|
EPIŠTOLA S. JAKUBA |
Kapitola 1. |
1. | Jakub, Boží a Pána Jezukrista služebník, dvanácteru pokolení rozptýlenému pozdravení. |
2. | Za největší radost mějte, bratří moji, kdyžkoli v rozličná pokušení upadáte, |
3. | Vědouce, že zkušení víry vaší působí trpělivost. |
4. | Trpělivost pak ať má dokonalý skutek, abyste byli dokonalí a celí, v ničemž nemajíce nedostatku. |
5. | Jestliže pak komu z vás nedostává se moudrosti, žádejž jí od Boha, kterýž všechněm dává ochotně a neomlouvá, i budeť dána jemu. |
6. | Žádejž pak důvěrně, nic nepochybuje. Nebo kdož pochybuje, podoben jest vlnám mořským, kteréž vítr sem i tam žene, a jimi zmítá. |
7. | Nedomnívej se zajisté člověk ten, by co vzíti měl ode Pána. |
8. | Muž dvojí mysli, jest neustavičný ve všech cestách svých. |
9. | Chlubiž se pak bratr ponížený v povýšení svém, |
10. | A bohatý v ponižování se; nebo jako květ byliny pomine. |
11. | Nebo jakož slunce vzešlé s horkostí usušilo bylinu, a květ její spadl, i ušlechtilost postavy jeho zhynula, takť i bohatý v svých cestách usvadne. |
12. | Blahoslavený muž, kterýž snáší pokušení; nebo když bude zkušen, vezme korunu života, kterouž zaslíbil Pán těm, kdož ho milují. |
13. | Žádný, když bývá pokoušín, neříkej, že by od Boha pokoušín byl; neboť Bůh nemůže pokoušín býti ve zlém, aniž také on koho pokouší. |
14. | Ale jeden každý pokoušín bývá, od svých vlastních žádostí jsa zachvacován a oklamáván. |
15. | Potom žádost když počně, porodí hřích, hřích pak vykonaný zplozuje smrt. |
16. | Nebluďtež, bratří moji milí. |
17. | Všeliké dání dobré a každý dar dokonalý shůry jest sstupující od Otce světel, u něhož není proměnění, ani pro obrácení se jinam zastínění. |
18. | On proto, že chtěl, zplodil nás slovem pravdy, k tomu, abychom byli prvotiny nějaké stvoření jeho. |
19. | A tak, bratří moji milí, budiž každý člověk rychlý k slyšení, ale zpozdilý k mluvení, zpozdilý k hněvu. |
20. | Nebo hněv muže spravedlnosti Boží nepůsobí. |
21. | Protož odvrhouce všelikou nečistotu, a ohyzdnost zlosti, s tichostí přijímejte vsáté slovo, kteréž může spasiti duše vaše. |
22. | Buďtež pak činitelé slova, a ne posluchači toliko, oklamávajíce sami sebe. |
23. | Nebo byl-li by kdo posluchač slova, a ne činitel, ten podoben jest muži spatřujícímu oblíčej přirozený svůj v zrcadle. |
24. | Vzhlédl se zajisté, i odšel, a hned zapomenul, jaký by byl. |
25. | Ale kdož by se vzhlédl v dokonalý zákon svobody, a zůstával by v něm, ten nejsa posluchač zapominatelný, ale činitel skutku, blahoslavený bude v skutku svém. |
26. | Zdá-li se pak komu z vás, že jest nábožný, a v uzdu nepojímá jazyka svého, ale svodí srdce své, takového marné jest náboženství. |
27. | Náboženství čisté a nepoškvrněné před Bohem a Otcem totoť jest: Navštěvovati sirotky a vdovy v ssouženích jejich, a ostříhati sebe nepoškvrněného od světa. |
Kapitola 2. |
1. | Bratří moji, nepřipojujtež přijímání osob k víře slavného Pána našeho Jezukrista. |
