|
|
NEBE NAD BERLÍNEM
Německo 1987, 122 min.
DVD - Region 2
Zóna - Aerofilms 2007
čb/bar., 1.85:1 (anamorfní), německy DD 2.0 (mono), DD 5.1, české titulky
Bonusy: nepoužité scény a záběry z natáčení s komentářem Wima Wenderse (30 min.,
české titulky), audiokomentář Wima Wenderse (anglicky, bez českých titulků), hudba Jürgena
Kniepera k NEBI NAD BERLÍNEM, trailer
„Když dítě bylo ještě dítětem, chodilo s rukama svěšenýma.
A chtělo, aby potok stal se řekou, řeka veletokem a tahle louže mořem.
Když dítě bylo ještě dítětem, nevědělo, že je dítě.
Všechno mělo svoji duši a všechny duše byly jedno.
Když dítě bylo ještě dítětem, na nic nemělo názor, ani návyky,
jen sedalo s nohama skříženýma
a v mžiku se zas rozutíkalo se vzdornou vlnkou ve vlasech
a nezpůsobným pohledem u fotografa.“
Od premiérového uvedení NEBE NAD BERLÍNEM na festivalu v Cannes uběhne letos 20 let.
V lidském životě to je doba cesty od narození k dospělosti, v životě filmu to může být doba,
během níž se lze s dostatečným odstupem vůči filmu vymezit a přijmout jej definitivně mezi
velká díla kinematografie nebo na něj úplně zapomenout. Jsem rád, že v případě NEBE NAD
BERLÍNEM se mi opakovaně potvrzuje ta první možnost.
Už jsem to na stránkách Nostalghia.cz zmínil několikrát: Wendersův film patří mezi iniciační
díla, z jejichž vlivu doména Nostalghia.cz vznikla. Dodnes si v sobě nesu vzpomínku na první
projekci, již jsem prožil v městském kině ve Valašském Meziříčí v čase své základní vojenské
služby, když jsem si speciálně na toto představení vyřídil tříhodinový opušťák z kasáren.
Ten večer mi do jisté míry změnil život, důsledky zažívám dodnes (stejně tak čtenáři stránek
Nostalghia.cz :-)
Objektivně lze k NEBI NAD BERLÍNEM bezpochyby přilípnout nálepku s nápisem „kultovní
dílo“. Nejen proto, že oslovil diváky různých věkových skupin, ale motiv „bývalých andělů“
se stal v jistém období velmi módním, objevoval se v řadě jiných filmů, ve videoklipech,
v „copánkové“ módě... Móda ale pomíjí, NEBE NA BERLÍNEM tu zůstalo. A když jsem si
ho teď mohl pustit z nově vydaného českého disku, musím i po letech říct, že je stále "ve
formě". Neztratilo nic ze své působivosti a poněkud angažovaně si troufám říct, že i ze své
aktuálnosti. Je to film krásný a uhrančivý. Ale také hluboký a stále důležitý. Dílo, které
se rodí jen jednou za čas. Za dlouhou periodu.
Psát o NEBI NAD BERLÍNEM je svého druhu past. Film skoro každý filmový fanoušek zná,
bylo o něm publikováno mnoho recenzí, úvah a rozborů a těžko o něm napsat něco nového.
A sebeoriginálnější subjektivní soudy je někdy lepší nechat si pro sebe (ostatně, kdo je
na ně zvědavý). Před pár dny jsem jako upozornění na připravované vydání umístil na stránky
Nostalghia.cz rozhovor s
kameramankou Agnes Godardovou,
dnes se tedy budu věnovat už jen psaní o vlastním disku. Nakonec si myslím, že to nejlepší
co lze napsat je možná prosté vybídnutí ke sledování filmu, který (z různých důvodů)
považuji za nádherný a hodný pozornosti. Takže vzhůru k disku.
Ediční řada Netuctové filmy (Zóna - Aerofilms) nám letos nadělila krásný vánoční dárek.
Disk je, pro tuto ediční řadu tradičně, velmi dobře vypravený a je vidět, že je dělaný s
láskou a péčí.
Samotný anamorfní přepis je kvalitní. Bylo použito stejného masteru, jaký posloužil k výrobě
britského DVD (Anchor Bay), které jsem před lety rovněž recenzoval. Použiji zde tedy stejná
slova: „Kvalita přepisu snese velmi přísné hodnocení - obraz je čistý, ostrý, bez kazů. Jak
černobílé, tak barevné pasáže jsou vyvážené a mají přiměřenou tonalitu.“ K formátu obrazu
českého disku (1.85:1) je nutné jen stručně poznamenat, že jde o jeden ze dvou oficiálních
obrazových formátů filmu, který se v evropských kinech promítal ve formátu 1.66:1, ale v
amerických ve formátu 1.78:1. Anamorfní přepisy na DVD jsou ale vždy v rozšířeném formátu.
