|
|
Pět let po „průkopnickém“ sborníku Film a dějiny (NLN 2005), který se poprvé v
rozsáhlé míře zabýval historickým filmem a vůbec možnostmi spolupráce historiků různých
oborů na tématech prezentovaných v historických filmech, přichází editor Petr Kopal
s druhým svazkem, který se věnuje prezentaci Zla v kinematografii, tentokrát nejen ve
filmech ryze historických, ale i v dobové propagandě či televizních seriálech. Knihu
vydává nakladatelství Casablanca v koedici s Ústavem pro studium totalitních režimů.
Jednotlivé příspěvky se věnují tématu jak obecněji, např. z analyticko-psychologického
pohledu potřeby režimů (i diváků) identifikovat se skrze filmové plátno s určitým
ideovým vzorcem nebo z pohledu vývoje propagandy (ať už přímé nebo podprahové) ve filmu,
tak na konkrétních dílech, postavách (historických i jejich filmových zosobněních) či
dějinných událostech. - Největší filmovou „ikonou“ Zla v historických filmech je
bezesporu Adolf Hitler, jeho ztělesnění ať už přímé nebo jako metafora. Ale ani jiní
diktátoři si s ním nezadají, ve sborníku je bohatě prezentována jak italská „cesta“
filmové propagandy, tak způsoby panující v sovětské kinematografii v éře J. V. Stalina.¨
Zejména tyto části se mi zdají objevné, protože fašističtí diktátoři jsou předmětem
analýzy filmových historiků mnohem déle, zatímco o kinematografických poměrech
v tehdejším Rusku se dozvídáme stále nové a nové věci (sborník např. přináší přepis
záznamu schůzky J. V. Stalina s S. M. Ejzejnštejnem ad. týkající se rozhovoru nad
problematickým druhým dílem IVANA HROZNÉHO). Autoři příspěvků se nevyhnuli
ani našim končinám. Sborník obsahuje příspěvky o obrazech A. Hitlera v českém filmu,
studii o seriálu TŘICET PŘÍPADŮ MAJORA ZEMANA, se zvláště podrobněji popisovaným
seriálovým dílem o případu Babice nebo i zastavení u seriálů J. Dietla, zdánlivě „nevinných
a neškodných“. Z vydavatelské anotace: „Jednotlivé příspěvky zkoumají použití těchto
ikonografických motivů jak ve smyslu varovných mement, tak i zjednodušujících schémat
ve službách propagandy. Sledují zasazení těchto obrazů do různých žánrů - historický
velkofilm, krimi, komedie - a formu, jakou byl divákům předkládán. Zabývají se však
také složitou otázkou viny a tématem nejednoznačnosti zla.“
Sborník v pevné vazbě je vytištěn na kvalitním papíru, texty jsou doplněny množstvím
doprovodných fotografií, nechybí poznámky, bibliografické odkazy. Zakoupit jej můžete
jak v běžné prodejní síti, tak i se slevou u vydavatele.
[na Nostalghia.cz publikováno 5. 2. 2010]
|