Recenze DVD:
TŘI BARVY: MODRÁ - BÍLÁ - ČERVENÁ



Kieślowského trilogie z let 1993-1994 se bezesporu řadí k filmovým událostem 90. let. Její popularita a oblíbenost byla dána nejen prestižní pozicí samotného režiséra, ale i formou, kterou pro svůj trojfilm zvolil: autonomie jednotlivých filmů (dovedená do důslednosti i účastí jiných tvůrčích štábů a jiným žánrovým laděním každého filmu) byla vždy lehce narušena jejich současně vzájemnou provázaností, řadou symbolických odkazů a evokací dávala divákům (a leckterým kritikům) příležitost k následnému rozvádění úvah a myšlenek, hledání jejich skrytého či zasutého smyslu, v některých případech až k preparaci jakéhosi skrytého autorského záměru. Povícero to byl důsledek otevřené symboliky TŘÍ BAREV (trikolóra), která byla natolik obecná, že o ní šlo (a lze) uvažovat prakticky do nekonečna.

Vydání všech filmů na DVD se ujala britská společnost Artificial Eye (v licenci MK2), která všechny tři filmy vydala v roce 2001 na třech samostatných discích. Ty tak trošku kopírují své filmové předchůdce: jsou tak trochu podobné, ale přitom je každý trošku jiný. Nejdříve tedy to, co je všem diskům společné.

Filmy jsou přepsány v originálním formátu 1.85:1 s původní francouzskou zvukovou stopou, která je přemixována do normy Dolby Digital (obal tvrdí DD 5.1, ale display mého přehrávače signalizuje DD 5.0). Obrazový přepis je dobrý, řekl bych že na něm lze těžko najít nějaké vážné chyby. Vypínatelné titulky jsou jen anglické. Mírně nešikovné je dělení některých bonusových materiálů (dokumenty o natáčení) na samostatné tracky, které ovšem nelze prohlížet souvisle jeden za druhým (nebo skoky vpřed či vzad), ale pro výběr následujícího tracku se musíte vždy vrátit do menu.

Předem také doplňuji, že Artificial Eye vydalo ke každému disku dvě grafické verze obalu (mám na mysli ten pruh papíru, vložený pod průhledný plast krabičky). Jedna verze respektuje tradiční grafiku Artificial Eye na níž jsme zvyklí i u jiných disků, druhá je naprosto odlišná a specifická. Oboustranně potištěný obal si tak může majitel disku otočit na tu verzi, která je mu bližší. Tuto zdánlivou maličkost uvádím hlavně proto, že na internetových e-shopech bývá vyobrazena pouze ta či ona strana a neznalé kupce to může vést k doměnce, že jde o jiné vydání disku. Obě verze obalů proto níže uvádím vedle sebe.

TŘI BARVY: MODRÁ
Three Colours Blue
1993, 100 min.
bar., 1.85:1, DD 5.0, anglické titulky
Režie: Krzystof Kiešlowski
DVD - region 2
vydavatel: Artificial Eye (2001)
katalog. číslo: ART 085 DVD

První film trilogie, variace na 1. téma francouzské trikolóry „Volnost“. je z celé trilogie nejtypičtější ukázkou pozdní Kiešlowského tvorby: hypnotizující obrazové pojetí (kamera Slawomir Idziak), které díky použitým postupům (nasvěcování barevnými světly v ostrých úhlech, používání dělených filtrů) místy přechází až do kýčovistosti; akcent na osudovost a rozumově nevysvětlitelnou spřízněnost některých jevů; výrazná role hudby, která se v případě tohoto filmu stala i fenoménem.
Obrazový přepis je kvalitní, bez vad, to samé lze říci i o zvukové stopě. Bonusová část disku nabízí krátké povídání (8 min.) s K. Kiešlowským nad střihačským pultem, tři rozhovory s protagonisty (herečka Juliet Binocheová, střihač Jacques Witta a producent Martin Karmitz), které jsou dílem také komentovanými ukázkami z filmu. Dále jsou zde zařazeny tři ukázky z hudebního soundtracku Zbigniewa Preisnera a kolekce tří trailerů na všechny snímky trilogie.

TŘI BARVY: BÍLÁ
Three Colours White
1994, 88 min.
bar., 1.85:1, DD 5.0, anglické titulky
Režie: Krzystof Kiešlowski
DVD - region 2
vydavatel: Artificial Eye (2001)
katalog. číslo: ART 100 DVD

Daleko více než evokace tématu „rovnosti“ je film vnímán jako epitaf polského „kina morálního neklidu“, jehož byl Kiešlowski čelným protagonistou. Snímek, z velké části natáčený v Polsku, působí z celé trilogie nejuceleněji, byť samotná zápletka je dosti vykonstruovaná a nasměrovaná do žánru jakési černé komedie v „podrazovském“ stylu (myšlen film PODRAZ /1973/ G. R. Hilla). Přepis obrazu je téměř stejně kvalitní, při sledování jsem ale narazil na asi 3 místa, kde jsou patrné škrábance, povícero v místech spojených dílů. Mezi bonusy naleznete rozhovory s K. Kiešlowským, herečkou Julie Delpyovou a producentem Martinem Karmitzem, opět výběr (tři ukázky) z soundtracku, tři trailery (identické jako u MODRÉ), ale navíc zde je dokument o natáčení, který vznikl v Polsku (má „natvrdo“ vložené francouzské titulky, přes které si lze zapnout anglické).

TŘI BARVY: ČERVENÁ
Three Colours Red
1994, 95 min.
bar., 1.85:1, DD 5.0, anglické titulky
Režie: Krzystof Kiešlowski
DVD - region 2
vydavatel: Artificial Eye (2001)
katalog. číslo: ART 105 DVD

Poslední snímek trilogie, komponovaný na téma „bratrství“, působí dramaturgicky asi nejsevřenějším dojmem ze všech tří titulů. Kameraman Piotr Sobocinski navíc dokázal najít přiměřenou míru kompromisu mezi obrazovým exhibicionismem, který je patrný v MODRÉ a civilním pojetím BÍLÉ. Závěr filmu je pak symbolickým propojením všech tří titulů, i když citlivý divák si nalezne řadu spojitostí už v průběhu sledování jednotlivých filmů. K obrazu i zvuku disku nelze mít výhrady. Bonusy přináší opět sérii rozhovorů: K. Kiešlowski rozpráví nad některými scénami filmu, herečka Iréne Jacobová, střihač Jacques Witta a producent Martin Karmitz komentují některé scény. I na tomto disku jsou zařazeny tři ukázky ze soundtracku a trailery na všechny části trilogie. Navíc je zde dokument o natáčení, který obsahuje často neupravovaný záznam z příprav a realizace některých scén a pak asi čtvrthodinový dokument z uvedení ČERVENÉ na festivalu v Cannes.

[Na Nostalghia.cz publikováno 22. 10. 2003]



* * *
TOPlist


© 2002-2024 Nostalghia.cz
© 2002-2024 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]