Mezi tím můj laskavý a Pobožný Spěváku /
přijmi tuto krátkou Správu ode mne /
a co spívati budeš / to pobožně spytuj /
co jak spytuješ / to k Srdci tvému připusť /
a Dobře se Měj.
Nové zeměpisné objevy 16. století připomněly slovo „Nekonečno“ a tím i „Věčnost“.
Člověk se musel chtě nechtě začít znovu zajímat o hranici mezi naším, viditelným
Světem a Věčností, tedy o „Smrt“, musel ji uznat za tu nejsamozřejmější součást
Života. Řada literátů doby, které dnes říkáme baroko, se pokusila vnést do každodenního
chaosu Světa řád a mír s obrazem nástroje lásky, s loutnou. Byl to nástroj
nad jiné oblíbený. Plný souzvuk jednotlivých strun symbolicky koresponduje se souzněním
lidských duší. Michna sám nám ostatně říká, že Panna Maria je
„…mé Loutny hlavní struna, jest všech svatých teta…“.
Podle těchto strun, tedy duší světců, máme i my ladit své struny – své duše
do harmonie pro božského Loutnistu.
Adam Václav Michna, rytíř z Otradovic, je jistě společně s Janem Amosem
Komenským největším českým barokním básníkem. Kromě toho je však také
nejvýznamnější českou hudební osobností 17. století. Tento svérázný, hluboce
vzdělaný šlechtic, měšťan, varhaník a „hospodský“ v jedné osobě, shrnul
všechny nálady a potřeby třicetiletou válkou ztýrané Evropy do své Loutny české.
Zároveň jako básník, skladatel i vydavatel. Jednoduchá, přístupná forma třinácti
„tanečních“ písní – árií s předehrami a někdy s doprovody nástrojů
„ad libitum“ tvoří podivuhodnou hudebně básnickou suitu, jakési „oratorium“.
Komplikovaná poesie je založena na paralele dvojího mystického sňatku: Panny Marie
s Bohem a lidské duše s Kristem. Téměř formou divadelního představení
nás Michna v Loutně provádí spolu s Duší Světem a kordonem jeho nástrah
od Stvoření až do Nebe. Nabídnutá paralela se ctnostným životem Mariiným má Duši
boj s léčkami Světa usnadnit. Forma dialogu byla pro svou příjemnost i užitečnost
oblíbena i při psaní učebnic, například hry na loutnu nebo dobrého chování.
Mnohovrstevná symbolika nás k poznávání Boha, sebe sama a naší cesty
k Němu vede pomocí náznaků. Tuto symboliku, Michnovým vzdělaným
současníkům jistě zřetelnou a prostším lidem přijatelnou, najdeme v textu a
číslování písní, melodiích, harmonických postupech, komposiční sazbě,
v paralelách osudů mythologických a starozákonních postav s jejich
šťastnějšími novozákonními protějšky, atd. Protože jde o poměrně složitou řeč
narážek, je dostupnost obsahu Loutny přímo úměrná vzdělání a dobré vůli posluchače
či čtenáře pochopit ji. Aktivní vstřebávání duchových podnětů muzicírováním
„při stole“ bylo vždy každému dostupné na jeho vlastní úrovni. Stůl totiž nebyl jen
místem jídla a úřadu, ale světla, setkávání, modlitby a potěchy vůbec. …
Důležitým motivem společné práce je … samostatná potěcha z muzicírování.
Ostatně – tento rozměr hudby souzní s celou hlavní myšlenkou Loutny české:
radost ze souhry z oddělených partů je podobná radosti z harmonického
společenství. Pro správné provádění jednotlivých partů není nutná znalost partitury.
To platí i o životě a o hledání našeho poslání na tomto Světě.
Michael Pospíšil v bookletu CD „Ritornello: Loutna česká“