|
|
BREAKING THE WAVES
1996, 151 min.
Režie: Lars von Trier
bar., 2.35:1, anglicky (DD 5.1), italsky (DD 2.0)
Titulky: švédské, dánské, norské, finské, italské, portugalské, hebrejské, řecké,
rumunské, francouzské, německé, české
DVD - region 2
Vydavatel: Pathé (2003)
Katalog. číslo: P8903DVD
Bonusy: komentář vybraných scén od L. v. Triera, Anderse Refna a Anthony Dodmantleho
Na vydání tohoto disku jsem se těšil jako malý kluk. Když jsem totiž před asi pěti
lety film viděl v kině, měl jsem pocit, že vidím a slyším dílo, které svou velikostí
dosahuje výšin, kam se ve své soukromé antologii občas odvažuji umístit jen ty nejlepší
z nejlepších. U Trierova snímku PROLOMIT VLNY jsem měl opět po letech pocit (který
nyní hraničí skoro s jistotou), že se opět zrodil film, kterému neváhám přiřadit
jinak poměrně dosti zprofanovanou nálepku „zásadní“ nebo „vrcholné“ dílo. A jak už
to v dnešní době, která nás zahlcuje stále dalšími a dalšími snímky, i Trierův
opus musel po svém tažení českými kinosály ustoupit do pozadí a přenechat místo
„novým, mladším...“ Proto mé netrpělivé vyhlížení nové DVD edice filmu, který na tomto
nosiči poprvé vyšel již před nekolika lety, ale již delší dobu byl beznadějně vyprodán.
Proto mé dnešní (10. října) nadšení, když mi poštovní doručovatelka předala krabičku s
diskem, objednaným v Británii a proto hned tato následná recenze.
Úvodem rekapitulace: disk se za pár týdnů dočká své premiéry i na českém trhu, kam
jej uvede společnost Artcam. Nezaručené zprávy o chystaném českém dvojdisku sice nebyly
oficiálně vyvráceny, ale jak nasvědčuje můj „britský“ disk, nejsou příliš pravděpodobné.
Jedinou změnou tak může být česká varianta obalu. Ale nechme se překvapit, třeba
to bude překvapení příjemné :-) [viz update z 1.12. níže]
Ani v takovém případě bych si ovšem svou nedočkavost
a předčasně „zbytečné“ utrácení příliš nevyčítal, protože za kanálem vás disk přijde na velmi přijatelných
(jen) 430,- Kč.
Disk je opatřen dvanácti sadami titulků včetně českých, uvozených
úvodním titulkem „Artcam Praha uvádí“. Originální anglický zvuk je na disku uložen v
normě DD 5.1, vedle toho je k dispozici ještě italský dabing v normě DD 2.0 a u vybraných
scén také anglicky namluvený komentář tvůrců (který je rovněž v normě DD 2.0, ale s úplným potlačením zvuku z filmu).
Film je rozdělen na 20 tracků, veškeré další obvyklosti, např. bonusy či trailer, na disku
budete hledat marně.
Obraz je prezentován v originálním widescreenu 2.35:1. Hovořit o jeho kvalitě
je ovšem u tohoto filmu problematické a ošidné. Prapříčinu tomu zadali samotní tvůrci,
kteří natáčeli film způsobem, který měl evokovat autenticitu a podrhnout syrovost
některých scén. Natočený materiál, který z velké části vznikl ruční kamerou, byl tedy
překopírován na video, upraven do „drsnější“ podoby (výrazná redukce barev, záměrné
přetažení zrnitosti) a zpět zase nakopírován na film. Výsledkem byl v některých scénách
značně zrnitý obraz, který přispěl k autenticitě prožitku některých scén a zredukovaná
barevnost, která například ve scénách v interiéru kostela dosahuje až černobílého účinku.
Z tohoto důvodu je tak problém říct, zda je na disku film překopírován s větší nebo menší
zrnitostí a barevností (rozuměj: jedná-li se o zrnitost zrnitosti). Vzpomenu-li tradičně
zmiňované drop-outy a různé kazy a smítka, tak těch jsem si všiml v opravdu minimální míře,
neřešitelnou otázkou pak pro mne zůstává barevnost několika pasáží v nichž samotná Bess
rozmlouvá s Bohem v prázdném kostele - zde totiž místy totálně splývá čerň jejího ošuntělého
kabátu s černí lavic i tmavou šedou jejího baretu. Jinou nezodpovězenou otázkou jsou také
některé úvodní obrazy kapitol, které na rozdíl
od zbytku filmu vznikaly v počítači a evokovaly anglickou krajinomalbu. Jejich nasládlá
kýčovistost a přehnaná barevnost je jistě záměrná, bez možnost srovnání s filmem ale
nedokážu říct, zda-li se i v originále některé z nich jemně chvěly tak, jako na
tomto disku.
Zvuk v DD 5.1 je dobrý, přesně lokalizovaný a uměřeně „rozlehlý“, žádné velké prostory
a dálavy, ale spíš koncentrované komorní pojetí. Krásně vycházejí
i dobové (děj filmu je položen do 70. let) rockové skladby, které tvoří hudební předěly mezi kapitolami. Kvalita českých titulků
je dobrá.
Co říci závěrem? I kdybych na disku našel nějaké výraznější vady, i kdyby měl zvuk třeba
jen v DD 2.0, nejspíš bych byl stále nadšen. Film je mi totiž velmi blízký a tak
vydavatelům DVD klidně odpustím absenci bonusů, vystřižených scén, rozhovorů, trailerů
a já nevím ještě čeho. Kvůli těm, já osobně, do kina nechodím. Zvlášť, když mám
možnost vidět dílo, jako je toto.
[Na Nostalghia.cz publikováno 11. 10. 2003]
Update 1. 12. 2003: Trierovo PROLOMIT VLNY, je s jiným
obalem už v českých obchodech. Kupodivu se potvrdily původní zprávy (kterým ovšem skoro
nikdo nevěřil) a na rozdíl od jiných zemí je české vydání dvoudiskové, přičemž druhý
disk obsahuje řadu bonusových materiálů. Slabinou je téměř dvojnásobná cena, která je
vzhledem k tomu, že na bonusovém disku není jediný český titulek, dost přehnaná.
|