|
|
LOUISIANA STORY
(Louisiana Story)
USA 1948, 79 min.
DVD - Region 1
Home Vision Entertainment (2003)
čb, 1.33:1, mono DD 2.0, anglicky
Bonusy: rozhovor s Francis Flahertyovou, ukázka z dokumentu a Francis Flahertyové,
diskuse o úvodních partiích filmu, ukázka z dokumentu THE LAND (1941), korespondence
kameramana R. Leacocka
Z filmů Roberta Flahertyho stojí LOUISIANA STORY (1948) až na samém konci
jeho tvůrčí dráhy a svým způsobem se dá říct, že završuje jeho tvůrčí i filozofický
názor, vyvíjející se v jeho filmografii od legendárního NANUKA (1921), přes
strhujícího MUŽE Z ARANU (1933)
až k nikdy ne úplně dokončenému dokumentu THE LAND z roku 1941. Flaherty si i v LOUISIANA
STORY zvolil za východisko své obvyklé schéma - skrze postavu hlavního hrdiny
charakterizovat prostředí a jeho výjimečnost ve srovnáním se světem moderní civilizace.
Flahertyho obdiv k přirozenému způsobu života, ke koexistenci s přírodou, je cítit z
většiny jeho předchozích prací. V LOUISIANĚ, zasazené do oblasti louisianských
mokřadů a bažin, v tomto svém, místy až naivním a rosseauovském zahledění, pokračoval.
Hlavním hrdinou je tentokrát malý chlapec (dětský hrdina se uplatnil už v
MUŽI Z ARANU), podnikající
průzkumné i lovecké výpravy do vodního bludiště zátok, vodních lesů a rozlehlého
rákosí. V těchto pasážích se Flaherty ubírá osvědčenými cestami své filmové řeči
a pomocí poutavé kamery přibližuje tento neobyčejný svět. Dramatická linie se ve
filmu začne odvíjet poté, co chlapec narazí na vrtnou plošinu, která v močálech
hledá ropu. Kontrast nedotčeného přírodního ráje a symbolu moderní doby, těžařské
věže, se ovšem velice brzy vytratí. Chlapec se s dělníky na plošině spřátelí,
sleduje se zájmem jejich práci a celý film končí vzájemným dojemným loučením.
A právě v tomto okamžiku se mi zdá, že celá stavba filmu už je vysloveně naivní. Nelze se tomu ale
až tak divit. Flaherty film natáčel za finanční podpory těžařské společnosti Standard
Oil Company a těžko mohl zápletku více vyhrotit. Já osobně ovšem z filmu cítím i jistou
míru kánonu, zaběhlého postupu, aplikovaného na zvolené téma. Zatímco v
NANUKOVI a v MUŽI Z ARANU
sváděl Flaherty boj s nepříznivým prostředím i s finančními problémy, byl nucen improvizovat
a leckdy se musel stát součástí jím filmovaného světa, v LOUISIANĚ STORY
takové ztotožnění s látkou necítím. Film jakoby postrádal ono zaujetí, „tah na branku“.
Působí spíš jako formálně pozoruhodné dílo, využívajících osvědčených postupů a
natočené v relativně finanční bezstarostnosti. Rozdíl je cítit i v pojetí hlavních
hrdinů Flahertyho filmů: v NANUKOVI a MUŽI Z ARANU sváděli každodenní
zápas o holé přežití, zatímco v LOUISIANĚ se ústřední hrdina věnuje lovu
jen pro zábavu. A tak hovoří-li někteří recenzenti
v souvislosti s LOUISIANOU o Flahertyho nejvýznamnějším díle, musím k tomu
zaujmout spíše rezervovaný postoj. Syrovost a autenticita takového
MUŽE Z ARANU je pro mne pořád
smysluplnější, než formální dokonalost LOUISIANY. V zájmu objektivity je
ale potřeba podotknout, že LOUISIANA STORY je filmovými historiky považována
za jeden z nejvýznamnějších amerických dokumentů, byla nominována na Oscara a získala
Pulitzerovu cenu.
Výše řečeným bych nechtěl způsobit dojem, že jde o špatný disk. Samotné DVD je uděláno
téměř vzorově, jak je u Home Vision Entertainment dobrým zvykem. Obraz ve skoro původním
formátu 1.33:1 (lehce ořízlá krajní písmenka úvodních titulků dokazují, že originální rozměr
obrazu je patrně 1.37:1), je krásně čistý, kontrastní, výborně jsou reprodukovány
všechny krajinné scenérie, na jejichž vystižení měl Flaherty zvláštní cit. Přepis byl
prováděn podle originální kopie, dochované v Kongresové knihovně. Zvuk v DD 2.0
je velmi přirozený a prakticky bez chyb. Pečlivá je také sestava bonusů. Najdete
mezi nimi televizní rozhovor s Frances Flahertyovou z roku 1960, dále její diskusi
s kameramanem filmu, ukázky z dokumentu HIDDEN AND SEEKING, obrazově zvukovou
koláž z dopisů kameramana Richarda leacocka, psaných v průběhu několikaměsíčního natáčení
rodině. Nejkurióznějším bonusem pak je asi 20-timinutová ukázka z dokumentu THE
LAND (1941), který Flaherty natáčel jako realistické zobrazení života zbídačených
zemědělců. Než ale stačil film dokončit, došlo v důsledku blížící se války ke změně
zemědělské politiky a film tak ztratil své poslání. Ani jeho zkrácená verze se pak do
kin stejně nedostala.
Závěrem připomínám, že stručný profil Roberta Flahertyho a jeho tvorby naleznete na
Nostalghia.cz v článku z února 2004
Robert J. Flaherty - tvorba skutečnosti.
[Na Nostalghia.cz publikováno 28. 5. 2004]
|