2. | Nebo kdyby přišel do shromáždění vašeho muž, maje prsten zlatý v drahém rouše, a všel by také i chudý v chaterném oděvu, |
3. | A popatřili byste k tomu, kterýž drahé roucho má, a řekli byste jemu: Ty sedni tuto poctivě; chudému pak řekli byste: Ty stůj tamto, aneb sedni tuto, pod podnoží noh mých: |
4. | Zdaliž jste již neučinili rozdílu mezi sebou a učiněni jste soudcové v myšleních zlých? |
5. | Slyšte, bratří moji milí, zdaliž Bůh nevyvolil chudých na tomto světě, aby bohatí byli u víře a dědicové království, kteréž zaslíbil těm, kdož jej milují? |
6. | Ale vy jste neuctili chudého. Zdaliž bohatí mocí neutiskují vás? A oniť vás i k soudům přivozují? |
7. | Zdali oni nerouhají se tomu slavnému jménu, kteréž vzýváno jest nad vámi? |
8. | Jestliže pak plníte zákon královský podlé písma: Milovati budeš bližního svého, jako sebe samého, dobře činíte. |
9. | Pakliť osoby přijímáte, hřešíte, a zákon vás tresce jako přestupníky. |
10. | Nebo kdo by koli celého zákona ostříhal, přestoupil by pak jediné, všechněmi jest vinen. |
11. | Ten zajisté, kterýž řekl: Nesesmilníš, takéť řekl: Nezabiješ. Pakli bys nesesmilnil, ale zabil bys, učiněn jsi přestupníkem zákona. |
12. | Tak mluvte, a tak čiňte, jako ti, kteříž podlé zákona svobody souzeni býti máte. |
13. | Nebo odsouzení bez milosrdenství stane se tomu, kdož nečiní milosrdenství, ale chlubíť se milosrdenství proti odsudku. |
14. | Co prospěje, bratří moji, praví-li se kdo víru míti, a nemá-li skutků? Zdaliž jej ta víra může spasiti? |
15. | A kdyby bratr neb sestra neodění byli, a opuštění z strany živnosti vezdejší, |
16. | Řekl by pak jim někdo z vás: Jděte v pokoji, shřejte se, a najezte se, a však nedali byste jim potřeby tělesné, což to platí? |
17. | Takž i víra, nemá-li skutků, mrtváť jest sama v sobě. |
18. | Ale dí někdo: Ty víru máš, a já mám skutky. Ukažiž ty mi víru svou z skutků svých, a já tobě ukáži víru svou z skutků svých. |
19. | Ty věříš, že jest jeden Bůh. Dobře činíš. I ďáblovéť tomu věří, a však třesou se. |
20. | Ale chceš-liž věděti, ó člověče marný, že víra bez skutků jest mrtvá? |
21. | Abraham otec náš zdali ne z skutků ospravedlněn jest, obětovav syna svého Izáka na oltář? |
22. | Vidíš-li, že víra napomáhala skutkům jeho, a z skutků víra dokonalá byla? |
23. | A tak naplněno jest písmo, řkoucí: I uvěřil Abraham Bohu, a počteno jest jemu za spravedlnost, a přítelem Božím nazván jest. |
24. | Vidíte-liž tedy, že z skutků ospravedlněn bývá člověk, a ne z víry toliko? |
25. | Též podobně i Raab nevěstka zdali ne z skutků ospravedlněna jest, přijavši ony posly, a jinou cestou pryč vypustivši? |
26. | Nebo jakož tělo bez duše jest mrtvé, takť i víra bez skutků jest mrtvá. |
Kapitola 3. |
1. | Nebuďtež mnozí mistři, bratří moji, vědouce, že bychom těžší odsouzení vzali. |
2. | V mnohém zajisté klesáme všickni. Kdožť neklesá v slovu, tenť jest dokonalý muž, mohoucí jako uzdou spravovati také všecko tělo. |
