|
|
Peter Weir: Short Film Collection
Umbrella Entertainment 2005
Region 0
1.33:1, DD 2.0
Bonusy: fotogalerie, tři trailery
[Recenzi disku Peter Weir: Short Film Collection připravil exklusivně pro
Nostalghia.cz Jan Lipšanský, redaktor časopisu DiViDi.]
Pokud jste fanoušky australského režiséra Petera Weira, který nyní působí v Hollywoodu,
jistě vás hodně zajímá jeho raná tvorba, naplněná určitým mystickým pohledem na svět.
Dostat se k ní na DVD bylo, a pro našince stále je, dost těžké. Vždyť některé filmy (např.
THE LAST WAVE) vyšly jen v criterionském, pro nás poměrně drahém vydání, nebo jiné
(THE PLUMBER, PICNIC AT HANGING ROCK, CARS THAT ATE PARIS) v malých
nakladatelstvích britských či australských, navíc bez jakýchkoliv titulků, jen s holým
filmem. Samozřejmě Weirova pozdější a hollywoodská tvorba, se již dá sehnat bez problémů,
a dokonce i v České republice s českou podporou.
Středně velká australská firma Umbrella Entertainment, která se zaměřuje na vydávání malých
uměleckých perel, před dvěma měsíci (zhruba na přelomu února/března 2005) přišla na trh s
kolekcí všech krátkých filmů Petera Weira, a to počínaje rokem 1969. Disk se dá koupit na
kterémkoliv australském e-shopu za cca 29 australských dolarů (tedy zhruba pět set padesát
českých korun).
Obsahuje tři krátké a jeden středometrážní film, přičemž hned ten první je vlastně jednou
ze tří povídek jinak celovečerního filmu THREE TO GO (1969). Weirova povídka se
jmenuje MICHAEL (29:30) a nejlépe ji vystihuje slogan na jednom z plakátů - Rebelie.
Může se to stát i vám? Vypráví podobenství o tom, jak se z mladého spořádaného a pořádkumilového
muže stane rebel, který v ulicích Sydney bojuje s puškou proti oficiálním strukturám. Obraz
je černobílý ve formátu 4:3, zvuk anglický pouze v DD 2.0, titulky žádné. Transfer obrazu
je velmi dobrý, bez větších šumů, dokonce původně zrnitý materiál se zdá být mírně vyčištěný,
i když občas kolísá kontrast, průměrný bitrate je kolem 6 Mb/s. Jen kolem 25. minuty se
jednou stane, že se spodní obrazový řádek rozhodí na chvíli na známé kostičky (viz doprovodný
obrázek).
Zvuk je poněkud uřvaný, možná stálo za to snížit výšky, zvláště v akčních scénách
s výbuchy a rykem zbraní. Dalším negativem je chybějící timecoding, takže se na přehrávači
nezobrazuje čas a nejde skočit do určitého místa filmu zvolením času.
Druhým v pořadí je středometrážní a rovněž černobílý HOMESDALE (47:55) z roku 1971,
již blízký tajuplným a mystickým Weirovým filmům. V jakémsi sanatoriu u jezera - netušíme,
zda jde o hospic, ubytovací zařízení či snad psychiatrickou léčebnu - se schází skupina
mladých lidí, kteří zde budou pobývat za přítomnosti stálých starých hostů. Ale již první
sprcha, natočená v hitchcockovském stylu, naznačuje, že zde nebude vše tak ideální. Obraz,
zvuk, chybějící titulky i timecoding - vše je stejné jako u předchozího filmu, snad jen ty
změny kontrastu jsou zde výraznější. Ale evidentně je chyba již v původním masteru, zdá se,
že Weir v mládí musel natáčet stejně jako mladí čeští filmaři na filmovou surovinu, která
mu právě levně přišla pod ruku. Z bonusové části disku (nebo přepnutím audiostopy pomocí
dálkového ovládání) si lze pustit k tomuto filmu zajímavý audiokomentář producenta Richarda
Brennana a herečky Kate Fitzpatrick, škoda že opět bez titulků, protože australská angličtina
je skutečně docela tvrdá.
THREE DIRECTIONS IN POPMUSIC (10:19) obsahuje již v barvě natočenou, ale stále 4:3,
zajímavou dokumentární esej o živé hudební australské scéně raných 70. let. Protože bitrate
má stále stejnou hodnotu, je obraz velmi kvalitní, zvuk v DD 2.0 kupodivu zní tentokrát
příjemně umírněně.
A konečně INCREDIBLE FLORIDAS (11:45), opět barevná a ve formátu 4:3 natočená pocta
jak hudebnímu skladateli umělci Richardu Mealovi, tak jeho posedlosti Arthurem Rimbaudem,
pro něhož složil symfonii. Co se bitrate obrazu, zvuku a chybějících titulků a timecodingu
týče, jsme stále na stejném. Když po skončení tohoto dokumentu chvíli počkáte, spustí se
vám skrytý bonus, jímž jsou titulky tvůrců tohoto DVD (viz obrázek).
Menu bonusů pak nabízí již zmíněný komentář, pak fotogalerii 40 černobílých snímků z filmu
i z natáčení HOMESDALE a tři zhruba tří- až pětiminutové trailery na filmy PICNIC
AT HANGING ROCK, ZELENÁ KARTA a THE PLUMBER, kombinovaný s THE CARS THAT
ATE PARIS (všechny 4:3, zvuk anglický v DD 2.0, samozřejmě bez titulků). A na závěr již
jen pro upřesnění - disk je region free, jednostranný a dvouvrstvý.
Takže teď jediné, co weirofilům - mezi něž se počítám - chybí k dokonalému štěstí, je DVD
vydání třináctidílného historického seriálu z roku 1976 LUKE'S KINGDOM, vyprávějícím
o osudu osadníků Nového Jižního Walesu roku 1829...
[Na Nostalghia.cz publikováno 31. 5. 2005]
|