. (V tomto směru je pro mne signifikantní jedna fotografie z
natáčení U KONCE S DECHEM - Jen-Luc Godard v levé ruce kontroluje scénář,
pravou rukou posunuje kolečkové křesílko s kameramanem. Bylo by u dnešních
produkcí vůbec možné podobný snímek vyfotit? - více fotografií, mj. i z natáčení
U KONCE S DECHEM
zde)
Zní to příliš idealizovaně? Možná, ale pokud jsem měl možnost
číst vzpomínky režisérů či herců na toto období, vysvítala z nich podobná atmosféra
jako z jejich filmů a koneckonců i z fotografií Raymonda Cauchetiera. Ten je ve
svých snímcích nejen dokumentaristou, ale i portrétistou celé jedné generace.
Nedokumentuje ve stylu „probíhalo to tak a tak“, ale spíš způsobem „takto jsme to
cítili“... Nefotil hvězdy při práci, ale práci na něčem novém, podstatném zajímavém...
Kniha Photos de Cinéma vyšla ve Francii u nakladatelství Blanchard v ediční řadě
Image France Editions. Čtvercový formát 25 x 25 cm nabízí na 160 stranách celkem 115
fotografií z období 1958-1968, autorem komentáře je Marc Vernet. Jde o titul, který
bude knihovně každého cinefila dělat čest a k němuž se lze stále vracet. Jedinou
překážkou může být cena, která je pro zahraniční zájemce stanovena na 52 Euro.