Recenze DVD-ROM: 1968: Zmařené naděje


1968: Zmařené naděje (2008) 1968: Zmařené naděje
DVD-ROM
Ústav pro studium totalitních režimů 2008

Disk 1 – didaktický disk
Metodické pokyny, úvodní texty
Prolog pražského jara: 3 avi + 1 prezentace
Aktéři a jejich cíle: 15 avi + 5 prezentací
Nálady veřejnosti: 6 avi + 1 prezentace
Pohled zvenku: 3 avi + 1 prezentace
Invaze: 6 avi + 1 prezentace
Počátky normalizace: 5 avi + 1 prezentace

Disk 2 – bonusový disk
Čs. filmový týdeník č. 35/1968
ZMATEK (režie: Evald Schorm, kamera: Stanislav Milota aj.)
LES (realizace: Ivan Balaďa, Lubor Dohnal a spol.)
NEZVANÝ HOST (scénář a režie: Vlastimil Venclík)

Vzato přísně formálně, o dvoudisku 1968: Zmařené naděje bych zde neměl vlastně vůbec psát, protože se nejedná o DVD, ale „pouze“ o dvoudiskový DVD-ROM, pro nějž byly použity nosiče DVD. Data jsou na nich uložena pomocí technologie Flash, takže přehrávání je možné pouze v počítači s odpovídajícím softwarem. Přesto titul za zmínku i v Nostalgické dívídítéce stojí.

Dvojdisk 1968: Zmařené naděje vyšel jako první multimediální titul Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) koncem loňského roku, tedy ke 40. výročí okupace Československa sovětskými vojsky. První disk je koncipován jako vzdělávací: formou prezentace obrazových, textových i filmových materiálů je uživatel seznámen s celým fenoménem Pražského jara a s vývojem událostí vrcholícím vpádem spojeneckých vojsk. Vzdělávací forma disku je určena především mladší generaci, hlavně pro podporu výuky na středních školách.

Z pohledu stránek Nostalghia.cz je zajímavější druhý disk. Je totiž koncipován jako „filmová kronika“ srpnových a posrpnových událostí. Pojem „kronika“ ale užívám s nadsázkou. Cílem autorů disku nebylo přesné zmapování vývoje po invazi, chtěli jen připomenout několik filmových materiálů, které se k tématu vztahují a jakýmsi způsobem se v nich odráží dobová atmosféra.

Na počátku menu nabídne kompletní originální Československý filmový týdeník č. 35/1968, zaznamenávající celou vypjatou atmosféru prvních hodin invaze ve známých i méně známých záběrech s dobovým komentářem. Následuje dokumentární film Zmatek (1968/1990) Evalda Schorma, natočený v prvních dnech invaze. Soustřeďuje se nejen na situaci v pražských ulicích a nemocnicích, ale jako jediný dokument zachycuje i atmosféru mimořádného vysočanského sjezdu, slavným je pak kameramanův (Stanislav Milota) záběr Václavského náměstí ze stejného místa, jako historický záběr obsazování Prahy německými vojsky v roce 1939. Třetí připomínkou posrpnových událostí je dokument Ivana Baladi Les (1969), natočený během Palachova pohřbu. Od známějšího Milotova dokumentu nebo oficiálních televizních záběrů se odlišuje tím, že tvůrci záměrně natáčeli jen v davu lidí, kteří na smuteční tryznu přišli. Kamera sleduje zástup stojící v ulicích od časného rána, ještě před rozbřeskem, zastavuje se na detailech tváří, nohou, prodírá se někdy velmi těsným davem, v průhledech tlačenice si všímá některých zajímavých postav, několikrát sleduje vozíčkáře těžce se prodírajícího tlačenicí. V celém filmu se vlastně vůbec neobjeví záběr na Palachovu rakev či smuteční věnce, přesto je z něj cítit tísnivá atmosféra celého dne. Posledním filmovým příspěvkem pak je smutně proslulé famácké studentské cvičení Vlastimila Venclíka Nezvaný host (1969), hraná scénka s Jiřím Hálkem a Pavlem Landovským v hlavních rolích. Díky tomuto absurdnímu mikrodramatu o vetřelci, který vpadne do zdánlivě spokojené a bezstarostné manželské idyly, byl tehdejší student Vlastimil Venclík z FAMU exemplárně vyloučen a školu mohl oficiálně absolvovat až v roce 1990.

Filmy jsou doplněny vyčerpávajícími filmografiemi tvůrců a textovými vzpomínkami protagonistů, kteří se na nich podíleli. Zamrzí ale možnost prezentace pouze jako DVD-ROM – v běžném stolním DVD přehrávači si disk nepřehrajete. Dalším omezením je distribuce dvojdisku - patrně autorskoprávní důvody stojí za tím, že se dvojdisk nedostal do běžné obchodní sítě, ale je k dispozici jen jako výukový a studijní materiál (více o tom na stránkách ÚSTR). I tak je vydání všech čtyř filmových titulů cenné a je jistě dobře, že byly vytaženy z archivů a vydány na digitálním nosiči. Ve všech případech jde totiž o méně známé tituly, které se většinou neobjevily ani v televizi (pokud ano, tak spíš v ukázkách).

[Na Nostalghia.cz publikováno 25. 5. 2009]



* * *
TOPlist


© 2002-2024 Nostalghia.cz
© 2002-2024 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]