3. | An, my koňům udidla v ústa dáváme, aby nám povolni byli, a vším tělem jejich vládneme. |
4. | An, i lodí tak veliké jsouce, a prudkými větry hnány bývajíce, však i nejmenším veslem bývají sem i tam obracíny, kamžkoli líbí se tomu, kdož je spravuje. |
5. | Tak i jazyk malý oud jest, a však veliké věci provodí. Aj, maličký oheň, kterak veliký les zapálí! |
6. | Jazyk pak jest oheň a svět nepravosti. Takť jest postaven jazyk mezi oudy našimi, nanečišťující celé tělo, a rozpalující kolo narození našeho, jsa rozněcován od ohně pekelného. |
7. | Všeliké zajisté přirození i zvěři, i ptactva, i zeměplazů, i mořských potvor bývá skroceno, a jest okroceno od lidí; |
8. | Ale jazyka žádný z lidí skrotiti nemůže. Tak jest neskrotitelné zlé, pln jsa jedu smrtelného. |
9. | Jím dobrořečíme Bohu Otci, a jím zlořečíme lidem, ku podobenství Božímu stvořeným. |
10. | Z jedněch a týchž úst pochází dobrořečení i zlořečení. Ne takť býti má, bratří moji. |
11. | Zdaliž studnice jedním pramenem vydává sladkost i hořkost? |
12. | Zdaliž může, bratří moji, fíkový strom nésti olivky, aneb vinný kmen fíky? Takť žádná studnice slané i sladké vody nevydává. |
13. | Kdo jest moudrý a umělý mezi vámi? Ukažiž dobrým obcováním skutky své v krotké moudrosti. |
14. | Pakliť máte hořkou závist, a dráždění v srdci svém, nechlubte se, a neklamejte proti pravdě. |
15. | Neníť ta moudrost s hůry sstupující, ale jest zemská, hovadná, ďábelská. |
16. | Nebo kdež jest závist a rozdráždění, tu i roztržka i všeliké dílo zlé. |
17. | Ale moudrost, kteráž jest s hůry, nejprvé, zajisté jest čistotná, potom pokojná, mírná, povolná, plná milosrdenství a ovoce dobrého, bez rozsuzování a bez pokrytství. |
18. | Ovoce pak spravedlnosti v pokoji rozsívá se těm, kteříž pokoj působí. |
Kapitola 4. |
1. | Odkud jdou bojové a svády mezi vámi? Zdali ne odtud, totiž z líbostí vašich, kteréž rytěřují v oudech vašich? |
2. | Žádáte, a nemáte; závidíte a dychtíte, a nemůžete dosáhnouti; bojujete a válčíte, a však neobdržíváte, proto že neprosíte. |
3. | Prosíte, a nebéřete, proto že zle prosíte, abyste na své líbosti vynakládali. |
4. | Cizoložníci a cizoložnice, což nevíte, že přízeň světa jest nepřítelkyně Boží? A protož kdo by koli chtěl býti přítelem tohoto světa, nepřítelem Božím učiněn bývá. |
5. | Což mníte, že nadarmo dí písmo: Zdali k závisti nakloňuje duch ten, kterýž přebývá v nás? |
6. | Nýbrž hojnější dává milost. Nebo dí: Bůh se pyšným protiví, ale pokorným dává milost. |
7. | Poddejtež se tedy Bohu, a zepřete se ďáblu, i utečeť od vás. |
8. | Přibližte se k Bohu, a přiblížíť se k vám. Umejte ruce, hříšníci, a očisťte srdce vy, kteříž jste dvojité mysli. |
9. | Ssouženi buďte, a kvělte, a plačte; smích váš obratiž se v kvílení, a radost v zámutek. |
10. | Ponižte se před oblíčejem Páně, a povýšíť vás. |
11. | Neutrhejtež jedni druhým, bratří. Kdož utrhá bratru, a potupuje bratra svého, utrhá zákonu, a potupuje zákon. Tupíš-li pak zákon, nejsi plnitel zákona, ale soudce. |
