|
|
Začátkem roku představil British Film Institut materiál s názvem
A Good Time For Action!,
který naznačoval předpokládané směry budoucího vývoje této instituce. O názory
na nové plánované změny byli požádáni i zainteresovaní odborníci a také široká
veřejnost, která měla na internetových stránkách BFI možnost se vyjádřit.
A Good Time For Action! obsahuje principy a priority, kterými by se měl vývoj BFI v
následujících letech až desetiletích ubírat. Původně jsem se nechtěl tímto tímto
materiálem podrobněji zabývat. Jde přece jen o věci, které jsou českému divákovi
poměrně vzdáleny. Nicméně následující dění mě donutilo se tomuto tématu přece jen
krátce věnovat. Stručně řečeno, podle A Good Time For Action! by se měl v následujících
měsících až letech BFI postupně restrukturalizovat k jinému typu instituce. Text je
plný vzletných slov typu „větší využitelnost“, „efektivnější management“ ap. To vše by
samozřejmě nebylo nic špatného. Ovšem skupina zainteresovaných osob se v následné
reakci k těmto změnám naopak prudce ohradila a poukázala na nebezpečí podobných kroků.
Jejich protestní sdružení „Curatori Lucis - Guardians of the Light“ (alias Strážci
světla) na své webové stránce Film Archive Action
shromažďuje argumenty proti „ohrožení britského národního dědictví“ (jejich prohlášení
je zde v dokumentu PDF).
Zatímco text A Good Time For Action! je poměrně obecný, argumentace „strážců světla“
(bohužel se nepodepisují, protože údajně pocházejí z oborů, kde by to mohlo být chápáno
jako pracovní nekázeň!) vychází patrně z bližší znalosti věci, neboť zmiňují některé z
plánů, jež A Good Time For Action! neobsahuje. O co jde?
Podle prohlášení na Film Archive Action se v rámci úsporných opatření (jak vidíte,
nejde jen o český problém) BFI rozhodl k redukci řady svých aktivit, některé by se
dokonce měly rušit či předat do správy jiným subjektům. Jak se zdá, výsledky a reakce
veřejnosti autory hlasovací akce zcela zaskočily. Naprostá většina plánovaných změn
byla totiž ve svém principu odmítnuta, mnozí publicisté, kritici či filmaři buší na
poplach. Změny by se měly týkat několika oblastí, přičemž kritické reakce shrnují
problematiku „restrukturalizace“ a možných rizik do pěti bodů:
a) hrozí rozpuštění jedné z největších světových sbírek filmových a televizních
materiálů do několika izolovaných sbírek
b)je pravděpodobné omezování množství nových přírůstků
c)pravděpodobně dojde k minimalizaci přístupnosti sbírek
d) vytvoření nového systému organizace a řízení povede v zásadě jen k větší
byrokratizaci
e) v případě ponechání současné sbírkové kolekce jako národního dědictví je možné
omezení přístupu jen pro vybrané instituce.
Součástí změn by mělo být i převedení knižního fondu BFI do správy nějaké vzdělávací
instituce.
Možná si říkáte, proč se zde o této problematice, zdánlivě čistě „vnitrobritské“,
zmiňuji. Inu, důvodů je několik. Předně mi tato situace vzdáleně připomíná léta 1992-1993,
kdy u nás probíhalo "řešení otázky autorsko-právních a finančních problémů v oblasti
kinematografie, spojených s filmy vzniklými před rokem 1989. „Řešení“ se sice nalezlo
ve vytvoření Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie (zákonem č.
241/1992 Sb.), na který později přešla autorská práva výrobce českých celovečerních
filmů uvedených do distribuce od 1.1.1965 do 31.12.1991 a vzniklých za státní prostředky
(§ 13 zákona č. 273/1993 Sb.). Filmy uvedené do distribuce od 11.8.1945 (znárodnění
kinematografie dekretem presidenta republiky) do konce roku 1964 obhospodařuje Národní
filmový archiv Praha. Na filmy z let 1965-1991 pak bylo smluvně svěřeno „právo
obchodního využití“ (čili ne autorská práva výrobce, ta vlastní pořád Státní fond!)
nejprve společnosti AB Barrandov a. s., poté - a to trvá dosud - společnosti Ateliéry
Bonton-Zlín a. s., která má odvádět do Státního fondu zisk z obchodování po odečtení
své provize (ovšem činí-li tak, na to se musíte zeptat jinde). Tyto smlouvy uzavíral
zákonný správce Státního fondu, tj. Ministerstvo kultury ČR. Druhým důvodem proč se zde
o BFI zmiňuji je vědomí, že sbírkový fond BFI patří mezi největší svého druhu na světě
(a patrně je největší v Evropě - obsahuje na 274.000 filmů, přičemž nejstarší je z roku
1894, a 210.000 televizních programů) a BFI byl z tohoto titulu také významným
vydavatelem řady archivních snímků na elektronických médiích (VHS a DVD). Pokud budou
redukovány jeho aktivity jen proto, že se musí šetřit, s největší pravděpodobností se
budeme moci rozloučit i s řadou potencionálních edic filmů na DVD, protože jejich
vydávání bude daleko více podřízené komerčnímu efektu. Jak to pak může dopadnout si
můžeme sami ověřit na situaci s vydáváním vrcholných děl naší domácí kinematografie.
[Na Nostalghia.cz publikováno 14. 6. 2004]
|