Podrobněji se obrazovými formáty NEBE NAD BERLÍNEM zabývám ve zmíněné
recenzi britského disku.
Obraz je vybaven dvěma originálními zvukovými stopami (německy s anglickými a francouzskými
pasážemi): originální mono v DD 2.0 a vícekanálový remix v DD 5.1. České titulky jsou pro
DVD zhotoveny podle původního překladu, použitého pro první uvedení filmu v našich kinech
(Tomáš Hoskovec). Nejedná se tedy o titulky, použité při posledním uvedení filmu u Projektu
100. A je to dobře. Hoskovcovy titulky jsou totiž mnohem sdělnější a významově obsažnější.
Přesněji interpretují význam dialogů, replik i veršů. Pro vydání na DVD byly jen lehce
zredigovány a na několika místech upraveny.
Mezi bonusy dominuje půlhodinový sestřih ukázek scén, které nebyly do definitivní verze filmu
zařazeny. Tento sestřih je doplněn česky otitulkovaným komentářem Wima Wenderse, který není
jen běžným okomentováním typu „tohle jsme nepoužili protože“. Wenders ve svém monologu vzpomínky
často zasazuje do komplexnějšího rámce, ukazuje, jak některé záběry přestaly vyhovovat až
časem jeho postupně se rodící koncepci díla, upozorňuje na zmizelé části Berlína, které se
za dobu uplynulou od natáčení změnily k nepoznání (film má tedy v tomto směru i dokumentární
hodnotu), zvláštně působí povzdech nad tím, že v místech „země nikoho“, kudy ve filmu chodí
Homér, se dnes rozprostírá mamutí Sony Centrum... Jednou z půvabných nepoužitých scén je
krátké zastavení Damiela u počmárané zdi, kde si do notýsku zapisuje sprejový nápis „Čekání
na Godarda“. Nápis se ve filmu nakonec objevil, ale až v barevné sekvenci a v jiném, velmi
krátkém záběru.
Wenders uzavírá představování nepoužitých záběrů sekvencí, v níž mělo NEBE NAD BERLÍNEM
mít alternativní konec, založený na „polidštění“ druhého anděla Cassiela. Nakonec se tak
nestalo a zůstalo jen několik záběrů u barového pultu, jejichž komentář Wenders ironicky
uzavírá slovy: „A teď si to můžete na svém počítači sestříhat.“
V bonusech je dále možné si samostatně pustit hudbu Jürgena Kniepera, která tvoří
podstatnou část atmosféry filmu (kromě jeho hudby už pak ve filmu zní pouze hudba převzatá
- Crime And The City Solutions, Nick Cave And The Bad Seeds, Laurent Petitgand, Laurie
Anderson, Tuxedomoon aj.). Hudební sekvence jsou doplněny statickými obrazy záběrů z filmu
a vytvářejí tak osobitou variaci na jeho atmosféru. Posledním bonusem je originální německý
trailer. Bohužel nedošlo k počeštění komentáře (formou titulků), který režisér Wenders
namluvil přímo k filmu do alternativní zvukové stopy. A pro hnidopišské hledače: do jednoho
z několika submenu se vloudila malá chybka. Tak ji můžete hledat :-)
Obal disku se nese v tradici řady Netuctové filmy, v níž se kombinací slov jména režiséra
a názvu filmu vytváří jakési „logo“, leitmotiv díla. A obdobně jako obal jsou graficky řešena
i jednotlivá menu. Musím říct, že ze všech disků v řadě „netuctovek“ se mi toto menu graficky
líbí zatím asi nejvíc.
Závěrem jsem si nechal dvě drobnosti, o nichž jsem se doposud detailně nezmínil. A to zcela
záměrně. Nechci totiž upřít moment překvapení komukoliv dalšímu, kdo se s diskem setká. A
tak se kromě výše zmíněného můžete těšit i na originální působivé úvodní intro celého disku
a také na jednu textovou bublinu na potisku plastového kotoučku... Andělé nám mohou být
často blíž, než jsme schopni (či ochotni) si uvědomit...
[Na Nostalghia.cz publikováno 27. 11. 2007]
|