12. | Jedenť jest vydavatel zákona, kterýž může spasiti i zatratiti. Ty kdo jsi, ješto tupíš jiného? |
13. | Ale nuže vy, kteříž říkáte: Dnes neb zítra vypravíme se do onoho města, a pobudeme tam přes celý rok, a budeme kupčiti, a něco zištěme; |
14. | (Ješto nevíte, co zítra bude. Nebo jaký jest život váš? Pára zajisté jest, kteráž se na maličko ukáže, a potom zmizí.) |
15. | Místo toho, co byste měli říci: Bude-li Pán chtíti, a budeme-li živi, učiníme toto neb onono. |
16. | Vy pak chlubíte se v pýše své. Všeliká taková chlouba zlá jest. |
17. | A protož kdo umí dobře činiti, a nečiní, hřích má. |
Kapitola 5. |
1. | Nuže nyní, boháči, plačte, kvílíce nad bídami svými, kteréž přijdou. |
2. | Zboží vaše shnilo, a roucho vaše zmolovatělo. |
3. | Zlato vaše a stříbro zerzavělo, a rez jejich bude na svědectví proti vám, a zžířeť těla vaše jako oheň. Shromáždili jste poklad ku posledním dnům. |
4. | Aj, mzda dělníků, kteříž žali krajiny vaše, při vás zadržaná, křičí, a hlas volání ženců v uši Pána zástupů vešel. |
5. | Rozkoš jste provodili na zemi, a zbůjněli jste; vykrmili jste srdce svá jako ke dni zabití. |
6. | Odsoudili jste, zamordovali jste spravedlivého, a neodpíral vám. |
7. | A protož trpěliví buďte, bratří, až do příchodu Páně. Aj, oráč očekává drahého užitku zemského, trpělivě naň očekávaje, až by přijal podzimní i jarní déšť. |
8. | Buďtež i vy trpěliví, potvrzujte srdcí svých; neboť se přibližuje příští Páně. |
9. | Nevzdychejtež jedni proti druhým, bratří, abyste nebyli odsouzeni. Aj, soudce již přede dveřmi stojí. |
10. | Ku příkladu snášení protivenství a dlouhočekání, bratří moji, vezměte proroky, kteříž mluvívali ve jménu Páně. |
11. | Aj, blahoslavíme ty trpělivé. O trpělivosti Jobově slýchali jste, a dokonání Páně viděli jste; nebo velmi jest milosrdný Pán a lítostivý. |
12. | Přede všemi pak věcmi, bratří moji, nepřisahejte, ani skrze nebe, ani skrze zemi, ani kteroukoli jinou přísahou, ale buď řeč vaše: Jistě, jistě, nikoli, nikoli, abyste neupadli v odsouzení. |
13. | Jest-li kdo z vás zkormoucený? Modl se. Pakli jest kdo mysli dobré? Prozpěvuj. |
14. | Stůně-li kdo z vás? Zavolej starších zboru, ať se modlí za něho, mažíce jej olejem ve jménu Páně. |
15. | A modlitba víry uzdraví neduživého, a pozdvihneť ho Pán; a jestliže jest co prohřešil, budeť jemu odpuštěno. |
16. | Vyznávejtež se pak jedni druhým z hříchů, a modlte se jedni za druhé, abyste uzdraveni byli. Mnohoť může modlitba spravedlivého opravdová. |
17. | Eliáš byl člověk týmž bídám jako i my poddaný, a modlitbou modlil se, aby nepršelo, i nepršel déšť na zemi za tři léta a za šest měsíců. |
18. | A zase modlil se, i vydalo nebe déšť, a země zplodila ovoce své. |
19. | Bratří, jestliže by kdo z vás pobloudil od pravdy, a někdo by jej zase obrátil, |
20. | Věziž, že ten, kdož by odvrátil hříšníka od bludné cesty jeho, vysvobodí duši od smrti, a přikryje množství hříchů. |